načítám data...

Autíčkář se ptá: Konec osmiválců?

Detroitský autosalon přinesl spoustu zajímavých novinek, ale také nám připomněl (pro někoho) nepříjemný fakt. Časy atmosférických osmiválců končí. Nastává doba foukaných šestek. Co vy? Moderní technologii, nebo klasický charakter?

Zobrazit galerii

Stánek Fordu na letošním detroitském autosalonu je takový malý petrolheadův ráj. Supersportovní GT, které si může hrát s "velkými kluky" z italského Údolí supersportů. Okruhová verze Mustangu, Shelby GT350R s absurdně točivým osmiválcem s plochou klikou. A nová generace pekelně rychlého terénního Raptoru. Na první pohled to vypadá jako známka toho, že s automobilovým světem je pořád ještě všechno v pořádku.

A vlastně to tak také je. S jedinou výjimkou. Pokud jste nadšeným milovníkem atmosférických osmiválců, jejich zvuku a charakteru, neuchrání vás ani klapky na očích před tím, abyste viděli, že je to pro osmiválce labutí píseň. 

Že Ford vyvinul pro Mustang nový osmiválec, který má parametry blízké italským supersportům? Musel, protože tradicionalističtí zákazníci Mustangu by se s V6 ve vrcholné verzi nejspíš nesmířili. Ale najdeme snad tento motor i někde jinde? GT, jehož předchůdci byli typičtí obřími osmiválci, je dnes v podstatě pojízdnou ukázkou potenciálu, který nabízí šestiválec Ecoboost. A instalace téže dvakrát foukané třiapůlky do vrcholného modelu F-150 jen upevňuje pozici Ecoboostu jakožto primární pohonné jednotky pro tradiční americký pickup. 

Je to tak, už i z amerických trucků, poslední pevnosti klasických osmiválců, se tyto motory vytrácejí. Klasický "pětilitr" tvoří jen 38% prodejů. Silnější 6.2 V8, která měla být alternativou pro ty, kteří chtějí tahat těžké přívěsy a bojí se šestiválce, si najde cestu jen do 5% vozů. Většinu prodejů tak tvoří právě 3.5 Ecoboost. Do tradičního SUV Lincoln Navigator už si osmiválec nemůžete ani objednat.

osmiválce se drží jen u chrysleru, který si nic jiného nemůže dovolit

A není to jen záležitost Fordu. Přeplňované šestiválce začínají "osmičky" nahrazovat i u General Motors a klasické V8 se zuby-nehty drží jen u Chrysleru, který si patrně moderní turbený agregát nemůže dovolit. O evropských automobilkách ani nemluvě.

Dává to smysl. Všechno, kvůli čemu jste si kupovali osmiválec, najdete i u foukané šestky. A většinou ještě více a lépe. Chcete točivý moment od nízkých otáček? Vedle Ecoboostu se i starý osmilitrový bigblock může jít někam tiše zahrabat. Zatáh kdykoliv a kdekoliv? Stejná pohádka. A výkon? Ani o osmiválcích nemluvte…

Ve prospěch osmiválce tak mluví jediné dvě věci. Relativní mechanická jednoduchost a charakter, daný především zvukem. Stačí to ale ve světle toho, že nahrazení dvou válců turbodmychadly přinese více výkonu, menší spotřebu a lepší průběh točivého momentu? Mohou se osmiválce udržet jen díky nostalgii?

A co vy, milí čtenáři? Koupili byste si V8 "pro ten pocit", nebo byste se raději rozhodli racionálně a sáhli po moderním šestiválci? Byli byste ochotní jezdit šestiválcovým truckem, nebo byste si připadali divně? A co muscle car? Myslíte, že by dával smysl Mustang 3.5 Ecoboost?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Panda
16. ledna 2015, 17:11
0

Nebudu asi reagovat na clanek presne, ale co delat, kdyz ona ta turba delaji veci tak nejak snazsi. Sam jsem byl prekvapeny, jak moc rozdilna byla jizda s preplnovanou radovou sestkou (N55 v M135i) oproti atmosfericke (S50B32 v M3 nebo treba i M50B25). Turbo jede v podstate kdykoli, u tech atmosfer je potreba dolovat to nejlepsi, prave to je vsak pro mnohe vlastnost nejzajimavejsi. Otazka zvuku pro me nebyla moc podstatna, i ten turbak znel celkem pekne. Nevim, nemam lepsi zkusenosti pro srovnani, ale prave M135i mi pomohla prestat se bat turbomotoru.

Vyzkousel jsem jednou Camaro V6 (3.6 V6 motor LLT), a tam byl motor uplne o nicem. Pry to ma 300koni, ale prislo mi to line, misto nejakeho libeho zvuku to spis rvalo, proste dojem z jinak krasneho auta byl pomerne slaby. Stran dynamiky by turbo urcite prospelo.

Na druhou stranu, dneska je tolik moznosti na vyber, takze kazdemu po chuti.

reagovat
Ho
Honza
16. ledna 2015, 18:45
0

Vojto, nemůžu se ubránit dojmu, že FCA není tvoje silná stránka, neboť twinturbo V6 samozřejmě mají (Maserati) a její vývoj dál pokračuje pro Alfu. Kromě toho by měla být letos představená oturbená varianta "standardního" Pentastaru, což je sám o sobě výborný motor. Ale ikdyby z toho třeba sešlo, vzhledem ke "koncernovosti" a přítomnosti již zmíněného motoru ta věta prostě nedává sebemenší smysl.

reagovat
BobAsh
16. ledna 2015, 19:10
0

Motor pro Maserati se zbytku koncernu netýká, nepředpokládám, že by motor z Maserati začali dávat do Chargerů nebo do Ramek. A o oturbeném Pentastaru jsem samozřejmě četl, ale rozdíl je v tom, že Pentastar s turbem "by měl být" letos, zatímco Ecoboost se montuje do sériových aut už někdy od roku 2010 a twin turbo V6 od GM taky není úplně novinka.

Já mám FCA vážně rád a mět si kupovat nové auto, byla by 300S, Charger nebo Challenger nejžhavější kandidát. Ale že jsou vedle Fordu takový "chudý příbuzný", mají v managementu poněkud zmatek (spojování a opětovné oddělování značek, plánování věcí, které pak nevyjdou a jejich přeplánovávání atd.) a nevědí úplně co by.

Ho
Honza
16. ledna 2015, 19:32
0

On přece ten šestiválec z trojzubců není nic jiného, než do velké míry "Ferrari-tuned" Pentastar nebo se pletu a je to spíš o dva válce osekaný čistě Ferrari motor? Jak říkám, počítá se s ním i v Alfě a třebaže je samozřejmě možné, že z marketingových důvodů má mimo Itálii dveře zavřené, tak prostě tak jak tak je podle mě blbost říct, že si to Chrysler "nemůže dovolit", to zní strašně jako "na nic jiného než desetiletý starý OHC motor se nezmůžou" a to by bylo nefér, protože v dnešní době se na to prostě musí koukaz z pohledu celého koncernu...

Jinak ano, s druhou půlkou tvého příspěvku a především té části o přejmenovávání značek nelze než souhlasit. Doufejme ale, že se už blýská na lepší časy.

martin_100
16. ledna 2015, 23:45
0

upřímě nemam zbytečnej důchod ani na novou dachnu takže o nových muscle nebo truck si můžu nechat leda zdát. ale jsem co se aut týká staromilec a ke zmíněným dvěma kategoriím aut si nic jinýho než atmosférovou V8 neumim představit.
velkej pickup s V6 se šnečkem mi přijde stejně absurdní jako kombíkovej fokus s litrovym ekobůstem naloženej po střechu jak si to šine na 2 týdenní dovolenou k moři přes alpy....

reagovat
Caddy
17. ledna 2015, 00:00
0

Svet se v prdel obraci...bez klasicke V8 to proste nidky nebude uz ono...

reagovat
Re
Redguy
17. ledna 2015, 08:11
0

Možná se pletu, ale jako hlavní důvod mi přijde současný trend dělat nové generace aut lehčí (což je pro nás řidiče moc dobře). Všude se cpe vysokopevnostní ocel, hliník, karbon, tak i těch pár kil, co ušetří malá V6 turbo proti big blocku V8 se asi hodí.

reagovat
Ma
Martin
17. ledna 2015, 11:19
0

To by možná dávalo smysl, jenže to by do aut nesměli dávat víc a víc EU kurvítek a nesmyslů, protože váha pak poroste, i kdyby byl pod kapotou jen jednoválec 50 ccm :-(

BobAsh
17. ledna 2015, 18:19
0

Ona ta V6 není zas o tolik těžší. Ale je výkonnější a má lepší průběh krouťáku - moderní turbomotory už nemají lag a netáhnou až od vysokejch otáček, ale mají maximum krouťáku už třeba v 1,500rpm. Ve srovnání s moderní turbo šestkou jsou zvlášť Fordí osmiválce (OHC nebo DOHC) hrozně točivý a nízkejch otáčkách nejedou, a i klasický OHV od GM potřebujou vytáčet.

A zvlášť v těžkým SUV/pickupu je to problém - třeba 5.3 v Suburbanu v kombinaci se stupidním 6q automatem podřazuje jak divá i v mírným dálničním kopci. Ecoboost by si ho ani nevšim...

František Čáslavský
17. ledna 2015, 19:58
0

*ona ta V6 zas není o tolik lehčí :)

Mírus
30. ledna 2015, 19:34
0

Dovoluji si zde podat návrh na článek: Óda na osmiválec.

reagovat
St
Standa
18. března 2015, 09:54
0

Z pohledu obyčejného uživatele je to jasné. Sáhne po takovém agregátu, který mu více vyhovuje. Pominuli zvuk motoru, což je silně subjektivní záležitost, tak pro krásných 8 atmosferických hrnků hovoří jen konstrukční jednoduchost a z toho vyplývající spolehlivost. Jinak výhody včetně dnes nezanedbatelné nižší spotřeby jsou na straně foukaných motorů.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem