V dnešní době je vůz s výkonem 250 koní považován za rozumně výkonný. Motory dneška jsou navíc schopny výkonů mnohem vyšších, až se skoro zdá, že nebudeme mít nikdy dost. Nebylo tomu tak vždy. Dřív, řekněme třeba například před 110 lety bylo 250 koní metou ze snů, už menší výkony totiž stačily pro pohon vozů určených pro překonání pozemního rychlostního rekordu.
Mimochodem, pamatujete si vůz Darracq a jeho exhibici z loňského Goodwoodu? Jistě se shodneme, že tento ďáblův výtvor vyžaduje od svého krotitele mnohem víc, než jen výborné řidičské umění.
Náš dnešní objekt zájmu jde ještě trochu dál. Jedná se o karoserii vozu Fiat, určeného pro pozemní rychlostní rekordy, z roku 1905, do kterého je zastavěn o 12 let mladší motor Isotta-Franschini V-6. Písmeno V tady neznamená, že se jedná o šestiválec vidlicový, nýbrž pochází z označení „volo“, tedy jde o motor letecký. Dokonce je prý ještě stále osazen přerušovačem střelby, který umožňuje kulometu střílet okruhem vrtule.
Výkon dosahuje už zmíněných 250 koní, ale točivý moment, to je oč tu běží. Motor má dlouhý zdvih a velký objem. Ano, hádáte správně, tady nebude nouze o točivý moment. Vlastně je ho tady asi až příliš. Stavitel a řidič vozu, Mike Vardy, tvrdí, že je ho přesně 3000 lb-ft. Což je něco málo přes 4000 Nm.
Čtyří tisíce newtonmetrů přenášených na zadní kola, která vypadají, jako by je někdo ukradl z motocyklu. A na zadní kola jsou přenášena řetězem.
Jestli jsem si někdy myslel, že má fantazie se dá bežnými měřítky označit za bohatou, tady je v koncích. Jak to asi může proboha fungovat? Ty nebohé zadní pneumatiky se přece musí při prvním přidání plynu proměnit v teplo a kouř. Hromový soundtrack už tak nějak očekáváte.
Ale nezoufejte, mám pro vás video, abyste mohli pomoct své zoufalé představivosti. Ve videu uvidíte i reakce obyvatel poklidného venkovského městečka na setkání s poslem zla. A až budete mít dost, zkuste si povšimnout té paní na sedadle spolujezdce, která se zuby nehty snaží udržet na hřbetě pekelné kobyly, se kterou řidič nezachází zrovna v rukavičkách. Ano, to je manželka pana Vardyho. Statečná žena.
A málem bych zapomněl, tento Fiat se prý dokaže rozjet až na 205 km/h. Něco mi říká, že nebude dobrý nápad zkoušet to ihned po burnoutu.
;feature=youtu.be
28. ledna 2016, 22:05
0
Děsivá strojovna. Přesto neodolatelná...
29. ledna 2016, 00:46
0
to jsou úžasný stroje-jen kde sehnat nějaký pořádný letecký motor ...
29. ledna 2016, 08:54
0
Jo, tak na tomhle se jezdi v pekle :-)
29. ledna 2016, 18:29
0
Hrozna silenost. :-D
29. ledna 2016, 20:37
0
Kola mého daily caru musí zpracovávat příděl 2120 Nm.
15. února 2016, 17:57
0
....mimochodem, jedná se o atmosférickou "jedna-osmičku".
15. února 2016, 18:33
0
Atmosferická 1.8 a 2120 Nm? Co to proboha je?:D
20. února 2016, 02:53
0
Je to přesně tak. Moment se mění s převodem a tak po vynásobení hodnoty max. momentu na motoru velikostí všech převodů (stálým a převodem "jedničky" v převodovce) je na kolech tento "krouťák" (nepočítám ztráty).
22. února 2016, 18:55
0
Něco mi říká, že oni mluví o převodu 1:1 a ne o jedničce :-D
26. února 2016, 19:22
0
V článku je dávána do souvislosti velikost kroutícího momentu (Mk) motoru a zatížení resp. přetížení (úzkých) pneumatik. Ale na tom, jak je velký Mk motoru, v tomto ohledu nesejde. Dám příklad: Snadno si představíme motor se stejným výkonem (250 k), ale s např. 10x menším Mk, tj. 400 Nm. Tento motor (třeba 5,6 litrový osmiválec z W126) ale bude nutně pracovat s řádově vyššími otáčkami, než srovnávaný mastodont od Fiatu. Napojíme-li pak výstup z motoru na hnaná kola 10x větším převodem, než je použit u motoru Fiat, dosáhneme srovnatelného efektu - stejný moment na kolech, stejné otáčky. Možná je to téma na menší článek, doufám, že jsem to popsal srozumitelně.
26. února 2016, 22:10
0
Řekl bych, že principu převodovky tady rozumí snad každý :-)
05. března 2016, 01:23
0
Ještě jedna technická. Motor tohoto stroje má velmi pravděpodobně krouťák 820 lbs/ft, tj. 1112 Nm a ne přes 4000 Nm. Viz http://theoldmotor.com/?p=66419 ... nebo krátký výpočet.