Pěkně se to tu sešlo, díky. Na začátek malé nedorozumění: jak jsem psal, ŘJ motoru samu o sobě ještě skousnu - je mi jasné, že nemít ji je nerealistické.
Gas-by-wire mne neskutečně irituje
(+radosti jako že STK vyrazí auto za otáčky indikované při "100% throttle" jako o jednotky RPM vyšší než udává dokumentace), ale také jej skousnu protože chápu, že je po roce 2000 úplně stejně nerealistické jej nemít.
ABS (a na něj napojené serepetičky) skousnu za podmínky že se dá vypnout a hlavně dokud je to celé hardwarově izolovaný okruh maximálně napojený na centrální ŘJ nějak "informativně" kvůli rozblikání kontrolek, tzn. ABS + směsice bazmeků pod zastřešujícím označení "ESP" má vlastní ŘJ a fyzicky nelze, aby nějaký "upgrade firmwaru" ŘJ auta dokázal vyslat např. signál pro zablokování všech kol který by systém ABS poslechl. Plus mne neskutečně vytáčí "ESP" které přibržďuje kola na kluzkém povrchu protože je nekompetentně napsaná - to jsem zažil u MPV od Citroenu.
I nepřímé vstřikování je ještě celkem v pohodě ("low-tech"), s přímým vstřikem bych se musel setsakramentsky dlouho smiřovat ale úplně přes koleno bych to kvůli němu nezlomil (viz ta R51).
Co nepřekousnu
NIKDY a v žádném případě jsou brake-by-wire a drive-by-wire ve smyslu zatáčení řešeného elektronikou bez přímé mechanické vazby která dokáže jakoukoli elektroniku - včetně posilovače - kdykoli "přetlačit".
Teď k těm autům. Můj mechanik měl rozebraných několik
Punto a sám je kdysi měl a zákeřné je, že to hnije neviditelně, "zevnitř". On to svoje 2x vyvařil (co 10 let) a pak se s ním rozloučil, nedávno mu prošlo rukama zevnitř (podlážky a pod sedačkami) nebezpečně zkorodované z té samé obce. Prostě to pak drží pohromady lakem, a toho se bojím. Tedy, přímé zkušenosti má s Punto Mk1, Mk2 a Mk2B/FL; na Grande Punto jen své zkušenosti extrapoluje.
E39 jsem zvažoval, jenže jednak rezne (naše fosfátovaná E34 rv.1995 začala reznout o 5 let později než se zinkovaná E39, mezi kterou jsme tehdy vybírali, poroučela na šrotiště totálně zrezlá) a má hliníkové prvky podvozku které si moc nerozumí s našimi tankodromy. Plus je problém sehnat nějakou, která ani neprošla rukama "tuzera" který vytáčel studený motor a ničil diferenciál, a ani nemá najeto 3/4 mkm na dálnicích obchodních cestujících.
Omegu B jsem zvažoval ještě před tím BMW, ale příbuzný šéfa ji měl a zlomila se mu vejpůl když rychleji předrncl retardér - což jen potvrdilo mechanikův dojem, že má problém se rzí a strukturálně slabou karoserií.
Mondeem je myšlená jaká generace přesně?
To "hranaté"
Volvo V70 mne také napadlo, ale kladu si jedinou otázku - jak dlouho ještě vydrží jezdit a procházet StK?
Pathfinder R51 nám parkuje v ulici a nevypadá úplně zle, ale třeba tady:
http://www.nissanclub.cz/pod-model/nissan-pathfinder-r51-36
tvrdí že naopak protikorozní ochrana má být podprůměrná a navíc má mít citlivou gemoetrii, což na naše tankodromy též není ideální. Tak jak to je? A dá se v EU sehnat s benzinem (a konvertovat na LPG), nebo je tu k sehnání jen "fdehtu"?
Jinak stále reálněji zvažuji
Ford Taurus 2000 (ale nenašel jsem zda má rám nebo samonosnou), Chrysler 300 a podobné "Ameriky"; u Taurusů jsem si udělal rešerši a pokud člověk preventivně vymění polorám motoru (který též rezne zákeřně zevnitř a pak se najednou zlomí) a tlumiče, a nechytí kousek s vadným těsněním čelního skla, vydrží zbytek věky - až na převodovku, která prý vydrží jen asi 160tkm.
Ameriky mají "přijatelnou elektroniku" ale zpravidla nemají "nepřípustnou elektroniku" a navíc by měly vydržet. A já mám slabost pro velké sedany, ten Taurus s "New edge" se mi vysloveně designově líbí k zbláznění. Ale je to v ČR exotika a určité riziko. Ale zase se dají sehnat za 1000 Euro a to už skoro svádí zariskovat - jenom co by na to řekla paní Mývalová, kdybych přivezl Taurus a ten neprošel StK nebo se za pár měsíců poroučel do depozitu než bych na eBay nahromadil potřebné ND a nástroje... Přitom jsem doposud opravoval jen motorky s karburátory...
Co ke zbytku komentářů:
ŘJ přeprogramovat nejde proto, že snad všechna nová auta mají ŘJ řešenou jako FPGA (což je ostatně dobře, protože kdyby používaly ARM Cortex A75 nebo nedejbože něco od Intelu, vypukl by na silnicích opravdový masakr). To bych si musel vyrobit kompletně vlastní ŘJ od nuly, což sice hypoteticky lze ("vanilla" FPGA se dají koupit), ale takový husťák abych si vymyslel a spočítal nastavení motoru a provedl reverzní inženýrství všech zapojení opravdu nejsem (to asi nikdo).
Ad "uzavřené okruhy" - praxe mne naučila, že kde není hardwarová separace a kde existuje jakékoli bezdrátové spojení úplně s libovolným účelem, tam je "entry point" a potenciální zranitelnost, která se dá zneužít když někdo hodně chce. Prokázala to ta 757: teoreticky "oddělené okruhy" infotainmentu a řízení, v praxi nebyla HW separace tak nebyl problém to hacknout.
A jak hackeři "olíznou smetanu" s hackováním špatně zabezpečených aut, s jídlem poroste chuť a budou se snažit exploitovat stále více i ta lépe zabezpečená nebo obskurnější. Vemte si kolik lidí zaplatí za "dešifrování" disku počítače - kolik byste zaplatili za to, že budete znovu smět odemknout a nastartovat své milé auto?
Navíc nemusí jít o omyl - může se jednat o backdoor. Americká i ruská policie chtějí mít možnost kterékoli auto se jim zlíbí "vypnout" a zastavit na dálku, vysláním "zabezpečeného" signálu - no tak určitě, k tomu se nikdo jiný než vlády nikdy nedostane, že. V autě které něco takového umí prostě sedět nechci.
Ale hlavně jde o kontrolu a "rezilienci". Prostě nemíním pustit kontrolu ze svých pracek, čímž jdu proti trendu "debilizace elektroniky" a systémů. Dnešní auta často rozhodují sama za sebe a "řidič" má dovoleno jim jemně a nezávazně doporučit, co by si zhruba přál aby dělala. To vše s krédem "uživatel nechce o ničem rozhodovat protože je to pohodlné". No já rozhodovat chci, a kontrolu nehodlám pustit z rukou.
A elektronika vypadne snáze, než mechanika: mám pořád v živé paměti příběh US. rodiny, která s autem omylem zacouvala do jezera, načež pochopitelně zkratovala elektronika - a protože jí byla řešená okna i zámky dveří, nedostali se ven dokud neprasklo sklo a málem zemřeli. Sám jsem se nemohl dostat do auta když se vybil klíček s centrálem a nemohl jsem budit sousedy alarmem.
Oproti tomu mechanická klička a klika fungují bez ohledu na to, pod kolika metry vody auto je nebo jak má vybitou baterku. A tak.