načítám data...

Grand Admiral Thrawn

JménoGrand Admiral Thrawn
BydlištěSvitavy
Registracepřed 6.3 měs.
Poslední aktivitapřed 1.4 hod.
Komentářů u článků110
Pozitivních komentářů u článků52
Negativních komentářů u článků24
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Gr
Grand Admiral Thrawn
dnes v 00:25
0
Toyota Land Cruiser: Kultivovaný silák

Opelfahrt: S tím, že údržba takovéhoto auta nebude zadarmo, se jaksi počítá. Důležité je, aby nezrezivěly nebo nezdegradovaly nosné části auta, což je v tomto případě jenom ten rám, aby byly k dispozici všechny potřebné náhradní díly a aby existoval někdo, kdo to dokáže opravit. Pak by to auto mělo být možné udržovat navěky.

Gr
Grand Admiral Thrawn
dnes v 00:15
1
Vítězství marketingu nad realitou

V této souvislosti mě napadá můj oblíbený Mercedes Vaneo. A ty důvody, proč se neprodával, jsou v podstatě úplně stejné jako u zmíněné R-Klasse, tedy že MPV od Mercedesu skoro nikdo nechce. Vaneo mělo ještě o trochu horší pozici než R-Klasse kvůli tomu, že mělo podobně krabicoidní tvar jako o polovinu levnější Kangoo, Berlingo a podobné. A to, že Vaneo je jízdně i ergonomicky výrazně lepší už bohužel trh jaksi nedokázal ocenit.

Gr
Grand Admiral Thrawn
včera v 10:19
-2
Toyota Land Cruiser: Kultivovaný silák

Půlka Evropské Unie plánuje do dvaceti let skončit s prodejem aut se spalovacím motorem. https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles Možná, že k tomu ve skutečnosti nedojde tak brzy a do té doby si možná ještě něco nového koupíme, ale každá nová generace aut bude čím dál tím otravnější, třeba kvůli těm adaptivním omezovačům, které se mají začít montovat od příštího roku. Jinak když vyšel první Prius, tak byl plný elektroniky a všichni pochybovali o jeho spolehlivosti, ale ono se nakonec ukázalo, že je to jedno z nejspolehlivějších aut. Takže pokud Toyota za tu dobu neslevila ve svých nárocích, tak bych se té elektroniky v tomhle tak nebál. Btw. rád bych se zeptal, jak moc velký je rozdíl v jízdních vlastnostech a v pohodlí mezi tímhle a Land Cruiserem 70?

Gr
Grand Admiral Thrawn
předevčírem v 23:39
-5
Toyota Land Cruiser: Kultivovaný silák

Mně se na Land Cruiseru líbí to, že je stavěný na to, aby vydržel na celý život, což se může hodit obzvlášť dnes, kdy hrozí, že si za pár let už žádné nové auto nekoupíme.

Gr
Grand Admiral Thrawn
05. května 2021, 22:39
-5
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Nejlepší oktávka, jakou dneska můžete mít

Ten Land Cruiser jsem zmínil hlavně proto, že nabízí za podobné peníze mnohem lépe postavené auto s větším motorem a skutečným pohonem 4x4 pro toho, kdo 4x4 opravdu potřebuje. Protože 4x4 u Octavie je funkční jen při rozjezdu a jeho hlavní benefit je v tom, že se k němu dodává vzadu víceprvková náprava. A kdo 4x4 nepotřebuje, tak si může pořídit třeba Ford Focus Active kombi, který se s dieselovým dvoulitrem prodává za necelých 697 900 Kč s manuálem a za 757 900 Kč s automatem a kombi má víceprvek už v základu.

Gr
Grand Admiral Thrawn
02. května 2021, 13:53
2
Gr
Grand Admiral Thrawn
01. května 2021, 11:33
4
Renault Espace 2,0 dCi: Sbohem a šáteček!

Podle mě MPV v Evropě zahubila právě především snaha nacpat za každou cenu do zadní řady tři stejně velká sedadla, a to většinou bez možnosti připlatit si za jinou konfiguraci. Přičemž ta sedadla jsou pak většinou tak malá, že se do nich nikdo nad 10 let pohodlně neusadí, což je často ještě zhoršeno masivním bočním vedením na těch sedadlech. Protože rodin se 3 dětmi je v Evropě jen asi do 10 % a ten zbytek si radši koupí SUV, a to i za cenu menšího kufru a horší variability. A i ti, co mají tři děti, pak radši přesedlají do Transporteru, nebo aspoň do Travelleru, kde už se dá vzadu ve třech cestovat vcelku důstojně. To taky vysvětluje, proč se americká MPV, která nabízejí tři řady sedadel jako v Business Class, s žádnými prodejními problémy nepotýkají. Btw. ta Pacifica se dá koupit nová jen asi o 200 000 Kč dráž než Espace. https://www.sauto.cz/osobni/detail/chrysler/pacifica/18941424?goFrom=list

Gr
Grand Admiral Thrawn
29. dubna 2021, 02:10
2
Volvo V90 T6 Recharge: Když se vám nechce nic řešit

Ty bláboly o změně klimatu vyzní zrovna na webu Volva velmi ironicky, když se vezme v potaz, kdo je s velkým náskokem největší znečišťovatel na planetě.

Gr
Grand Admiral Thrawn
24. dubna 2021, 13:26
0
Je rychlejší auto nebo motorka?

Na ty retardéry by byl nejlepší Citroën DS.

Gr
Grand Admiral Thrawn
15. dubna 2021, 23:40
-2
Giron: Karibský gulyás

Za všechno zboží dovážené z Číny by se mělo platit takové clo, aby se nevyplatilo to kupovat. Klidně ve výši desetinásobku pořizovací ceny, nebo i víc. Pak by žádného českého dopravce nenapadlo ty křápy kupovat.

Gr
Grand Admiral Thrawn
23. března 2021, 13:18
0
Mazda 3 G150 AT: Jiná a skvělá

kuc_t: Díky za odpověď. Asi to vidím tak, že až se uklidní situace s koronavirem, tak se s obojím projedu a potom uvidím.

Gr
Grand Admiral Thrawn
23. března 2021, 11:40
0
Mazda 3 G150 AT: Jiná a skvělá

Docela by mě zajímalo srovnání tohohle s novým Focusem.

Gr
Grand Admiral Thrawn
06. března 2021, 13:09
2
Volvo S90 B6 AWD: Jiný přístup

Lumix: Zrovna tohle Volvo se ale ani v Evropě nevyrábí. https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90

Gr
Grand Admiral Thrawn
06. března 2021, 12:42
1
Volvo S90 B6 AWD: Jiný přístup

Nevillu Chamberlainovi bylo taky jedno, jakej stát má v čem podíl a všichni víme, jak to dopadlo.

Gr
Grand Admiral Thrawn
06. března 2021, 00:09
-1
Volvo S90 B6 AWD: Jiný přístup

A o tom, v jakém "státě" ta věc byla vyrobena, nepadlo samozřejmě ani slovo. Hint: https://en.wikipedia.org/wiki/Winnie_the_Pooh_(Disney_character)#/media/File:Winniethepooh.png

Gr
Grand Admiral Thrawn
01. března 2021, 23:14
4
Nejlepší vozidlo na výlet do jiného okresu

Nejlepší by byl neviditelný Aston Martin Vanquish z bondovky Dnes neumírej.

Gr
Grand Admiral Thrawn
18. února 2021, 01:11
1
Mazda CX-3 Skyactiv-G121: Stárnoucí bestseller

Vzhledem k tomu, že zmíněný přechod k elektromobilitě se týká jen Evropy, tak si spíš myslím, že se Ford hodlá soustředit hlavně na mimoevropské trhy, zatímco evropský trh svázaný emisními normami pro ně přestává být lukrativním a nevyplatí se jim platit čím dál tím přísnější ekovýpalně z prodeje spalovacích aut. Přitom je to škoda, protože Ford je jedna z mála automobilek, která ještě v Evropě nabízí normální auta.

Gr
Grand Admiral Thrawn
11. února 2021, 14:42
1
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Mechanik: Myslím si, že pokud jsou oba výrobky vyrobené v Číně a dost možná i ve stejné fabrice, tak je celkem jedno, jestli ten výrobek má západní značku nebo ne. Určitá výhoda by tam možná mohla být v případě, že ten výrobek se západní značkou byl navržen na západě, ale pokud se jedná čistě o rebranding, tak je to fakt jedno. Vydávat čínský výrobek za americký nebo evropský mi přijde jako ostudná praxe a dalo by se to považovat za klamání spotřebitele. Docela by mě zajímalo, které firmy konkrétně tohle provádějí.

Vím, že některé věci se jinak než z Číny v podstatě koupit nedají a jak to píše Krab, úplně bez čínských výrobků se dnes žije dost složitě. A pokud někdo potřebuje koupit nějaký výrobek, který se jinde než v Číně nedělá, tak to neberu jako morální pochybení ale spíš jako nutné zlo. A ačkoliv se snažím nakupovat co nejmíň věcí a když existuje nečínská varianta, tak vyberu ji, tak se musím přiznat, že pokud po prohledání trhu žádný cenově přijatelný nečínský výrobek nenajdu, tak se k tomu nutnému zlu taky uchýlím.

Gr
Grand Admiral Thrawn
11. února 2021, 10:05
3
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Honza 'Hamster' Křeček: Ekonomická likvidace východního bloku, kterou prosadila Reaganova vláda, byla ku prospěchu věci, protože vedla k rychlejšímu pádu komunistických režimů v těchto zemích.

Gr
Grand Admiral Thrawn
11. února 2021, 01:30
4
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Petju: Vyrobeno v Číně je dost velký problém i u mobilu, už z toho důvodu, že čínské továrny často využívají práci vězněných Ujgurů a dalších politických vězňů. Pravděpodobně to vypadá podobně jako to bylo popsáno ve filmu Schindlerův seznam, že firma místo zaměstnanců zaplatí správě koncentráku, a ten poskytne levnou pracovní sílu. A paradoxem dnešní doby je to, že lidé bourají sochy lidí, kteří kdysi dávno, před více než dvěma sty lety vlastnili otroky a hovořili o nadřazenosti bílé rasy, ale pak klidně nakupují výrobky, které vyrábějí otroci v Číně, často ještě v horších podmínkách, než měli ti otroci před 200 lety.

Co se týče požadavku na nové auto, tak to mi přijde celkem smysluplné, protože i když si myslím, že zlatá éra automobilismu dnes zrovna neprobíhá, tak to, že to auto je neopotřebované, že v něm přede mnou nikdo nejezdil, že tam nejsou žádné skryté vady a že bude nějakou dobu v záruce, takže mě nečekají neočekávané výdaje jsou celkem signifikantní výhody oproti ojetinám, minimálně pro někoho, kdo tohle nechce nebo nemůže řešit. Volvo určitě není první automobilka, která se mi vybaví, když se řekne radost ze řízení, ale rozumím, že když ti to vyhovuje víc než cokoliv jiného a máš na to peníze, tak může být celkem těžké to nekoupit. Myslím si, že podobně jako to Volvo by mohla jet nějaká Amerika jako Lincoln nebo Cadillac, takže já bych se v takové situaci asi rozhlížel tam.

A co se týče nemožnosti to ovlivnit, tak jeden člověk sám sice moc nezmůže, ale kdyby si třeba většina lidí v Evropě či v Americe řekla, že jim přijde nepřípustné kupovat věci z Číny nebo od činských firem, tak to bude pro Čínskou lidovou republiku znamenat velký problém, zatímco pozice západu a západních firem se posílí. Takže čím víc bude lidí, kteří to nebudou kupovat, tím líp.

Gr
Grand Admiral Thrawn
10. února 2021, 20:21
2
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Martanone: Ve svém příspěvku úplně nahoře zmiňuju i Daimler a Stellantis, jakožto problematické automobilky. Ovšem ten důvod, proč je Volvo hlavním terčem je pravděpodobně to, že je narozdíl od ostatních zmiňovaných značek vlastněn výhradně Číňany, zatímco u ostatních značek jsou Číňani jen minoritním vlastníkem.

Gr
Grand Admiral Thrawn
10. února 2021, 16:33
0
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Se srovnáváním Čínské lidové republiky a Indie bych byl opatrný. Přece jen Indie je demokratická země, neprovozuje žádné koncentrační tábory, kastovní systém sice někteří lidé dodržují, ale není zaveden v žádném zákoně, je tam vidět pozvolný ústup od těchto tradic a Indie měla i prezidenta z nejnižší kasty tzv. nedotknutelných. Takže až bude mít Čínská lidová republika nebo jakýkoliv její budoucí nástupnický stát prezidenta, který nebude komunistou, tak se bude dát srovnávat s Indií.

Gr
Grand Admiral Thrawn
10. února 2021, 13:05
9
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

Chápu, že mě zase zhejtujete, ale já to prostě musím napsat. Jo a je mi jasný, že web o autech není ideální místo pro takovéto komentáře, ale situace je velmi kritická a následující informace a hlavně povědomí o jejich vážnosti je podle mě nutné šířit kdykoliv je to možné. Protože firma, která vyrobila testovaný vůz je vlastněná Číňany, a tedy vysoce pravděpodobně spolupracuje s režimem, který je zodpovědný za následující zvěrstva:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/usa-oznacily-cinske-zachazeni-s-ujgury-za-genocidu/1984651
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ujgurky-popsaly-svuj-zivot-v-cine-zazivaji-znasilnovani/r~e847063c677f11eb9c800cc47ab5f122/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kdyz-vymyvani-mozku-nestaci-zeny-promluvily-o-krutem-znasilnovani-cinany-140649
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/z-cinskeho-tabora-napsal-ujgursky-model-rodine-o-muceni-i-spatne-hygiene-114946

A firmy v Čínské lidové republice, ač se tváří jako soukromé, těsně spolupracují s režimem i na těchto zvěrstvech, jako je to ukázáno třeba v následujícím článku:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/cina-ujgurove-peking-huawei-sledovani-sin-tiang-usa-sankce-firmy-lidska-prava_2012100705_eku

Jo a chápu, že výroba probíhá i v Evropě a že na návrhu auta se pravděpodobně z většiny účastnili Evropané, ale majitel je ze sta procent čínský. Abych byl fér, Číňani jsou i minoritním vlastníkem Daimleru a Stellantisu. A koncern VW sice nemá čínské majitele, ale také koná zlo:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/ujgurove-cina-perzekuce-bavlna-sin-tiang-nucena-prace-odevni-prumysl-genocida_2012171247_eku

Jo a sorry, že nepíšu úplně k tématu, ale jak jsem už napsal, situace mi přijde kritická a cítím potřebu snažit se ji za každou cenu zvrátit.

Gr
Grand Admiral Thrawn
03. února 2021, 16:19
-1
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

A třeba Mercedes Vaneo má všechny tyhle věci a přitom má normální spalovací motor. Teda nemá přední kufr, ale při rozměrech toho zadního ani není potřeba.

Gr
Grand Admiral Thrawn
03. února 2021, 14:14
0
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Jo, spalováky mají převodovky, spojky a výfuk, ale jaksi je to v tom autě uspořádáno tak, že to ničemu nepřekáží. Úplně nevidím důvod, proč by zrovna tohle měl být argument proti spalovacímu motoru. Elektromobil má zase baterie, které jsou většinou těžší než pohonná soustava auta se spalovacím motorem a i kdyby vývoj baterií probíhal jakkoliv, tak jejich hmotnost nebude zanedbatelná, ačkoliv je tedy jednodušší uspořádat je tak, aby to nepřekáželo. Ale vzhledem k tomu, že u spalovacích motorů již to uspořádání bylo vyřešeno, tak to nevidím jako nevýhodu.

Gr
Grand Admiral Thrawn
03. února 2021, 12:23
2
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Spalovací motor je sice komplikovanější než elektromotor, ale pohonné jednotky jako je třeba FIRE of Fiatu dokazují, že je možné ho vyrobit jednodušše levně a spolehlivě. Složitost pohonného ústrojí se spojkou a převodovkou a jejich rozvržení a vedení výfuku jsou argumenty, které by možná obstály někdy v roce 1900, kdy tyto věci ještě nebyly vyřešeny. Ale dnes, po více než sto letech vývoje, jsou všechny tyto teoretické nevýhody dávno překonány a existují auta, která i s těmito "omezeními" mohou dosáhnout rozložení hmotnosti 50:50 a vyvážených jízdních vlastností.

Gr
Grand Admiral Thrawn
03. února 2021, 09:54
4
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

MBMB: ty uživatelské "nevýhody" jako hluk motoru a nutnost řazení jsou přesně to, co do řízení auta přináší faktor zábavy a potěšení. Kromě toho, pro lidi, kteří to nechtějí, už v Bugatti Royale ze 30. let nebylo nutné během jízdy vůbec řadit. Prostorová náročnost je problémem jak baterií, tak palivových článků. A elektromobil sice nepotřebuje pravidelnou údržbu, ale té baterii po pár letech provozu nepomůže ani ta údržba a prostě odejde a bude se muset vyměnit. Elektromobily mají také svoje provozní omezení, ačkoliv je pravda, že zdrojem těch omezení jsou hlavně úložiště energie a ne elektromotor. Chápu, že některým lidem může elektromobil svými vlastnostmi imponovat, ale že by to bylo něco, po čem by toužili úplně nebo skoro všichni, tak to si nemyslím.

Gr
Grand Admiral Thrawn
02. února 2021, 15:13
1
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Baterie je nejdražší část elektromobilu, takže by to bylo pro všechny strany ekonomicky neúnosné. Buď by se uživatelé elektromobilů báli, že by jim do jejich nového elektromobilu mohli dát starou baterii s mnohem menší cenou nebo by provozovatel stanice musel investovat do nových baterií, které by pak měnil uživatelům za staré.

Gr
Grand Admiral Thrawn
02. února 2021, 13:04
1
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Při současném energetickém mixu a při současné infrastruktuře jsou nejlepším a nejpraktičtějším řešením fosilní paliva. Ovšem jednou nastane doba, kdy se jich budeme muset vzdát a to ani ne kvůli nějakým "ekologickým aktivistům", ale z mnohem prozaičtějšího důvodu, tedy že ropy je na Zemi jen omezené množství a při současné spotřebě jednou dojde. Dnes neexistuje dostatečná infrastruktura ani pro vodík, ani pro masivní přechod na elektromobilitu. Pár nadšenců na elektřinu klidně jezdit může už dnes, ale kdyby na to přešla většina řidičů, tak zkolabuje elektrická síť. Takže fosilní paliva budou pravděpodobně hlavním zdrojem energie pro dopravu minimálně dalších dvacet let, a to pokud se bavíme o Evropě. V jiných částech světa tu bude trvat ještě déle. A co se týče pozdější doby, tak jsou tak tři možnosti, které spolu budou soupeřit a nějakým způsobem si rozeberou ten trh.

První možnost je ukládat energii do baterií. A nejsem fanouškem této možnosti, uznávám, že se asi jedná o optimální řešení pro ježdění na krátké vzdálenosti třeba po městě a pravděpodobně se alespoň částečně rozšíří i jinde.

Druhá možnost je syntetická výroba paliv, která se poté načerpají do auta. A do toho počítám syntetická paliva, vodík i třeba výše zmíněný methanol. Výroba všech těchto látek totiž závisí na elektrolýze vody, takže i jejich rozšíření závisí na tom, jak efektivní ta elektrolýza bude. Přičemž vzhledem k tomu, že v nákladní a letecké dopravě se baterie asi využívat nebudou, jak bylo zmíněno ve videu, tak ta syntéza se bude provádět na komerční úrovni a najde si cestu i do osobních aut, hlavně pak pro delší trasy. Která z těchto látek se bude využívat je pak převážně záležitostí efektivity výroby a transportu, tudíž mi jako nejlepší kompromis přijde ten methanol, který bude možné využívat jak v palivových článcích tak ve spalovacích motorech, ale uvidíme, jak se ty technologie budou vyvíjet.

Třetí možnost bude bioplyn vyráběný z odpadů. Tato možnost bude nejméně využívaná, protože pěstovat plodiny aby se z nich vyrábělo palivo je velké hovadství, obzvlášť pokud budou existovat efektivnější možnosti, ačkoliv agent 25085 si na tom udělal byznys. Ale třeba zemědělská družstva by mohla z odpadů vyrábět bioplyn, který pak budou spalovat v traktorech a přebytky budou rozprodávat.

Potom je tady ještě možnost, že se bude používat nějaký úplně jiný zdroj energie, který je buď neznámý nebo ho nebereme v úvahu, protože je se současnou technologií nepoužitelný. A třeba záoceánské lodě by si mohly teoreticky vozit vlastní jaderný reaktor, jak to dnes mají některé ponorky.

O tom, jestli a v jakých segmentech zvítězí baterie nebo syntéza rozhodne několik neznámých, jako je vývoj kapacity baterií, efektivita elektrolýzy, efektivita palivových článků. Baterie asi zůstanou efektivnější, ale výroba vodíku či syntéza paliv se mohou stát jen o tolik méně efektivní, že se to vykompenzuje nižší hmotností auta, které nebude muset táhnout baterii. Rozhodnout může také to, jak jednoduché bude vyrábět energii. Protože pokud budeme mít fúzní reaktory nebo nějaký jiný zdroj, který dokáže vyrábět energii ve velkém množství téměř z ničeho, tak problémy efektivity odpadají a můžeme si spotřebovávat kolik energie budeme chtít.

Co se týče spalovacích motorů, tak v druhé polovině století pravděpodobně nebudou dominantním způsobem pohonu, ale stále by měla být k dostání paliva, která umožní jejich používání. A pokud ne, stále bude možnost pořídit si Mercedes W124 a lít do něj rostlinný olej, což sice není nejefektivnější, ale pokud to uspokojí potřeby pár nadšenců, tak proč ne.

Gr
Grand Admiral Thrawn
02. února 2021, 12:14
0
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Proč jen ke čtyřválcovým, nebyly by šesti- a osmiválce lepší?

Gr
Grand Admiral Thrawn
31. ledna 2021, 12:16
3
Proč nechápeme nová auta

Fandatik: Jo, ty modulární reaktory se mi taky líbí. Ono by to umožnilo v nějaké formě sériovou výrobu jaderných reaktorů, čímž by se výrazně snížily vstupní náklady. Hlavní nevýhodou jaderné energie totiž podle mě je dnes to, že jaderná elektrárna se dá postavit v podstatě jen v plné režii státu, který se kvůli tomu musí na desítky let zadlužit, zatímco fotovoltaické panely si může na střechu nainstalovat téměř kdokoliv. Jadernou elektrárnu s modulárním reaktorem si sice nebude moct postavit kdokoliv, ale alespoň by to znamenalo jednodušší rozhodování o alokaci zdrojů, rychlejší výstavbu a potenciální vstup soukromých investorů by mohl znamenat další tlak na efektivitu výroby a cenu jaderné energie.

Gr
Grand Admiral Thrawn
31. ledna 2021, 01:59
0
Proč nechápeme nová auta

MBMB: Ty ceny energií mě celkem překvapily, tak jsem se na to musel podívat. A skutečně, větrné a solární zdroje v posledních letech dost výrazně zlevnily, pravděpodobně díky masivní popularitě těchto zdrojů a z toho plynoucí zvýšené výroby a výzkumu v této oblasti. Moje dosavadní informace, které byly několik let staré, totiž byly přesně opačné, tedy, že obnovitelné zdroje jsou drahé, což tehdy ještě byla pravda. Takže děkuji za podnět k aktualizaci mých informací.

Obnovitelné zdroje však stále mají výrazné nevýhody jako je jejich nestabilita a hlavně potřeba zastavět jimi velké území, což nakonec povede k devastaci krajiny, což bude v případě zvýšeného využití elektřiny v individuální dopravě ještě výraznější. Proto se taky třeba v Německu, které bylo donedávna jedním z největších odpůrců jaderné energie, v poslední době začínají ozývat hlasy pro jádro.

Gr
Grand Admiral Thrawn
31. ledna 2021, 01:40
5
Proč nechápeme nová auta

MBMB: Ekologická zátěž na planetu není jen v podobě emisí CO2. Dnes je populární to takto redukovat, protože se jedná o dobře měřitelnou a kvantifikovatelnou veličinu, ale podle mě je to moc velké zjednodušení a lidé pak mohou mít tendence ignorovat další, často závažnější, ekologické problémy jako je deforestace, úbytek biodiverzity a podobně. A třeba pro výrobu nových aut je potřeba natěžit velké množství materiálu, což planetě rozhodně neprospívá. A zrovna u elektromobilů je nutné těžit materiály pro výrobu baterií, což je obzvlášť velký humus, obzvlášť pokud přihlédneme k limitované trvanlivosti baterií.

Gr
Grand Admiral Thrawn
30. ledna 2021, 23:38
2
Proč nechápeme nová auta

Líp bych to nenapsal.

Gr
Grand Admiral Thrawn
30. ledna 2021, 13:02
0
Proč nechápeme nová auta

Perpetuum mobile je z fyzikálního hlediska nemožné, takže je u toho vždycky potřeba nějaký zdroj energie, ale nemusí to být nutně tzv. obnovitelný zdroj, může se využít jaderná energie. Na Zemi by mělo být dost zdrojů uranu a thoria pro dalších minimálně tisíc let a do té doby už budou v provozu fúzní reaktory, kde je množství zdrojů v podstatě neomezené. Je pravda, že efektivita baterií je asi dvojnásobná oproti efektivitě výroby vodíku a palivových článků, ale na druhou stranu vodíkový automobil může být výrazně lehčí protože nepotřebuje tahat těžkou baterii, vodík se může produkovat kontinuálně pořád a v případě potřeby načerpat do auta, zatímco u baterií je nutné provádět nabíjení, které v daném okamžiku vyžaduje vyšší okamžitý výkon elektrického zdroje, například pokud všichni lidé přijedou do/z práce a začnou svůj elektromobil ve stejnou dobu nabíjet, takže tam vznikají provozní omezení, která u vodíku nejsou. Nehledě na to, jak by pak vypadaly elektrické "benzínky" a jaká by musela být jejich kapacita vzhledem k tomu, že elektromobil se nabíjí mnohem déle než trvá tankování. Zároveň v případě přebytku levné fúzní energie nás ta efektivita nebude muset tolik zajímat. A k ekologické zátěži bateriového elektromobilu je ještě potřeba přičíst ekologickou zátěž během výroby baterie, která je nezanedbatelná přičemž životnost baterie je omezená. Takže se asi prosadí obě technologie. A co se týče syntetických paliv, tak tam vzniká problém v centrech velkoměst, kde je velká koncentrace aut, ale jinde bych ty oxidy dusíku a další nepovažoval za problém. A obyvatelé velkoměst bývají často progresivnější než průměr populace, takže tam velké množství spalováků v budoucnosti asi neuvidíme. Takže to podle mě bude kombinace všech tří řešení podobně jako dnes lidé jezdí na benzín i na naftu podle potřeb a osobních preferencí.

Gr
Grand Admiral Thrawn
30. ledna 2021, 01:10
3
Proč nechápeme nová auta

Nejsi jediný, mně se taky líbí.

Gr
Grand Admiral Thrawn
30. ledna 2021, 01:07
0
Proč nechápeme nová auta

Napadají mě dvě alternativní ekologické budoucnosti. První z nich je vodík, což je vlastně taky elektromobil (i když ne nutně, třeba BMW jednu dobu experimentovalo se spalovacím vodíkovým motorem) a druhá je syntéza paliv na bázi uhlovodíku ze vzdušného CO2. Vodíkové automobily se již vyrábějí a prodávají minimálně dva: Toyota Mirai a Hyundai Nexo. V ČR na to zatím není infrastruktura, ale to na elektromobily pořádně taky ne. Co se týče syntézy uhlovodíkových paliv, tak ta technologie už taky existuje, ale zatím je příliš drahá, nicméně Porsche tvrdí, že do roku 2030 chce prodávat syntetické palivo za cenu kolem 5 € za litr. Každopádně baterie má mnohem menší energetickou hustotu než palivo a tahat s sebou těžkou baterii, která se nabíjí řádově pomaleji než jak dlouho trvá tankování není optimální řešení téměř nikde možná kromě center velkoměst. A třeba bateriové kamiony jsou dost těžko představitelná věc. Proto taky třeba Bosch na bateriové elektromobily kašle a soustředí se rovnou na vývoj technologií pro vodíkové automobily. Takže nejpravděpodobnější scénář podle mě je nějaká kombinace všech tří zmíněných technologií, přičemž v automobilech bude výrazně převažovat právě vodík. Baterie budou asi hlavně v malých městských vozítkách, která nebudou potřebovat velký dojezd a spalovací motory zůstanou tam, kde bude z klimatických a logistických důvodů nevýhodné používat elektrický či vodíkový pohon a pak pro nadšence, kteří budou opečovávat své oldtimery a pravděpodobně i třeba v lodní dopravě, motocyklech a dalších druzích neautomobilové dopravy.

Gr
Grand Admiral Thrawn
29. ledna 2021, 23:09
0
Proč nechápeme nová auta

PB: Já bych si to rád přečetl.

Gr
Grand Admiral Thrawn
29. ledna 2021, 22:54
10
Proč nechápeme nová auta

Dost bych pochyboval o tom, že drtivá většina Mercedesů W123 a W124 nenajela víc než čtvrt milionu kilometrů. Tahle auta totiž po generační obměně neputovala na vrakoviště, ale do Maroka, Albánie, Ruska a dalších zemí. A po těch desítkách let mají určitě najeto rozhodně víc než čtvrt milionu. A majitelé se o ně starají, protože tam většina lidí jezdí v lepším případě žigulíkem a v tom horším chodí pěšky, takže tam Mercedes W124 byl velká frajeřina i v době když byl na cenovém dně. To, že by někdo vyhodil Mercedes jen proto, že zestárl, jak se to ve velkém dělo se Škodami 120 po roce 2000 mi nepřijde pravděpodobné.

Gr
Grand Admiral Thrawn
29. ledna 2021, 21:40
6
Proč nechápeme nová auta

Musím nesouhlasit. Současné prostředí rozhodně není silně konkurenční. Když pomineme prémii, tak dnes existují pouze tři evropské automobilky: Volkswagen, Stellantis a Renault. Plus podobný počet v USA, Japonsku a v Koreji. A proinflační politika národních bank nutí lidi kupovat věci, které by si jinak nekoupili, aby se jim peníze neznehodnotily, takže chybí tlak zákazníků na automobilky, které pak často vyrábí nedodělané produkty, jako třeba nefunkční radiomapy v posledních koncernových vozech, což by ani tak nevadilo, kdyby se tím neovládalo v podstatě všechno. A místo skutečného vývoje podvozků, motorů a dalšího hrají na efekt a servírují zákazníkům obří radiomapy, směšně velká kola a různé poblikávající nesmysle v interiérech. A prémiové automobily z doby před pár lety opravdu dnes nepůsobí jako průměrné či dokonce podprůměrné, možná že jejich výbava se dnes dá najít i v subkompaktech za zlomek ceny, ale o tom to opravdu není. Jde o to, že takové auto, jako například Mercedes W211, pokud je správně udržovaný, což sice není levné, ale je to levnější než kupovat každých pět let nové auto, tak ta jízda s ním je taková paráda, že to nikdy žádný subkompakt nedokáže. Čímž nechci tvrdit, že by nová auta byla vždy špatná, jen nejsou lepší, než ta starší, takže kvůli nim lidé nechtějí dělat kompromisy v podobě menších motorů, hybridů a dalších provozních omezení. A v tomto není situace stejná jako byla třeba v 90. letech. Když táta po revoluci přesedl z Dacie 1300 do Peugeotu 306, tak měl pocit, jako by byl v kosmické raketě. A to ve všech ohledech, jak jízdně, tak i výbavou. Dacia byla rok výroby 1972, tedy v té době měla něco přes dvacet let a musím upozornit, že v době výroby to nebylo nijak zastaralé auto, protože jeho předloha se tehdy vyráběla jen tři roky. Na druhou stranu je potřeba uznat, že se za celou dobu na té Dacii nemusely dělat žádné výraznější opravy, takže to tehdy skutečně bylo něco za něco. A dnes, když by někdo chtěl přesednout z auta starého něco přes dvacet let do úplně nového a mít pocit, že vstupuje do kosmické rakety, tak by musel přesedat z Felicie minimálně do Mercedesu E-Klasse. To dokazuje, že vývoj automobilů se skutečně zpomalil. A co se týče spolehlivosti starých aut s velkým motorem, tak argumentovat Spartakem s motorem o objemu 1,1 litru nedává úplně smysl. Třeba Mercedes W123 je s nájezdem čtvrt milionu kilometrů jen lehce zajetý, protože pokud je o něj dobře pečováno a nezrezne, tak zvládne i víc než desetkrát tolik. Uznávám, že pro běžného uživatele je downsizovaný turbomotor uživatelsky přívětivější než větší atmosféra, ale třeba výkon 400 koní v reálném provozu opravdu není potřeba. A víceválcové motory mají mnohem klidnější chod a dodají autu takovou auru elegance, kterou čtyřválec nebo dokonce tříválec nikdy mít nebude. A asistenty jsou možná dobrá věc když někdo jede mnoho hodin po dálnici, kde třeba hlídání slepého úhlu je příjemná věc a to udržování v pruhu by se taky možná dalo pochopit, ale někde na okrece, kde se chci vyhnout protijedoucímu traktoru a najedu na čáru, tak se opravdu nechci prát s autem, které vehementně touží nabořit do toho traktoru jen aby se udrželo v pruhu, a to ani tehdy, když budu vědět, že ho přeperu. Takže ve většině případů asistenty skutečně nefungují a když už tam jsou, tak je nejdůležitější, aby bylo možné je stisknutím jednoho tlačítka vypnout. A co se týče jízdního projevu, což je čistě subjektivní věc, tak mi nejvíc vyhovují auta z nultých let, která jsou už moderní a bezpečná, ale stále ještě mechanická a zábavná a ne tak sterilní jako většina dnešní produkce.

Gr
Grand Admiral Thrawn
25. ledna 2021, 12:42
11
Ach, jak já bych Buick chtěl.

Mooney: Když to auto považuješ za zbytečnost, tak si ho nekupuj. Ono bude jistě dělat radost někomu jinému.

Gr
Grand Admiral Thrawn
25. ledna 2021, 10:58
1
Ach, jak já bych Buick chtěl.

Ten Buick je moc pěknej.

Gr
Grand Admiral Thrawn
25. ledna 2021, 10:45
0
Audi A3 35TDI: Když se Audi odváže

Když někdo nemusí tahat kočárek a má na to dost peněz, tak si může klidně koupit Ferrari a jezdit s ním. Uznávám, že to srovnání není úplně férové, protože do toho Ferrari bude potřeba hned po koupi naházet pár set tisíc za servis, palivo bude stát víc a průběžný servis taky, zatímco to Audi bude alespoň prvních pár let v záruce, ale to není pointa toho příspěvku. Měl jsem na mysli spíš to, že dát 1,3 mega za kompakt je celkem hodně, vzhledem k tomu, že za ty prachy můžu mít třeba Audi A6 nebo Mustang, i když chápu, že tohle je novinářská konfigurace, za kterou si to nikdo reálně nekoupí. Těch 780 900 Kč za základ s tímhle motorem plus příplatky pár desítek tisíc za věci, které opravdu využiju, už zní smysluplněji, obzvlášť pokud je to auto promyšlenější než neprémiová konkurence.

Gr
Grand Admiral Thrawn
20. ledna 2021, 13:33
1
Gr
Grand Admiral Thrawn
20. ledna 2021, 13:14
0
Autíčkář se ptá: Posloucháte za volantem nebezpečné songy?

Techno moc nemusím, ale jazz mám rád a diesely taky.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem