načítám data...

Téma hasičák v autě

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
Tomáš Trýska 23. února 2020, 20:55
PepaSFI: To už je pak dané jen počtem dírek na kabely.
PepaSFI 23. února 2020, 13:57
odpojovač jsem kdysi měl v jednom autě, po vzoru rally aut doplněný lankem které vykukovalo zpod kapoty vedle stěrače. Používal jsem ho při delších odstávkách kvůli samovybíjení. Bylo to ještě jednoduché auto takže mohlo být vypnuté. V tom současném to nemám, vyžadovalo by to trochu přebudovat kabeláž a to se mi nechce. Navíc to má minus svorku s páčkou na rychloodpojení, jen se při tom holt musí pod kapotu.

Myslím že odpojovač by měl být samozřejmostí u auta kde se dá předpokládat větší riziko, auta na blbiny, amatérské závody a podobně. Autobaterie je strašná síla. Já už hořet elektriku viděl, sice to nebyl osobák ale pracovní stroj a vůbec to není hezký. Během pár sekund je kabeláž na popelisko. Jen díky tomu že tam nemělo co dalšího hořet, všude samý železo, se to obešlo bez dalších škod.
U závodních aut mají ty odpojovače kromě hlavního přívodu ještě pomocné kontakty pro zapalování a palivové čerpadlo aby to současně zastavilo motor a samozřejmě musí jít vypnout zevnitř i zvenku auta.
Vojta Nekvapil 21. února 2020, 01:55
Odpojovač baterie taky není špatná věc.
Tomáš Trýska 10. února 2020, 22:45
Po té, co pár kamarádům už několik aut shořelo, tak ve všem zajímavějším ten hasičák opravdu vozím. T-Bird má permanentně v glove boxu ten sprej (nic jiného se tam nevejde), a když se jede dál, tak do kufru ještě dostává 6kg pěnový hasičák.
To samé FD, kde je v permanenci CO2, což sice není ideál, ale pořád lepší, než nic.

Jinak hasičák jsem úplně původně kupoval kvůli tomu, že když dělám nějaké úpravy elektriky, tak se mi už stalo, že mi kapota přibouchla zkusmo natažený kabel od baterky, který ještě nebyl vyvázaný, ale už byl pod proudem a samozřejmě to začalo hořet. Naštěstí byl kolem jen plech, takže se tolik nestalo, ale u něčeho moderního by to nebylo vůbec příjemné.
Augi 06. února 2020, 14:40
U STI ho mám přišroubovanej v kufru. U jednoho auta jsem ho měl pod nohama spolujezdce, ale po tom, co jsem na něj jednou omylem šlápnul a urval ten plastovej vršek (naštěstí tak dobře, že se nespustil), tak jsem to přehodnotil :)
V daylině mám sprej, u povinné výbavy v kufru.
Vojta Nekvapil 30. ledna 2020, 01:21
Jeste uvazuju o tomhle.
Jen u SX nevim jak by se tomu libily nerez svody a turbo celkem blizko u kapoty.
wdave_t 26. ledna 2020, 23:23
Dík za info, chlapi. Dobrá připomínka, že kromě toho "kam s ním" :) je dobrý řešit i jaký vůbec pořídit a taky se s ním naučit efektivně hasit. Pro začátek si asi splaším ten sprej. Posledně by mi býval stačil a upřímně kdyby mi to auto opravdu pořádně baflo, tak stejně budu zdrhat :D
PepaSFI 26. ledna 2020, 09:30
Radim Nemec: jo to vím že už to není halon, spíš se používá označení čisté hasivo, ale lidově je to pořád známé jako halon. Dřív se na takové relativně čisté hašení používal tetrachlor. Jenže je poněkud nezdravý a za vysokých teplot je to ještě výživnější. Ještě mám jeden v garáži.


V práci jsme při pravidelných bezpečnostních školeních často hecovali bezpečáka, že na dvoře zapálíme hromádku nějakého smetí a vezmem na to hasičák který by se stejně musel vyřadit aby ho nebyla škoda, aby se vidělo jak tada správně na to. A on se vždycky začne kroutit jak žížalomut a pak z něj vyleze že to jednou někde udělali a byla ostuda páč hasičák nefungoval. Já ho podezírám že se mu jen nechce, že radši přednáší paragrafy takže každý stejně spí. Jednou takhle hodinu řečnil čísla paragrafů a najednou "jé tyhle už přestávají platit, tak to už znát nemusíte". Pamatuju kdysi dávno za hlubokého temna to takhle probíhalo, opravdu se ukázkově hasilo. Taky existujou cvičné hasičáky které se dají opakovaně plnit normální vodou.


Jo a ten práškový hasičák, takhle z pohledu technika, já bych ho před použitím trošku přesypal, protřepal, aby ten prášek nebyl náhodou ulehlý a nebránil se.
Radim Nemec 25. ledna 2020, 20:04
Kazdy ci musi urcit sam, jestli a kolik bude investovat do nepovinne (az na polsko) bezpecnostni vybavy. Jak rikas - neco je lepsi nez nic, ja jsem chtel poradit co je pravdepodobne nejlepsi, co si clovek muze poridit.
Mimochodem kdyz uz se v tom budeme rypat - Halon jako takovy je zakazany, ted se kupuji nahrazky, ktere funguji podobne, vetsinou je to Novec 1230.
S timhle v patach bych uvedl paralelu s prvni pomoci - z vlastni zkusenosti si dovolim rict, ze to, co je opravdu dulezite, je cvicit a automatizovat spravne postupy at uz haseni, nebo prvni pomoci. Takze asi nejlepsi rada ktere jsem ted schopen - jednou rocne si zajdete na nejaky kurs, ktery vas na takove situace pripravi. Pro ilustraci fotky z takoveho cviceni. Temata - zachrana posadky po nehode a pozar. Lezici jsou prazdne vsechny (po cviceni asi peti skupin). Treba konkretne u prasku je "potreba" nacvicit spravne ulozeni a co s nim kdyz treba dlouho lezel (coz samozrejme nesmi). Nebo opravitelne selhani (pricpany ventil, etc). Ale treba to vidim moc apokalypticky. Me to cviceni pomaha.

Tento příspěvek byl 25.01.2020 v 20:11 upravován.
PepaSFI 25. ledna 2020, 13:25
problém je že ten halonový, neboli plynový, čisté hasivo, je několikanásobně dražší než ostatní a to by mohlo leckoho odradit a to by bylo špatně.Rozhodně je potřeba to nebrat extremně, ty ostatní systémy za nižší cenu taky mají význam. Lepší než nic. A taky jsou velké rozdíly v cenách u různých prodejců, však to znáte i z autodílů. Práškový 1kg se dá koupit už od 200kč což je směšný pakatel. Ty hasící spreje jsou i pod 150kč, ovšem někde taky za 350. Možná by bylo zajímavý za kolik by to bylo u někoho kdo dělá revize a servis hasičáků. Taky je zajímavý že stejně velký hasičák může mít různou hasící účinnost. Samozřejmě že prášek nadělá bordel co se špatně odstraňuje. Otázka je jestli to náhodou není zbytečná starost. Požár auta může být dost drastická záležitost s velkou škodou a ikdyž se uhasí, obvykle je to na rozsáhlou opravu, takže svinčík z hasičáku už je jen banalita. Kamarádovi kdysi shořela Octavia po banální nehodě, prý že si děti jen popadly svý plyšáky a ven. Hned hasiče, ti byli nedaleko, přijeli za pár minut a z auta zbyly zadní světla.

Taky je důležitý vědět co s tím. Ten hasičák není na kdovíjaký atrakce, je to hrozně rychlý. Obzvlášť prášek je rychlopalba. Za pár sekund je to prázdný
Vojta Nekvapil 23. ledna 2020, 10:51
Hasicak by v ideálním případě měl být v dosahu pripoutaneho řidiče. Běžně do aut dávám aspoň sprej. V Nissanu jsem měl udělan držák na šrouby sedacky spolujezdce. Další otázkou je jaký typ. Ideál je halon. Prášek zanechává bordel. Střední cestou se ukazuje smacedlo. Ty zase jsou trochu problematické v zimě.
martinw 21. ledna 2020, 12:39
2kg halotronovy hasicak mam pevne pridelany dvema upinacima pasama uvnitr rezervniho kola na dne kufru. Ne neni po ruce ale do minuty jsem ready. Ta halotronova napln neznici motor nezanechava stopy, dobre se fouka klidne I skrz chladic do motoroveho prostoru a dokazete tak ziskat cas. Na uchyceni hasicaku dbejte posledni co pri tezke nehode potrebujete je aby hasicak lital volne v prostoru kabiny...
Radim Nemec 21. ledna 2020, 09:59
Zdar, mel jsem to stesti, ze existovala originalni montaz pod sedadlo spolujezdce viz treba:

...a potom bud original hasicak repasovat, nebo nahradit nejakym ktery tam bude sedet.
Hodne jsme s kamarady diskutovali jaky hasicak a nakonec jsem nasel par produktu od Lifeline rada Zero - nejsem si jisty jestli jsou cenove mimo, ale pouzivaji se v motorsportu a je to plyn ktery (aspon pokud vim) uz nasledky pozaru nezhorsi (zkouseli jste hasit praskem a pak to uklidit?). Vicemene je to nastupce halonoveho plynu, neco podobneho se pouziva i na haseni elektroniky.

Tento příspěvek byl 21.01.2020 v 10:00 upravován.
PepaSFI 20. ledna 2020, 16:23
Lepší něco než nic a taky platí univerzální pravidlo, že to co máš, nejspíš nikdy nebudeš potřebovat ale zkus to jednou zapomenout doma.


Ten hasící sprej vypadá jako nic ale svůj význam má. Já ho kdysi dostal darem a taky jsem to moc nebral vážně. Tenkrát jsem dělal spojaře na rally a jednou jsem na to zaved řeč se záchranářema, jestli to jako k něčemu je. Jeden z nich sáhl pod sedadlo a vytáhl ten samý, prý si ho při vyprošťování bere do kapsy jen tak pro jistotu. Třicet litrů benzinu s tím neuhasíš ale když ti něco bafne pod rukama a najednou stojíš v ohni a hoří ti nohavice, budeš za to půlkilo vděčný protože ti dá šanci vyváznout bez kurevsky nepříjemných zážitků. Navíc má výhodu že je malý a snadno se v autě umístí, třeba i v počtu několika kusů. Ten sprej jsem v předchozím autě měl na podlaze mezi sedadlem a prahem, přesně tam pasoval. Teď ho mám mezi sedadlama v držáku na nápoje. Dvoukilový práškový je mnohem účinnější ale kam s ním? Brácha ho má v kufru, přimontovaný na boku tak aby se nezarovnal nákupem.
Goldies 19. ledna 2020, 22:59
Dobrej dotaz, v Pathfinderu mám jakýsi hasící spray, ale tomu moc velkou dávku důvěry nepřikládám...

Každopádně to budu řešit jak v MRše, tak v tom PF. Takže mě také zajímají nápady :-)
wdave_t 19. ledna 2020, 20:21
Už se mi jednou vymstilo, že jsem ve starym pekáči (Omega 2.5 V6, 1996) nevezl hasičák, tak teď když mám další pekáč (Honda Legend, 1999) si říkám, že bych to měl napravit.

Přemýšlím, zda nějak řešit uchycení v interiéru - případně kde a jak to přidělat - anebo to prostě jebnout do kufru. Nápady, zkušenosti?