Nechce se mi zakládat Blog, ale rád bych se z toho trochu vypsal. Takže já, jakožto "milovník" italských vozů a zastánce starších Francouzů jsem se dostal do věku fotra, což s sebou nese i potřebu vlastnit něco trošku praktického. Inu pořídil jsem Peugeota 407 ve 2.0 HDI 100 kW, údajně nejspolehlivějším nafťákem. No nebudu to prodlužovat, nafťáků už jsem měl dost a vůbec nechápu, jak jsem dospěl k tomu, že by to mohl být dobrý nápad. Navíc od JTD jsem byl zvyklý na spotřeby kolem 5l-6l/100 km podle výkonu a obsahu. S 2.0 HDI to ale pod 7l s lehkou nohou šlo těžko. To mě nakonec přesvědčilo, že "moderní" diesel už není nic pro mě a začal jsem hledat ve vodách praktických kombi a MPV s rozumným výkonem a spotřebou, př. plynovým pohonem.
Až na mě v inzerci vykoukla O2 facelift 1.4 TSI. Sice škaredá a špinavá, zato levná, neshnilá a zaručeně po rozvodech. Po rozvaze a kontrole chyb řídící jednotky, kde kuře značilo nízký tlak vstřikovacího čerpadla, jsem se rozhodl, že ty rozvody stejně pro jistotu vyměním. Než jsem se ale stačil někde domluvit, motor jednoho odpoledne nenaskočil. Při zběžném zjišťování příčin jsem přišel na spoustu high-tech vynálezů koncernu VW. Třeba vysokotlaké čerpadlo je vyřešeno jako pumpička, poháněná vačkovým hřídelem. Takže když nesedí časování ventilů, nesedí ani tlak čerpadla. Nebo-li ty zaručeně dělané rozvody přeskočily, tedy po rozebrání u mechanika tak úplně zaručeně dělané nebyly. Každopádně mi celý ten down-sizingový zázrak nepřišel moc propracovaně vymyšlený, když jsem vezl hlavu na repas. Spodek je podle mechanika naštěstí OK, narozdíl od Superbu 1.8 TSI, který přitáhli po mně. Na autě samozřejmě nebyl jen tento problém, ale několik dalších drobností, přičemž jsem zjistil, že musím mít sadu všech možných rozměrů mnoho-hrnových nástavců, abych na tom autě něco dalšího vyměnil. Vrchol pak byl demontáž zadního světla na 4 šrouby, přičemž jeden je umístěn krásně, ke druhému se dá nějak dostat a zbylé dva jsou utopené pod tapecírungem tak, že je lze bez sundání tapecírungu sundat jedině zalomením ruky s 10 plochým klíčem pod něj. Ať mi ještě někdo říká, jak se Alfa blbě opravuje. Systém většiny věcí je tam podobný se Škodovkou, jen k banalitě jako žárovka nepotřebujete zalomit ruku a většina věcí je na standardní imbusy.
Dál k recenzi auta. Srovnání s o polovinu levnějším Peugeotem 407 prý není fér, protože je to o třídu větší auto. Já si na to ale troufnu. Když vezmu podvozek, tady jasně kraluje 407 jak vedením stopy a ochotou zatáčet, tak zejména komfortem. Octavia je taková uhoupaná koza, která toho zas až tolik netlumí, ale v díře se zhoupne (tlumiče kontrolovány, jsou naprosto v pořádku, dokonce bych řekl nedávno měněné). V zatáčkách ale tvrdší ladění není tolik znát. Ne že by to byla vyloženě bída a s 1.4 TSI zatáčí oktávka znatelně ochotněji než co si pamatuji z kusu s 2.0 TDI, ale auto působí hodně sebevědomě a když se pak vrhne prudčeji do zatáčky, kola se hrnou po tečně ven podstatně dříve a více nečekaně než u Peugeotu 407. Svůj podíl na tom má podle mě mizerné defaultní naladění přední nápravy. Také plechy se mi zdají poněkud tenčí oproti francouzským kolegům a lak mi poškrábal syn občejnou křídou. Tam Francouz rozhodně vydrží víc.
Motor při startování zní divně, na vině je hydraulický napínák řetězu. Chce to proto kvalitní olej s dobrou čerpatelností za studena a s časnými výměnami a po nastartování alespoň pár vteřin počkat, než se řetěz dopne. Pak je chod klidný a tichý. Těžko to srovnat s Peugeotem. Motory 1.8-2.0 byly na pohodu. 1.6 THP nejspíš ještě horší než ty TSI.
Abych jen nehanil, nějaká ta pozitiva tam jsou. A je to spotřeba. Je docela překvapením, že na okreskách se dá fotrstylem dosáhnout naprosto bez problému spotřeby do 6 litrů. Na rovném úseku rozvážně a bez předjíždění i o litr méně. To platí pro rychlosti do 100 km/h. Ve městě a na dálnici samozřejmě vybumbá o něco více. Přes 7,5l/100 km kombinovaně s tím podle mě ale bude jezdit akorát prase. Takže za mě na benzin hodně dobrý. Turboefekt nikde, pocitově jede podobně jako 1.8-2.0 Peugeot atmosféra s VVT.
Interiér je oproti Peugeotu nudný, ale o něco lépe zpracovaný. Nepřekvapivně je zásadní výhodou prostornost kufru. Ten je skutečně na danou třídu královský.
Něco málo k výbavě. Myslel jsem, že je u mého kusu poměrně chudá, ale není tomu tak. Myslel jsem si totiž, že v dnešní době jsou věci jako okna v elektrice standard, ale tady jsou vzadu švihadla. Také jsem sháněl střední tunel s výdechy manuálné klimatizace kvůli poškozené mřížce. Zjistil jsem, že bylo i dost Oktávek, které tam žádné výdechy nemají! Do Oktávky jsem si přikoupil rádio Amundsen s navigací. Velkým překvapením je absence navigace na popisné číslo. Pro koncerňáky asi běžná věc, ostatní se diví jak tohle mohl za tak hříšné peníze někdo vůbec nabízet / prodávat. No jako záložní to stačí.
Ceny náhradních dílů z e-shopů průměrné až bych řekl oproti F/I vyšší, o vrakáčích se nebudem bavit - třeba cena 6000 u sloupané kapoty určené je vážně na 13 let staré auto humorná.
Resumé: Praktické auto s rozumným vnitřním prostorem ve své třídě, které nabídne průměrné jízdní vlastnosti, podprůměrný komfort a výbavu za nadprůměrnou cenu. Motor je jízdně příjemný a kultivovaný, také s nízkou spotřebou, ale trápí ho fatální závady, které dodnes nemusí být u spousty kusů vyřešeny a mohou na vás čekat jako časovaná bomba. Výhodou je, že je ochotný vám to opravit kdejaký jouda a ND je všude hromada, akorát nejsou úplně levné,
Koupil bych si ho znovu?
Nadávám si, že jsem prodal tu naftovou 407! Možná jsem si ji měl koupit v benzínu a byl by klid. Upřímně nechápu, co přesně lidi mají na té VW kvalitě. A také nechápu, co mají servisáci proti Alfám a tak tlačí koncern. Další auto určitě nebude z VW koncernu, ale jelikož mi Oktávku potloukly kroupy, už se jí asi za rozumné peníze nezbavím. Mám ji za trest! :-D