Dnes si můžeme říct, že o nové 911 víme zase o něco víc. Budou turba, což je podle nás krok kupředu. A už také víme, jak budou foukané motory znít. Což nás logicky přivede k hlubokému zamyšlení a filozofickým debatám doprovázeným soustředěnými výrazy, svraštělým čelem a rozvážnému mnutí bradky (leda tak Bobashovy, protože nikdo jiný bradku nemá – pozn. aut.).
Ihned po představení faceliftovaného modelu se z různých koutů internetů vyrojily více či méně podložené obavy o zvuk přeplňovaného motoru. Prý už to nebude jako dřív, prý měly atmosféry od Porsche nezaměnitelný zvuk, charakteristický jakýmsi prchavým a neznalému uchu nerozeznatelným „kňůůůůů”, jak tuto jistě velmi významou součást zvukového projevu popsal Vavris. Nuže, pojďme si poslechnout zvuk blízké budoucnosti.
Na videu je zachycena nová 911 Carrera S. Nás zajímá hlavně zvuk dvojitě přeplňovaného třílitrového boxeru. Po nastartování se ozve docela přirozeně působící vrnění ploché šestky, malé protočení zní také slibně, ale jakmile se pohonná jednotka usadí na volnoběžných otáčkách, převládá složka, kterou nelze nenazvat jinak než umělé ‚prdění‘, které mi, když budu hodně upřímný, připomíná zvuk vyluzovaný děravým výfukem. S rozjezdem však přichází úleva, tohle skutečně nezní zle. Vlastně to zní celkem jako mnohasetkoňový závodní speciál, takový projev nutně vyvolá očekávání brutálních výkonů a drtivého zrychlení. Kdo čekal, že turba budou maskována a jejich projev zaznamená jen cvičené ucho audiofilovo, bude zklamán. Mně se naopak hvízdání roztáčené turbíny líbí, nezní nijak rušivě a celek zajímavě obohacuje.
Můžeme být tedy klidní, 911 zní stále jako 911, i když se naučila nové zvuky a opět přidala na dramatičnosti. Otázku, zda je potřeba, aby auto, které často bude sloužit k dálničním přesunům a cestování, znělo jako speciál kategorie GT3, ponechám jako námět k diskuzi.
Co mi ale trochu vadí, a netýká se to jen a pouze Porsche, je poněkud přehnané střílení z výfuku. Tak nějak jsme si zvykli, že každé výkonnější a ‚sportovnější‘ auto střílí z výfuku. Začali jsme tuto vlastnost obdivovat a vyžadovat. Nemám nic proti tomu, když se výkonnému vozu tu a tam při ubrání plynu splaší výfuk a rozezní okolí pořádnou kanonádou, ale nemusí to být stále. Nová auta střílí a prdí při řazení nahoru, vždy stejně a v přesně stanovený okamžik, při ubrání plynu je pak tento efekt ještě výraznější, zejména pokud se tak děje v nepatřičně nízkých otáčkách. Nemůžu si pomoci, čiší z toho kalkul a celé představení působí trošku uměle. A nová 911 není výjímkou. Názornou ukázku si můžete poslechnout zde:
Video zveřejněné uživatelem David Undercoffler (@autonews_west), Zář 10, 2015 v 7:05 PDT
Líbí se vám zvukový projev nového motoru, nebo preferujete starší 911 a jejich atmosféry? Podělte se o názor v diskuzi!


