načítám data...

Hrdinové za babku: Opel Astra OPC 1

Na konci minulého milénia u Opelu skončila jedna dlouho trvající sága rozeznatelná písmenky GSI. Roli sportovních derivátů převzalo OPC...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit zhruba za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu s magnetem na střeše, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

GSI. Každý fanoušek Opelu jistě dobře zná tuhle zkratku, která stála za názvy jako Manta, Kadett nebo Astra a značila, že daný vůz bude trochu větší tóčo než je u daného modelu obvyklé. S faceliftem první generace Astry však GSI ztratilo svůj lesk. Na některých trzích se ještě chvíli objevila Astra GSI generace G, avšak na rozdíl od předchůdců už se o žádný hot hatch nejednalo. Byla to obyčejná Astra osazena dvoulitrem Ecotec o výkonu 136 koní. U Opelu však ji připravovali střídání stráží. V roce 1997 byla založena dceřiná společnost OPC – Opel Performance Center. Dnes už je známá a etablovaná, mající na svědomí několik generací přeplňovaných hot hatchů Corsa a Astra nebo sportovní variantu Insignie. Málo kdo však ví, že úplně první vozidlo, které zkratku OPC neslo na své zádi a bočních lištách, žádným turbem nedisponovalo.

Tím úplně prvním autem totiž byla Astra 2.0 OPC, často označovaná jako OPC 1, pod jejíž kapotou se skrýval starý známy dvoulitr X20XE osazovaný do mnoha modelů russelsheimské automobilky, avšak aby byl zbaven plochosti a neduživosti, osadili ho inženýři z OPC kovanými písty, ostřejšími vačkami, přepracovaným sacím potrubím a samozřejmě také výfukem, což vyústilo ve výkon 160 koní v 6.500 ot./min. a točivý moment 188 Nm ve 4.300 ot./min. Pružiny byly o 2 cm nižší než u standardních Aster a spolupracovaly s tlumiči Bilstein.

Tahle první Astra OPC byla plánovaná jako limitovaná edice. Mělo být vyrobeno jen 2.500 kusů, avšak silná poptávka po hot hatchi navazujícím na slavná GSI nakonec vyhnala produkci až na cifru 3.000 a celý tenhle balík nabroušených Aster, dostupných v modré, stříbrné nebo černé barvě, byl rozprodán během 4 měsíců.

Dnes je první dítě divize OPC dokonale zapomenuto. Známější je jeho pozdější přeplňovaná varianta (která už měla agresivně tvarované nárazníky s velkými otvory) a zejména následující generace H, tak proslulá svým neurvalým chováním a velkou rychlostí. Jenže původní atmosférický model utkvěl ve vzpomínkách málo komu a tak je dnes k sehnání za “pár drobných”. První věcí, které vás napadne při příchodu k pionýrovi divize OPC je prostý fakt, že se od obyčejných Aster vlastně téměř neliší. Přední nárazník je jen drobně odlišný, znalci si možná všimnou více přikrčeného postoje, hlavním rozlišovacím znakem však bylo křídlo. A u některých vozů také ona modrá barva vyhrazena striktně pro OPC.

Vevnitř skromnost přetrvává a rozdílů je opět minimum. Bílé budíky – tahle typická devadesátková záležitost samozřejmě nesmí chybět. Sportovní sedadla od Recara už upoutají pozornost více a jako skoro všechny produkty tohoto výrobce jsou děsně fajn – skýtají ideální kompromis mezi pohodlím a sportovním vedením. No a pak tu máme důležitý prostor před řadící pákou, kde se jednak nalézá tlačítko vypnutí kontroly trakce, ale hrdě zde trůní i plaketka s pořadovým číslem. Tohle je zkrátka limitka.

Možná se divíte, proč je tahle produkčně omezená série vlastně tak neznámá. Jedním z důvodů možná bude fakt, že navzdory mnoha úpravám a sloganu “ready to race”, který uvedení modelu doprovázel, nebylo první OPC nějakým ultimátním hot hatchem. Astra vsadila spíše na každodenní charakter než sportovní mimořádnost, což mimo jiné znamená, že na rozdíl od pozdějších modelů z oplí sportovní divize nemá tendenci odcestovat na okresce do příkopy pokaždé, když potká hrbol. A také nezažijete torque steer, tak typický pro Astru H. První OPC je velmi kultivované a velmi lineární a z jeho naladění je cítit, že cílem bylo nabídnout alternativu ke Golfu IV GTI.

V dnešní době jednoznačně potěší citlivé a komunikativní řízení. Taky jednoduchý a přehledný interiér mi byl vždy sympatický. Dvoulitr XE20XER by se dal charakterizovat především jako lineární a rozhodně by snesl o chlup kratší převodovku, jejíž dráhy řazení mimochodem nepatří k těm zcela nejpřesnějším, nicméně zábavu nekazí. Černý kousek Astry OPC, který mi s dovolením na pár kilometrů přenechal majitel Michal, však bohužel nedisponoval motorem v ideální kondici a byl poněkud zlenivělý, takže nad pravým charakterem nejsilnějšího atmosférického dvoulitru od Opelu nemohu vynášet definitivní soudy. S jistotou však mohu říci, že okresku překonává OPC s poddajností a lehkými náklony, což mi je rozhodně sympatičtější než například udrcaná povaha Corsy, kterou jsem rok vlastnil. Škoda jen, že k tomu Astra nepřidává alespoň nějakou řiditelnost plynem a zadní náprava se za předkem jen netečně vyváží. Respektive alespoň kousek, který jsem řídil, rozhodně nenaznačoval, že by byl ochotný dělat psí kusy, jak nám to prezentovaly některé promo fotky z roku 1999. A zkušenosti jiných majitelů to potvrzují. 

Astry OPC 1 se dají sehnat za ceny zhruba od 50.000 Kč. Neukradnou vám duši ani nevytřepou ledvinové kameny. Spíše jsou sympatickými společníky pro každý den, jejichž motor by měl umět nabídnout trochu devadesátkové naléhavosti a rošťactví (když funguje tak, jak má), omezená produkce pak status čehosi raritního. Ona raritnost je skutečně velká, protože zběžným kouknutím na mobile.de zjistíte, že na prodej je aktuálně pouhých 5 kusů, takže za malé peníze dostanete téměř unikát. Jen je škoda, že se Opel při konstrukci své prvotiny nesoucí zkratku OPC neodvázal trochu více – kombinace neurvalosti Astry H s linearitou atmosférického sportovního čtyřválce mohla být to pravé ořechové – takhle z toho vyšel spíše jen rychlejší hatchback.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 998 cm3
Výkon: 160 koní (118 kw) / 6 500 ot./min
Točivý moment: 188 Nm / 4 300 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 220 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,2 s 
Kombinovaná spotřeba dle výrobce: 9,2 l/100 km
Cena (Asra G OPC 1): od 50 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ToMyx
24. září 2018, 09:30
0

Tahle generace doplácí na svůj design. Měl jsem tu čest asi na 50 km na okresce v téhle Astře. Měla teda nový podvozek a motor se vytáčel dost ochotně. Tomuhle autu bych řekl rychlejší hatch se špetkou zábavy. Nedotáčivost byla cítit, ale i zadek se dal po troše snažení odstavit. V ničem to nebylo nějlepší, ale jako první auto za pár peněz bych to viděl jako ideálního "otloukánka".

reagovat
Na
Napuram
24. září 2018, 12:29
0

Já to chápu, ale co GSI...

reagovat
beastar
24. září 2018, 12:52
0

Za tyhle peníze plaketu a 160 koní s jakousi daily praktičností nikde jinde pořídit nejde. Navíc díky málo odlišnostem jde servisovat tahle věc hezky. Pro mladý jezdce jako první postrk na blbnutí je to fajn. Můžeš v tom do školy i pojezdit okresky. Akorát teda na gymnazistky udělá asi větší dojem dojetej kompakt od bavoráku. Kompromis no.

reagovat
Woyta
24. září 2018, 13:31
0

Compact se nelíbí nikomu. Coupe či sedan je oblíbenější.

me
meki333
24. září 2018, 15:25
0

Za podobné peníze se dá sehnat ještě Fiat Stilo Abarth. Je to 5ti válec 2.4L , krásný jadrnný zvuk, z výroby 170 koní. V 3 dvéřové verzi je to pěkné auto i dnes.

Dal by se udělat taky test tohoto auta? :)

beastar
24. září 2018, 16:40
0

A má Stilo od Abarthu plaketu ? Podle mě to nebyla limitka ne?

vojtacz
24. září 2018, 19:45
0

Limitka s plaketou byla až Michael Schumacher edice.

beastar
24. září 2018, 23:54
0

Vojta N... Souhlasím;D Vojtacz... No a sme u toho. A Míšova edice vyjde zase asi na jiný prachy. Ne že bych si na těch plaketách někam ujížděl, ale je to hezký. Malý plus téhle Astry.

vojtacz
25. září 2018, 08:38
0

No, ani vlastně ne. Co jsem se zkusmo díval na bazoš, kde jsou asi 4, tak začínají na 50. To zas taková mizérie není.

Ha
Habakukk
26. září 2018, 08:39
0

Nemá náhodou Stilo v Abarthu tu debilní robotizovanou převodovku?

vojtacz
26. září 2018, 14:25
0

Selespeed? Má! Dokonce i s čudlíkama řazení na volantu :)

me
meki333
26. září 2018, 16:48
0

Abarth se dělal jak v manuálu, tak i se selespeedem. Jen se zeptám - kolik lidí tady řídilo auto se selespeedem? Pokud řadil pomalu, škubal, cvakal... tak to byl jen projev majitele, že se o auto nestaral. Jestliže je robot natlakován na správné hodnoty a tlak nikde neutíká, tak z vlastní zkušenosti mohu říct, že člověk s manuálem se musí hodně snažit, aby byl rychlejší.

beastar
26. září 2018, 17:04
0

Tak cenově to vychází poměrně dobře. Jinak ono dneska je trochu problém udržet to při životě aby robot měl správné tlaky:D Jinak souhlasim, že když to funguje je to určitě skvělý. Raději bych asi šel do manuálu tam je to jistota. Tak ve finále to Stilo vypadá jako zajímavější volba, než ta Astra. Jenže udržet živou tu Astru bude asi levnější a jednoduší. Ty Stila docela hnijou a jsou takový obecně dost fórový...

Ha
Habakukk
27. září 2018, 07:08
0

No koroze bych se zase tak zásadně nebál a astra na tom bude stejně. Stilo na tom bude hůř s elektrovýzbrojí především řídící jednotky mají fórovou ochranu proti vlhkosti, ale nákladově bych to viděl +/- stejně. Tedy za předpokladu manuální převodovky.

vojtacz
27. září 2018, 08:38
0

Jako majitel Stila v kombíku můžu potvrdit, že nehnijou nijak zásadněji než tehdejší konkurence. Elektroinstalace ovšem občas zazlobí, mě naštěstí vetsinu problémů vyřešila silnější baterka.

me
meki333
27. září 2018, 10:55
0

Habakukk ma 100% pravdu. Sám mám Abartha, koroze 0%, zato kazde rano slysim stale stejnou pisnicku (rozumej neustale upozornovani na to, ze nekde neco nefunguje - na 99% to je spatne ukostrene cidlo nebo prechodovy odpor v konektoru). Pokud nehledim na spotrebu, tak auto jede celkem pekne. Co je ale nejveci vyhoda proti Astre je jeho fantasticky zvuk petivalce...

beastar
27. září 2018, 12:00
0

Takže typicky italský problémy. Jede to, zvuk dobrej ale pořád jezdit s tim co kdyby něco:)) Ta Astra je taková přízemní. Ten dvoulitr nepůsobí nijak zvlášť zajímavě. Zase bude asi po letech držet líp pohromadě a nebudeš řešit elektriku. Co tak koukám tak bych stejně šel asi spíš do toho Stila.

riderhenry
24. září 2018, 23:15
1

Párkrát jsem jel s touto generací Astry v dost zuboženém stavu a tak nějak jsem to auto nesnášel. Ale to bylo tím, že jsem byl prostě zvyklý na MX-5 nebo auta spíše prémiových značek. Pak došlo na obrovské vystřízlivění, když jsem měl "tu čest" řídit první generaci Hjundé i30 a zjistil jsem, že Opel sice vypadá o dvě generace starší, ale řídí se i po velmi těžkém životě mnohem lépe, než tyhle s*áče, na kterých je fajn asi jen ta záruka... Ale to je celé trochu mimo mísu k tomuhle OPC :)

Sedačky vypadají skvěle, obzvláště když člověk uváží, jak je to auto evidentně jinak docela přízemní a dnes by se mu za znáček OPC asi každý vysmál.

reagovat
Mrkef
25. září 2018, 06:53
0

Kvůli té plaketě, jedinečnost,,prvního OPC'' a atmosférický motor to pro někoho může být zajímavé. Na druhou stranu o něco dráž vyjdou Bertonky s 2.0T, která pojede lépe a údržba nebude o moc dražší, pokud netrefíš střep. A se štěstím se najde okolo 80k i OPC II.

reagovat
pi
pickozudovozu
26. září 2018, 00:01
1

Ta RZ se k tomu hodí

reagovat
Sh
Shock
26. září 2018, 08:08
1

Hezké, ale s SPZ která je na úvodním obrázku toho článku bych to nechtěl :D

reagovat
Mi
MichalOPC
28. září 2018, 04:12
0

škoda,že jste na testu měli zrovna toto OPC,které není očividně ve formě,mit tam jiny kus tak by jste podle me zmenili nazor...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem