načítám data...

Za volantem: Ford Focus ST225

Sport Technologies je zkratka, kterou už nějakou dobu nosí na karoserii sportovní deriváty běžných Fordů...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Za volantem: Ford Focus ST225

Zabřednete-li do kterékoli internetové diskuze nebo poradny, ve které tazatel pátrá po solidním a dobře se řídícím kompaktním hatchbacku do 100 tisíc, s pravděpodobností na 118% bude mezi prvními příspěvky stát něco jako: “Ford Focus – vyřešeno, zamknout”. Focus si svými prvními generacemi vydobyl neochvějnou pozici racionální a doporučení hodné přepravní kapsle. Je prakticky, prostorný, má pokročilou konstrukci podvozku, není nespolehlivý a jeho provoz stojí málo. Jedinou hmatatelnější slabinou Fordu Focus byla snad jen neduživost jeho pohonných jednotek. Snad krom dvoulitru TDCi s masivní vlnou točivého momentu, nebyl vybaven žádnou strojovnou hodnou zapamatování. Cosi vpředu pod kapotou vrčelo a hýbalo to s autem jakš takš kupředu. Ale to bylo asi vše, co jste o motorech mohli říci.

Týkalo se to dokonce i první generace sportovní varianty ST170 vybavené upraveným dvoulitrem Zetec. Ten sice poskytoval (jak název napovídá) papírově zajímavých 170 koní a omezovač otáček nastupující v 7.200 otáčkách, ale v kombinací s dlouhými převody a utahaným vrškem působil trošku unaveným dojmem. Jeho projev byl na hony vzdálen ostrosti, kterou uměly masivně předvádět třeba jednotky B16 nebo K20 od Hondy. Autu dominovalo přesné řízení, řazení a precizní podvozek, motor hrál v dojmech až druhé housle. 

V případě druhé generace už u Fordu ale nenechali nic náhodě, využili tehdejší akvizici v automobilce Volvo a pod krátkou kapotu Focusu se nastěhoval bublající přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru. Rázem bylo všechno jinak a dominantou druhé generace Fordu Focus ST je právě motor. No a mi se poštěstilo v jeden den ochutnat rovnou dva exempláře tohoto modelu. Stříbrný pětidvéřový hatchback je až na kola dobového úpravce Wolf v sériové podobě. Oranžové třídvířko pod výrazným odstínem ukrývá řadu komponent od Mountune. Má upraveno sání, výfuk, zvýšený plnící tlak turba a samozřejmě individuální palivovou mapu. Místo sériových 225 koní jsou na klikové hřídeli odhadem tři stovky plnokrevníků a jejich potenci při přenosu na asfalt pomáhá krotit kouzelná skříňka plná ozubených koleček s nápisem Quaife a omezenou svorností. Jaké asi budou rozdíly mezi těmito dvěma auty? Plný zážitků jsem bohužel ani nepořídil fotky.


Pan přeceňovaný?

Focus ST225 byl v dobových recenzích vynášen do nebes za charakterní motor i příkladné jízdní vlastnosti. Mezi českými novináři se těšil maximální oblibě a stejně tak ti britští jej stavěli na vrchol segmentu. Za volant druhé generace ST jsem se dostal již několikrát a pokaždé jsem se musel smát, jak mylný dojem člověk může získat přečtením automobilových recenzí. Je tomu už docela dlouho, co jsem poprvé usedl na profilované Recaro opatřené barevnými pruhy čalounění, které je pro Fordy typicky namontováno trochu výš, než by sportovně smýšlejícímu řidiči bylo milé. Po recenzích obsahující v kolonce jízdní vlastnosti samé superlativy, jsem čekal hbitou lasičku, nasupený hot hatch čmuchající po apexech zatáček a dychtivě sledující každý pohyb volantu. Jenže tohle očekávání bylo rychle smeteno ze stolu. ESTéčko je vzdáleno hyperaktivním věcem jako je Clio RS nebo Corsa OPC. Ba co víc, také Golf GTI V. generace působí po prvních kilometrech o kus agilněji. A pokud se na to podíváte logicky, není ani divu. Velký pětiválec nad přední nápravou žádným kouzlením zmenšit nejde a fyziku zkrátka neočůráte. Tyhle vjemy si ve stříbrném pětidvířku velmi rychle oživuji.

Prvních pár zatáček zkrátka Focus působí trochu těžkopádně a dává vám najevo, že úzké oblouky nejsou jeho doménou. Zde to je vše navíc podtrženo pneumatikami, které už cosi odžily a do toho ještě silentbloky ramen vlevo vpředu žádají o výměnu nejen klepáním, ale také občasným samořiditelným účinkem. Toto je samozřejmě pouze chyba konkrétního auta. Jenže oranžový ostříž se v nájezdu do zatáčky nechová diametrálně jinak. Kde jsou všechny ty superlativy? Ve stylu řízení. Na FoFo ST se zkrátka musí jen trochu hrubším způsobem. Sofistikované zadní víceprvkové zavěšení je geniální a pokud budete myslet na to, že máte pod kapotou brumlavý volví poklad a Forda nasměrujete do zatáčky rychlejším pohybem volantu a odstaveným plynem, záď se přirozeně sveze a pocitově neznatelným slajdem bude pomáhat vykroužit autu oblouk. Žádný učebnicový požírač zatáček však ST není. Ostatně, vrcholným modelem je Focus RS. 

Abyste mě nechápali zle, tímto nechci nic kritizovat. Focus ST totiž takto dává jako kompormisní hot hatch výborný smysl. A Focus ST je kompromisní hot hatch. Je totiž stále praktický, civilizovaný a není prkenný. S výborným řízením a přesným, avšak neobtěžujícím řazením. ST není sportovní nirvána, ale celé auto působí velmi “chlapsky”. Je to auto, které má do běžné rutinní cesty přinést zážitek, nikoli sortovní běsnění. Jak už navíc bylo zmíněno výše, jeho dominantou je motor. Maximální výkon 225 koní je sice na papíře k dispozici až ve 6.100 otáčkách, avšak projev pětiválce je jednoznačně středněotáčkový.

Můžete surfovat na vlně 320 Nm a vlastně se tolik nestarat, zda doženete rafičku k číslu 6 nebo přeřadíte už u pětky. Stejně bude zrychlovat i nadále. A pak je tu zvuk. Miluju zvuk pětiválců. Neučesané hádavé bublání je pro mé uši lahodnějším krmivem než projev mnoha urozenějších motorů. Tady k tomu občas ještě syčí sání. A jestli je pro vás sériový zvuk příliš utlumený, nastupuje otuněná oranžáda, která pomocí sportovního trubkoví a zvuku blow-off ventilu přinutí člověka nahlas se zařehtat po prvních pár sekundách akcelerace.

Lámání v kole

Oranžový Focus ST ukazuje, co se dá učinit ze sériového základu poměrně snadno a levně. A ani v tomto případě to není chirurgický skalpel pro krájení silnici druhých a třetích tříd. Ta věc má nejblíž k něčemu, co bych nazval muscle hatch. Dělá strašný bordel, působí přemotorovaně, ještě mnohem více chlapsky než série, ale kdybyste s ním chtěli nakrájet okresku na nudličky, možná by vás mohla nehezky potýrat nějaká slabá, ale specializovanější a efektivnější miniatura, jakou je třeba Twingo RS. Jenže o to tady asi nejde. Sériový Focus má na první dva rychlostní stupně omezen plnící tlak turba, aby kola moc nešermovala s volantem. Jak to je tady popravdě netuším, ale když se mi na okresce připlete do cesty traktor a já při zařazené dvojce dupnu na plyn, volant mi málem amputuje čtyři prsty a přerazí předloktí na třech místech. Krucinál! Středověké mučící metody v praxi. Kdybyste někdy někdo chtěl kreslit komiks a nemohli vymyslet jméno zlého androida, který sokům s oblibou láme ruce, nazvěte ho Qaife Torquesteer 300HP!

S oranžovým pekelníkem se raději vydávám na otevřenější úseky okresek. Každou rovinku promění pětiválec v posloupnost několika zasyčení, odpšouknutí a hrdelního chrchlání. A najednou je konec rovinky. Na tachometru se objevuje nehezké číslo a brzdy mají co dělat, aby svalnatce zkrotily. Samosvor mezi předními koly krom snah o lámání horních končetin vykazuje i značné schopnosti k vytažení auta ven ze zatáčky, avšak ani zde se nemohu ubránit lehkému pocitu těžkopádnosti. Jízda je boj. V tom hezkém slova smyslu. A náplň všech myslitelných smyslů.

Závěr

Focus ST je rozhodně zájmu hodná ojetina patřící mezi denně použitelné hot hatche. A je vlastně takovou parafrází na to, jak by vypadal Golf GTI, kdyby bydlel na farmě v Texasu, myl se jednou týdně a pro každou situaci měl hlášku řezající do bránice. Což nemá vyznít nijak pejorativně. Focus ST je zkrátka jen trochu méně otesaný, ale charakterní hatchback, který se velmi hezky ovládá. Místo podávání srdnatých sportovních výkonů, které od této třídy možná mnozí očekávají, však jde spíše cestou každodenního baviče schopného dobrých cestovních výkonů. Auta, které dokáže bubláním a syrovým projevem rozbít rutinní nudu běžných přesunů. Auta, které vás bude bavit, i když z něj zrovna nebudete chtít vymámit duši – a to je v této třídě poměrně ojedinělá schopnost. Jen ta striktně dvouciferná spotřeba tomuto poslání ubírá kousek lesku. 
 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec 2 552 cm3 
Výkon: 225 koní (166 kW) / 6 000 ot.min.
Točivý moment: 320 Nm / 1 600 – 4 000 ot.min. 
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 241 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 392 kg 
Kombinovaná spotřeba: 11 – 12 l/100 km 
 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
25. února 2019, 16:11
0

Tomáši neber to nějak jakože bych měl zájem prudit. Nicméně mě přijde, že pro tebe je těžkopádné cokoliv co není miata. Stejně si hodnotil i Nissan 350Z. Mě trochu přijde, že si prostě zvyklí na jiný projev a auta hmotnostně o třídu níž (hmotností a rozměrem ne výkonem) Nicméně i tak sem si to rád přečetl a v zásadě s tím souhlasím. Je to prostě jenom trochu agilnější obyčejné rutinní dobře postavené auto. Jenže co taky čekat od ostřejší hatchbacku. A že to rve za ruce. To nakonec každá předokolka s trochou výkonu navíc. Alespoň to neodskakuje metr dvacet do boku v každé hrbolaté zatáčce. Jako nejmenovaná "zábavná" verze hotliftbacku. A není to takovej záludnej sráč jako předposlední GTI.

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
25. února 2019, 16:25
0

Ne, srovnávám v intencích třídy - Golf, Megane, Civic... U nich ten pocit těžkého předku není přítomen. A ten nakoňovaný oranžín rval za ruce vážně brutálně :-)

beastar
25. února 2019, 16:30
-3

Civic nevim. Golf je podle mě skvělej snad v každý generaci i když pokaždý trochu jinak (GTI). Megáne mi přijde skvělej pokud se bavíme o poslední generaci. To co bylo předtím zase až takovej zázrak taky nebyl. Ten popis ve mě evokuje mou zkušenost s S1 který sem si nedávno půjčoval abych si doplnil znalosti. Je to sice maličký ale chová se to jak o třídu větší auto. A sportovní na tom není vůbec nic:)

krab
25. února 2019, 16:42
1

S tím Civicem je to tak, že je pocitově lehčí. Beru tu generaci "ufo" , ta před tím bude působit ještě lehčí a asi i "chatrnější". Civic "ufo" Type R má fantastickej motor a to je jedinečnej zážitek - točit to a řadit. Přesný, mechanický, vynikající. Průser je tvrdost zadní nápravy, která je prostě moc nafest a než aby silnici kopírovala a nějak se sladila s příjemně nastaveným předkem, tak prostě poskakuje a zkazí ti to dojem z tý jízdy. Stačilo by málo - vymyslet nějaký šikovný víceprvek, nešetřit na tlumičích atd. a by bylo by to podle mě bombastický auto po všech směrech. Oni teda možná leccos zvládli pro ty zvláštní "championship" edice. Tam snad byl i samosvor vpředu.

