načítám data...

Z virtuality do reality I.

03. září 2018, 10:34 19 komentářů Mazy_CZ

Můj příběh o tom, jak jsem si z křesla za počítačem splnil svůj sen

zobrazit celou galeriiPetr Mazáč: Z virtuality do reality I.

Ahoj všem čtenářům, kteří se proklikali až sem na můj blog.

Jelikož jsem na gymplu a obecně v celém mém vzdělávacím období nesnášel češtinu, slohovkám a esejím jsem se vyhýbal jak čert kříži, je samozřejmě logické si založit vlastní blog, kde bych měl něco psát. Jenže když já jsem teď v situaci, o které bych se chtěl podělit s podobně naladěnými lidmi a myslím si, že takových je tady většina.

Nebudu to prodlužovat. Už odmala si prostě hraju s auty a s příchodem původních počítačů jsem začal pařit, kromě Pac-mana i závodní prvotiny. Snad první, co jsem hrál, byla hra “The Cycles” a dodnes si tu melodii pamatuju. No pokračovalo to dál přes většinu dílů Need for Speed (ne, ty poslední arkádovky už nehraju) a podobné závodní hry, které se daly hrát na šipkách. Postupem času u NFS Underground 2 (s tou pěknou brunetkou) jsem si říkal, že by to třeba nebylo špatné na volantu. 

The cycles  nfsu2 

Inu neváhal jsem a koupil jakýsi nic moc volant, ale už měl Force feedback. Rázem i to NFSU2 dostalo nový rozměr. A tím to všechno začalo. S volantem to šlo líp, a proto jsem začal zkoušet i lepší simulátory. GTR, GTR2, rFactor, F1 Challenge 2002, další F1 a podobně. Následovalo pořízení PS2 a Gran Turismo 4. Pecka! I na tom gamepadu to šlo hrát. Jenže pak přišla VŠ, na noťasu se moc hrát nedalo a já do té doby nikdy neměl herní PC. Vždy to byly jen spíše “kancelářské PC” s nějakou grafickou kartou. Ale tehdá to stačilo. 

      

Pořídil jsem Xbox 360, začínal jsem na Forze 3 a koupil jsem k tomu i volant, pak vyšlo dlouho očekávané F1 2010 od codemasters. Psal se rok 2009 a ještě dotehdy jsem hrál převážně sám. Ale jednou, bylo to o Velikonocích, byl Xbox live na víkend zdarma a tak jsem skočil online a zajel pár závodů. No, nebudu skromný. Dával jsem jim čouda. Jenže jsem byl zděšen kvalitou a úrovní závodění na veřejných lobby a řekl jsem si, že zkusím něco pohledat, nejakou ligu. Koupil jsem Gold účet a po chvílích hledání na Youtube jsem viděl krásný sestřih celé sezóny. Krásné předjíždění, respekt na trati, žádné destruction derby, jen fair play závodění. Paráda, přihlásil jsem se do ligy ApexOnlineRacing (tedhy ještě ApexRacingLeague), která byla postavena převážně v UK. Během roku jsem se vypracoval až do té nejvyšší ligy v F1 hrách. Po pár sezónách jsem přesedlal na Project CARS a auta kategorie GT3. Opět jsem jezdil v nejvyšší lize, tentokrát už na svém vlastním herním PC s výbavou v podobě Logitech G27. Spojka navíc a řadící páka byla pro mě novinka, takže trénovat podřazování a meziplyny chtělo čas, stejně jako 900 stupňů rotace. Do toho jsem prokládál i Dirt Rally a to je zas trochu jiný styl jízdy, tam jsem vypiloval meziplyny. A driftování, to jsem se učil snad nejdéle. Driftovat na nic moc volantu, který má 180 stupňů otáčení je pohoda a ještě k tomu, že třeba Forza Motorsport je taková napůl simulace a napůl arkáda. Tam jde driftovat i s gamepadem. Ale takové Assetto Corsa, to už je daleko vyšší třída.  

   

Svou virtuální kariéru jsem natáčel i na YT. Zde je odkaz na můj kanál, některá videa mám i s vlastním komentářem v angličtině, můžete mrknout. Je tam většina závodů, ale udjel jsem jich mnohonásobně více. Pak už PC nezvládal nahrávání a hraní zárověň.

https://www.youtube.com/user/M4ZZY

“Závodně online” už skoro rok nejezdím z jediného důvodu, narodil se mi kluk. A ono závodit online tak, abyste byli konkurenceschopní, to vyžaduje trénink, znalost nastavení vozu a i samotný závod sežere čas. A nechat svou ženu, ať se stará sama, když já jedu nebo trénuju mi nepřišlo fér a ani jsem nechtěl. Jezdím si jen tak pro radost, sem tam s bratrancem po síti. Pořídil jsem si lepší techniku v podobě Thrustmaster T300RS a triple screen (3 monitory). Opět je to posun dopředu. 

Asi je patrné, že závoďáky miluju a v dnešní době je možné se stát závodníkem aspoň virtuálně. Pořád ale mám to nutkání si to, co umím ve virtuálním prostředí, ověřit v reálu. Zatím mám zkušenosti na klasických půjčovnách motokár. Nicméně to jsou káry většinou nic moc, okruhy jsou v parkovacích domech a když se zadaří, tak někde venku na plácku. Jenže nedávno jsem objevil Steelring v Třinci, relativně nový okruh s FIA homologací a motokárami Honda 390. Max rychlost až 90km/h, okruh 1.3 km dlouhý. No co bych to byl za autofanatika, abych to nejel zkusit. Ještěže mám stejně smýšlejícího bratrance a našli jsme dalších 10 lidí k tomu. Měli jsme informaci, že “ti druzí” se motají kolem aut a motorek, že i závodí a podobně. Dostal jsem nerva, že asi budeme poslední a že nám teda dají na prdel. Nene. Na prdel dostali oni. S bratrancem jsem si vyměňovali nejrychlejší kolo za kolem a byla to naprostá paráda. Konečně motokáry, za kterými stojí jet v mém případě 250 km tam a 250 km zpět (Jihlava – Třinec). 

  

Jenže pořád to je jen motokára a není to ostrý závod a pořádný okruh. A jelikož jsem letos završil 30 let, bylo na čase prásknout do stolu a zkusit se nějakým způsobem dostat do opravdového závoďáku. Náhodou jsem na netu našel tým, který jezdí amatérské závody Makpak Endurance - Radicalteam sídlící v Praze, který dává smrtelníkům a nadšencům do závodění bez miliónů na kontě šanci usednout do jejich závoďáků. Nabízejí buď testovací jízdy s instruktorem na okruhu v Mostě nebo hodinu jízdy s instruktorem přímo v samotném závodě. Radicalteam má k dispozici (jak už název napovídá) 2x Radical SR4, dále jeden Nissan 350Z, BMW 130i, BMW e92 325i a 2x E36 325i (specifikace “A a “B” ). V E92 a E36 spec “B” jsou určeny pro nováčky s instruktorem. 

Tak kuřna sem to kupil ne, tu hodinu v tym závodě. Díky mojí ženě, protože to mám jako narozeninový dar a myslím si, že na něj jen tak nezapomenu. Jedu už tento čtvrtek, 6.9.2018 v závodě 6h Le Most. Jezdí se dále Brno a Slovakiaring. Usednu do BMW E36 specifikace “B” (to modré). Má to závodní podvozek, nějakých 200 kobyl, samosvor, semislicky a je vykuchané, takže váží asi 900kg. Myslím, že převodovka a spojka je seriová. Jesti vás zajímá cena, tak je to 15 000 Kč za hodinu v závodě, což je podle mě hodně slušné. Vedle bude sedět instruktor, který mě bude hlídat a dávat rady, jak jet.

 Už teď se na to klepu a doufám, že to, co umím za volantem u PC, dokážu nějakým způsobem replikovat na dráze v reálu. Třeba meziplyny heel-and-toe, toho se trochu bojím. Já pevně věřím, že to nějak dám. Na Autodromu v Mostě jsem nikdy nebyl, ale v Assetto Corsa je dobré to, že je možné stahovat různé mody a tím pádem se našel nějaký dobrák, který vymodeloval okruh v Mostě. Osedlal jsem tedy E30 M3, která se nejvíce blíží specifikaci právě té E36 325i a aspoň takto jsem si trať najel. Vědět, kam jedu, je polovina úspěchu. 

Tímto bych uzavřel první kapitolu a až budu mít po závodě, hodím tu do druhé části své pocity, dojmy a případné průjmy, mám v plánu něco natočit, možná vlog, ale je otázka, jak to dopadne. Každopádně určitě budu mít onboard, který je v ceně. 

Drž mi palce, čtenáři!

PS: Hned v úvodu jsem psal, že to nebudu prodlužovat. Nechal jsem se trochu unést, tak díky, že jste dočetli až sem :D Budu rád za případné komentáře.

Odkaz na webovky Radicalteamu:

http://radicalteam.cz/

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

tomyks
03. září 2018, 22:18
0

Obdivuju kam jsi to dotah a drzim palce do zavodu. V Trinci jsem parkrat byl, je to super, zena mi koupila permici (diky Leni), ale nikomu se se mnou nechce jezdit. Porad nejake vymluvy. Na PC a PS jsem toho najezdil spoustu, ale nikdy jsem se nedostal k poradnemu zavodeni prave proto, ze vim kolik by to zralo casu. Stravil jsem rok v klanu ve WoT a mel jsem toho tak akorat, pak prislo mimino. Ja myslim, ze to zavodeni uz prenecham synovi, ale kdo vi.

reagovat
Mazy_CZ
04. září 2018, 06:12
0

Díky. Ve WoT jsem taky zaplácnul dost času :D ale naštěstí k tomu trochu přičichla i žena, takže jsme sem tam hráli i spolu. Ale to byl takový žrout času že jsem to jednou odinstaloval a od té doby je toho času míň a míň.

Irwinek
04. září 2018, 12:23
0

Most je dobrej, tak jim natrhni pr.... :-D

reagovat
beastar
04. září 2018, 12:25
0

Hezký povídání. Pěkný nadšení pro závodění. Asi nepřekvapí když napíšu že realita je trochu jiná. Auto který povodíš v GT bokem na gamepadu a ještě si u toho uskrneš espresso by v reálu trochu nahánělo hrůzu:) Teda ne všem ale ty otřesy, přetížení, hluk a pocit rychlosti jsou jinde. Chování motokáry na kterych si zjevně dobrej bude taky jinde, než u e36 v B.

Tim neříkám že si to nedáš:)) Máš to najetý jen bych nečekal track record. Být tebou koupím si něco levnýho třeba miatu a jezdim alespoň trackdaye a privatne okruhy. Taky to stojí prachy ale jezdit do Třince též.

reagovat
Mazy_CZ
04. září 2018, 12:35
0

Neboj beastare. Vím, že to nebude jak na gamepadu s nohama na stole. Proto to chci právě zkusit. Lap record taky nečekám, na druhou stranu není to závod na 10 kol ane 6 hodin. Tam pár sekund na kolo je úplně jedno.
Mám E46 330i a na trackday jsem párkrát byl, v Mýtě, v Hradci, ale zas to není okruh pro auta. A i tak ta 330i není búhvíco.

beastar
04. září 2018, 12:56
0

Joo já to jako nemyslim špatně:D Jen před pár lety sem na tom byl podobně (ne tak docela) A ono vážně ta realita byla jiná než v Rýšovy Burnesů na šipkách.... 330 je super, ale to Mýto už je na nějaký seriozní ježdění malý. Tam si myslim jsou supr ty jejich lehkonohý pidiauta... Miata, tojka mr2...

No i tak ti přeju za volantem té modré plechovky štěstí a třeba překvapíš nejen sebe:))

Mazy_CZ
04. září 2018, 13:05
2

To já vím, že to nemyslíš špatně. Jako kdybych byl namachrovaný king of the road tak to asi dopadne tak, že vyjedu z boxů, šlápnu na brzdy, jak to nemá ABS tak zamknu kola a v oblaku dýmu to pošlu jako saně do první bariéry :D

Hej přesně, RBR jsem taky pařil na šipkách :D Jedna historka, která s tímto vlastě přesně souvisí. Kámoš měl pučené Clio od máti, tak jsme jeli v zimě ze školy a vedle prádné parkoviště. Tak to jdeme zkusit. tak se kámoš rozjel, šlápl na brzdu a zatočil volantem na nějakou stranu. 5íkám mu, co děláš? A on, "no v NFS když chci do smyku tak taky zmáčknu šipku dozadu a doleva" :D

speedfred
02. října 2018, 19:22
0

zdravím Mazy , kludne napíš správu a rád by som s tebou pokecal,momentálne som aj ja dlhodobo v Jihlave.
Konečne niekto v okolí podobne zapálený.

Trinom
04. října 2018, 15:41
0

Kdyby to udělal v opačném pořadí, tak by se mu to možná povedlo - nejdřív volant, pak (lehce) brzda.

ToMyx
04. září 2018, 14:18
0

Krásný postup. Super zápal. A máš pravdu, pro velký auta s výkonem 200k+ jsou ty malý a motokárový tratě v Mýtě nebo třeba v Písku docela těsné. Most je vstupenka ke dvojnásobným rychlostem a tím je veškeré dění od řazení, brždění, přetížení a přesunu váhy úplně jiné. Přeju ať si to hlavně užiješ a máš ze sebe radost, protože endorfiny budou na konci určitě taky:-)
Ještě taková technická, opravdu si psal o pravých meziplynech, ne falešných? Právě na nich jsem si uvědomil, že je to na konzoli nebo pc brnkačka, ale v reálu to sehrát přes neutrál s dvojím vyšlápnutím celkem prdlajs. Plus poslední věc, nesnáším helmu v autě:-D

Ve čtvrtek si to užij a svou ženu za to veleb :-)

reagovat
David Střítežský
04. září 2018, 14:57
1

"double clutch" - meziplyn, tak jak ho znají starší ročníky třeba z V3S (a ja treba z 16let stare italske převodovky :D ) je to co popisujes - to delas protoze nemas synchrony, aby ti vubec slo podradit

"rev matching" - tzv. "falešnej meziplyn" po našem - neslapes 2x , ale pres neutral - a s tim si u synchronizovane prevodovky 100% vystacis - delas proto abys srovnal otacky a neblokly se ti hnany (zadni) kola

jsou to 2 rozdilny veci a vsude a vsichni to pletou, taky mi to trvalo nez sem se dobral (myslim) spravnyho vykladu

neni to zas takovej problem a jestli ma 330i tak to umi, nebo muze vklidu natrenovat :)
Jinak preju hodne stesti, taky si musim poridit takovou zenu :D Spis bych mel obavy z tlacenice na trati, strkat do sebe motokarama je sranda, ale ve 100km/h+ uz asi min (nebo vic ?)

Mazy_CZ
04. září 2018, 16:35
0

Heel-and-toe je přesně to jak říkáš. Nejsou to ty meziplyny starších ročníků s dvojím vyšlápnutím spojky, ale právě jen to, že když přeřazuješ na nižší stupeň tak patou pravé nohy, která je na brzdě, dáváš při vymáčknutí spojky plyn aby se ti neblokly kola.
Bohužel, v 33i mám SMG převodovku takže to ani nemůžu natrénovat. Ale zkoušel jsem to jen se zařazeným neutrálem, jak se mi tam vejdou nohy, :D

Díky, užiju si to a jak říkáš, snad budu spokojený sám se sebou.

David Střítežský
04. září 2018, 18:05
1

SMG ?! ajajaj, ale zas to ma bliz k tomu virtualnimu volantu , co ? :D
ono zkouset to na miste, nebo pri dojizdeni k semaforu je to pohoda, ale kdyz u toho chces jeste brzdit , pomalu aji zatacet a jeste treba koukat kolem sebe jestli do nekoho nebouras ...
moznost B je se na to vysrat, obrzdit a nakvedlat si to pred zatackou (kdyz nemas zatoceny kola tak te to bokem neposle, otazka jak s tim svorem, ale myslim ze nebude nastavenej zas tak agresivne) a pak se soustredit akorat na projeti - to mi radil nejakej starsi pan Semerád v Písku a taky to docela funguje :)

Mazy_CZ
04. září 2018, 19:37
0

Jojo mám pádla pod volantem nebo si tam házím rychlosti přes sekvenčku.
Jasné, všechno chápu že to nebude procházka růžovým sadem, ale já si říkám, zvládli to jiní, zvládnu to taky. A když to nezkusím, tak nebudu vědět jaké to je :)

ToMyx
05. září 2018, 09:16
0

to skretik: díky za narovnání mého trochu divokého textu. To je tak, když myslím na 10 věcí najednou.. Jsem rád, když na brzdách při podřazení v zatáčce a ujíždějícím zadku zvládám heel-and-toe. No u předokolky asi spíš na efekt, teda kromě situací, kdy podřazuju na jedničku :-)
Jinak starej i mladej pán Semerád jsou borci!

Mazy_cz: Těším se na další pokračování po LeMost a hlavně na popis tlačenic :-)

saage
04. září 2018, 20:44
1

Hezky! Doufam ze das jeste pokracovani po zavode! Sny se maji plnit.

reagovat
BubaaCZek
05. září 2018, 09:14
0

Dobra vybava doma :) Drzim palce na ctvrtek, napis jak to dopadlo.

reagovat
Wanix
07. října 2018, 22:23
0

Pecka Mazy! Jak jsem viděl přezdívku a závodní hry, hned jsem si říkal, že to musíš být ty :D Skvělý progress správným směrem, překvapuje mě, že jsi ještě na okruhu nejezdil, já myslel že jo :)

reagovat
Mazy_CZ
08. října 2018, 06:21
0

Na okruhu jen na trackdayi. V závoďáku nikdy :D