Divoce rotující vynález Felixe Wankela je mnohými považován za slepou cestu ve vývoji spalovacích motorů, avšak se značkou Mazda je wankelův motor spjat takřka mateřsky a v následujícíh pasážích o něm uslyšíte ještě mnohokrát. Úplně poprvé se podivný strojek bez válců a ojnic, označený jako 10A a mající dva rotory o objemu 491 kubických centimetrů objevil v roce 1967 pod kapotou úchvatné Mazdy Cosmo Sport. 110 koní (pozdějí dokonce 128) dokázalo rozohnit krásné auto s liniemi letícího oštěpu až ke 190 km/h. Velmi chváleny byly i jízdní vlastnosti auta. Paradoxně se však tohle veledílo nesetkalo s přílišným prodejním úspěchem. Na zahraničních trzích byly japonské automobilky zatím vnímány jako cosi podřadného, což se k image sportovního kupé příliš nehodilo a na domácí půdě zase byla Mazda zastíněna jiným dobovým superautem ze země vycházejícího slunce – Toyotou 2000GT. Přesto však Cosmo Sport představovalo pro Mazdu velký skok. Vytroubilo do světa – podívejte, jsme tady a umíme postavit TOTO! Půlstoletí růstu mohlo začít. Cosmo Sport také bylo prvním krůčkem k téměř dvěma milionům Mazd s wankelovým motorem, které byly od té doby vyrobeny…
Podívejte se na další auta dne
Komentáře
Buďte první, napište komentář!