Dneska z těch hot hatches za 250 bych pravděpodobně i tak bral Civic Type R. Focusí pětivál je boží, ale těch 8200 otáček Vtecu by mě teď aktuálně imponoval víc. Před těma já nevim 8 lety když jsem měl FF ST MK2 mě jednoznačně chytil za srdce ten pětivál....

Stanley
26. února 2019, 08:23
1

Shodou okolností jsem měl možnost taky řídit 350Z a ST225. Ty auta jsou opravdu těžkopádnější. Ačkoli mám rád dominantní motory, určitá váhavost v zatáčkách je trochu čára přes rozpočet. Člověk je prostě zvyklý, že do zatáčky se jde hned a radostně. Nicméně teď brblám, ale tipuju, že po 2 týdnech ježdění bych se překalibroval a byl bych spokojený.
No a spotřeba eSTéčka je krásná - po cca hodině a čtvrt ježdění jsem nabíral benzín za 800,- :-)

krab
25. února 2019, 16:28
0

Zase jsem si zavzpomínal :) Jsem ho měl skoro 2 roky a myslim, že zajímavý bude právě to porovnání sériový stav, upravené a ještě by karty dokázalo zamíchat pravé RS. Já mam zkušenosti vlastně jen se samými sériovkami. Jak tou mojí tehdy pětidveřovou, tak s bílou co jsem pomohl vybrat před asi dvěma lety kamarádovi. ta bílá poface už taky proběhla "tiskem" :)

Já s tim hodnocením souhlasím. Ta "těžkopádnost" tam trochu je, dobrým stavem auta i dobrýma pneumatikama se dá dost zachránit a je to dobrý auto. Tehdy to bylo moje nejrychlejší auto co jsem kdy měl a fakt si pamatuju v tý době jsem ho řídil tak nějak radši než Miatu NC předface, kterou si v tý době pořídil táta skoro novou. I když ty klíčky od NC jsem po něm "loudil" často...

Dneska když si sednu do MK2 ST, tak už to na mě tolik "wow" efekt neudělá, hlavně stran výkonu a síly. Tehdy mi to přišlo extra svalnaté, dneska mi přijde extra "chlupatá" třeba M5 V10 ... nebo Giulia QV. Tohle vnímání se posouvá, ale rychlostní limity teda zůstávají furt stejný. Takže i se sériovým ST se člověk může rychle vybodovat, když má smůlu nebo se nechá unést až moc...

To auto ještě navíc k tomu co jsi psal umí jednu věc výborně: cestovat. Ten pětiválec, dobrá Recara a slušná výbava toho Focuse docela hezky postrčí z nižší střední, pocitově k autům střední třídy. Dá se s ním docela dobře jezdit dálky po dálnici. To je třeba věc, která dost dobře nefunguje u stejně starýho Clia, do velký míry i Méganu RS.

A taky se kousky ke kterým se majitelé nechovají jako prasata docela drží co do spolehlivosti. Drží si docela dobře cenu, nakonec RS si drží cenu neskutečně přímo, ale i tak je to furt zajímavá volba hot hatche. Ten zvuk to má parádní. Já to vlastně koupil tehdy hlavně kvůli tomu zvuku... :)

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
25. února 2019, 16:43
0

Ty cestovatelské sklony jsem sice neměl možnost vyzkoušet, ale čišely z toho. Vlastně jsem je asi měl vypíchnout v článku nějak důrazněji.

