načítám data...

Bazarový snílek: TVR Tuscan S

TVR Tuscan prodávaný v Praze je hodně černý a ještě více britský. Abyste však ocenili jeho velmi ostrovní charakter, musíte být spíše Mike Brewer, než-li James Bond.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tuscan černý jako antracit a dívající se na svět osobitým pohledem šesti pavoučích očí je na poměry tuzemské inzerce velmi exotickým zjevem. V provedení s volantem na té správné straně je ojedinělý i na poměry inzerce celoevropské. Je to málo nebo mám dodat, že  onen vůz je defakto nový a nejetý? A to už je dobrý důvod k zasnění se nad tím, co případný šílenec za svůj milion Korun vlastně dostane.

Po TVR je mi smutno. Dítko Trevora Willkinsona neslavně umřelo v rukou zlatého synka ruského oligarchy Smolenského, a přestože se tu a tam v médiích zjeví senzační zpráva, že TVR vstává z mrtvých, můžete si být na 101% jisti, že jde jen o přejícný výkřik, jež se reality nedožije a Sagaris nám nevrátí. Dnes ale neslízne všechnu smetanu kulervoucí poslední model s designem ostrým tak, jako čepel sekery po které je pojmenován, nýbrž jeho o kousek starší sourozenec jménem Tuscan.

Historie Tuscanu sahá do roku 1998, kdy byla představena předprodukční verze. Finální vůz vstoupil na trhy v roce 2000 a stal se nosným modelem značky (pokud lze stokusové prodeje považovat za nosné). Tuscan je ryzí sporťák klasické koncepce, s nezávislým zavěšením dvojitými trojúhelníkovými rameny, jehož barokní karoserie vymodelovaná z kompozitu spočívá na rámu z bezešvých trubek. Velmi tradiční. Tuscan sice vypadá trochu jako vykrméný andělíček, zdánlivá obezita ale je jen vizuální – V TVR měli v plánu stlačit hmotnost Tuscanu pod tunu. To se sice zhruba o 100 kilogramů nepovedlo, avšak mezi takto výkonnými vozy jde pořád o muší váhu. Pohon zajišťoval (také) velmi tradiční řadový šestiválec Speed Six, jehož základní varianta disponovala 3,6 litry objemu a 355 koni výkonu. Auto v inzerátu je však silnější verzí S, jejíž motor měl litry čtyři a výkon lehce přesáhl hodnotu 400.

nezavírejte do TVR kočku…

Proč vlastně snít o opuchlém černém TVR? Pokud necháme promlouvat racio, bude odpověď jednoduchá – přestat snít a rychle se probudit. Syrový mimoň má krom jiných tradičně britských věcí i velmi britské zpracování. Přestože Tuscan dle majitelů patří k těm lépe zpracovaným výrobkům firmy TVR, očekávání by měla být spíše… ehm.. řekněme "východního typu". V interiéru sice narazíte převážně na kvalitní kůži nebo pravý kov, s diplomacií starého lorda však musíte přehlédnout, že sem tam něco upadne nebo neplní původně zamýšlenou funkci, a že spáry mohou být…  no… takové…   trochu jinačí, než třeba v Porsche. Jinými slovy, pokud nedopatřením zavřete kočku do 911, najedete ji další den udušenou. Pokud ji zavřete do TVR, žádnou kočku nikdy nenajdete. No a k tomu se přidává pověstná nespolehlivost, složitá dostupnost náhradních dílů a problematický servis celkově. A pak ten podivný design – zamilovali jste se někdy do pohledu záchodového pavouka?

Pro propadnutí TVR to chce ten strašně chytrý orgán v hlavě na chvilku vypnout. Tuscan je stejně jako ostatní TVR ze staré školy. Moderní supersporty mají ABS, Tuscan ne. Moderní supersporty mají stabilizaci (často vícestupňovou), Tuscan ne. Moderní supersporty mívají poměr váhy a výkonu pod 3 kg/k, Tuscan TAKY! Líbí se vám to? Pokračujem… Spojka je pověstně tuhá a převodovka prý sice přesná, ale ještě tužší. Podřazování bez meziplynu je prý dosti obtížné a vražedné zároveň. Metrosexuálovi uvyklému na komfortní řazení jediným kmitem udržovaného prstíku do elegantního pádýlka skrytého za volantem, by pravděpoodbně ztekl všechen gel z hlavy, než by vzdorovitý pahýl Tuscanu přesunul z jedné pozice do druhé. Fotbalovým baletkám vstávají vlasy hrůzou, staří automobiloví harcovníci si představují ten ráj při boji člověka se strojem. Já vzpomínám na Caterham, a odhaduju jak moc musí být těžké krotit více než 2x výkonnější a živočišný Speed Six v ani ne 2x těžším, ale podobně nekompromisním balení.

Metrosexuálovi uvyklému na  řazení kmitem prstíku do elegantního pádýlka, by pravděpoodbně ztekl všechen gel z hlavy, než by v Tuscanu přeřadil

Ke koupi Tuscanu S musí člověk být zkrátka tak trochu šílenec a dozajista výborný řidič. Tuscan již patří do moderní líhně automobilky, která se oproti poněkud ležérněji naladěnému Grifithu nebo Chimaeře vyznačovala hyperaktivním řízením a prý až přehnaně ostrými reakcemi na plyn. První generace Tuscanu má navíc pověst poněkud zrádného auta. Použité tlumiče Harvey Baley prý přiliš nepřispívaly k dobré ovladatelnosti a přelévající se masu hmoty bylo obtížné kontrolovat – až druhá generace Tuscanu byla vybavena mnohem lepší kombinací pružin Eibach a tlumičů Bilstein. K tomu to vzodorvité ovládání a titěrné pedály a Tuscan si tak trochu říká o zařazení do druhého vydání článku o autech, která se vás pokusí zabít. Černé Sko je naštěstí alespoň vybaveno diferenciálem s omezenou svorností, jež základní varianty Tuscanu neměly a bezmocně v zatáčkách pálily vnitřní kolo.  Plusem je i fakt, že jde o modelový rok 2003, kdy nebyl krvelačný hlad po otáčkách a silně podmanivý chraplák řadové šestky (zvukem tenhle šestiválec trochu pálí rybník vé osmičkám) vykoupen natolik fatální poruchovostí, jako u vozů prvních ročníků.

Neopovažuji se odhadovat, jaké škody učinilo 12 let stání na tomhle "novém" autě, či jak moc se dá vůbec za nové považovat, pravdou však je, že v nabídce už nového krotitele vyhlíží nějaký ten měsíc. Jste-li ten typ člověka, který nezná slovo strach a máte-li na kontě přebytečný milion, kupte ho! Možná se vás bude pokoušet připravit o nervy, ale v těch vzácných chvílích, když zrovna bude schopen jízdy, vás zahrne takovou porcí syrovosti a pravého britského charisma, že vám jej budu z celého srdce závidět. I s tím hrozným volantem.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sn
Snowman000
15. dubna 2015, 08:01
0

Prvy majitel sa do toho nevedel dostat, ze to ma 0km? :D

Kazdopadne TVR je sen este z pubertalnych cias, skoda len ze som od vtedy nezarobil zbytocny milion :/

reagovat
KS
KS
15. dubna 2015, 13:52
0

Ohromně zajímavé auto, poprvé jsem o něm četl v Autocaru 2005 ve sloupku Chrise Harrise a to bylo asi i naposled, ale auto jak z jiného vesmíru. Podle mne design prakticky nestárne, ještě tak na Bentley se zub času moc nepodepisuje, jak to ti Britové dělají? Jediné, čeho bych se bál, by byl servis, v tomhle excelují ohv motory (tedy v podstatě) ameriky, sám si říkám, když koupím Busso, udělám na něj za 50 let rozvody? Asi ne, jelikož řemen jaksi nebude. TVR by samo o sobě mělo mít i sběratelský potenciál, ale ze servisních důvodů bych ho nebral, někdy se i špetka rozumu musí vzít v potaz, bohužel. :-(

reagovat
BobAsh
16. dubna 2015, 03:06
0

Řemen na Busso za padesát let určitě bude, dají se sehnat díly i na divnější motory - a to i tak staré, jako bude za 50 let Busso.

Vavris Vavrisovic
16. dubna 2015, 08:08
0

No, dle mých informací se italové ke svým youngtimerům chovají dost macešsky - proto všichni majitelé AR75 nebo GTV6 syslí každičký použitelný díl, který vypátrají.

Zase na starší auta od 70. let níž se prý věci dají sehnat relativně rozumně.

BobAsh
16. dubna 2015, 12:51
0

Když to nebudou dělat Italové, tak to budou dělat třeba Číňani.

briza
16. dubna 2015, 21:15
0

Je zajímavý, jak se člověku během let mění vkus. V dobách střední jsme nad tímhle s kamarádem slintali neustále a teď? Krom toho, že on skončil ve V70 a já v mastodontním lidovém voze, už se mnou TVR nějak nic nedělá. Když pominu to, že ty auta se už rozbitá snad vyráběla, tak i designově už ani ťuk. Připadá mi to jako výsledek vášnivé noci mezi Miatou a Elise, do nějž se následně pustil klasický český tuner, což je vážně odpudivá představa :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. dubna 2015, 08:35
0

Doporučuju pustit si nějaké video na youtube :-) Vytočený speed six a kouř od zadních gum možná vyvolá dosti velký sentiment.

briza
18. dubna 2015, 01:43
0

Netřeba,ten zvuk mám zarytý v mozku asi nadosmrti :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem