načítám data...

Téma Spolehlivé nezrezlé pro 4 *bez asistentů*?

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
František Čáslavský 13. března 2018, 23:56
pan_Mýval: koncept jaguáru. Vidíš tam to slovo koncept?
Goldies 13. března 2018, 20:40
pan_Mýval: i prd, co vim tak posledních 8 let co je v republice to garaz nepoznalo. Jen ja se o vsechny svoje auta nalezite staram, kazdy tyden jim dopreju koupel (a to i kdyz ma prset - neumyvam primarne kvuli cistote, ale dostavam dolu ty sracky ze silnice) a jsou osetreny keramickou ochranou :-)
pan_Mýval 13. března 2018, 19:46
Goldies: aha, ale koukám, že tenhle nereznoucí exemplář je zřejmě garážovaný, že?

Jinak 300tkm pro mne není žádná míra, tomu se za chvíli bude blížit i můj Fiat Punto, takovou mírouje až 500tkm (E34ky vydržela něco přes 500tkm než jí odešla AT) ;-) Až totiž EU zakáže auta bez asistentů - což už udělala v užitkovém sektoru v roce 2015 -, tak pak bude muset "nové" auto vydržet sloužit "napořád", resp. dokud by se tyhle regulace nezhroutily po nějakém obrovském průšvihu, kdy by autoritativní řízení počítačem s nějakou mírou autonomie zabilo celou hromadu lidí.

AT je snesitelná pokud je klasická s hydrodynamickým měničem, čemukoli novějšímu nevěřím že vydrží tak dlouho.

A trasy - právě že já jezdím právě často do 20km (popojíždění po městečku) a pak jednou za pár týdnů 200km+. A k dieselům mám trošku averzi - benzin, LPG, CNG není problém, ale naftu moc nemusím.


Matěj Podhorský: drive-by-wire bez mechanické zálohy má ten koncept Jaguáru co má "odendávací" e-volant, pár Asií a všechny koncepty Uberu a Google/Alphabet Inc.

Ohledně AF 296 - otázka je jednoduchá: pokud to skutečně nebyla vina pilotů a selhání FBW, resp. FADEC, proč měl Airbus a DGAC - který zmiňuji protože jejich člověk byl vyfocen z té helky jak je nese na místo nehody - potřebu vyměnit černé skříňky za falešné? Nebo si oblastní šéf DGAC jen čistě náhodou odskočil na místo nehody cestou z krámu kde prodávají dekorační repliky DFDR a nestihl si je nikde odložit? ;-)
Goldies 08. března 2018, 21:52
pan_Mýval: Já věděl, že R51 se dostane do výběru :-)

Já se budu opakovat, ale auto mám přes 300.000km a opravdu kromě 5. dveří, kde je výrobní vada, není ani zrnko rzi :-) Ale je to o tom jak se k tomu člověk stará. Co se benzínu týče, tak to bude oříšek, moc jich tady fakt není, já vím snad jen o dvou lidech co ji mají v benzínu a oba v AT - což u vás asi neprojde. Ale tady je fakt benzín nesmysl, pokud se nejezdí trasy do 20km na jeden zátah.
To auto má ale jednu celkem zásadní nevýhodu a to je místo na zadních seadlech pro průměrně vzrostlého člověka je tam málo místa na nohy - je hodně zvednutá podlaha kvůli kardanu. Ale s tím se dá žít :-)
Trinom 08. března 2018, 21:14
sheogh: Pokud si vzpomínám tak něco od VW, ale musel bych to ověřit.
M P 08. března 2018, 19:05
pan_Mýval: Dobře, když už se tu rozebírá AF 296.
1. Airbus je Airbus, ale není jediný, který FBW používá, a jinde se dá (ne všude), mezi módy přecházet. Jinak správně říkáte, že direct laws se aktivují většinou automaticky po vyhodnocení selhání v normálních, případně alternativních režimech. Pro zajímavost těch FC computerů je tam více, obvykle tři páry Primary/Secondary.

2. Nerozporuju závěry vyšetřování, ani nehodnotím chování DGA (nečtete náhodou Jurka, že zmiňujete DGAC?). Kolem té nehody prostě panuje určitá kontroverze. Několikrát jsem měl s lidmi z DGA tu čest, a hodnotil bych je jako průměrné úředníky, ani dobrý ani špatný. Většinou jsou přidělení k nějakému OEM jako prodloužená ruka EASA.

3. Svědectví pilota o selhání FBW a pozdě reagujících motorech... To je otázka. Já osobně bych pilotům až tak nevěřil, ono na techniku se dá svézt v takovém případě cokoli. Statisticky však 80% leteckých nehod zaviní lidská chyba na různých úrovních. Takže komu pak věřit. Jistě, ani technika není neomylná, ale...

4. ... problém je ten, za jakých okolností ta proběhla, a že se vůbec sakra stala. Koho proboha napadlo dělat průlet na minimálce nízko nad zemí s letadlem plným pasažérů? A teď je úplně jedno, zda to byl demo flight nebo běžná linka. A úplně jedno taky je, zda to byl nápad pilota, nebo to dostal nařízeno shora. To je prostě hazard, pro mě neakceptovatelný.

5. Obvyklá chyba vnímání těchto systémů spočívá v očekávání. Mnoho lidí to bere tak, že když je tam počítač, tak to přece nemůže selhat. Jenomže existují speciální případy, a i když se ve vývoji snažíme vychytat všechny možné situace, kdy to může selhat, a protože je to software, ty podmínky selhání bývají očekávatelné, všemu se holt zabránit nedá. Proto tam existuje redundance.

Kolem a kolem, není důležité zda se shodneme, nebo ne, protože i v komunitě leteckých profesionálů existuje spor, zejména ohledně filozofie Airbusu vs Boeingu. Je to otázka preferencí, nedá se podle mě říct, že by jedno nebo druhé bylo lepší. FBW má svoje výhody a obecně digitalizace řízení přináší mnoho věcí, o kterých se dřív pilotům ani nesnilo. Nekončí to jen u toho, že jim počítače pomáhají letadlo řídit v situacích, ve kterých by se dřív docela slušně zapotili a celkově to dělá činnost v kokpitu pohodlnější, jde taky o to, že pomocí FBW se dá například snižovat zatížení křídle při poryvech apod. Patrně o tom něco víte, tak tady nechci psát známé věci.

Jen pro zajímavost, která auta mají dneska nějaký způsob drive-by-wire? Když pomineme elektronický plyn, tak s řízením takhle pracuje akorát Nissan/Infiniti u jednoho modelu, a i tam je mechanická záloha.
pan_Mýval 08. března 2018, 17:04
Takže do užšího výběru mi postupují:
- Volvo V70
- Ford Mondeo Mk.III
- Nissan Pathfinder R51
- "Ameriky" mezi lety 2000 a 2008 (sedany a SUV/MPV s rámem)

Vypadá to že tam nic nekecá do řízení a brzd a mohlo by to vydržet.

Z "Evropanů" vypadá nejsympatičtěji asi ta V70 (kvůli fortelnosti karoserie), pokud v ní skutečně není zakopaný pes navzdory věku. Jinak si stále více pohrávám s myšlenkou těch velkých amerických sedanů, zejména toho Taurusu. Akorát tam někdy jsou zákeřnosti, jako že Chryslery Grand Voyagery mají u některých modelů tendenci začít bez varování hořet pokud se propálí katalyzátor nebo díra ve výfuku.

Jak je to s individuálním dovozem Amerik - dá se někam zavolat a zjistit, zda mají dovozové technické již k dispozici dokumentaci, nebo zda budu muset platit těžké tisíce za první překlad zahraniční dokumentace o schválení typu?