Nimrod
25. února 2019, 16:59
0

jak byl vyladěn ten pětiválec, co se dostupnosti výkonu a točivého momentu v různých otáčkách týče? má zkušenost je taková, že upravovat ty pětiválce buď umí málo kdo, aby byly ještě příjemné, nebo to je poměrně obtížné
kamarád má upravenou 2,3 t5 ve volvu 850. zvýšený plnicí tlak a tím to skoro končí, takže rozhodně nemá 300 koní. ale stejně je to dole neskutečně pomalý auto, jinak řečeno jako auto na normální ježdění to není zrovna moc příjemný. ale pak to jede šíleně, o tom žádná
jinak bych to tolik nepřeháněl u 2,5 s úpravama. tuším, že tam pak něco praská, už nevím jestli blok nebo hlava

reagovat
Kyjaq
25. února 2019, 17:43
0

Spíš blok, většina T5 má menší vrtání (81 vs 83), kromě 2.4 co byla v Rku. Mně projev těhle motorů trochu zabíjí dlouhej zdvih (pro použití v HH, chápem) a paradoxně by se mi tu víc líbilo zatracované LPT :)

Chase
27. února 2019, 01:49
0

LPT petihrnky jsou super, problém je, ženemají vršek. HPT 2,3 T5 se svody z S60R, vetším IC, otevřeným výfukem a slušně upravenou mapou dá něco přes 300 koní i se seriovým 16T turbem a jede solidně i dole. ;)

BubaaCZek
25. února 2019, 17:44
8

No hura! Autíčkář je zpatky! Konecne zas rozumne cteni o necem co lame ruce...

reagovat
vi
vita
26. února 2019, 12:13
0

Otazkou zustava, jak je financne narocne vlastnictvi tohoto ojeteho HH. Predni naprava nikterak trvanliva uz u bezne verze, natoz u tezkeho petivalu. Zadni viceprvek funguje jen kdyz je v kondici a samotny motor, ktery je vychvalovany, se tak rad zadira, ze neni otazkou jestli, ale kdy. Oprava v cene poloviny auta to jisti...

reagovat
krab
26. února 2019, 12:40
0

V pohodě : Já najezdil s ojetým exemplářem ( sériovej stav) asi 50 tis km a poruchu jsem neměl ani jednu Celkový nájezd při prodeji byl asi 130. Předchozí majitel taky ne, ten to měl od nového. Měnila se jen přední poloosa ( asi v 80tis. km) 2x za tu dobu destičky + kotouče, 3x letní pneumatiky a 2x zimní , olej po 15 tis, filtry, svíčky klasika... běžná údržba.

Sériový pěkný ST nestojí moc peněz na opravách. Kamarád má kousek po faceliftu a už má cca 160 tis km a taky bez poruch. Teď nechával nedávno řešit vůle na podvozku, ale to nejsou vysoké položky.

Spotřeba bývá 9 - 13 litrů /100 v průměru podle toho jak a kde se jezdí

vi
vita
26. února 2019, 13:30
-1

Ja chtel s timhle motorem s-maxe...a co jsem cetl zkusenosti uzivatelu, tak mi hruzou vstavaly vlasy...

Nimrod
26. února 2019, 17:37
0

to je pro mě novinka, že by se zadíraly whitebloky...

Breakthru
26. února 2019, 19:15
1

vita:vše, co si napsal, shrnu do jednoho slova - píčovina

Nimrod:pokud tam leješ blbej olej s jinou specifikací, tak se zadře, jinak je ten motor bytelnej...

vi
vita
26. února 2019, 19:33
0

Matne si pamatuju, ze par lidi tvrdilo, ze zadirani zpusobuje nevhodny olej urceny primo fordem (coz by u Fordu nebylo poprve ani naposledy), ale zadiraly se i motory ve Volvech. Ja nevim, zkusil jsem jedno auto na inzerat, pan dal megaslevu a pote co jsem mu rekl, ze s tim chci do autorizaku na prohlidku mi rekl, ze auto uz prodal kamaradovi.
Za tri dny bylo na bazosu jako zadrene, na praci :-D

Nimrod
26. února 2019, 19:50
0

nevím o jediném ve volvu, který by se zadřel, navíc jich několik jezdí kolem mě. takže spíš bych dal za pravdu kolegovi Breakthru. holt pokud je majitel (servisák?) idiot, ani whiteblok ho nespasí...

vi
vita
26. února 2019, 21:04
0

Ja nalital na FF2 pres 200t, za tim vecne rozsypanym podvozkem si stojim...
Co se tyce spolehlivosti 2.5T, jsou na netu pomerne mraky informaci a zkusenosti, vcetne toho, co jsem popsal. Zalezi, co si z toho kdo vybere, ja radeji vycouval...

Breakthru
26. února 2019, 22:00
2

já nesbírám informace na netu, ale na dílně....Na ST jsem dělal vše....

Kuře
26. února 2019, 22:20
0

Jenomže na netu je vždycky pravda, dílna může kecat, přece...:)

vi
vita
26. února 2019, 22:25
0

Co si mam predstavit pod "na st jsem delal vse"? Na jednom? Na deseti st jsi "delal vse"?

vi
vita
26. února 2019, 22:29
0

Kure: Netvrdim, ze na netu je pravda...ale zrovna fora v tomhle povazuju za docela zajimavy zdroj zkusenosti.
Rozhodne duveryhodnejsi, nez "dilny", co jsem zazil...

Breakthru
26. února 2019, 23:36
0

velká část majitelů ST jsou paka.Většina odborníků z for se zaručenejma informacema jsou hovada, co vážně nic neumí.Ti, co dřív psali a autům rozuměli a dělali na nich je už jen pár.A to všechno kvůli retardovanejm chytrákům....moje osobní zkušenost.Nekomunikuju na žádným fordařskym foru....

Chase
27. února 2019, 01:56
0

Vita: To že většina průměrných majitelů ST honí jak zdutou kozu a neumí dolít olej není vada motoru. Bez oleje se zadře každý motor. Kazdopádně by mě zajímal nějaký podklad tvého tvrzení, jak se zadíraly motory ne Volvech. White blok určitě není dokonalý, ale zrovna na zadíraní nějak netrpí.

BubaaCZek
27. února 2019, 09:05
3

Kolik ST proslo breakthru rukama netusim, ale vi se, ze ma dilnu a cely zivot dela Fordy, takze co pise bude smeroplatne :)

Breakthru
27. února 2019, 20:11
0

já se nechlubím a nemachruju.Nebyly to jen ST, ale pětihrnky i v jinejch modelech.Dílnu mám svoju plus su/ byl jsem zaměstnanej v servisu....A dělám všechno, hlavně Fordy....toť vše, víc to rozmazávat nechcu.Snad jen, že bych se ST vůbec nebál, v mejch rukách by to nepošlo....
stačí se podívat na diskuze na fordích forech, kde majitelé s klidem lili Formulu se specifikací WSS-M2C913-C a Volvo má úplně jinej olej s jinou specifikací, tu si z hlavy nepamatuju.Co vím, tak někteří přešli na 5W40 popř. 5W50 , ale fordím olejem to popravili....jinak ten motor je perfektně vymyšlenej a nedělá se na tom tak špatně jak na jinejch autech....A neříjde mi těžší než třeba 2.0 TDCI.....

Mira
28. února 2019, 18:11
0

Šéf koupil tohle jako pětidvířko do práce po prvním majiteli kamarádovi, za dva měsíce z toho začal týct olej a od té doby je to v servisu. Špatná volba služebáku, každej tomu samozřejmě nakládal, co se do toho vešlo :-) Mělo to pěknej zvuk, když se to roztočilo, ale to taky byla podmínka toho, aby to vůbec jelo. Zespodu se to sbírá tak nějak normálně, že by člověk čekal víc. A ano, ukrutně to chlastá. Rád jsem si to půjčil, a zase to rád vrátil.

reagovat
Ko
Korba
21. března 2019, 13:19
0

fordem tam autobusem zpatky :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem