načítám data...

Toyotí festival mobility v Hradci

20. dubna 2024, 10:25 0 komentářů Trinom

Jaké to je, si na jeden den zahrát na novináře a svézt se v několika nových Toyotách? To si můžete přečíst níže. Jen naznačím, že jsem byl nadšen.

zobrazit celou galeriiTomáš Trýska: Toyotí festival mobility v Hradci

Asi si říkáte, jak se člověk z ulice dostane na novinářské testovací dny Toyoty. Inu, vcelku jednoduše, stačí mít dobré (čti správně praštěné) kamarády. Před asi třemi nedělemi, při posezení u burgeru, jsem se s Krpošem (to je ten pán, co má YT kanál Cestuj klasikou) bavil o Priusech (Priích?). Toho času mu na dvoře stály ještě dva – první a druhá generace. Během debaty jsem zmínil své zklamání z prosince, kdy jsem se byl před Vánocemi podívat na Toyota Road Show tady v Brně v CK auto. Nového Priuse tam měli, ale bylo to jediné auto, které nechtěli tahat ven a jezdit s ním. Takže jsem se svezl s BZ4X a jel jsem zklamaný pryč. Že mi slíbili začátkem ledna předváděcí jízdu, která nikdy neproběhla, o tom ani nemá smysl mluvit.

Takže asi tušíte, co Krpoše napadlo. Jako youtuber prostě napsal do Toyoty, že by měl zájem o zapůjčení Priuse na test. K velkému zklamání dostal odpověď, že Prius má už bohužel plný kalendář v rámci nějakého maximálního počtu kilometrů, které se s předváděcími vozy najíždí. Nicméně hned v další větě dostal pozvání na páteční novinářský den na festivalu (firemní) mobility Toyota a Lexus v Hradci. S doplňující větou “a vemte s sebou i ostatní kolegy z redakce.” Samozřejmě, že tam ten Prius byl, s možností alespoň krátké, zhruba půlhodinové, projížďky po okolí. A bylo tam toho mnohem víc!

A tím se dostáváme k tomu, v čem jsem se vlastně měl možnost svézt. V nabídce bylo vše od maličkého Ayga X po velké pickupy a dodávky, často i v několika kusech. Nicméně dodávkář.cz nezastupujeme, tak jsme se šli poohlédnout po těch zajímavějších kusech. Začali jsme jsme dosti z ostra. Každý jsme si půjčili jedno LC500 od Lexusu. Já kabrio, Krpoš coupe. Testovací trasa zahrnovala všechno. Dědinky, hrbolaté okresky i dlouhé rovinky. A můžu vám říct, rohlík od ucha k uchu jsme měli oba celou cestu. To auto se fakt příjemně řídí, asistenti ještě neotravují a ten zvuk. Ten zvuk! Opravdu se nám ta elcéčka moc nechtěla vracet.

Jako další auto jsem si vybral toho nového Priuse. Tady budu překvapivě stručný. Auto jako takové je fajn. I po projížďce s LC500 mi nepřišlo, že by Prius neměl koně. Ba naopak, v kombinovaném režimu to auto jede opravdu velmi svižně. Zkoušel jsem i EV mode (po té, co jsem půl cesty nabíjel prázdnou baterii) a musím uznat, že na pohodové cestování to je pořád dostatečné. Po sem bych neměl připomínek, ale ti otravní asistenti. TO JE DĚS. To auto neustále pípá. Projedete kolem značky, auto pípne. Vyjíždíte už z vesnice kde poslední barák je sto metrů za váma a cedule na dohled? Zase to řve. A tak bych mohl pokračovat. Vím, že NCAP je z toho nadšený, ale my řidiči fakt ne. Bohužel jsem to nedokázal vypnout, takže mi to pilo krev celou cestu. Pokud bych si takové auto nekoupil z jediného důvodu, bude to tento. Já vím, že to je nařízení EU. Ať si to klidně bliká a svítí, ale ať to prosím drží pysk!

Po Priusu jsem si zkusil jeden ještě větší úlet – Mirai. A byl jsem nadšen. To auto jezdí jako na obláčku, přitom se nebojí zatáček. Má výkon, neotravuje posádku,… A superlativy bych mohl pokračovat. Za sebe na rovinu říkám, že to bylo fakt milé překvapení. Ostatně vše výše zmíněné potvrzuje i Markův test tady na autíčkáři. Pak se ale dostaneme k pohonnému ústrojí a veškeré nadšení opadne. I při dotované ceně 499 Kč/kg vodíku provoz vychází podobně, jako u benzíňáku, co jezdí za 15 L/100 km a to je prostě špatně. Dokud se nebude vodík vyrábět elektrolýzou z přebytků elektřiny v síti (a bude tak za pár peněz), tak to nemá absolutně smysl. Ostatně ono by možná stačilo vyházet celý ten vodíkový balast a místo něj osadit klasické akumulátory. Váha i jízdní vlastnosti by zůstaly, hezké auto taky a neskutečným způsobem by se zvedla použitelnost takového auta. Kamarádi říkají, že by dokonce zasloužil V8, ale to je, si myslím, už opravdu z říše sci-fi.

A tím se dostávám k poslední věci, kterou jsem si půjčil. Tentokrát jsem se záměrně držel při zemi a půjčil jsem si hybridního Yarise. Tím přece nemůžu udělat chybu, říkal jsem si. No, udělal. Z toho auta jsem měl jedno velké mrzení. A to píšu, jako člověk, co dailí 20+ let starý pekáč, kterému odhlučnění prakticky nic neříká. Shrnu to rychle. Auto je brutálně hlučné, motor točí v ani ne dálniční rychlosti absolutní nesmysl, takže v autě není slyšet vlastního slova. Jako bonus se hybrid choval velice prapodivně – v ustálených 70 km/h mi motor neustále startoval a chcípal. Co 3 vteřiny, několik minut v kuse. Tohle přece nemůže takhle fungovat dlouhodobě. A hřebíček do rakve tomu dodal super otravný asistent rychlosti, který fungoval naprosto nahodile, furt pípal a hlavně si vymýšlel rychlostní omezení tam, kde vůbec nebyly. V polích mezi vesnicema mi blikala 30 i když tam nikde nebyla a podobně. Samozřejmě, že to vypnout nešlo. Takže jsem byl rád, že jsem jim od toho vrátil klíče a vím, že tenhle pekáč nikdy nikomu neporadím, protože to prostě nefunguje. Přitom klasický, asi 5 let starý Yaris na benzín, co máme v rodině, tak funguje naprosto na pohodu. Za tohle si zasloužíš velký palec dolů. Promiň, Toyoto.

Pokud bych to měl v rychlosti shrnout, tak kromě Yarise to bylo fakt super, organizace akce byla zvládnutá fakt na jedničku a pokud bude zase v budoucnu možnost, tak rád zase něco vyzkouším. Osobně doufám a věřím, že potíže s otravnými asistenty se podaří do budoucna nějak vyřešit a vymýšlení si značek (nebo ještě častěji ignorace dodatkových tabulek 3,5t) už nebude muset nikdo v testech zmiňovat.

Na úplný závěr jen dodám, že v brzké době by se na kanálu Cestuj klasikou měla objevit krátká videoreportáž, protože Krpoš testoval taky a kromě LC500 měl úplně jiná auta.

PS: Jeli jsme císařovnou a i přes brutální lijavec jsme si tu cestu náramně užili…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!