načítám data...

Téma Auto na krátké cesty

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
RTjohny 22. prosince 2021, 22:58
Honda CR-Z?

Jinak, pokud je zadanim ujet co nejlevneji 15km do prace a z prace, pak bych se zamyslel nad tim, zda neni v teto kategorii nejaky PHEV nebo ciste elektromobil (naslo mi to na mobile.de akorat <> Zoe). Tech 15 km to urcite ujede... a pokud je moznost to nabit v miste prace nebo doma, pak to bude zrejme nejlevnejsi na provoz.

Byt to zrejme nebude zabavny povoz a mozna by se za takove Zoe by se jeden i stydel :-/ :-D
Sato 22. prosince 2021, 17:36
Junior: Ja som len chcel krotiť ten bezbrehý optimizmus, niekedy mi príde, že sa s&péčko považuje za taký lepší sporiaci účet, čo je proste blbosť. Nebudem to tu dalej zaplňovať offtopicom, je to na dlhú diskusiu.
Evlo 22. prosince 2021, 15:54
https://www.speakev.com/threads/the-battery-health-thread.18923/ nevim co jsou teda ty jejich zkratky, ale nevyapda to moc dobre :D

12 carek = 85% :D

Tento příspěvek byl 22.12.2021 v 16:00 upravován.
Junior 22. prosince 2021, 15:39
Sato ->
Já k tomu přistoupil naprosto "užitkově". Potřeba najet 30km denně, k tomu nějaký dostupný zdroje (=současný auta, případně rozpočet na nové) jak to pořešit? Z mýho úhlu pohledu mi potom vyšlo, že ekonomicky nejvýhodnější varianta bude (dle mého) jezdit s tím co mám a rozpočet na další auto investovat jinak.
Nicméně pokud je realita taková, že se Goldies na nový auto vlastně těší, pak moje myšlenka o "co nejlevnějším" řešení nedává smysl.
Stejně tak sem možná blbě odhadl co vlastně strojí provoz toho Nissana, nepočítal sem s tím, že ho má na offroad gumách a celkově nějak upravenýho. Provozní náklady jsou pak asi uplně jinde než bych čekal a pořízení nějakýho prskoletu může přinýst větší usporu než bych na první dobrou čekal.

Offtopic kecy k investicím:
Nerealizovanej zisk / ztráta se nepočítá. V korekci prostě neprodáš :-) Tvůj majetek se při korekci trhu nijak nemění, jenom ti zrovna trh říká, že si tvůj majetek necení na tolik jako předtím. Jinak máš stále x % podíl na firmě. V dlouhodobým horizontu to prakticky nemůže dopadnout špatně, SP500 averaguje kolem 10% ročně za posledních možná 60 let.
Samozřejmě, pokud jsou to peníze, který jakoby "potřebuješ" a víš, že je "musíš" v určitým bodě v budoucnosti dostat zpátky (=prodat), tak to možná není to nejchytřejší rozhodnutí, protože holt nemusí bejt dobrej okamžik na prodej. Jestli si tam někdo nacpal peníze na věno pro dceru a potřeboval jí ho dát nutně ve 2008, tak je holt v prdeli.
U běžných aut to funguje jinak. Ty objektivně držbou ztrácí na hodnotě a ta ztráta je prakticky jistá. Opotřebením i věkem.
Jinak souhlasím s tím, že by člověk měl investovat peníze "navíc". Až když má vyřešený rozumný bydlení, rozumný auto, rozumnej životní standard. Aby ho případná ztráta tolik nebolela. Když už jsme u těch aut, tak není nutný jezdit Fabií, ale možná ten rozdíl mezi Superbem a Ečkem už je lepší odložit na stáří. Pokud teda ten rozdíl Superb vs. E nevydělává za týden. Pak je to asi jedno :-)
Obecně se doporučuje nedělat jednorázový nákupy, ale právě "rozložit" třeba na 5 splátek a hodit je na trh "postupně", třeba každý týden / 14 dní přikoupit za 20% zamýšlené částky k investici do daného titulu. Tím si ředíš nákupní cenu. Samozřejmě, můžeš missnout nějakej velkej nárůst. Ale i se ochránit před podobným propadem, který ty popisuješ. A protože se většinou počítá s tím, že člověk co investuje na burze už "prachy má" a potřebuje je spíš ochránit / uchovat hodnotu než nutně vydělat další, volí se konzervativnější přístup.
A když už o tom píšu, tak se musím pochválit. Kupoval jsem teď nedávno ČEZ. 24.11. abych byl přesný :)
Evlo 22. prosince 2021, 14:06
Michal Lenc: zajimavé, ale jestli člověk vše co říká je pravda, bych musel ověřit a popravdě jsem prostě línej na to teď.

Mě se elektromobily na běžné ježdění hodně líbí, koncepčně nejvíc ty co jezdí na benzín :D opět protože lenost.

Jinak já teda jezdím vždy na Bčko :)


Ale teda že by se dalo jezdi za 135Whkm prostě moc nevěřím, i v ideálním městským provozu tak 170Whkm je minimum.

Tento příspěvek byl 22.12.2021 v 14:18 upravován.
Michal Lenc 22. prosince 2021, 13:59
Goldies: No, to je přece největší problém všech elektromobilů. Nezvládnou cestu do Chorvatska. A i když zvládnou, tak bude přeci ty rychlonabíječky obsazený. Ale ty máš několik dalších aut, takže tahle životní otázka odpadá.

Evlo: Jop, na tom něco je. Na druhou stranu, Leaf má podle mě výhodu v tom, že ten akumulátor jde docela dobře rozebrat a vyměnit jenom těch pár vadných článků, které způsobí ten razantní pokles dojezdu.

Tedy je docela realistický článek, jak Leaf v podobné kategorii vypadá a funguje.
http://notebookblog.cz/ostatni/auta/koupil-jsem-nejlevnejsiho-ojeteho-leafa-v-cr-video/
Sato 22. prosince 2021, 13:56
Junior:
Hele Juniore, technicky máš pravdu a nechcem sa tvárit, že sa v tom nejako vyznám ale dať teraz len tak jednorázovo 150k do s&p500 celkom smrdí tým, že sa to o mesiac skorektuje o 10-15%, Goldies to odtial nasraný vybere a odpíše stratu. Nakoniec to CRZtko si kúpi tak či tak. Akurát bude o štvrť alebo pol výplaty lahší. Investovať do akcií je dnes super dostupné, ale imho to musia byť buď úplne zahodnené peniaze, fire and forget. Alebo mať dopredu nejakú bojovú prípravu, čo chce nejaké nasávanie informácii nad rámec jedného googlenia pred spaním. A mám pocit, že Goldies radšej bude študovať servisný manuál na Hondu.
Inak ešte ma napadol Swift Sport a z nejaponcov Twingo RS

Tento příspěvek byl 22.12.2021 v 13:56 upravován.
Goldies 22. prosince 2021, 13:45
Michal Lenc: hmmm jako Leaf mi v téhle ceně nějak unikl! Přidávám do užšího výběru! Jen to Chorvatsko moc nechápu :-D
Junior 22. prosince 2021, 12:31
Goldies ->
Určitě máš větší přehled o tom, co tě jakej provoz čeho stojí. Měnění offroadových gum je uplně mimo moje znalosti.
Ale ještě si dovolím oponovat, vzít to z jinýho úhlu.
Mrkni na graf SP500. Ten nejdelší co najdeš. A mrkni, co by těch 150k udělalo, kdybys je tam dal, místo do auta. Náklad ušlý příležitosti je taky náklad.

Nehledě na to, že se bavíme teda o tom, že to auto najede 6kkm* ročně. Když tenhle nájezd "přidáš" Pathfinderu, o kolik reálně vyrostou náklady na servis? Ikdybys turbo měnil každých 200kkm (což se snad nedělá) a stálo těch 20k, tak tě kilometr stojí ("na turbu") deset halířů. Takže 600 ročně. A samozřejmě, výměna turba na čemkoliv jiným taky není zadarmo, takže reálně ještě míň.

Z mýho úhlu pohledu to prostě nemůže finančně vyjít nijak zvlášť zajímavě. A žádnej funfactor v tom nebude. Sedneš do toho, první půlku cesty to bude studený, druhou půlku cesty už budeš dochlazovat.

A teda když už, tak já už bych za to nedával těch 150k. Ale koupil nějakou vopravdovou popelnici, 20 let starýho atmo yarise, 6k ročně přežije uplně všechno a na takovýmhle pocuku nemá smysl řešit komfort ani výkon.

Ale jak říkám, nerad bych byl obviněn, že někomu "počítám jeho prachy" :-)

*2021 měl 252 pracovních dní. Mínus 20 dní dovolený, 232. Nějaká nemoc, no ale stejně. Bude to možná 6 600.

Evlo 22. prosince 2021, 11:49
Michal Lenc: problém těch prvních je prostě bms, 30km to sice dá i tak, ale prostě skoro 200k za auto s za chvíli mrtvou baterii?
Michal Lenc 22. prosince 2021, 10:00
Patnáct tam a patnáct nazpátek? A cílem je ušetřit za PHM a údržbu? A dle předchozích příspěvků máte čím jezdit do Chorvatska.
https://auto.bazos.cz/inzerat/143528789/nissan-leaf-24kwh-2011rv-82000-km.php

A teď do mě a nenechte tlačítko s palcem dolů zahálet.
Goldies 21. prosince 2021, 18:17
Kuře : to je na tom asi to nejhorší, ani jedno z aut jsem neřídil. Ale Insight má jen 1,3 s automatem, CR-Z má 1,5 s manuální převodovkou
Goldies 21. prosince 2021, 18:15
Sato: hele asi by to pod 10 jelo, ale je to ta nejsilnější 1,8, navíc quattro a pomalu se s tím jezdit nedá :-D
Sato 21. prosince 2021, 17:30
TT je 1.8T? Male auto s maly motorom, to fakt pod 10 v beznej premávke nejde?
Inak ct-z vyzera ako fajn zaujimava obskurnost.
Kuře 21. prosince 2021, 16:35
Goldies: Teda nevím jestli se bavíme o stejné generaci auta, ale Insight sem řídil párkrát v Londýně a byl to celkem krám...
Goldies 21. prosince 2021, 16:02
Evlo: jasný, čtu si to znovu a už chápu :-)
Goldies 21. prosince 2021, 16:01
Junior: má to ještě jeden aspekt. Na Pathfindru jsou gumy bratru za 25tis, rozvody vychází kolem 40tis, jedno ložisko včetně čidla ABS (nemá cenu brát neoriginální) 10tis/ks. Turbo pod 20tis nezvladneme... A takových položek co u normálního auta budou stát pár korun je víc. (Jen náplň klimatizace je 3nasobek Octavie). A v tu chvíli je návratnost úplně jinde. Navíc gumy jak mají pod 10mm vzorek stojí za hovno, takže se mění o hodne častěji.
Evlo 21. prosince 2021, 09:38
Goldies: ja jsem psal o te crz co jsi o ni psal ty
Junior 21. prosince 2021, 08:48
Trošku jinak.
Současný auta žerou 11-12, nový bude žrát 6.
Denně najedeš 30km. Namísto 12*0,3=4l, spálíš 6*0,3=1,8, no řeknu 2 litry.
Šetříš dva litry benzínu denně. 66 korun. Předpokládám, že seš (stále) živnostník, takže reálně ještě míň, protože sundáš DPHčko.
Ale tak nechám to na těch 66, ať nežeru.
V měsíci 20 pracovních dní.
20*66 = 1320 korun měsíčně
12*1320= 15 840 ročně
To je maximální možná dosažitelná úspora. Začnu odečítat POVko, STKčka, no prostě všechno, co se sebou vlastnictví dalšího auta nese. Servis neřeším, servisuje se dycky nájezd, je jedno na jakým autě.
Očekávanej výnos z těch 150k, investovaných do čehokoliv jinýho než do auta, tu potenciální úsporu absolutně zlikviduje. Ikdyby protiinflační dluhopis, nedejbože nějakej akciovej index.
Navíc když se něco posere na Pathfindeur, tak to opravíš s radostí a ještě si dopřeješ nějakej (performance) díl. Do nějakýho auta, cos koupil vyloženě "na dojíždění", tě bude srát každá koruna :)
Goldies 20. prosince 2021, 22:12
Kuře : bingo, zatím vede CR-Z ale doufám že někdo nahodí nějakou větší blbost :-D

Ale zase technika Insightu v kabátu kupé zní moc dobře