@Krab: co vidím ze svého segmentu, Autonomie je tvrdě tlačená jak Unií, tak automobilkami jako "jediná povolená varianta". Všichni pilně nabírají do segmentu "Autonomních aut" (jen si zajdi do MB nebo Liberce na job fairs), Nvidia a Google/Alphabet Inc. brutálně jedou do AI pro Autonomní auta, Auta řízená osobně lidmi a v osobním vlastnictví mají vyhynout kvůli "Everything as a Service", tlaku na "nula mrtvých v silničních nehodách" (viz Elon Musk a "ne-autonomní auta jsou zbraně a musí se zakázat") a zákazům spalovacích motorů. "Revoluce", prý - a čertovská jako skoro všechny revoluce.


@Matěj Podhorský: až na ten "malý detail", že "Direct Law" si u FBW Airbusu nemůže vybrat člověk, ale pouze počítač pokud sám o sobě usoudí že selhává, že? Jinak jsou neustále aktivní nevypnutelná omezení letové obálky - která pak vyústí v bezmocné piloty kteří nemají kontrolu, jako při slavném letu Air France 296 kdy počítač prostě nedovolil přidat výkon motorů a zvednout mašinu protože usoudil, že člověk se mýlí a hotovo.
(Oficiální verze havárie byla později prokázána jako nesmysl:
- vyvrací sama sebe když udává že došlo ke stallu ale zároveň udává o 6,5 jednotek menší AoA než mělo v dané konfiguraci ke stallu vést;
- švýcarští vyšetřovatelé později prokázali, že údaje z černých skříněk byly zfalšovány Airbusem;
- Airbus prokazatelně zabavil a otevřel DFDR z místa havárie a rozpečetil je v rozporu se všemi předpisy (a dalším důkazem je, že jej proto později odmítli pustit na místo jiné havárie)
- oblastní ředitel DGAC byl vyfocen novináři z vrtulníku, jak nese *K* vraku jiné, nové DFDR, které měly prokazatelně jiné pruhy než ty *Z* vraku, švýcarští vyšetřovatelé potvrdili autenticitu, soudům ale Airbus ukázal ty "nové" DFDR
- obhajoba Asselineho analyzovala syrová data z černých skříněk předložečná soudu a prokázala, že jimi bylo manipulováno
Soudy to všechno ignorovaly - zjevně kvůli "národním zájmům", "Raison d'Etat", protože fatální chyba v systému FBW a jeho filosofii by tehdy zničila Airbus s 500 objednávkami A320 na pořadníku jako firmu. Filosofie "počítač je lepší pilot než člověk" tedy prostě musela zvítězit bez ohledu na oběti. A stejně tomu bude i s autoritativním "drive-by-wire".)
sheogh 08. března 2018, 09:54
Tomáš Trýska: To je dost ulet, to neslo vypnout? Co to bylo za auto?
Me brzdi jen, kdyz je aktivni tempomat, a to dela celkem dost inteligentne

František Čáslavský 08. března 2018, 07:52
Já si taky odložím jen obrázek, dobrou radu nemám...
Trinom 07. března 2018, 19:10
pan_Mýval: Automatické brzdy bohužel u koncernu jsou největší zlo. Kolegův kamarád měl takové auto. Někdo mu ťukl při neopatrném parkování do čumáku a pohnul s radarem, který najednou začal detekovat jakýkoliv hrb na cestě za překážku. Výsledek byl takový, že chudák ani nedojel do servisu, protože ho někdo nabral zezadu poté, co se auto rozhodlo svévolně zabrzdit.

Jinak Mondeem jsem myslel třetí generaci, jaká byla dneska v článku. Jen teda v benálu.
krab 07. března 2018, 16:04
To je teda téma ... jsem to stihnul pročíst. Autonomie není za dveřmi, ale zatím v článcích snílků a v marketingových upoutávkách. Vývoj jde dopředu, elektrického už je v autech leccos, ale paranoidní bych kvůli tomu nebyl :)

Výběr auta je tak nějak jednoduchý. Pokud se s ním bude najíždět hodně km ročně a musí sloužit bezchybně každý den, opravdu stará věc jako ta auta, která tu řešíme se nevyplatí, resp. stráví se okolo nich nakonec hodně času. To se vyplatí koupit něco osvědčeného, spolehlivého a náhodou nápad přivézt si to z Ameriky není špatný.

Na menší počet km ročně doporučuji něco jako luxusnější 10 - 20 let staré auto, dle vlastního vkusu a hledat co nejzachovalejší exemplář a o ten se pak náležitě starat.

Tím myslím: Pokud vím, že najedu 15 tis ročně , jsem ochotný o svém autě něco vědět, najít si spolehlivého garážového mechanika, nekupuju auto zdaleka z posledních peněz které mám, je na místě otázka : Nekoupím si např. nějakou S 500 4 Matic za cenu průměrně vybaveného ročního Golfu? A odpověď je dost možná, proč ne ...

Ale pokud jste blíž variantě : hodně km, jsem na tom autě pracovně závislý atd. není asi nic snazšího než si koupit něco univerzálního jako Auris Tourer například a buď za hotové nebo na operák, nebo jinou formu financování, která pro tu situaci dá smysl.
Jakub Pospíšil 07. března 2018, 15:25
Volvo V70 prolézá technickou i emise veskrze bez problému. Je tu poměrně silná klubová základna a většina lidí, kteří první generaci sedmdesátek provozují je mají jako daily a STK prochází v pohodě. V německých žebříčcích TÜV se dlouhodobě drží první generace V70 jako z nejméně "odmítaných" aut. Problémem můžou být jen emise u dieselu.
Výhodou sedmdesátky je absence koroze - pokud je rezavá, je to důsledek zbastlené opravy po nehodě. Auto samotné je postavené festovně, ale některé vychytávky samozřejmě má. V některých výbavách nabízí TRACS, což je docela chytrý systém kontroly trakce, jež jde ale úplně vypnout tlačítkem. Tobě bych ale asi doporučil koukat po chudších kusech bez TRACSu. ABS samozřejmě má.
O tyto vychytávky je osekané Volvo 850, což je předchozí model, ale spíše než novou generací byla V70 jen faceliftem - je to hodně podobné auto, ještě mnohem podobnější než favorit vs. felicia. Nevýhodou je ale lehce méně dílů z vrakovišť (přeci jen osmsetpadesátek nebylo v ČR tolik) pocitově hnusnější a méně pohodlný interiér a (pro tebe je to ale spíše pozitivum) chudší výbava.
Pak jsou tu takové ty vlastnosti, kvůli kterým mám já osobně Volvo moc rád. Ať už je to servisní jednoduchost, festovnost dílů, kvalitní materiály, nebo celé auto z vysokopevnostní oceli (což není ani náhodou samozřejmost). Jízda je plavná, ale svižná. V autě je spousta "simply clever" vychytávek. Chce to si to auto projet a prohlédnout. Někomu sedí, někomu ne.
K nevýhodám - u vylítaných kusů pozor na interiér, má tendenci vrzat a to na delších cestách pije krev. Ručka nebrzdí přes zadní kotouče, ale má svoje vlastní pakny, takže to je další věc co se musí seřizovat a měnit. Pro tebe je to ale zase asi výhoda, jelikož máš alespoň jednu brzdu "na drátě" úplně mimo brzdovou soustavu.
Pokud jsi z Prahy a chtěl by sis to Volvo prolézt a projet, tak napiš zprávu a domluvíme se.


Tento příspěvek byl 07.03.2018 v 15:26 upravován.
M P 07. března 2018, 14:02
pan_Mýval: FBW systémy... a když už se tady tím tak vehementně oháníte, tak určitě moc dobře víte, že se dají přepínat control laws, a v případě direct laws žádná envelope protection nefunguje, že ano? Já se chci jen ujistit, abychom si tady nevybírali jen to, co se nám hodí, když už na ty ošklivé počítače tolik pliveme...:)
sheogh 07. března 2018, 13:30
Tak to se potom bavime v trochu jinych rovinach. S tim zasahovanim do rizeni souhlasim, a vsechno, co smeruje k autonomnimu rizeni me nesmi do baraku. na druhou stranu, co kolikrat vidam na silnicich, nekteri lidi by jiny vozidlo nez autonomni do pracek dostat nemeli...

Z puvodniho dotazu me totiz vyplynulo, ze shanis auto z roku 2000-2002, ale technikou Skody Spartak.

To Volvo je prave to, co pisu nahore - asistent, kterej uz se blizi autonomnimu provozu. Tech aut, kde by jsi realne sveroval svuj zivot programu je opravdu minimum.
Mam radarovej tempomat, a ano, umi sam brzdit, ale jen do urcite rychlosti, tzn neumi "to zadupnout" na miste. Kdyz je treba slejvak, kdy data z radaru nestoji za moc, tempomat se proste vypne s oznamenim ve smyslu "Vycisti radar"... Je to velice komfortni funkce :-)

Podtlakovy hadice jsem resil nekolikrat a nic moc...
pan_Mýval 07. března 2018, 13:14
sheogh: nejde tolik o paranoiu (=někdo by mi to ovládl) jako o kontrolu (=kdo bude mít poslední slovo.)

V tomhle se již několik dekád vede tvrdý boj o filosofii, který začali Airbus a Boeing. Airbus od začátku tvrdí, že protože lidé chybují, počítač prý ví lépe než člověk, co se má a nemá dělat a proto má mít poslední slovo počítač. Oproti tomu Boeing vždy zastával filosofii že ano, počítač dokáže úžasné věci, dokáže i automaticky přistát lépe než člověk při CATIII, ale člověk musí mít vždy poslední slovo protože počítač je bezduchý a nikdy nemůže mít ve svém programu ošetřené všechny eventuality. A třeba u nového KC-46 pro americké letectvo byl úplně odstraněn systém FBW ve prospěch hydraulického ovládání s odůvodněním, že v případě krajní nouze musí mít pilot možnost provést manévr, který by počítači přišel sebevražedný ale ve skutečnosti byl jedinou šancí na přežití.

No a s auty je to úplně totéž: já prostě nechci, aby mé auto ovládal počítač který by mi mohl nedovolit udělat něco, co chci/potřebuji jen proto, že si v omezenosti dané svým SW který s tím nepočítal myslí, že ví za každé okolnosti lépe než já co by se mělo udělat.

A Volvo, jehož "asistent" má oprávnění strhnout auto do příkopu pokud vyhodnotí, že hypoteticky hrozí kolize s protijedoucím vozidlem, to už je úplná zrůdnost. To de facto znamená nechat svůj život ovládat čipem, protože o život tu jde.

A zrovna to srovnání elektroniky - na naší E34 bylo ovládání klimatizace servy a neustále s tím byly strašlivé problémy. Podtlakové ovládání na jiných vozech fungovalo bez problémů.

Brake-by-wire zatím není legální úplně bez mechanické zálohy, ale už je povolené v tom smyslu že je dávkování brzd řízené počítačem, který může "zadupnout" auto na místě povelem z ŘJ aniž by se řidič byť jen dotkl pedálu. To je z výše uvedených důvodů pro mne nepřijatelné za žádnou cenu a nikdy. Prostě neobětuji svůj život, svobodu a kontrolu tupému, děravému a omezenému programu.
sheogh 07. března 2018, 11:36
Pane Myvale, neberte to nijak spatne, ale ja vidim jen obrovskou paranoiu... Abych se nerozepisoval, shrnu svuj nazor do nekolika bodu:

- Ad koroze - Rozhodne nepodcenovat, ale najit skoro 20 let stary auto bez koroze je skoro nerealny. Spis se jen vyhnout modelum, ktery jsou tim vyhlaseny.

- Ovlivneni funkce nekterych komponent na dalku je riziko aut z poslednich par let. A ani ted nemaji zdaleka vsechny auta nejake pripojeni, at uz k vyrobci, nebo k internetu obecne. Kdyz k tomu prictes relativne obtiznou realizaci takoveho utoku, zjistis, ze sance, ze se to stane je tak 0.001%

- Brake-by-wire IMHO neni v soucasne dobe podporovano legislativou, tzn kazde homologovane vozidlo musi mit mechanickou (hydraulickou) vazbu (pokud ne, opravte me)

- V "throttle-by-wire" vidim asi jedinou nevyhodu, a to chybejici zpetnou vazbu. A opet, radsi budu menit ten potenciometr, nebo cistit klapku, nez treba natahovat a nastavovat novy lanko...

- Moje auto je z roku 2004, a bez problemu STK projde s tim, ze dodrzuju standardni udrzbu. Komplet podvozek je z hliniku a ma zasebou 280 tisic km s tim, ze se menily pouze stabilizatory.

- S E39 naprosto souhlas. A M5 uz stoji nesmysl

- Ad "uzavrene okruhy" - Krome TPMS, centralu, pripaden kessy v autech bezne nic bezdratove nekomunikuje. vetsinou se jedna o CAN sbernici, coz znamena 120 Ohm diff. par - celkem robustni. Nemuzes srovnat zasifrovani disku (tam opravdu ty data jinak nedostanes) a zamknuti auta, kdy si s tim poradi celkem v pohode servis.

- Elektronika je ve spouste pripadu mnohem robustnejsi nez mchanika - nebo chces rict, ze napr. ovladani podtlakem (bezna vec driv) je lepsi, nez DC servo? Rozdelovac lepsi nez el. zapalovani? Z vlastni zkusenosti jde elektronika jednoduseji diagnostikovat a opravit, nez odhalovat vule, netesnosti apod v "mechanickych" kontrolnich systemech...

- Naprosto s tebou souhlasim ohledne ruznych asistentu, delaji z lidi neschopny ridice, vede je k tomu nedavat az tak pozor kolem sebe apod. Na druhou stranu, treba tempomat, parkovaci senzory apod. jsou perfektni...

-

Tento příspěvek byl 07.03.2018 v 11:38 upravován.
kuc_t 07. března 2018, 10:56
Jen poznámka. Udržovat BMW nebo jinou prémiovku většinou stojí stejně nebo méně než octavii nebo podobné koncernové vozy. Jen nesmíš jezdit do autorizovaného servisu.
Nedy 07. března 2018, 09:55
Jak to tady tak čtu, tak bych doporučil podívat se na tohle: https://www.csfd.cz/film/4543-cista-duse/prehled/ A pak se zamyslet...
Nezn.uživatel 06. března 2018, 19:00
pan_Mýval: Americky auta uz v Cechach zadnou exotikou nejsou. Ja v nich jezdim 15 let a jeste jsem se nesetkal s tim, ze by nejaky nase auto bylo neopravitelny a dily nesehnatelny. Dneska je to tak, ze uz jen resim cenu, jestli ten dil koupim v Praze tady nebo tamhle nebo se mi vic vyplati si ho rovnou objednat z USA sam. A kdyz naprimo z USA, tak eBay rozhodne neni jedina volba. Existuje tam hromada firem, vcetne tech, ktery se specializujou vylozene na konkretni modely nebo treba muzes vyuzit internetovy firmy typu www.summitracing.com nebo obzvlast www.rockauto.com, kde nakupujou uplne vsichni. Obe firmy normalne posilaji baliky do Cech, takze zadnej problem. Za tyden ti to lezi na celnici.
pan_Mýval 06. března 2018, 15:50
Pěkně se to tu sešlo, díky. Na začátek malé nedorozumění: jak jsem psal, ŘJ motoru samu o sobě ještě skousnu - je mi jasné, že nemít ji je nerealistické.

Gas-by-wire mne neskutečně irituje (+radosti jako že STK vyrazí auto za otáčky indikované při "100% throttle" jako o jednotky RPM vyšší než udává dokumentace), ale také jej skousnu protože chápu, že je po roce 2000 úplně stejně nerealistické jej nemít.

ABS (a na něj napojené serepetičky) skousnu za podmínky že se dá vypnout a hlavně dokud je to celé hardwarově izolovaný okruh maximálně napojený na centrální ŘJ nějak "informativně" kvůli rozblikání kontrolek, tzn. ABS + směsice bazmeků pod zastřešujícím označení "ESP" má vlastní ŘJ a fyzicky nelze, aby nějaký "upgrade firmwaru" ŘJ auta dokázal vyslat např. signál pro zablokování všech kol který by systém ABS poslechl. Plus mne neskutečně vytáčí "ESP" které přibržďuje kola na kluzkém povrchu protože je nekompetentně napsaná - to jsem zažil u MPV od Citroenu.

I nepřímé vstřikování je ještě celkem v pohodě ("low-tech"), s přímým vstřikem bych se musel setsakramentsky dlouho smiřovat ale úplně přes koleno bych to kvůli němu nezlomil (viz ta R51).



Co nepřekousnu NIKDY a v žádném případě jsou brake-by-wire a drive-by-wire ve smyslu zatáčení řešeného elektronikou bez přímé mechanické vazby která dokáže jakoukoli elektroniku - včetně posilovače - kdykoli "přetlačit".


Teď k těm autům. Můj mechanik měl rozebraných několik Punto a sám je kdysi měl a zákeřné je, že to hnije neviditelně, "zevnitř". On to svoje 2x vyvařil (co 10 let) a pak se s ním rozloučil, nedávno mu prošlo rukama zevnitř (podlážky a pod sedačkami) nebezpečně zkorodované z té samé obce. Prostě to pak drží pohromady lakem, a toho se bojím. Tedy, přímé zkušenosti má s Punto Mk1, Mk2 a Mk2B/FL; na Grande Punto jen své zkušenosti extrapoluje.

E39 jsem zvažoval, jenže jednak rezne (naše fosfátovaná E34 rv.1995 začala reznout o 5 let později než se zinkovaná E39, mezi kterou jsme tehdy vybírali, poroučela na šrotiště totálně zrezlá) a má hliníkové prvky podvozku které si moc nerozumí s našimi tankodromy. Plus je problém sehnat nějakou, která ani neprošla rukama "tuzera" který vytáčel studený motor a ničil diferenciál, a ani nemá najeto 3/4 mkm na dálnicích obchodních cestujících.

Omegu B jsem zvažoval ještě před tím BMW, ale příbuzný šéfa ji měl a zlomila se mu vejpůl když rychleji předrncl retardér - což jen potvrdilo mechanikův dojem, že má problém se rzí a strukturálně slabou karoserií.

Mondeem je myšlená jaká generace přesně?

To "hranaté" Volvo V70 mne také napadlo, ale kladu si jedinou otázku - jak dlouho ještě vydrží jezdit a procházet StK?

Pathfinder R51 nám parkuje v ulici a nevypadá úplně zle, ale třeba tady:
http://www.nissanclub.cz/pod-model/nissan-pathfinder-r51-36
tvrdí že naopak protikorozní ochrana má být podprůměrná a navíc má mít citlivou gemoetrii, což na naše tankodromy též není ideální. Tak jak to je? A dá se v EU sehnat s benzinem (a konvertovat na LPG), nebo je tu k sehnání jen "fdehtu"?

Jinak stále reálněji zvažuji Ford Taurus 2000 (ale nenašel jsem zda má rám nebo samonosnou), Chrysler 300 a podobné "Ameriky"; u Taurusů jsem si udělal rešerši a pokud člověk preventivně vymění polorám motoru (který též rezne zákeřně zevnitř a pak se najednou zlomí) a tlumiče, a nechytí kousek s vadným těsněním čelního skla, vydrží zbytek věky - až na převodovku, která prý vydrží jen asi 160tkm.
Ameriky mají "přijatelnou elektroniku" ale zpravidla nemají "nepřípustnou elektroniku" a navíc by měly vydržet. A já mám slabost pro velké sedany, ten Taurus s "New edge" se mi vysloveně designově líbí k zbláznění. Ale je to v ČR exotika a určité riziko. Ale zase se dají sehnat za 1000 Euro a to už skoro svádí zariskovat - jenom co by na to řekla paní Mývalová, kdybych přivezl Taurus a ten neprošel StK nebo se za pár měsíců poroučel do depozitu než bych na eBay nahromadil potřebné ND a nástroje... Přitom jsem doposud opravoval jen motorky s karburátory...




Co ke zbytku komentářů:

ŘJ přeprogramovat nejde proto, že snad všechna nová auta mají ŘJ řešenou jako FPGA (což je ostatně dobře, protože kdyby používaly ARM Cortex A75 nebo nedejbože něco od Intelu, vypukl by na silnicích opravdový masakr). To bych si musel vyrobit kompletně vlastní ŘJ od nuly, což sice hypoteticky lze ("vanilla" FPGA se dají koupit), ale takový husťák abych si vymyslel a spočítal nastavení motoru a provedl reverzní inženýrství všech zapojení opravdu nejsem (to asi nikdo).

Ad "uzavřené okruhy" - praxe mne naučila, že kde není hardwarová separace a kde existuje jakékoli bezdrátové spojení úplně s libovolným účelem, tam je "entry point" a potenciální zranitelnost, která se dá zneužít když někdo hodně chce. Prokázala to ta 757: teoreticky "oddělené okruhy" infotainmentu a řízení, v praxi nebyla HW separace tak nebyl problém to hacknout.
A jak hackeři "olíznou smetanu" s hackováním špatně zabezpečených aut, s jídlem poroste chuť a budou se snažit exploitovat stále více i ta lépe zabezpečená nebo obskurnější. Vemte si kolik lidí zaplatí za "dešifrování" disku počítače - kolik byste zaplatili za to, že budete znovu smět odemknout a nastartovat své milé auto?

Navíc nemusí jít o omyl - může se jednat o backdoor. Americká i ruská policie chtějí mít možnost kterékoli auto se jim zlíbí "vypnout" a zastavit na dálku, vysláním "zabezpečeného" signálu - no tak určitě, k tomu se nikdo jiný než vlády nikdy nedostane, že. V autě které něco takového umí prostě sedět nechci.

Ale hlavně jde o kontrolu a "rezilienci". Prostě nemíním pustit kontrolu ze svých pracek, čímž jdu proti trendu "debilizace elektroniky" a systémů. Dnešní auta často rozhodují sama za sebe a "řidič" má dovoleno jim jemně a nezávazně doporučit, co by si zhruba přál aby dělala. To vše s krédem "uživatel nechce o ničem rozhodovat protože je to pohodlné". No já rozhodovat chci, a kontrolu nehodlám pustit z rukou.

A elektronika vypadne snáze, než mechanika: mám pořád v živé paměti příběh US. rodiny, která s autem omylem zacouvala do jezera, načež pochopitelně zkratovala elektronika - a protože jí byla řešená okna i zámky dveří, nedostali se ven dokud neprasklo sklo a málem zemřeli. Sám jsem se nemohl dostat do auta když se vybil klíček s centrálem a nemohl jsem budit sousedy alarmem.
Oproti tomu mechanická klička a klika fungují bez ohledu na to, pod kolika metry vody auto je nebo jak má vybitou baterku. A tak.