načítám data...

Téma TOY RAV4 - pár koní navíc

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
OversizedTeddybear 16. ledna 2018, 00:01
Miata.

Supra.

CRX.

MX-3

MR2

Co jméno, to pojem.

Co jméno, to ručička otáčkoměru zběsile (a přitom něžně) atakující redline.

Co jméno, to kvapík pro tři pedály a dvě nohy.

Co jméno, to chirurgicky trefované apexy.

Co jméno, to mizerný výhled.

Co jméno, to stísněný interiér.

Co jméno, to nástup/výstup vyžadující jogínskou průpravu, nebo ještě líp: ve většině dlouhých kostí vložené klouby navíc.

MOMENT!

Nechci v žádném případě shazovat výše zmíněné sporťáky, sám se za nimi rád ohlédnu, rád si poslechnu ty zdravé jekoty z nich se linoucí.
Jejich majitelům/řidičům potajmu závidím, že se do nich seskládají a že si jízdu v nich mohou užívat. Mne to štěstí nepotká.
Nezapomenu na pocit bezmoci, kdy v Inverness před Lidlem okukuju Triumpha Spitfire MkIII tak (bohužel) vehementně, že přicházející majitel mne s úsměvem vyzval k usednutí.
No, nevešel jsem se. Snažil, kroutil, hnáty lámal, nevešel jsem se. Milý Skot to musel tušit už zdálky, ale oceňuju, že i přes těžce skrývané pobavení v očích mne politoval a s grácií modelek a celebrit nenechal nahlédnout pod svůj kilt a nastoupil a zmizel někam na Vysočinu.

Ano, přiznávám, narostl jsem do všech směrů, hlava v oblacích, okolo rovníku dobře vyvinutý monoceps, délkou nohou atakuji rekord Adriany Sklenaříkové, ramena přes celá záda a místo polobotek... ále, dosti příměrů.

Takže jsem spokojeným uživatelem plnoleté Toyoty RAV4 1st gen, do které se vejdu já, moje paní, CBčko, stan, airkarimatky, spacáky, kuchyň...
Resp. byl jsem spokojeným uživatelem :-( A to až do okamžiku, kdy se v motoru asi něco odehrálo a stala se z něj kamna na LTO. Když při výměně místo 4,1 litru vypustíte litr necelý (a ještě k tomu plný tu větších, tu menších šupinek různých kovů), tak je jasné, že opravovat tento motor asi nebude mít smysl. Takže se začal shánět motor náhradní.

Na vysvětlení těm z vás, kteří se opravdu pohybujete v jiných sférách otáček, výkonů či krouťáků, pár slov o motoru 3S-FE standardně montovaném do spousty modelů z let 1986-2000 (Carina, Caldina, Camry, Celica, Corona, Avensis, RAV4): Čtyřválec, dvoulitr, dvě vačky, 16 ventilů, 94kW, 180Nm a nad 5000rpm (alespoň ve spolupráci s převodovkou v RAV4ce) - mrtvo.
Dobrý motor pro rodinný kombík. Spolehlivý, nevýrazný. Po sladění na jeho notu se s ním dá jezdit v rámci naší legislativy svižně.

V dílně, která se stará o všechny RAV4ky v rodině, mi nabídli mírný výkonový upgrade v podobě zamontování motoru 3S-GE.

Bránil jsem se, zvažoval jsem, počítal nač přijde tento motor (který mimochodem v dotyčné dílně před nedávnem sami repasovali a on se jim nabídl ke zpětnému odkupu), na kolik by přišla absolutní GO (klika, šály, výbrus, písty, hlava, ventily...) mého zničeného motoru bylo rozhodnuto:

SWAP!

Slůvko, které jsem do té doby znal pouze z doslechu, z okruhu závodních strojů či z prostředí pouličních ladičů.

Dal jsem mekánikům volnou ruku a těšil se na několik pravidelných týdenních hlášeních a na brzké převzetí rodinného vozu.

Ó jak jsem se přepočítal!!

"Zbyndo, tak jsme Tvůj motor vysápli a ta kastle je dost orezlá, místy i do hloubky, můžeme to vyléčit?" - "Můžete."

"A Zbyndo, když jsme šáhli na brzdové trubky, tak nám jejich fragmenty zůstaly v ruce." - "Rozumím, takže komplet nové, děkuji."

A dny běžely.

"Zbyndo, nepůjde to do Tvé spojky a převodovky, musíme hacknout setrvák, naštěstí tu máme za dílnou jednoho vhodného dárce." - "Rozumím, chutě do toho." (spojku jsme mimochodem měnili cca půl roku před "událostí" :-(

"Zbyndo, a když jsme vyndali nádrž, tak jsme zjistili, že je zeshora úplně děravá." - "Aha, takže máte-li v možnostech sehnat "novou", tak máte moje svolení." Inzerce, nákup a repas.

"A další komplikace: musíme zrušit ventilátor na chladiči, 3S-GE má macatější svody, takže kupujeme malý tlačný ventilátor a namontujeme ho hned za masku." - "Smíte" :-)


"Jo, a GEčko má olejový chladič, nevíme nevíme, jestli se nám ho podaří někam vůbec vecpat." - "Snažte se! :-)

Další zpráva: "Hm, 3S-GE má oil filter jinde, ´v okruhové placce´ to nevadí, ale v soft offroadu bude dost na ráně, a protože tam stejně nemáš kompletní krycí plasty, tak co kdybychom tam dali hliníkový plech?" - "Jak to bude vypadat?" - "Takhle:" - "Tý vado, to chci!!" :-D


A týdny šly. (milý čtenáři, nemysli si, že si stěžuju, na dílně jsem byl kontrolovat postup prací celkem často a vím, jak vypadaly nově vyskočené jobovky.
O bežných servisních pracech na běžných japonských vozech mezičasech prováděných nemluvě.) Ale konec se blížil :-)

Až mne jednou v telefonu naskočilo (a zaskočilo) video z prvního startu!

Žije!

Můj kombík žije! :-D Co vám budu povídat, po vyřešení peripetií s málo průchodným katalyzátorem, s moc průchodným olejovým chladičem
(dostat olej na 100°C potřebovalo ranní pondělní kolonu na magistrále, jinak v běžném okreskovém režimu do 80°C) jsem byl vyzván k odběru vozidla (a převzetí faktury :-D ).


Mno, a proč to tu tak sáhodlouze píšu?
Protože bych chtěl poděkovat do Rožmitálu za to, že nemusím do práce autobusem :-)
Ne, vážne, na tomto webu se již delší dobu pohybuju (jako neregistrovaný čtenář) a čtu o zkušenostech s tím či jiným motorem, o radosti, kterou upgrade motoru/převodovky/podvozku přinesl, o zážitcích s auty obecně.
A trošku jsem záviděl, protože můj bezpohlavní rodinný kombík mne spolehlivě odvezl z bodu A do bodu B (např. na Orkneje, ale tohle není cestovatelský web), ale tak nějak bez radosti. Spotřebitelsky.


A tomu je teď konec - věřte nevěřte, z RAV4ky s motorem 3S-GE JE řidičsky zajímavé auto!
Sázet meziplyny, opájet se přechodem přes 5200 rpm kdy Yamahou vyvinutý ACIS otevře dveře do jiné dimenze končící o další 2000 otáček později.

Projíždět zatáčky pod plynem a užívat si stability dodané podložkami pod kola (které jsem dostal k motoru jako bonus :-D), protože doteď se RAV4ka chovala jako vysoká úzká koza: držím, držím, držím, a najednou zběsile odskočím. A nyní? Držím, držím, držím.... a sakra, furt držím! :-D

Doposud jsem při jízdě v rodinném kombíku z roku 1999 narážel na hranice vozu, teď mne limituje můj vlastní pud sebezáchovy.
V létě jedeme na Shetlandy, už teď se těším na německé dálnice, aghrrrr :-D

Takže ještě jednou děkuji jedné malé autodílně za Rožmitálem, (modří už vědí a ostatním prozradím, až z dílny dostanu svolení :-) ) že se jim tato proměna povedla, že i malý starší rodinný kombíček může svému řidiči přinášet z jizdy netušenou radost (a moje paní vzkazuje, že i na sedadle navigátora se nečekaně baví! :-) )

Díky za pozornost a trpělivost s jakou jste to vydrželi číst až sem a někdy na silnici (a v mém případě i off :-) ) AHOJ!

ostb.

dodatek po prvním čtení: fakt jsem se nechtěl otřít o ty z vás, kteří máte tu možnost řídit (nejen) na začátku zmíněné sporťáky, chtěl jsem jen ventilovat nadšení jednoho z těch, kteří musí (chtějí/nic jiného jim nezbývá) myslet i prakticky a přesto se rádi svezou svižněji. Nic víc, nic míň.

dodatek po druhém čtení: zkrátka mít auto na ježdění a k němu nepraktického sporťáka pro radost mi zaměstnavatel neumožňuje :-)

Tento příspěvek byl 16.01.2018 v 00:35 upravován.