načítám data...

Zemřel John Haynes, zakladatel legendární série dílenských příruček

John Haynes nebyl jen automechanik a autor dílenských příruček, ale také vášnivý sběratel klasických aut.

zobrazit celou galeriiNovinky: Zemřel John Haynes, zakladatel legendární série dílenských příruček

John Haynes, tvůrce ikonických příruček Haynes Owners Workshop manual a zakladatel Haynesova muzea automobilů ve Sperkfordu, zemřel v pátek 8.2. Bylo mu 80 let.  Jeho příručky obsahují detailně popsané postupy pro opravu a údržbu nejrůznějších automobilů. Vše je důkladně nafoceno a vysvětleno, od nejjednodušších servisních úkonů až po kompletní přestavby motorů a podobně. 

John Haynes se narodil na Srí Lance, kde jeho rodina vlastnila čajové plantáže. Zde často jezdil se svým otcem na kontrolovat zaměstnance v britském Morrisu model 8 . Malý a jednoduchý vůz se Johnovi v dětství zalíbil a dost možná může za jeho zálibu v britských autech, která mu zůstala až do jeho posledních dní. 

Když bylo Johnovi dvanáct let, přestěhoval se s rodinou do Velké Británie, kde později navštěvoval internátní školu. Tou dobou se již velmi dobře vyznal v motorech a automobilech, ale příliš neholdoval sportu. Přesvědčil proto svého učitele rugby, aby mu dovolil místo výuky tohoto sportu raději upravovat jeho Austin 7 . Během půl roku přestavěl základní model na sportovní Austin 7 special. Tato úprava vzbudila v Johnově okolí pozornost a tak se rozhodl postup prací zapsat do jednoduchého sešitu. Ten následně nechal vytisknout ve dvou stech padesáti kopiích, které byly vyprodány během pouhých deseti dní. 

Později byl John povolán do armády k letectvu, povinnou vojenskou službu si odbyl v britské kolonii Aden na území Arabského poloostrova. Zde se spřátelil s majitelem Austinu Healey Sprite, kterému pomohl s generální opravou vozu. Celý postup prací si pečlivě nafotil a zaznamenal a v roce 1966 - po návratu do Velké Británie – vydal první Owners Workshop Manual právě pro majitele Austinu Healey Sprite.

V roce 1985 otevřel muzeum automobilů ve Sparkfordu, kam obratem daroval svou osobní sbírku třiceti vozů. K loňskému roku se mu povedlo do muzea nashromáždit přes čtyři sta aut z celého světa. Od roku 1966 dodnes bylo vytištěno přes dvě stě milionů dílenských přiruček pro nejrůznější auta, motorky, pracovní stroje a podobně. Až do své smrti osobně dohlížel na to, aby knihy vydávané pod jeho jménem držely jím nastavený standard. 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
13. února 2019, 15:13
0

No, nevím, jestli jsou haynesovy manuály detailně zpracovány (občas jsem nějakou potřebnou informaci postrádal), ale na běžnou údržbu a opravy jsou dobré. Opravdu detailně zpracované jsou Workshop manuály, ty jsou ovšem pro některé vozy těžko sehnatelné, protože byly určené pro značkové servisy.
Každopádně ke každému autu jsem vždy měl manuál od Haynese, jsou mi sympatičtější než ty od Chiltona.

reagovat
ToMyx
13. února 2019, 16:16
0

Souhlas, pro mě jako totálního začátečníka s rukama dozadu je i Haynes podrobný dost, pro mechoše asi není 100% ní. Každopádně, "JAK NA TO" Nissan Primera jsem si asmozřejmě pořídil ve 2015 :-D
-
Komentář upraven 14. 2. 2019, 09:51:53

reagovat
krab
13. února 2019, 16:21
8

Smutná zpráva ... zelený manuál s velkými písmeny MGB je už obohacený otisky prstů ze šmíru snad na každé stránce!
RIP John Haynes ...

reagovat
Breakthru
13. února 2019, 19:17
0

používám denně kvůli momentům, kapalinám, nastavení atd....
pravda, že na některý auta informace chybí, ale i tak neocenitelnej pomocník....

reagovat
BigBen
13. února 2019, 19:53
0

Taky mám jeden jeho manuál doma. Chudinky černobílý fotografie už jsou v něm trochu vyšisovaný... :-)

reagovat
Knightrider
14. února 2019, 15:23
1

Já mám obě ruce levý, takže mně ani obrázkovej manuál nepomůže. :-)

reagovat
ToMyx
19. února 2019, 10:34
0

Abych byl upřímný, taky jsem víc teoretik než praktik :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Cooper S R56 2008
Mini Cooper S R56

2008 rok výroby
128 koní výkon
1 600 ccm objem

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem