načítám data...

Téma Wanix a jeho Mazdí smečka

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
Goldies 28. ledna 2017, 18:47
Gratulace! Cetl sem se zatajenym dechem! Ma radost i za tebe ze vrci :-) znam ten pocit radosti moc dobre a to jsem u toho ani poprve nebyl :-)
Wanix 27. ledna 2017, 23:57
Auto žije!!!

Zároveň mám po včerejšku 3 důležité poznatky:
1. to že nesvítí kontrolka rezervy ještě neznamená že je benzínu dostatek
2. Murphyho zákony fungují - svíčka kterou jsme vytáhli jestli jde jiskra jako jediná nepálí
3. mám asi první auto na světě které běží bez relátka palivové pumpy :D

Takže po dvou večerech strávených rozebíráním interiéru a vystříháváním všeho co není origo kabeláž v autě jsem už nedokázal najít nic dalšího dodělávaného a přizval na pomoc Trinoma k hledání problémů v elektrice. Kontrola interiéru naznačila že už nejspíš nic nežádoucího nezůstalo, cemuž přispívalo i následné proměření konektoru igniteru multimetrem. Následně se začaly hledat problémy okolo svíček, skočili jsme pro stroboskop a zkoušeli - tak se ukázalo že svíce pálí kromě jediné, jak na sviňu zrovna té kterou jsme posledně kontrolovali. Ještě jsme různě laborovali se svíčkovými kabely a během toho zkusili stříknout do sání improvizovaný startovací sprej...a ejhle, motoru se chtělo naskočit! Přestože palivo při pokusech o startování vždy zasmrdělo, asi už ho nebylo dostatek (kontrolka rezervy rozsvícená nebyla). Valili jsme pro benzín, nalili to tam a startovali. Motor si párkrát škytnul, pak méně intenzivně a pak vůbec, jen naprázdno točil. Přisoudil jsem to uchlastání, u rotary tak obvyklému, a protočil to bez relátka palivové pumpy...a motor začal chytat! Držel jsem to dál, přestože jsem čekal že to každou chvíli přestane, ale opak byl pravdou, motor naskočil a držel!! Čuměli jsme nechápavě na sebe jak je to sakra možné, z výfuku a okolo něj se linula oblaka dýmu a tak jsem to asi po minutě chcípnul. Rychlá kontrola že nikde nic nehoří ani se netaví a rozhodlo se vyjet s autem ven a nechat ho zahřát na provozní teplotu. Nastartoval jsem ho už bez obtíží, opět bez relátka(!) a vyjel ven. Motor s v poklidu držel otáčky, kouře ubývalo a bez problému se zahřál na provozní teplotu. Popojel jsem pár metrů tam a zpět abych ověřil že spojka funguje a převodovka řadí a zaparkoval auto zpět do garáže. Pak jsem ho chcípnul a zkusil ještě start za tepla - opět bez problémů!

Nad těmito výsledky zůstává rozum stát, ale musí to znamenat že je ještě nějak překopaný řízení palivové pumpy, nejspíš nějak natvrdo bypassnuté mimo relátko, tak mám zas co zkoumat a hledat. Plus zjistit jestli jsou špatné svíčkové kabely nebo cívka. Každopádně motor startuje za studena i za tepla a to je hlavní! Škarohlídi budou lamentovat nad tím dýmem, ale je třeba si uvědomit že auto několik měsíců stálo bez hnutí a kdo ví kolik let před tím, takže muselo hodně vody zkondenzovat ve výfukovém potrubí. Navíc bylo venku -2stupně, což je velmi dobrá zpráva že motor v těchto podmínkách naskočil. A pokud by to skutečně byla voda vnikající do spalovací komory tak rebuildu se nebojím ;)

Přikládám video z celé operace:



rotary zdar!
Wanix 07. ledna 2017, 00:37
Víkendový update:

V pondělí jsem vyzvedl nový řemen, nabil doplna baterku, všechno zpátky namontoval a těšil se na první start. I přes velmi nepříznivou venkovní teplotu po chvilce zatočení chytla hned na první pokus, jenže po pár sekundách chcípla. Takto se to opakovalo několikrát po sobě. Auto navíc hned po navrácení nabité baterky dělalo psí kusy - blikaly všechny blinkry a nechtěly zhasnout (výstražné zapnuté nebyly) a imobilizér se vůbec nechoval jak by měl. Prostě nějaký fail v elektrice. Začli jsme to zkoumat a zjistili že je v autě dodělávaný imobilizér plus nějaký alarm či co. Jenže žádný další ovladač nebo čip k autu nebyl... Proto jsem se rozhodl samodomo krabicu eliminovat a zapojit kabely do ní vedoucí natvrdo zpátky jak byly původně podle barev. Auto přestalo dělat hovadiny a imobilizér začal alespoň dle indikace ledkou fungovat správně. Jenže auto nenastartuje, startér točí ale asi nejde jiskra a možná ani palivo. Zkoušel jsem točit motorem bez relátka palivový pumpy (aby se odpomohlo od případného uchlastání benzínem)a pak ho vrátit, ale nepomohlo. Vypadá to že je to problém toho imobilizéru, je taky dodělávaný podle způsobu zapojení. V úterý jsem tedy vystříhával ten imobilezér, teď už vím že palivo jde ale jiskra ani prd a výstražné+klakson taky furt nefungují. Muselo ještě někde zůstat něco skryté, protože okolo jednotky immo už jsem vystříhal všechno. Sakra problémy s ekektrikou to fakt miluju... :roll:

Tady máte ještě video dokumentaci úplně prvního startování:

Goldies 26. prosince 2016, 13:08
Wanix: už jsem četl na JDM fóru... Jako s tou korozí to bude strašnej boj, ale když se tak na ni koukám, tak za záchranu stojí!
Wanix 26. prosince 2016, 13:03
Jak už asi víte, moje Mazdí rodinka se zase o něco rozrostla, pokud nevíte, povídání jsem napsal zde: https://www.autickar.cz/blog/clanek/sen/82/ takže dnes trochu něco progressu na této červené krásce.



Ve shrnutí lze říci že mám dvě zprávy - jednu dobrou a jednu špatnou

Vrhnul jsem se na tu údajně vadnou vodní pumpu. Je to celkem psycho jaké množství hadiček a trubiček tam pod kapotou vede :D Cíl byl jasný - zkusit zjistit stav vodní pumpy, když byl prodejcem uváděn problém s ní. Odstrojování probíhalo pomalu a opatrně, je to šílený tetris, každý kousek místečka využit, každopádně z výsledku mám radost. Už na první pohled mi na řemenu k vodní pumpě něco nehrálo a po probojování se k němu se vše objasnilo... Původně pětidrážkový řemen byl nyní pouze třídrážkový a poměrně volný. Sundal jsem ho a prohlédl pumpu - kouslá není, otáčí se zcela zlehka a nemá žádné výrazné vůle v jakémkoli směru, neteče. Vypadá to že si mysleli že je kouslá, ale nikdo už se neobtěžoval s tak zásadní věcí jako jsou řemeny. Uvidíme jestli se potvrdí moje doměnka jak jsou angláni leví co se týče jakékoli manuální práce :D Už jsem objednal nový, bohužel bude až po novém roce, každopádně jsem v tomto celkem optimistický a už se nemůžu dočkat až to zpátky namontuju a poprvý nastartuju. To byla ta dobrá zpráva.








Špatná zpráva je že to je odspodu zhnilý totálně nasračku (ta fotka níže je ještě předtím než jsem do toho začal šťourat), podlaha okolo kol se dá loupat prstem jako perníček, příhodě o autě nalezeném ve stodole teď už naplno věřím. No bude to v tomto trochu více práce, ale tak zachránit se dá všechno a aspoň jde o auto u kterýho to za to rozhodně stojí :) Jsem úplně hotový z některých drobností na autě, jako jsou třeba origo koberečky s RX-7 výšivkou, to úžasné kompletní nářadíčko z fabriky v bočních kapsách v kufru nebo krásný hliníkový hever (weight reduction bro!) pro případ defektu. I pitomá dojezdovka je udělaná stylově









Tento příspěvek byl 26.12.2016 v 13:09 upravován.
Wanix 12. prosince 2016, 08:53
Chosé: jo, nemám s tím problém

Libas: do konce září pro ně kamarád pracoval a co vím tak normálně fungujou
Libas 10. prosince 2016, 16:32
Wanix: Marat Engineering ještě funguje? V poslední době nejsou moc vidět nikde.
Chosé 09. prosince 2016, 09:40
Myslíš, že bych za tebou mohl někdy poslat bratra? Je v bakalářském a silně přemýšlí nad ÚADI. Omlouvám se, že jsem předtím vynechal "D".
Wanix 07. prosince 2016, 16:35
jsem na ÚADI

jinak ta brzda nevím jestli by to šlo u nás ani někde jinde, navíc abys na tom ještě finančně nevykrvácel, holt tu nejsme v émerice
Chosé 06. prosince 2016, 21:46
Aha, trochu mi hlodalo zda to nebude vyrábět nějakou překážku v proudění vzduchu nebo tak. Ale hádám, že to máš všechno spočítáno, když jsem viděl píst na 3D skeneru. :)

Moc se mi tvá stavba líbí, ačkoliv wankelu naprosto nerozumím, tak se tu člověk dozví spoustu nových a užitečných věcí. :) Díky za to.

Mimochodem ty studuješ taky na ÚAI? :)
bkralik 06. prosince 2016, 19:55
Omlouvám se, že špiním vlákno, ale když už se tu o tom bavíte, netušíte kde si pronajmout brzdu na ladění? Rád bych si to zkusil sám, ale předpokládám že hned to nebude a nerad bych na tom finančně vykrvácel...

A jinak jako ostatní - taky chválím práci, vypadá to super! Ta srostlá ocel s hliníkem, nevím proč, ale občas se to stane. Nám teďka nedávno, když jsme potřebovali vydolovat čidlo otáček motoru z hliníkového držáku a nešlo to jinak než bez destrukce jednoho nebo druhého...
Wanix 06. prosince 2016, 16:48
to CRX bylo naprosto špičkové, a když jsem procházel oficiální výsledky sprintů co se jezdí u nás tak nemá dodnes konkurenci kromě jednoho více poladěného GTR... "ten second car" tady moc není a rychlejší už vůbec
Goldies 05. prosince 2016, 18:54
Wanix: MarAt dělá s VUTčkem? Tak to je mazec jak se vyšvihl... Ja si ho pamatuju když se svou bestii (CRX) začínal :-D
Wanix 05. prosince 2016, 10:30
Děkuji za komentáře, vždy člověka potěší když se jeho práce líbí i někomu dalšímu :)

Nedy: Mohu doporučit Ústav automobilního a dopravního inženýrství na VUT. Zatímco já si tam v koutku hraju s motorem, za zády se na dynu a motorových celách ladí závodní speciály pro Dakar, rally nebo různé monster stavby. Vhodná kontaktní osoba je David Svída. Jediný problém je v komunikaci - lidi tam bývají hodně časově vytížení, takže to chce obrnit se pořádně trpělivostí. Možné je obrátit se taky na Marat engineering, spolupracují spolu.
Nedy 02. prosince 2016, 11:12
Skvělá práce, i když části toho co děláš prostě nerozumím... :-)

Mám takovou otázku. Kdo má brzdu a je schopen ladit auto s řídící jednotkou? Mám Miatu s kompresorem, teď má Powecard a do budoucna bych chtěl změnu právě za programovatelnou řídící jednotku a nějak se mi zatím nepovedlo nikoho objevit, kdo by toho byl schopen. Předem dík za tip.
sheogh 01. prosince 2016, 16:50
Matěj Podhorský: Presne, ted jsem to chtel napsat. Tak to ma vypadat. Ne jen nalepit plameny a pridelat vyfuk "Ramus" (coz je videt vetsinou) :-)
M P 01. prosince 2016, 14:53
"....získáš větší průřez sacího kanálu->dopravíš víc směsi->větší výkon...."

Jeminkote, ale co spotřeba? :D Jinak zase žasnu, tohle je prostě tuning jak má byt! Máš můj obdiv!
Wanix 01. prosince 2016, 13:20
Odpověď na tvou otákzu je jednoduchá - získáš větší průřez sacího kanálu->dopravíš víc směsi->větší výkon. Jinak tu EP3 má nově jeden z vyučujících :)

Aktual progress: Hlavní části motoru složeny!

Trochu se to protáhlo oproti plánu, protože když jsem si chystal rotory pro skládání, praskl mi jeden oil ring při jeho montáži (kdo někdy dělal rotary ví jak tam ty děvky jdou blbě )... takže jsem musel shánět jiný. Naštěstí mi pomohl Jura Beneš tady v Brně. Když už jsem za ním šel, rozhodl jsem se poptat i na exhaust sleeve - taková kovová vložka do jinak hliníkového housingu, která usměrňuje výfukové plyny a chrání housing od vysokých teplot, jeden můj byl trochu poškozený, takže by bylo nejlepší ho vyměnit. Získal jsem celý poškozený housing, ať si to z něj vymontuju. Z mého motoru to šlo naprosto hladce za pár minut. Z poškozeného housingu ani náhodou. Strávil jsem nad tím prakticky celý večer, prolíval jsem to už předem WDčkem, zkoušel to vymlátit kladivem, různě páčil a ani prd. Nakonec jsem musel housing vzít flexou což mě mrzelo, protože jsem si ho chtěl vyčistit a vystavit (ne, nejsem k***t a nezapomněl jsem vytáhnout z boku ty jistící piny, ty jsem mimochodem musel odvrtávat, protože se taky ani nehly narozdíl od mého motoru).

To co jsem objevil jsem ještě neviděl - kovový sleeve byl zcela srostlý s hliníkovým housingem nějakou podivnou sračkou, která nejvíce připomínala vodní kámen.



Sleeve se konečně povedlo oddělit a nastalo dlouhé čištění, abych měl pro příště vše připravené. Následně jsem to pak poskládal.



Nebylo to úplně bez problémů, protože úpravami na motoru nastaly některé nestandartní situace, které jsem musel vyřešit, ale to nemá smysl podrobně rozebírat pokud jste to neskládali. Pečlivě jsem utáhl motor dle daného pořadí na první předepsaný moment, namontoval olejovou pumpu, protizávaží, setrvák, sání, připravil svody. Následující večery jsem si pak chystal motorový prostor na návrat motoru - vše očistil od třicetiletých nánosů šmíru, nosník u turba ze kterého vlivem vysoké teploty slezla barva důkladně obrousil, ošetřil odrezovačem a pak stříknul dvěma vrstvami základu a dvěma barvy. Ještě chci koupit teplotně izolační fólii na to místo, ať mi to zas hned nesleze...

Práce mě ještě čeká jak na kostele, příští týden bych rád usadil motor na své místo a mohl tak začít řešit všechny hadice a trubky. Překopávat budu vlastně úplně všechno - chlazení vody, oleje i vzduchu, výfuk, natahání nové kabeláže pro programovatelnou řídící jednotku a pak to snad možná někdy ještě nastartuje a celé se to bude moct odladit na dynu :D









Tento příspěvek byl 01.12.2016 v 13:29 upravován.
Chosé 26. listopadu 2016, 01:20
Zní to super, musím se s tebou někdy potkat ve škole. Nedávno jsem byl u kolegů testovat tlumiče a viděl jsem FC stát u Netme spolu s nějakou EP3. :)

Wankelům popravdě moc nerozumím, jediný co vím tak to, že se točí velmi rychle a snadno. :D dovol mi prosím otázku - k čemu bude dobrá další podélná díra, kterou jsi vyráběl? :)
Wanix 14. listopadu 2016, 14:58
Díky!

Tak v létě jsem bohužel nevyjel, věci se mění a já teď mám mnohem méně času než kdy předtím...to ale neznamená že se na to vyprdnu! Následující postup byl: jedna z potřebných věcí pro úpravu simulačního programu je znát plochy pro přestup tepla, aby to správně počítalo termodynamiku, od které pak přímo závisí výkon. Některé plochy se dají určit analyticky přes výpočtové vztahy, pro jiné bylo třeba použít trochu sofistikovanější nástroje 8) Takže se vzal rotor a šel na snímkování 3D kamerou, následoval postprocessing v počítači a import do 3D modeláře, kde se po následných úpravách a vytvoření pomocných křivek daly určit hledané plochy


Dále jsem se pustil do první fáze portování. Na motoru už bylo provedený streetport, nicméně poněkud odfláknutý - vyfotil jsem stav před a po, je tam dobře patrné jaké měl hrubé tahy, moc to nechápu, když už něco dělám tak snad pořádně ne? Primární porty byly netknuté, na nich velké úpravy neplánuju, takže jsem pouze vyhladil celý kanál, protože v sérii není nijak opracován po odlévání - stopy po něm jsou jasně patrné na druhé fotce. Klíčová je hlavně oblast, ve které proudící plyny mění svůj směr o 90 stupňů, některé zdroje uvádí že pouze provedením takové úpravy na všech kanálech sériového motoru lze získat až 10% výkonu...tomu sice moc nevěřím, ale něco málo z toho určitě bude :)


Simulační program začal dávat nějaké výsledky. Vzhledem k významným odlišnostem wankelu oproti klasickému písťáku rozhodně nelze simulaci brát jako predikci budoucího výkonu (což u písťáků umí), nicméně pro pozorování vlivu změn časování a průtoku kanálů je postačující. Nebylo možné vytvořit úplně dokonalý model, ale byla snaha o maximální možné přiblížení se realitě. Z výsledků se ověřil můj předpoklad - že nevýhody zvolené úpravy kanálů (bridgeport) se výrazně projeví už při nejdecentnějším provedení, proto nemá smysl se upejpat a zvolím tedy nejradikálnější provedení ze tří variant návrhu, aby byly výhody maximální.

No co si budem povídat, jakmile máte provést první úběr materiálu, pěkně se vám rozbuší srdce, protože víte že po tomto zásahu už není cesty zpět. První naznačení díry důlčíkem. Vyvrtání děr skrz. Následuje několik hodin práce s dremlem rozhozených do několika večerů a výsledek je na světě. Není to úplně dokonalé jako od stroje, ale s výsledkem jsem spokojen. Následně jsem všechny součásti důkladně očistil a také vylisoval staré ložiska a nahradil novýma. NAastane čas skládání...