Ahoj, jmenuji se Jirka "Špajda" Špaček je mi téměř 22, jsem ze Západního Čechistánu a dá se říct, že jsem v údolí benzínových hlav relativně nový a hlavně nezkušený, ale autíčkáře sleduji zpovzdálí již dlouho. Zatím jsem žádné auto nevlastnil (přesto už něco odjezděno mám), ale letos nebo nejpozději příští rok se to chystám napravit. Důvodem toho, proč jsem si žádné auto nepořídil byly zejména finance. Rodiče mě v tomto podpořit nemohou a jako student si stíhám vydělat hlavně přes prázdniny a obavy z neutáhnutí provozu mi v tom také nepomáhaly. Abych se mohl, alespoň částečně zapojit do kolektivu, tak jsem založil toto téma, chci se totiž s Vámi podělit o zajímavý kus mechaniky.
Je to důlní lokomotiva BND 30, kterou přezdívám Béda a mám tu čest se v našem spolku podílet na jejím provozu a zvelebování. Samotná lokomotiva pochází z 50. let, což tipuji podle mechanické převodovky vyrobenou v Martině na Slovensku, bohužel soudruzi nějak zapomněli na štítek převodovky vyrazit čísla. Motor je podstatně mladší ten je z roku 1987 a byl swapnut.
Motor 3S110 je tříválcový diesel koncepčně z roku cca 1945 o objemu 4,275 litru a továrním výkonu 45 koní (33 kW) v 1 500 ot./min. Jenže soudruzi, aby snížili emise, tak snížili maximální otáčky na 1 000 za minutu a výkon na 30 koní. Navíc spaliny byly ochlazovány vodou a to nejen z důvodu emisí zejména v uhelných dolech, ale i kvůli snížení teploty, aby nemohlo dojít ke vznícení metanu. Motor není žádný drobek váží přes 700 kg a jen setrvačník má 150 kg. Lokomotiva váží celkově 6,5-7t a je schopna dosáhnout maximální rychlosti úctyhodných 14 km/h. Což si bohužel náš návštěvník na skanzenu ve Stříbře nemá šanci vyzkoušet, protože drážní úřad nám povolil maximálně 5 km/h.
Na videu je stav z května 2013, kdy motor nebyl zrovna v nejlepším stavu. Byl problém nastartovat, tekl chladič, vstřikovací čerpadlo teklo jako vzteklé a každá vstřikovací tryska byla jiná a pouze jedna fungovala, tak jak měla.
Na fotografii níže je stav mnohem aktuálnější. Došlo k výměně: vstřiků, pumpy, chladiče a vstřikovacího čerpadla. Vstřikovací čerpadlo je bohužel slabší, než to co by tam správně mělo být, takže se při zrychlování nezarývám do sedačky jako dřív. Nicméně, krásně startuje a hlavně zvuk je mnohem hezčí. Letos dostane Béda nový nátěr a bude jako z prdu kulička a rovněž se pracuje na stavbě depa, takže i náročnější údržba bude mnohem snazší.
Co však by bylo vhodné odborně zkontrolovat je převodovka a spojka. Převodovku teda preventivně, ale spojka by chtěla seřídit, problém je, že si musíme vyrobit speciální klíč a i když ho budeme mít, tak pořádně nevíme jak a na metodu pokus-omyl se moc necítíme, vzhledem k tomu, že se dost dílů špatně shání.
Když si sednete do kabiny, tak se před Vámi ocitnou dva "volanty" mezi nimiž je páka plynu a nad tím vším je moderní spínací skříňka pro startér a světla. Ten levý "volant" slouží k řazení. Mašina má 3 rychlosti oddělené neutrálem, který je celkem problém trefit a ten pravý je brzda. Na "palubovce" vás ještě může zaujmout měřák tlaku oleje, ale o jeho přesnosti mám značné pochybnosti.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak o těch se až tolik říct nedá. Je to pomalé a běžec Vás při troše snahy doběhne (nebo i dojde), ale na případných nerovnostech dá o sobě podvozek vědět. Řazení i řízení jdou dost ztuha, zejména po zimě, nicméně ovládání má vysoký "koeficient duračeva" neboli jak se říká v Česku blbuvzdornost. Nejlépe je Bédovi ve středním pásmu otáček a má taky rád, když ho nechám klapat na "volnoběh," ale musím si dát pozor, jinak bych byl schopen ono blafání poslouchat hodiny. Pokud z "volnoběhu" prudce přidám plyn na maximum, tak nás Béda odmění příkladným maskovacím zadýmením, za které by se nemusel stydět ani tank.
P.S. Nečekám, že by se tu našlo mnoho lidí, co je toto vlákno zaujme, ale věřím, že se najde někdo kdo chtěl být třeba jako kluk strojvůdcem nebo chtěl mít tank či BVPčko a spolek s Bédou mi to pomohli alespoň částečně splnit.
Tento příspěvek byl 06.02.2015 v 14:12 upravován.