načítám data...

Téma Je nesmysl koupit si staré auto pro radost?

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
vasek87 20. dubna 2021, 13:16
Ahoj, úplně jsem se tu zapomněl pochlubit, že už skoro měsíc mi dělá společnost MX-5 NA z roku 1990. :) Zatím si na ní zvykám, ale opravdu mě to baví! Takže jsem šel cestou tak nějak "na jistotu" abych vůbec věděl, zda se mi to bude líbit. A pokud situace dovolí, tak si nějaké starší auto třeba můžu koupit někdy v budoucnu.
Oris 16. dubna 2021, 21:57
vasek87: Letos ve věku 51 let zemřela Sabine Schmitz. Na nic nečekej a udělej si radost. Já jsem si v roce 2016 koupil MX-5 NB (1,9 se 6q) a mám ji dodnes. To autíčko je tak jednoduchý, tak milý, že každá vyjížďka v něm mě potěší. Nejdál jsem s tím byl na Route des Grandes Alpes. Nejvíc jsem v něm najel 930km za den, to už je očistec. Rozhodně ti MX5 doporučím, kterou generaci je na tobě. MX5 je velmi jednoduchá na servis, dostupné díly, levný spotřebák, poměr cena/radost je perfektní. S tvým rozpočtem můžeš myslet na první 3 generace. Když porovnám s Mazda 323F 2.0V6 tak je MX5 na servis velmi levná. 6válec má ale velké kouzlo, obzvláště mezi 4 000 a 7 000 rpm. Neodvážil bych se však MX5 koupit v ČR. Bohužel ceny v Německu poslední skoro 2 roky rostou :-o takže nečekej. Levný roadster je MB SLK, ale oproti Mazdě je to víc auta, který víc žere, víc tě odděluje od děje, víc stojí na provozu.
tomyks 27. února 2021, 09:56
Resil jsem kdysi podobne dilema, pripojim se tedy s vlastni zkusenosti.
Jakmile zena prohlasila, ze mi nebude branit, sel jsem do toho. Po dvou letech s Civicem 4g, ktereho jsem vzdycky chtel jsem zacal koukat po necem jinem. Prece jen jsou lepsi auta pro zabavu nez rodinny hatch, ikdyz svezeni v teto letite Honde si mnoho lidi pochvalovalo. Civic sel do sveta a v garazi jej vystridala MX-5 NA. Chtel jsem zadni nahon a kabrio. V tom konkretne ja spatruji zabavu. Koupil jsem tenkrat nejlevnejsi MX-5 v ceske inzerci. Dalo by se rict, ze MX-5 NA je dobra investice, ale nemluvil bych o aute jako o investici. Clovek by si to mel kupovat hlavne pro radost. Spise tak nejak postupne pozoruji, ze vynalozene penize na renovaci a servis odpovidaji trzni cene auta v soucasne kondici. Takze s nejvetsi pravdepodobnosti pri pripadnem prodeji na tom neprodelam. A proto se mi to auto obecne jevi, jako ze v zadne fazi bych toho nelitoval. Ja jsem teda zvolil velmi levny kousek, kde jsem vedel presne co a jak se bude opravovat. Nicmene auto bylo pojizdne, plne funkcni a vseho schopne. Vse se delalo tak nejak prubezne. Nejdyl jsem byl asi tyden bez auta. Tolik asi z me zkusenosti.
Trinom 03. února 2021, 18:50
vasek87: Vašku a máš aspoň rámcovou představu, co se ti líbí, kterým směrem by ses chtěl ubírat? Nebo třeba i období?
Každý má rád něco jiného a auta od řekněme 80. let minulého století jsou už zpravidla technicky vyspělá tak, že nebudeš muset v dílně trávit víc času, než za volantem (pokud si teda nekoupíš nějaký ruský výdobytek).
Osobně mě táhnou dva poměrně odlišné světy - Japonsko a Amerika. U Amerik platí, že z 80's si dokážeš stále vybrat auto na daily, se kterým je sranda, neserou se moc a opravy jdou dělat kladivem a hlavně za pár korun. 90's je trochu doba temna. Naopak v Japonsku je 90's doba nějvětšího rozmachu zajímavých aut, bohužel z velké části dnes už mimo tvoje finanční limity (nebo těsně na jejich hranici), minimálně co se týká legend (Nissan Skyline GT-R, Honda NSX, Mazda RX-7, Toyota Supra, Mitsubishi GTO,...). Miata zatím stojí trošku stranou, protože se jich vyrobilo tolik, že ještě nejsou tak drahé, byť někteří prodávající už teď neví, co by za ně chtěli. Trošku horší je to s díly. Věci na Miatu zpravidla seženeš bez větších problémů a často docela levně. Horší je to s legendami, protože ne všechno se dělá v druhovýrobě, není dostatek aut na kanibalizování a jsou prostě díly, které se shání blbě, až nemožně. A když už, tak nikdo neví, co by za ně chtěl.
Evlo 26. ledna 2021, 11:29
vasek87: pokud mas kde to budes komfortne opravovat je to zabava, pokud ne, je to starost

Tento příspěvek byl 26.01.2021 v 11:30 upravován.
Evlo 26. ledna 2021, 11:26
Ale s tou bezpečností to je stopro lepší u nových aut stejné velikosti
Ragnarok 26. ledna 2021, 09:45
Už nic nehledej, já jsem ti to vymyslel :-) Saab 900 Aero cabrio 1. generace. Za třista už se dá koupit hezký kousek. Je to neskutečně charakterní a přitom spolehlivé auto. Docela dost si toho udělá člověk sám a jinak funguje skvělá fanouškovská základna a někteří osvědčení specialisté. Některé specifické díly jsou dražší nebo hůře sehnatelné, ale štěstí je, že jich člověk moc nepotřebuje. Tedy pokud si připlatíš a koupíš auto v co nejlepším stavu.
vasek87 25. ledna 2021, 21:47
Pár dní jsem nebyl u počítače a nestačím se divit, kolik jste toho napsali :)
Rozhodně mi nejde o auto na celoroční provoz, na které bych se musel za každou cenu spolehnout. Na to mám jiné auto. Od tohoto druhého auta očekávám, že bude mít určité nedokonalosti. Vlastně možná i to je to, co na tom hledám - nějaký opak toho moderního auta, kde všechno funguje jak má, ale zároveň si připadám tak trochu odtržený.
Z těch starších rozhodně preferuji jednodušší auto, právě proto abych si případně zvládnul některé věci udělat sám. Myslím, že ty co jsem napsal do původního příspěvku mezi ty jednodušší (aspoň doufám) patří.
Rozhodně neplánuju jezdit tím nějakou "pilu", na to mám dost vyvinutý pud sebezáchovy :) Takže nějaká nedostatečná tuhost pro mě není překážkou. S půjčenou MX5 NA jsem najel nějakých 700 km a rozhodně mi nepřipadá, že by mi vadila (ať už torzní tuhostí nebo aerodynamikou).
Mechanik: Lhal bych, kdybych řekl, že nad tím jsem taky nepřemýšlel. :)
Krab: to je opravdu rozsáhlá odpověď, děkuju ti za ní! Moderní Fiat 124 jsem měl možnost koupit. Kdybych měsíc před tím nekupoval Leona, tak bych už ho možná měl. Je to určitě dobrá volba, ale když se podívám na ceny, tak se mi úplně nechce dát většinu úspor (případně si půjčit) na něco, co nutně nepotřebuju. Tohle je taková moje finanční zásada, proto jsem si na pořízení určil ten přibližný strop. Jinak těžko říct, jaký jsem případ. Na to stejně asi nedokážu odpovědět dokud si něco takového nepořídím :) Tebou zmíněná Alfa je jedním s těch aut, co kdysi byla v mém seznamu, ale už většinou stojí příliš. Ale je fakt krásná...

Jinak vážně děkuju všem, co si našli čas reagovat na ty moje myšlenky! Možná si to představuju moc naivně... A proto to sem vlastně píšu, aby jste mě od toho případně odradili. (nebo nasměrovali) :)
Evlo 25. ledna 2021, 13:10
můj problém tkví v přehnaném očekávání (že 30 let staré auto bude fungovat jako moderní)

měl jsem nový auto, jak firemní, tak soukromý, jak škodovku, tak sporťák. To píšu proto, že prostě posoudit reálně jak to funguje mohu. Teďka mám na běžné ježdění už několik let auto, které je letos 26 let staré a krom nutnosti toho vyměnit některé komponenty, které prostě po těch letech logicky budou opotřebené nějak rozdíl oproti novému autu nevidím, vyjma teda toho, že samo nemá ze začátku komfortní systémy jako nová auta, couvací kameru atd., to je ale naprosto jasné. Naopak narozdíl od nového auta respektuje realitu a vejde se do parkovacího místa co se v ČR realitě vyskytuje, to a absence zrcadel (lesklý display) je i důvod proč si prostě nové auto nekoupím i když bych bral v potaz, že prostě je to reálně bez záruky pokud kupuji jako fyzická osoba. Tím teda myslím v tzv. západním světě, ne všude tyhle problémy s ignorací reality toho, že pro použitelnost auto je potřeba se s ním nejen dopravovat, ale i dopravit, tedy zaparkovat, jinak uber apod., zrcadly apod. jsou.

Taková mx-5 je podle mě jedno jestli NA nebo ND, rozhodně to tu chtít provozovat jako normální auto a u mě mega respekt, ale takového člověka nevím jestli budu očekávat masochistu nebo naopak mega sebevědomého.

Asi tu torzní tuhost nějak nevnímam, ale můžeme tu psát i to té ND a pro mě teda NB a ND není nejak rozdíl v zážitku a komfortu, teda je ND má debilní hrb, v mém případě, u řidiče a je celkově daleko stísněnější. Rozhodně ND nedrncá méně, ani 1.5 nedrnčí méně interiér (2.0 je výrazně horší podvozkově než NB), nevím co no, výhoda že nemusíš mít aftermarket radio, fakt mě nic jiného nenapadá. Lepší automat teda. To jo, ale opět v normálním ČR provozu nepoužitelný, takže atomat je irelevatní.

Vlastně v ND asi je i méně agresivní proudění vzduchu, takže takové víc uzavřené auto jakoby, ale nejezdil jsem s tím nikdo ND-NB vyloženě ve stejných podmínkách. Ale věřím tomu, obecně je to dneska trend tak dělat.

Tento příspěvek byl 25.01.2021 v 13:32 upravován.
Evlo 25. ledna 2021, 13:03
To bych taky mohl prijit s tim mim zjistenim, ze novy auta (a nejen to) jsou pro lidi co na ne nemaj (penize)
Evlo 25. ledna 2021, 13:00
nechapu diskuzi na tema nova fiabia/sandero bude pohodlnejsi nez stare e39 v tematu "Je nesmysl koupit si staré auto pro radost?" - ano, nova fiabia/sandero bude pohodnejsi auto nez stare e39 - v realite proste nikdo neprodava e39 s novym podvozkem atd.
Nedy 25. ledna 2021, 11:39
Vavris Vavrisovic: No koukám, že my se vlastně shodneme. :-) Já to chápu, že můj problém tkví v přehnaném očekávání (že 30 let staré auto bude fungovat jako moderní). A tím se vracím k mé připomínce tazateli. Ano stará auta mají něco do sebe (vzhled a charakter). Ale pokud jsi zvyklý na moderní auta a nechceš dělat kompromisy, může Tě to štvát (můj případ). Proto jsem na to upozorňoval, že pokud někdo zkušenost se staršími auty nemá, může se snadno nechat okouzlit a být zklamán...

Jinak Focus 1 je super auto. 4 kousky jsem provozoval. Ale pořád platí, že mám-li na výběr ten starý, nebo nový, no však už víte, co bych dělal... :-)
Vavris Vavrisovic 25. ledna 2021, 11:02
Nedy: Mi z toho pořád vycházejí ta špatně nastavená očekávání. Hele, teď jsem jel kousek krásně zachovalým jedničkovým Focusem a byla to pecka. To je tak krásně fungující a uživatelsky příjemné auto. :-) Tvé NA na tom bylo celkově dost žalostně, jel jsem v tom konkrétním ještě než se dostalo k tobě a chápu, že pak je složité v tom hledat nějakou radost při hoonu, ale tohle bych vážně přisuzoval konkrétnímu kusu. (mimochodem, bylo to s tím kompem pomalejší než 1.8 NB Annie, nevím, jestli ti to pak už jelo líp)

Ad jet s tím kdykoliv - co krom rizika, že to zrezne, je show stopper v zimě? Nic mě nenapadá? Ale tazatel vypadá, že chce sezonní věc, tohle ho trápit nemusí.

Jinak samozřejmě souhlas, že torzní tuhost třicetiletých aut je obecně mizerná a máš pravdu, že zrovna torzní tuhost byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem prodal NB - jenže je to pořád o očekávání. Malá tuhost je vlastnost, stejně jako je u moderních aut vlastnost často nedořešený informační systém a pruda při vypínání asistentů nebo větší izolovanost. Chápu kam míříš - u některých starých aut je prostě přítomen overhype a nemusí vůbec jezdit tak dobře, jak by se člověk mohl domnívat. Ale to je dost individuální. Skoro čtyřicetiletá GTV6 nebo třicetileté Clio 1.8 16V jezdily tak, že jsem si na nová auta ani nevzpomněl.
Nedy 25. ledna 2021, 10:30
Vavris Vavrisovic: Co z toho nefungovalo u těch starých aut? No v podstatě vše řečené. Překvapivě hudba přes BT šla ve Sloníkovi, protože jsem to audio nechal předělat. MX5 má tak špatnou aerodynamiku, že je v tom randál od proudícího vzduchu nad 50 km/h (prostě staré kabrio). A jet s tím kdykoliv? To jako fakt? S MX5 se v zimě jezdit nedá (tady mnozí tvrdí, že ano, ale pak Ti dají kilometrový seznam "pokud", které musíš splnit) a jak víme, ta střecha je nejmenší problém. E34 v zimě provozovat šlo, ale i tam se pak začala objevovat koroze na jinak celkem "čistém" autě. Takže jen tyhle problémy to "kdykoliv" zkrátí na cca 8 měsíců z roku (a to bydlím v Brně, kde není zima). A to pohodlné a bavilo mě to řídit. No od MX5 člověk pohodlí až tak nečeká, ale rád by za odměnu alespoň nějaký sportovní zážitek. Jenže 30 let starý kabriolet má torzní tuhost dobře rozchozené Conversky. A i přes to, že ta moje měla mírně vyšší výkon (ano vím, že to nefungovalo pořádně, ale mírně vyšší byl), tak moje Mazda 6 s dieselem byla na stejné silnici rychlejší, jistější a bavil jsem se podobně. No a E34 je kapitola sama pro sebe. Ne moc citlivé řízení, opět torzní tuhost tragická. OEM brzdy šly utahat během 30 min svižné jízdy po okresce, atd. Nicméně nutno přiznat, že to auto alespoň bylo pohodlné.

Takže když to shrnu, ano, je to stížnost hloupá, protože jsou to 30 let stará auta a co mám asi tak čekat, že? Jenže o tom to právě je. Že nová auta tyhle problémy nemají... A ještě k těm Tvým autům. Pokud mi něco neušlo, tak vše bylo max z pozdních 90. let. A sám sis jako auto pro zábavu koupil MX5 NCfl. Takže ono to asi s tou úžasností starých aut nebude tak žhavý... :-)

Matěj Podhorský: Nooo... Aktuálně mám E39 s V8 (pochopitelně ne M5). Jako ano už je to rychlé alespoň tak, že mi to přijde adekvátní. Ale pořád to není to, co by člověk od něčeho s V8 a cca 270 koni čekal... Souhlasím, že však mám stále důvěru v železo z divize M. To by mě asi bavit mohlo. E39 M5 v modré je pořád auto, které bych si pořídil, pokud by byla vhodná konstelace.
Vavris Vavrisovic 25. ledna 2021, 09:26
Nedy:
"ALE prostě já chci auto, do kterého můžu sednout a jet. Kdykoliv. Chci aby v tom hrála hudba, chci aby to bylo pohodlné a stejně mě bavilo to řídit."

A co z toho krom hudby přes BT nebo spotify tam nejde? Myslím, že to byla jen špatně nastavená očekávání. :-) Sednout a jet kdykoliv jsem v těch svých keplech mohl dycky - akorát Saab jednou neodjel na zdechlé palivové čerpadlo...
M P 25. ledna 2021, 09:00
Nedy: A já s tebou, asi nepřekvapivě, docela s těmi novými auty souhlasím, ale..... Upřímně, čekat od MX-5 NA, že to bude dobré auto na výlety, no, to je chyba. Nepohodlné to je, smaží na tebe slunko, a když nechceš vypadat jak Červenka a nechceš nosit takovou tu stupidní řidičskou čepičku, tak chytneš úpal :D jednou jedinkrát za rok s MX5 (NB) jsem zažil opravdu perfektní delší cestu, bylo to večer po strašně horkém dni, ani v noci teplota prakticky neklesala pod 25 stupňů, a to byla paráda. Jinak všechno byly cesty do hodiny a i když je to super zážitek a auta s otevřenou střechou mám rád, tak hodinka fakt stačí.
No a E34 byl prostě problém motorizace... věřím, že dobrá osmiválcová, nebo třeba i M5 by tě zaujaly naopak velice.
Mechanik 25. ledna 2021, 08:18
Určitě něco kup, za tu zkušenost to stojí. Z tvého seznamu bych doporučil 124, je to jednoduché auto, opraví to každý a díly jsou na to za pár korun, seženeš všechno. Jízda poplatná době, mě se to líbylo.
Spíš se rozmysli co od toho auta chceš teď a co do budoucna, kolik do něj budeš chtít v celku nacpat atd. Jde mi o to že teď koupíš kabriolet, nacpeš do něj hafo peněz, vymazlíš si ho, pak přijdou děti atd, budeš chtít i dál veterána ale kabrio bude k prdu. A pak tě bude třeba štvát ho prodat se ztrátou a kupovat něco praktičtějšího a cpát do toho zase peníze. Jen jeden úhel pohledu, ale stojí to za zvážení. Pak taky můžeš dopadnout jako Krab nebo já, že těch aut je doma tolik kolik se jich vejde a pak už zase nestíháš jezdit a opravovat :-D
Evlo 23. ledna 2021, 23:39
Nedy: aha
Nedy 23. ledna 2021, 18:17
Vavris Vavrisovic: Já nechci rozporovat to, že pro někoho hora starého železa, které vypadá jako nic jiného na světě a prostě si z toho sedneš na zadek může být to pravé. ALE prostě já chci auto, do kterého můžu sednout a jet. Kdykoliv. Chci aby v tom hrála hudba, chci aby to bylo pohodlné a stejně mě bavilo to řídit. V případě kabrioletu chci jet i 100 km/h bez turbulencí. Atd... Prostě žádné staré auto není tak dobré, jako moderní. Vím, že je to tu nepopulární názor, ale stojím si za ním.

Ad ty zmíněná moje auta. Máš pravdu, že Miata nebyla za mého vlastnictví zrovna v ideálním stavu. Nicméně se Sloníkem nesouhlasím. Já jsem na tom autě vyměnil komplet podvozek, brzdy, zkrátka vše pod autem za nové OEM. Motor byl důkladně projit a vše opraveno. Stejně tak i různé elektro gremliny. A ktomu nějaké další úpravy v interieru. Tomu autu k naprosto perfektnímu stavu chyběl už jen nový lak. A v tu chvíli jsem ho prodal. Prostě ne, to auto je dobré jen v kontextu doby. V současnosti je to jen nádherný relikt...
Vavris Vavrisovic 23. ledna 2021, 16:47
Nedy:
"Protože stará auta mají "jen" jiný charakter a vzhled. Ve všem ostatním jsou dost špatný..."
Tohle je dost přikré hodnocení. Bohužel Sloník ani ta bílá charged beauty nebyly zrovna nějak skvěle zachovalá auta a v tom vidím zásadní problém. Staré auto v perfektním stavu může být až na konektivitu a bezpečnost super úplně ve všem.