Jak si ukážeme na příkladu v Evropě prakticky neznámého modelu, i Mazda uměla dělat prostopášná auta. Velké kupé klasické koncepce Eunos Cosmo bylo představeno v roce 1990 a ačkoli jeho rodová linie sahá až k původnímu modelu Cosmo, z jeho sportovnosti a štíhlosti toho zbylo pramálo. To však nemá být kritika – Eunos Cosmo byla vlajková loď Mazdy se vším všudy. Opulentní, výkonná a napěchovaná výbavou, kterou do té doby svět neviděl. Majitel mohl ovládat funkce vozu skrze sdružený dotykový displej ne nepodobný dnešním infotainmentům. Krom klimatizace nebo špičkového audia to ale zahrnovalo třeba i TV tuner, mobilní telefon a také GPS navigaci – vůbec poprvé instalovanou do osobního auta. Prvenství ale bylo více, třeba první wankel se sekvenčním přeplňováním dvěma turby. O dvourotoru 13B ostatně ještě bude řeč. Eunos Cosmo ale pod kapotou ve vrcholné variantě skrýval jiného jednorožce vyznavačů rotačního pístu – jednotku 20B s třemi rotory, výkonem okolo 300 koní a točivým momentem 390 Nm již od 1.800 ot./min. Přes špičkovou technologii a prý skutečně velice kvalitní jízdu však Eunos Cosmo nečekala příliš zářivá kariéra. Model se vlastně nikdy nedostal z domácího trhu. Plány vytvořit pro americký kontinent luxusní značku Amati mířící proti Lexusu nebo Infinity se nakonec neuskutečnily. V mateřském Japonsku zase Cosmo srážely pokuty za porušení maximálního půdorysu pro osobní auta. Za 6 let se vyrobilo necelých 9.000 kusů. Přesto byl Eunos Cosmo jedním z nejpokrokovějších vozů své doby.



PeterLuk
8. 12. 2020, 01:54No, konečne zas niečo poriadne! Toto by nemalo byť len auto dňa, ale aspoň auto mesiaca. ;) Ako ma japonské autá moc neberú, tak toto je pecka.
Csaba
8. 12. 2020, 20:26"Toto by nemalo byť len auto dňa, ale aspoň auto mesiaca"
Tohle mě napadlo okamžitě co jsem to auto/článek uviděl. :-)
A nemyslím si že Eunos Cosmo je "v Evropě prakticky neznámý model", teda aspoň tady, na Autíčkáři by tomu tak být nemělo :)
Mě tenhle model ohromně zaujal už když ho před x lety představili a dodnes mě oslovuje stále stejně jako tehdy.
Letos jsem jednoho viděl v německé inzerci, asi za milion Kč, smutně jsem si povzdechl :)
potkanX
10. 12. 2020, 15:41kdesi v portoriku ci kde jazdi jedno s lavostrannym riadenim, ktore nevypadalo na fotkach ako garazova prestavba. nikde som sa nedopatral ci ich bolo viac alebo je to skutocne iba jednorazova prestavba
Moses
11. 12. 2020, 09:28Je to swap. Ale celkom pekny pribeh je za tym:
jajajaja, well it is a good one, when I bought my car it was permited to have it on the roads here, not really legal, but you could get a permit, the permit system was canceled but cops dint pay attention to us( for more than 5 years), but the law started to be put into effect, the car was actually confiscated once and I slep outside the lot where the car was :( in one night there where 93 cars confiscated, you should have seing the police lot full of silvias, skyline's, type r, rx-7, s2000, and my cosmo, there most have being 50 guys sleping out side the police station, you see in my country the police have the reputation of taking the confiscated cars for a spin :)
it was make the swap or stop using the car, and let me tell you it was not easy, and surely not easy to see your car being taken apart, and the dash boart be broken into little pieces
The other big scare was the stering rack, I could not find one that fit , so I took one and modified it to fit the car, a lot of custom work went into this car and I am really proud of it :)