načítám data...

Téma Blaboly o elektromobilech

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
Trinom 08. září 2018, 13:03
František Čáslavský: Asi tak. Jde to, ale ty výdaje na zkušebnu a EMC jsou tak veliký, že se to nikomu platit nechce. Smysl by to mělo v případě, že by se to provedlo jako malá série (tzn. mělo by to typové schválení).
František Čáslavský 07. září 2018, 11:16
Vojta Nekvapil: Jde otypovat přestavu na elektro, viz elektro trabant, ale za ty peníze to v jednom kuse fakt nestojí...
Woyta 27. srpna 2018, 12:26
Elektrikari jsou opravu jak cyklisti a fandove Apple. Odmitaji videt skutecne problemy a beda jak jim sahnete na oblibenou znacku. Mam ted nedavno zkusenost. Stacilo zminit nekvalitu vyroby, nizka vyrobni cisla, dlouhe cekaci doby, nevratne zalohy u Tesly a jak se do me pustili. Jen jim velice brzo doslo strelivo.

Ohledne elektro aut je ted hlavni problem vyroba baterii. Zkuste si sehnat kvalitni bateriovy clanek 18650. Nejsou. Vse je vykoupeno na výrobu aut a i tak se musela vyroba zastavovat, protože nebylo dost baterii. A to se ročně vyrábí velmi malé počty aut. Bez jiného způsobu skladování energie to prostě nepůjde.

Je veselé jak všude protlačují efektivitu svých elektroaut ale zapomínaji na jednu poměrně podstatnou věc. Že mají ztráty už při samotném nabíjení. Dost energie se mění na teplo a čím vyšší proudy, tím větší ztráty. Běžně se brala u baterii ztráta asi 20% energie. Nové články na tom budou o něco lépe ale stále žádná výhra. http://www.autoforum.cz/zajimavosti/ztraty-pri-nabijeni-tesly-s-jsou-nasobne-proti-udavanym-to-se-prodlouzi-i-prodrazi/

Pak je veselé, když se tu mluví o výstavbě zásuvek pro dobíjení. Že to nic není? Vidíte jen konec ale nevidiíte zbytek soustavy. Současná síť s takovou zátěží nepočítá a je třeba ji kompletně předělat. O výstavbě elektráren nemluvě. Pár aut síť ještě vzládne ale pak to bude znamenat obrovské náklady. Takže ano, očekávejte spotřební daň.

Mě třeba láká si konvertovat nějaké staré auto či motorku na elektriku pro poskakování po městě s dojezdem pár km ale naše legislativa to neumožnuje.
JLK 01. června 2018, 20:41
PepaSFI: Az tak jine to podle me neni. Vsadim si ze spouste lidi pred 100 lety vadil nastup automobilu stejne tak jako byli nadsenci co za to dali tehdy tezke prachy za nedotazene prototypy se spoustou chyb a ostatni se jim smali ve smyslu "ty vole vsak to nemas kde tankovat, jede to pomaleji nez kun a uveze taky min". A spouste lidi byly nejake automobily uplne ukradene hodne dlouhou dobu nez se staly vice ci mene dostupnymi.
A to stejne vidim i dnes - par fandu, neco odpurcu a vetsine je to jedno, ti pockaji az to bude odzkousene a levne. Jen ty regulace budi o neco vetsi vasne. Ale v principu to zas tak moc nemeni, jen ty vyhody a nevyhody obou reseni nebudou dany jenom technologickymi vlastnostmi ale i vlastnostmi stanovenymi nejakym predpisem. A z hlediska koncoveho zakaznika je to jedno, ten to zvazuje jako celek, sice muze byt nasrany ze spalovak bude umele prodrazen o nejake dane ale to je tak vsechno co s tim bude moci delat - proste bude pocitat s tim ze spalovak je o tuto dan drazsi atd.
A o ciste implementacnich vecech typu vykonu jisticu apod. se nema ted' a tady smysl hadat - transformace bude probihat desitky let a podminky se budou menit. Muzeme o tom kecat ale stejne muze byt vsechno jinak.
PepaSFI 01. června 2018, 19:13
JLK: jenže ono to je trošku jinak. Bojím se toho že se na to jde politicky, cestou represí, dotací a daněmi. Když přišla první auta, byla to drahá okrajová záležitost. Ale nevím o tom že by někde zakazovali koně, uvalovali na ně zvláštní daň a dotovali provoz aut. Bylo to právě naopak. Auta se prosadila pro svou výhodnost, použitelnost a dokonce to ze začátku vypadalo na převahu elektromobilů protože byly jednodušší na obsluhu. Jenže pak se to obrátilo, spalovací motory získaly snadnou obsluhu a zvítězily dojezdem a snadnou dodávkou paliva a tak to je i po sto letech bez podstatnější změny.
Ještě k tomu nabíjení v práci, opět troška praktického cynismu. Drobná technická, při 10A jištění se dá dlouhodobě tahat tak 2kW, já bych spíš volil 16A. Mám dokonce pocit že ty auta s tím počítají a berou míň aby byla rezerva a neshodilo to jištění. Taky mám obavu jestli tam není legislativní zádrhel, jestli všechny ty reklamní nabíječe "zadarmo" nejsou zadarmo proto, že by provozovatel musel být distributorem elektřiny se vší administrativou a daňovou mašinérií.
Nabíjecí sloupek se zásuvkou a nějakým čudlíkátorem by šel zbastlit za pár korun. Jenže to si můžu dělat doma ve sklepě. Pro jakési veřejné použití to musí splnit pytel předpisů, takže nejlíp použít koupené komponenty. Jak by to vyšlo cenově netuším. Ale dovedu si představit šéfa když by se dozvěděl že by měl vysypat půl mega za elektrovehement. Není to hezká představa. Ony ty benefity mají ve skutečnosti dvě strany. Ta jedna se tváří jako plus pro zaměstnance a ta druhá znamená nějaké významné plus pro zaměstnavatele. Většina zaměstnanců se na benefity vykašle, radši peníze navíc. Jenže ty nedostane protože to stojí další peníze. Dostane třeba životní pojištění protože to se dá daňově vykejvat a ještě firma dostane třeba nějakou výhodu na pojištění majetku které stejně musí mít. Takže nabíjecí sloupky budou až to ponese nějaký další užitek, třeba zvýhodněnou elektriku pro firmu. A jsme zas u té politiky.

Mimochodem, parkoviště u fabriky se upravuje právě teď. Až se to bude dělat příště, to už možná budu v důchodu.
JLK 01. června 2018, 15:32
Moc to hrotite, nastup elektromobilu se nicim nelisi od nastupu jakekoliv jine technologicke zmeny. Chvili to bude draha hracka pro par early adopters, par firem kvuli cool image postavi hi-tech parkoviste, postupne jak se bude platit vyvoj tak to bude zlevnovat a lidi zacnou prichazet na to ze ono to vlastne ma neco do sebe a tak dale a tak dale. Az jednoho dne z toho bude uplne obvykla vec. Jen vzhledem k rozsahu zmen to potrva dele. A lide co rikaji jak je to stejne nahovno a nerealizovatelne k tomu patri stejne jako fanatici co stoji poradniky na novou Teslu.

Tento příspěvek byl 01.06.2018 v 15:33 upravován.
spooon 01. června 2018, 12:37
dokuď se to nevyplatí finančně, tak k masovýmu rozšíření nedojde. Pro drtivou většinu lidí je auto nástroj a řeší prachy, což je logické. Takže dokuď to bude stát 2x (nebo 3x, nevím přesně) tolik než spalovací varianta, moc elaut tu nebude.
Přesto věřím, že to určitě nějaký přínos má. Já bych to klidně jako 2.-3. auto do rodiny pro jízdy za rohlíkama a mlíkem bral.
Nedy 01. června 2018, 10:25
Musím říct, že mě tahle debata o tom, jak jsou elektromobily super jednoduché na používání a hlavně o těch parkovištích fakt baví. Pokud se bavíme o korporátech, tak proč ne. Nicméně byli jste někdy v centru většího města (a to nemusí být hned Praha)? Víte kolik je tam pracovních míst? A kolik procent z nich má asi parkovací místa pro zaměstnance? Podle mě tak v jednotkách procent. Tím chci říct, že minimálně tak pro půlku lidí je vůbec parkování na firemním parkovišti těžký sci-fi. A to mluvím o běžném zanechání auta na nějakém místě. Ne o nabíječkách...
A to jsou přesně ti lidi, co bydlí ve velkých bytových domech, kde nenabijí ani doma. A to jsme pořád u toho, že by si člověk s platem lehce přes 20 tis měsíčně čistého (průměrný plat, jež nemá ani 2/3 obyvatel) mohl dovolit poměrně nepraktické auto za alespoň milion.
Věřím tomu, že s postupující technologií to bude dávat větší a větší smysl. Nicméně podle mě je to ještě minimálně deset let spíš krásná myšlenka, než něco reálně použitelného.
Michal Lenc 01. června 2018, 08:37
Za pravdu nám dá až historie. Zatím elektromobily teprve začínají. Každopádně, s 10A jištěním, to dá 2,3kw za hodinu, tedy přes 18kw za směnu a to stačí na dojezd více než 100km. Kolik lidí najede do práce každý den 100km?
Fabrika, kde jsem dělal stavěla parkoviště, asi za dvacet mega. Co je k tomu vedlo? Platila nám jazykové kurzy. Proč to dělala? Není to zadarmo, je to kvůli tomu, že se chceš a musíš starat o zaměstnance když vůbec nějaké chceš mít.
Myslím si, že jeden malý nabíjecí sloupek, s 10A jištěním, nějakou RFID čtečkou, řídící deskou, zásuvkou se dá zbastlit za tisícovku. Když to vynásobím bulharskou konstantou abych z toho měl průmyslový výrobek, tak bude za deset, patnáct tisíc? Takže vaše parkoviště by vyšlo na půl mega? Navíc to nemusíš dělat celé najednou.
Co jsem nenapsal, přechod na elektromobily bude pozvolný proces na několik desetiletí. Až budete příšte opravovat parkoviště, bylo by důvtipné tam natahat chráničky.
PepaSFI 31. května 2018, 20:14
Michal Lenc: coby cynický praktik musím bohužel říct že to máš celý blbě. Ono se to hezky statistikuje a průměruje jenže ta praxe holt vypadá jinak.
Ano, hodně lidí ten dojezd vlastně nepotřebuje, sám jsem to tady napsal. Jenže člověk co najezdí kolem 10 tisíc nejspíš nebude uvažovat o pořízení auta za cca milion, jednoduše proto že se mu to těžce nevyplatí. Pokud elektromobil nebude stát cca tolik co dejme tomu Fabia, je to pro levné lidové jezdění do práce totální nesmysl.
To nabíjení v práci, jo to by šlo. Ono by všechno šlo. Jen to někdo musí vybudovat a zaplatit. Položme si otázku proč by to někdo dělal. Benefit? Ono to je dost peněz. Z běžné zásuvky to bere kolem 3 kW, to je jak soustruh střední velikosti.Zas to bude fungovat jen pokud těch aut bude pár. Pokud bych měl kompletně elektrifikovat parkoviště malé fabriky kde dělám, bude to docela rozsáhlá záležitost, cca 30-40 aut, přívod proudu, kabeláž, nějaké sloupky se zásuvkami, odběr asi jak půl fabriky. To zadarmo nikdo neudělá.
Michal Lenc 31. května 2018, 14:37
Jeden ale asi nejzásadnější argument, který používají lidé proti elektromobilům je dojezd. Ve skutečnosti je ten argument ale trochu falešný. Většina lidí totiž dojezd nepotřebuje, ani nepoužívá. A když myslím většina, tak třetina ujede 5-10 tis. km ročně. A třetina ujede 10-20tis. km ročně. Když to převedeme na týdny tak to znamená že třetina lidí ujede v průměru 140km týdně a třetina pak 280km týdně.
Převeďte si to na spotřebované kW a zjistíte, že s hroucením rozvodné sítě to nebude zase tak horký a druhak, že si elektromobil mohou dovolit pomalu i lidi z paneláku.
A do třetice, klasika s nedostatkem nabíječek a parkovacích míst na sídlištích. Souhlasím s tím, že je to problém. Je ještě nějaké jiné místo, kde automobil každý den osm hodin zahálí a zároveň víte, že tam bez problému zaparkujete? Ano zaměstnanecká parkoviště. Věřím tomu, že se parkoviště se zásuvkou časem stane stejným benefitem jako stravenky, pátý týden dovolené nebo třináctý plat.
Teď doufám, že se nikdo neurazí, ale člověk od přírody neumí moc počítat s nějakou statistikou. A nechová se racionálně. Je na tom založený celý odvětví ekonomie. Nevyhýbá se to ani řidičům. Díky bohu, jinak bychom všichni jezdil šedivými kombíky. Ale když chci řešit tyhle palčivé otázky, je dobré odhlédnout od toho co chci a co si myslím, že je správné. A podívat se, jak se věci skutečně mají a jak je lidé používají.

Tento příspěvek byl 31.05.2018 v 14:38 upravován.
JLK 30. května 2018, 14:24
top01: Odhlucneni kufru uz nefrci? Prepl jsi na elektromobily? :D
Nezn.uživatel 30. května 2018, 13:32
Právě jsem dočetl tento článek: http://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-to-s-elektromobily-v-Cesku-b1107.htm prý se začnou elektromobily přibývat :D To mě zajímá, jaké to bude :D
Woyta 03. září 2017, 16:46
Elektromotor ma sice vyssi efektivitu nez benzin ale aby mel dojezd, tak musi tahat hromadu baterii ktere neco vazi. Vysledkem je auto s omezenym dojezdem, vysokou hmotnosti a emisemi vyssimi nez ekvivalentni auto na bezny pohon. Nemluve o emisich vzniklych pri vyrobe a tezbe materialu. Dalsi problem je zivotnost. Zatim co ted si uzivam auta starsi nez 20 let (cimz pri mem najezdu take vyrazne setrim emise), tak u u elektro aut jsem za ocekavanou zivotnosti baterek v hodnote poloviny ceny noveho auta. O tom, ze uz ted mame nedostatek lithia snad ani mluvit nemusim. Casem se prida i med. O vystavbe novych elektraren nemluve. Elektru se nebranim ale v soucasne dobe mi spise dava smysl auto jako Chevy Volt / Opel Ampera. Dojezd 40km na malou baterku, pripadne si nastartuje generator pod kapotou a pak se bavime o celkem uspornem autu. Elektrorevoluci jsme uz v historii zazili nekolik. Bez poradnych zdroju a baterii vzdy ale tvrde narazi na realitu.
PepaSFI 02. září 2017, 16:54
taky si dovedu představit takové auto provozovat, klidně i menší a méně vehementní. Nepotřebuju všecky ty čudlíkátory a výbavu. Chtěl bych prosté vozítko na cesty do práce a na běžné pojíždění na nákup a podobně, 4 místa, menší kufr na nákup, asi tak za cenu Fabie. Denní nájezd 20-50 km, občas trochu dál. Což je problém. Nevadil by malý dojezd, těch 100 km co má ta žabí huba Leaf by se sneslo, kdyby ovšem bylo kde nabít. Už jsem o tom psal u jiného článku. Protože to normální nabíjení je zoufale zdlouhavé a nepraktické, pro běžný provoz je velice obtěžující. Ideální by bylo dobíjet průběžně, při každé příležitosti chvilku. To je ale při současném stavu nesmysl. Jednak nejsou nabíječe a taky to obnáší soustavný boj s kabely. Zkrátka chybí nějaký jednoduchý, bezobslužný způsob dobíjení, nějaký univerzální shopingcharger který umožní dobíjet při každé zastávce na nákupu, u kina, u restaurace. Něco s čím by se auto bezobslužně spojilo a nabíjelo třeba 10 minut než si skočím pro svačinu.
A vážně nemám na mysli ten indukční nesmysl.
Doporučuju si pročíst na stránkách Nissanu něco o Leafu, to je srandy kopec. To je taková kupa propagandy, lží a polopravd, irelevantních odvolávání na výhody které u nás nejsou a dalších žvástů. Nějak nevím proč to dělají. Fakt to připomíná ty veletoče kolem cyklistiky. Blbosti se psát můžou protože to nikdo nečte. A jestli čte tak tomu nerozumí. A jestli rozumí tak ho nazvem fašistou.
beastar 01. září 2017, 20:02
Hodně registrovaných elektro aut je u nás v České Republice v Praze. Fungují jako auta takto zaměřených půjčoven. Funguje to zhruba tak jak popisuje Krab. A teď je to trendy. Typický vůz je Nissan Leaf či malé Bmw i3. Líbí se mi i velmi objektivní názor PepySFI. Je to tak pro plošné použití jsou tato auta nevhodná. Navíc ve většině světa nepoužitelná. Dotace v Kalifornii jsou čistý populismus. Usa jako jeden z největších producentů skleníkových plynů na světě dotované elektroauta nezachrání.

Nabíjení je možné v rámci měst prvního světa. Ale i tak dost obtížně zatím zdarma je podmíněno opět tím, co už píše Pepa. Jak taková věc jezdí ve Vietnamu, nebo Angole? To že v pár zemích jezdí auta na baterky nic neřeší. Jestli něco nesnáším tak je to eko terorismus za každou cenu. A jak trefně popisuje Kubajz daleko lepší varianta je hybrid když už. Jinak VW tady opravdu nedominuje v ničem a i mezi pravidelnými návštěvníky je fanoušků malé procento. Škoda za milion? To ano to je Superb ve verzi sportline s příplatkovým lakem v dieselu. Takový se prodá. Bude to tak každá 1000 prodána škodovka. Myslel sem že podobným individuím udělá radost Arteon:) A ono pořád nic. Jinak Leaf je tichý a elektro jinak je to bezpohlavni mršina. A i taková obluda jako Citigo pobrala víc krásy a bude možná i s těmi více náklady ekologičtější, než celá suita elektrik. Tesla se mi líbí a je to projekt pro zákazníky co v paneláku fakt nebydlí. Něco jako Lambo v 70. letech. Prostě není to masovka.
krab 01. září 2017, 19:37
Anti-blábolář zkrátka mluvil blábloly. Co říkal šéfredaktor nevím, ale nemyslím nic dramaticky proti elektru.

Jak říká Pepa SFI , to je realistický pohled na věc. Co mě osobně nejvíc na elektroautech štve, je to, že my všichni máme z našich daní přispívat někomu za nové "zelené" auto. A to je silně nefér. U nás dotace moc nejsou, ale jinde v Evropě a i v USA, v Californii např. jo.

Teď ta druhá stránka: zrovna já bych na svůj každodenní všední den čisté elektroauto typu Nissan Leaf nebo BMW i3 využil. Ale koupil bych si to spíš jen s plezíru. Zkrátka, kdybych tím, že jezdím plně elektro chtěl získat tu image. Ekonomicky se mi to nevyplatí.

Možná jednou přijde nový Leaf, bude mít lepší kapacitu baterií a bude poblíž lokální půjčovna, kde si budu moct zaregistrovat, které dny a hodiny ho potřebuju. Já přijedu na kole do půjčovny, tam ho schovám, vezmu klíčky od Leafa , udělám si s ním ty jízdy po "metropoli" a okolí, pak ho zase vrátím a na kole nebo pěšky dojdu domů. To by možná fungovalo, že by ty elektroauta byly takto sdílená. A možná ( negooglil jsem) už to někde úspěšně funguje.

Ale jako auto na pořízení klasickým způsobem, si myslím je to maličko slepá ulička, nebo ještě musíme počkat.
PepaSFI 01. září 2017, 15:18
tak to vezmu popořadě. Nevím kdo v tom rádiu vystoupil z tohoto webu ani co tam říkal. Tipuju to na šéfredaktora páč je mediální profesionál. Jestli bylo jeho sdělení jednostranné nevím, odhaduju to spíš na problém související s tím co tady trefně pojmenoval TheKubajs, s tou cyklistikou. Nepískáš naši písničku- nazveme tě fašistou, xenofobem, rasistou nebo přinejmenším popletou. Kdyby anti-blabolar chvilku listoval v tomto webu, zjistil by že tady byl asi jeden z prvních testů Tesly S a nevyzněl vůbec negativně. mě se to auto taky líbí, ikdyž to vůbec není můj styl.
A teď to vezmu po bodech.
a) počet elektroaut. Co s tím? To je údaj který se neustále mění a nic neznamená. Pořád platí že jde o počet bezvýznamný. K souvislostem dojdu v dalších bodech.
b) vícenáklady. Hmm, to se obtížně vyčísluje. Co do toho zahrnout?
c) bydlí v paneláku. V centrech a na sídlištích žije nezanedbatelná část řidičů. Často jsou rádi když vůbec zaparkují, natož aby měli přístup k zásuvce. Máme takovou skupinu ignorovat protože se nám nehodí do báječného světa aut na baterky?
d) potřebuje ujet.... no nevím kolik elektroaut ujede 300 km a nabije se za 35 min na další jízdu. Realita je obvykle mnohem horší. Benzin na 300 km natankuju za 3 minuty v každé druhé vesnici.
e) viz můj úvod, značka VW a škoda tady na webu opravdu není dominantou. A taky si nemyslím že by auta za 1M tvořila většinu prodaných vozů. Ale možná se jen pohybuju ve špatné společnosti.
f)četnost nabíjecích míst je dosti bídná. A velkým omylem je že nabíjení je zadarmo. To že to někdo z reklamních důvodů poskytuje, neznamená že to je a hlavně že to nadále bude zadarmo. Někdo to platí. Že to momentálně není koncový odběratel není podstatné. A až těch elektroaut bude větší než zanedbatelný podíl, rychle to skončí. Jednak se nkomu už nebude vyplácet platit ty spousty energie a taky státu začnou chybět peníze ze spotřební daně z paliva.
g) jestli to je většinový názor je úplně jedno. Názor je druh víry a vůbec se nemusí shodovat s faktickým stavem věci. Tím se dostáváme do politiky a to není debata pro slušný lidi.

Tak to by zatím stačilo, na ty elektrický záležitosti a praktický věci dojde zas příště.
PepaSFI 31. srpna 2017, 20:10
napsal bych k tomu něco z pohledu elektrikáře ale jednak teď nemám čas a stejně to asi nemá smysl. Takže stručně, větší rozšíření elektroaut je nesmysl, plný pytel potíží a fyziku politickou propagandou neokecáš.
GanGreen 31. srpna 2017, 15:54
Zlo Kočka: přesně tak to na mě působilo, ale doufal jsem že se mi to jen zdá ;)