Jak si ukážeme na příkladu v Evropě prakticky neznámého modelu, i Mazda uměla dělat prostopášná auta. Velké kupé klasické koncepce Eunos Cosmo bylo představeno v roce 1990 a ačkoli jeho rodová linie sahá až k původnímu modelu Cosmo, z jeho sportovnosti a štíhlosti toho zbylo pramálo. To však nemá být kritika – Eunos Cosmo byla vlajková loď Mazdy se vším všudy. Opulentní, výkonná a napěchovaná výbavou, kterou do té doby svět neviděl. Majitel mohl ovládat funkce vozu skrze sdružený dotykový displej ne nepodobný dnešním infotainmentům. Krom klimatizace nebo špičkového audia to ale zahrnovalo třeba i TV tuner, mobilní telefon a také GPS navigaci – vůbec poprvé instalovanou do osobního auta. Prvenství ale bylo více, třeba první wankel se sekvenčním přeplňováním dvěma turby. O dvourotoru 13B ostatně ještě bude řeč. Eunos Cosmo ale pod kapotou ve vrcholné variantě skrýval jiného jednorožce vyznavačů rotačního pístu – jednotku 20B s třemi rotory, výkonem okolo 300 koní a točivým momentem 390 Nm již od 1.800 ot./min. Přes špičkovou technologii a prý skutečně velice kvalitní jízdu však Eunos Cosmo nečekala příliš zářivá kariéra. Model se vlastně nikdy nedostal z domácího trhu. Plány vytvořit pro americký kontinent luxusní značku Amati mířící proti Lexusu nebo Infinity se nakonec neuskutečnily. V mateřském Japonsku zase Cosmo srážely pokuty za porušení maximálního půdorysu pro osobní auta. Za 6 let se vyrobilo necelých 9.000 kusů. Přesto byl Eunos Cosmo jedním z nejpokrokovějších vozů své doby.
Podívejte se na další auta dne
Komentáře
Buďte první, napište komentář!


