načítám data...

Výlet do světa "již od": Jak vypadají nejzákladnější verze nových aut?

Dneska se podíváme, jak moc se liší "auto z plakátu" od auta, které se honosí "cenovkou z plakátu".

zobrazit celou galeriiEditorial: Výlet do světa "již od": Jak vypadají nejzákladnější verze nových aut?

Na stránkách Autíčkáře vám pravidelně zprostředkováváme vhled do světa automobilovych novinek. Testovací vozy zevrubně podrobíme náročným zkouškám a poté se neváháme dělit o své dojmy a poznatky ze soužití s nejnovějšími výdobytky automobilového průmyslu. Při pohledu do našich recenzí ale člověk snadno nabyde dojmu, že nová auta jsou dnes samý barvami hrající infotainment, dvoubarevný metalický lak a příplatková velká litá kola (na které si příležitostně rádi zanadáváme). 

Jenže při konfrontaci se zbrusu novým autem, které si opravdu někdo koupil za svoje vlastní našetřené peníze se snadno může stát, že místo blýskavého barevného pozlátka a bohaté výbavy zbyde spotřebiteli jen základní bílá karoserie doplněná černým akcentem klik a zrcátek, monochromatický displej beznadějně se topící v lánech šedivého plastu a čtveřice “okrasných krytů kol”. Anebo už to tak už dneska není?Foto: Dacia
Interiér základní Dacie nenabídne opravdu žádnou výbavu. Vše je v zájmu ceny osekáno na úplné minimum.

Největší zklamání z toho, jak vypadá typické “již od” auto se dá logicky očekávat ve třídě těch nejlevnějších vozů. Výsostné vody plechových kol, okének na kličku a barvy “bílá arktická základní” už ale kupodivu nejsou tak depresivní, jak tomu bývalo dříve. Posledním mohykánem výbav level “Fabia Junior” zůstává nepřekvapivě rumunská Dacia. Základní verze jsou lakované na bílo, doplněné černými nárazníky a stříbrnými poklicemi na plechových kolech. Litrový atmosférický benzínový tříválec pod kapotou. Z výbavy v interiéru nelze zmínit skoro nic, jen povinné bezpečnostní prvky nadiktované mezinárodními směrnicemi pomáhají zaplnit seznam stadardního vybavení vozu. Rádio, elektrická zrcátka, elektrická okna alespoň vpředu, nebo snad klimatizace – nic z toho nečekejte. Tady hraje zkrátka prim cena. Základní konfiguraci nejlevnější Dacie si můžete detailně prostudovat tady.

Takto oholená osobní auta jsou ale v dnešní době výhradně doménou Dacie. U jiných levných vozů už je to veselejší. Třeba takový Fiat Panda už vypadá hodnotněji. Základní verze nazvaná poněkud nelogicky Plus se prodává v trochu popelářsky působící oranžové barvě (nazvané pěkně po italsku “Sicilia”) a v laku už jsou i nárazníky (až na otěrové plochy). Pod kapotou přede také benzínová atmosféra, ale tentokrát hned čtyřválcová. Veseleji je i v interiéru. Kromě klimatizace, elektrických okének a rádia tu potěší i možnost vybrat si bezplatně mezi šedivým a červeným prošíváním čalounění. Základní Pandu můžete okouknout tady.

Foto: Fiat
Barva “oranžová Sicilia” Pandě docela sluší, i když někomu může asociovat vůz městských služeb.

Pojďmě se raději z krajin toho nejlevnějšího posunout o kousíček výše. Loňská styová novinka, Peugeot 208, startuje na ceně těsně pod třemi sty tisíci korun. Vzhledově atraktivní hatchback si lze bez příplatku koupit pouze v zářivě žlutém metalickém (!) laku, který vozu moc sluší. Vhodně zvolené poklice zase zdálky celkem šikovně maskují, že vůz neobouvá kola z lehkých slitin. Zvenčí je to tedy docela v pořádku a ač k eleganci top verzí s dvoubarevným lakováním přeci jen kousek chybí, auto ostudu nedělá a vypadá pěkně. 

Leč zevnitř už to tak veselé není. Ne snad, že by tu bylo málo výbavy. Radio s bluetooth, paket asistenčních systémů, klimatizace, tempomat, nebo asistent rozjezdu do kopce jsou v základu poměrně štedrou nadílkou, ale Peugeotí cockpit bez velkých barevných displejů působí opravdu divně a lacině. Uprostřed zbytečného monolitu tyčícího se vprostřed palubní desky nesměle pomrkává černobílý displej rádia a všude je spousta nevyužitých ploch plastu, který tiše připomíná majiteli, kde všude ušetřil. Základní 208 si prohlédněte tady.

Foto: Peugeot
iCockpit v základu zkrátka moc dobře nevypadá. Přitom interiér vybavené 208 je fakt krásné místo.

U hatchbacků ještě na chvíli zůstaneme a podíváme se na etalon evropského automobilismu, totiž Volkswagen Golf. Osmá generace je v prodeji teprve pár týdnů a ukazuje, že základní výbava bez příplatků nemusí znamenat zbytečné odříkání a kompromisy. Tmavošedý lak a plechová kola s poklicemi působí nenápadně, ale neurazí, litrový přeplňovaný tříválec je spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou, takže v dálničních rychlostech přetočeně neřve a ve výbavě najdeme kromě všeho, co se tak nějak dalo čekat, třeba i digitální přístrojovou desku, infotainment s plnou konektivitou, bezklíčový přístup, vyhřívaná sedadla a volant, nebo full led světlomety vpředu i vzadu.

Černočerný interiér je sice prost zbytečných designových libůstek, ale narozdíl od lowcostových aut se tu při pořízení základní varianty nebudete cítit provinile, že jste si nepřiplatili za něco navíc. Základních Golfů budeme, troufnu si říci, potkávat na silnicích docela dost. Většině řidičů taková výbava bohatě stačí, ba co víc, budou z ní mnohdy nadšení. Detailně si vůz můžete prohlédnout tu .

Foto: Volkswagen
Základní Golf působí nenápadně, plecháče s poklicemi nezapře, ale dojem lacinosti tu nehrozí. 

Jak to vypadá v základní kategorii u velkých SUV? To si ukážeme třeba na domácí Škodě Kodiaq. Tu lze objednat za základní cenu pouze v barvě “modrá energy” (přezdívané “hrncová modř”), leč i bez připlácení máte na výběr mezi dvěma typy sedmnáctipalcových litých kol. Ty se v mohutně oplastovaných podbězích sice trochu ztrácí a působí disproporčně, ale co se dá dělat. 

V interiéru je k dispozici pouze černá varianta s látkovými sedadly, podobně jako u Golfa tu je ale výbavy dostatek, dojde i na infotainment, automatickou dvouzonovu klimu, nebo kolenní airbag řidiče. Na druhou stranu se už bavíme o autě, které stojí přes 700 tisíc a tam by zkrátka působilo “tlačítko s vločkou” a jednodinové rádio nepatřičně. Základní Kodiaq si můžete prohlédnout zde.

Foto: Škoda Auto
Modrá je vlastně docela pěkná barva a až na malá kolečka tu není poznat, že jde o základ.

Nahlédnutí do světa spodních pater konfigurátorů zakončíme lidovým americkým sporťákem, Fordem Mustang. Za cenu lehce pod 25000 USD dostanete za oceánem verzi se čtyřválcovým Ecoboostem a šestistupňovým manuálem posazenou na základních sedmnáctkách. Bez příplatku jde v americkém konfigurátoru vybírat hned z osmi barev, mezi kterými je i níže zobrazená vysoce nevkusná limetková. V interiéru jsou základní hadrové sedačky, nějaké to rádio, klima a to je tak zhruba všechno. 

Takovéhle holátko si ale lze objednat jen v USA, u nás je na výběr pouze mezi variantou GT s pětilitrovým osmiválcem a variantou Bullit s…pětilitrovým osmiválcem. Cena sice startuje na více, než dvojnásobku ceny americké “chudobky” (a za nevkusnou limetkovou se připlácí), ale zvuk náhodných detonací z osmi válců zkrátka ke koni tak nějak patří, takže nás absence levného čtyřválce asi ani nemusí moc mrzet.

Foto: Ford

Jak je vidět, doby základní bílé a nelakovaných nárazníků už pomalu mizí. Je trochu otázkou, zda nabídka různých barevných odstínů nereflektuje spíše stoupající oblibu bílého laku na vozidlech ochotu zákazníků za tuto dříve opovrhovanou barvu s chutí připlácet, ale trend “cena především” už razí snad jen v úvodu zmíněná Dacia. Naopak v segmentu střední třídy se v základu objevují prvky, o kterých si ještě před pár lety mohly nechat zdát i luxusní limuzíny. Jak se říká – pokrok nezastavíš. 

Vývojem prochází i nabídka motorů. Jako před lety i dnes stále platí, že nejlevnější variantou je jednoduchý atmosférický benzínový motor, dřívě běžné čtyři válce jsou ale čím dál výjimečnější. Když si ale odmyslíme onen lichý počet pístů, jde vlastně o docela podařené pohonné jednotky, které v rámci kategorie neurazí. Kam si myslíte, že se bude situace v dolních patrech konfigurátorů vyvíjet dál? Pořídili byste si auto v základu? A je výbava opravdu místem, kde se vyplatí šetřit? Diskuze je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
30. dubna 2020, 09:36
2

Ta Dacia to je teda hodně velká holota :_D ale holt 200 000,- no. Překvapil mě ten golf (až na tu barvu v kombinaci s poklicema), interiér vypadá celkem plnohodnotně...jenže i tak stojí skoro půl milionu no...

reagovat
bitner
30. dubna 2020, 11:39
2

Vzdycky kdyz kliknu na skodovku, tak si zkousim vyrobit treba Supa v zakladu. Auto jak krava, pred par lety byl Sup III 1,4 TSI myslim dokonce za 600. To mi pripadalo dobre.
Daciu bych si v zakladu nevzal, chybela by mi klimatizace, mlhovky a vertikalni posun sedacky. U "normalnich" znacek bych zas sel vylozene po zakladu, protoze si dovedu predstavit, jak by me ta priplatkova vybava srala.
Taky si vzdy zkousim dohledat kombinaci nejsilnejsiho mozneho benzinu s manualem v "civilni" verzi v nejnizsi mozne vybave.

reagovat
Zajda
30. dubna 2020, 12:12
0

Na Sauto jsem viděl skladovky Sandera za 185 000 s dodatkem "na splátky -30 000 ceny". Takže 155 000 + penále v řádu jednotek tisíc za předčasné splacení leasingu a máte nové auto, mě to přijde jako solidní nabídka :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
30. dubna 2020, 12:45
1

Bohužel jsem to nedávno řešil (zadání bylo nové auto do 200 000 Kč) a ono to je ze strany prodejců Dacie docela šmelo. Sandero pod dvě kila za hotové nikdo nakonec neprodá, vždycky v tom je nějaká povinnost úvěru s dost nevýhodnou sazbou. Nejlevnější nové auto . které jde koupit hned a za hotové je Aygo následované Pandou. To jsou jediná dvě nová auta za hotové pod dvě kila.

bitner
30. dubna 2020, 14:36
0

On ted nejak zmizel Access - to byla ta prava bida se svihadlama i v predu a bez radia. Ten byl za 175, Logan za 170. Ted to zmizelo - tezko rict, jestli kvuli homologaci, nezajmu zakazniku nebo odporu dealeru.

Zajda
30. dubna 2020, 16:37
2

Však lichvářské sazby mají všichni co dávají slevu za leasing, to není žádná novinka.
Také jsem řešil nákup nového auta, někde mi nabízeli klidně 2 varianty - buď 0% úrok nebo slevu desítek tisíc a lichvářský úrok :-)

Ale s tím se právě spotřebitel (fyzická osoba) může vypořádat snadno. Shrábnete slevu za financování a vzápětí úrok předčasně splatí.
Dál to upravuje 257/2016 Sb. Zákon o spotřebitelském úvěru .

(1) Spotřebitel je oprávněn spotřebitelský úvěr zcela nebo zčásti splatit kdykoliv po dobu trvání spotřebitelského úvěru. V takovém případě má spotřebitel právo na snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru o výši úroku a dalších nákladů, které by byl spotřebitel povinen platit v případě, kdy by nedošlo k předčasnému splacení spotřebitelského úvěru.
Řídí se to pak občanským zákoníkem
(2) Pro případ předčasného splacení spotřebitelského úvěru má věřitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, které mu vzniknou v souvislosti s předčasným splacením.
////////////////říkáte si aha, takže vám napaří nějaké nesmyslné penále....ale nemůžou, protože viz níže: ///////////////
4) Výše náhrady nákladů podle odstavce 2 nesmí přesáhnout 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru, přesahuje-li doba mezi předčasným splacením a sjednaným koncem spotřebitelského úvěru 1 rok. Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru....
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Předpokládám že člověk co mě omínusoval také tento zákon nezná. Takže u Dačky za 155 000 zaplatíte maximální penále 1550 Kč za předčasné splacení :-)

Zajda
30. dubna 2020, 16:42
0

V odstavci 1) jsem navíc někde navíc přibral větu "Řídí se to pak občanským zákoníkem", ta tam nepatří :-)

ratan groch
30. dubna 2020, 21:49
0

Zajdo,
ides na to hezky cesky, ale myslim, ze take jednoduche to nebude.
To by potom takto postupovali vsetci a stale. Bez toho, aby som videl kupnu zmluvu a zmluvu o pozicke nema zmysel mudrovat, Predpokladam nejaku zmluvnu pokutu resp. lubovolny iny trik. Nechce sa mi to teraz dohladavat.

Augi
30. dubna 2020, 22:29
1

Situace s různýma splátkovýma firmama byla v Česku opravdu tristní, takže se to řešilo legislativně. Konkrétně jsem to nikdy nezkoumal, ale nemám důvod nevěřit Zajdovi.

Všichni takhle nepostupují proto, protože jednoduše tu hotovost nemají.

Já osobně bych nedělal obchod (kupoval auto) s někým, koho si nevážím, a někoho slušného bych takhle nepodrazil.

Zajda
30. dubna 2020, 22:36
0

Pro mě jsou šmelináři ti co tu slevu inzerují, takže s tím nemám nejmenší morální problém. Naopak podojit takto například Áčka by mě vyloženě zahřálo na duši :-)
Na smlouvě nezáleží, zákon je nadřazen. Pokud by to dělali všichni, tak by od těchto laciných triků finanční instituce ve spolupráci s prodejci samozřejmě upustily.

Ale skoro nikdo to neudělá, protože je posrán až za ušima, ježiš marja, nechci mít žádné oplétačky. U typického kupce Dacie to fakt nelze předpokládat. U dražších aut se leasingové pobídky tohoto charakteru nevidí, tam se asi jednak předpokládá vyšší finanční gramotnost kupce a krom toho se už spíše kupují do firem.

Augi
01. května 2020, 09:08
0

Proto jsem to napsal tak, jak jsem to napsal :-) Áčka bych klidně podojil, ale udělat tohle malému bazarníkovi, který by mi prodával auto v odpovídajícím stavu a byla by s ním rozumná domluva, to bych neudělal.

Zajda
01. května 2020, 12:21
0

Malý bazarník ti asi podobnou slevu neslevu nabízet nebude. Obšírněji jsem se o tom bavil s prodejcem z naší místní Škodovky. Ten se choval opravdu o třídu vstřícněji než ostatní kolegové od jiných dealerů, takže jsem se s ním jednal taky napřímo. Říkal jim že je jim vpodstatě jedno jestli předčasně splatím, nebyl si jistý co mě přesně čeká, ale každopádně to bude jen mezi mnou a finanční institucí, oni by měli své jisté.

A dodnes mě nepřestává fascinovat nabídka co mi připravili v Opelu na Astru. U ostatních prodejců totiž lichvářský úrok odpovídal pouze tomu, aby si slevu + nějaké drobné vzali zpátky. U Opelu by člověk za 2 roky přeplatil ještě 20 000 proti ceníkovce.
Jako klamný manévr tam bylo uveden údaj co mělo asi evokovat úrok - ve výši 5,3 %. Bylo to "Splátka (% z výše úvěru)".
Reverzní výpočtem jsem zjistil že mi nabídli úrok 22%. Alespoň že RPSN 39,4 % v nabídce uvedeno.
Opravdu nemám nejmenších morálních zábran proti někomu kdo mi toto nabídne :-)

Augi
30. dubna 2020, 13:00
0

Ta Dacia vypadá fakt divně, ale Peugeot prost různých serepetiček se mi kupodivu líbí :)

reagovat
Ha
Habakukk
30. dubna 2020, 13:50
3

Tak Panda s 1,2Fire za 219.900,- mě přijde jako fajn cena.

reagovat
Pochtli
30. dubna 2020, 14:26
0

K interiéru v holobytu - v "hlavním" autě bych to nezkousl, protože by mi chyběla požadovaná výbava. V druhém autě jsem sice na začátku prskal, jak děsně fabka II v holobytu vypadá - šedošedé moře plastů + okýnka v elektrice vpředu, klima, jinak luxus končí - ale zas mě přesvědčil její nájezd a stav a už to nějak ani moc nevnímám.

PS: Co je nevkusného na "limetkové" barvě? Miliónkrát lepší, než zoufale nudných 50 odstínů šedi (bílou počínaje, černou konče).

reagovat
Ha
Habakukk
30. dubna 2020, 14:52
0

Limetková rozhodně není nevkusná je to celkem obvyklá barva u Lamborghini jak pro osobní vozy tak pro zemědělskou techniku této značky.

fr
frite
01. května 2020, 18:23
0

Já teda ještě neviděl Lambo traktor v jiné barvě než ve stříbrné metle..

beastar
01. května 2020, 20:30
1

Je to tak Lambo dělá traktory stříbrný. Úplně starý modely jsou v takové té klasické zelené. Jiný barvy na to snad neexistují. Limetkovou má v nabídce Audi a další a další výrobci. V různých obměnách té barvy. V zásadě na tom není špatného nic.

krab
30. dubna 2020, 15:37
2

V tomhle směru se mi líbili vždycky "japonci". Lexus - vybereš si u své LC500 jen barvu karoserérie a odstín kůže v interiéru a hotovo. Cena "již od" se navýší maximálně za metalízu. Zatímco na konfigurátoru Porsche by člověk strávil hodinu a pak se výsledně zhrozil nad výslednou cenou vlastní individualizované kreace :-D

Na druhou stranu, přístup že si můžeš výrazně individualizovat svoji volbu auta je taky moc fajn.

Ale pokud bych bral nějaký auto v té ceně "již od" jdu do Lexusu LC500 a nebudu mít potřebu si myslet, že jsem se ošidil a autu cosi chybí :)

reagovat
Kuře
30. dubna 2020, 16:41
0

Krabe... ne, s Lexusem LC500 by ses fakt neošidil, toho se nemusíš bát:)))

custom1
04. května 2020, 08:08
1

krab: Nad konfigurátorem Porsche jsem nedávno strávil hodiny a náramně jsem se bavil než jsem zjistil, že to číslo vpravo nahoře není telefon na infolinku, ale cena... :)))

beastar
30. dubna 2020, 17:06
0

Hlavně do světa již od je pěkně těžký se dostat. Taková auta nejsou skladem a často ani ve výrobě. Často jsou to vyloženě perverzní věci jako naštěstí již zrušená verze Superbu 3 chytře nazvaná ACTIVE. A přesně taky píše pan redaktor Pospíšil není úplně jednoduché se s nima dohodnout nakonec ani v té Dacii. Člověk si nakonec uvědomí, že zažité standardy klička, tlačítko AC a tak podobně pořád platí a jednodinové rádio při velkém štěstí s BT je future feature. Z toho pak jasně plyne že část lidí co třeba slušně vydělávají a mají tak na splátky a servis, ale zase si nemohou dovolit úplně dospělé nové auto. Tak ti jdou právě pro ty roční a dvouleté ojetiny... které sem právě srovnával s plně vybaveným Dusterem před dlouhým časem v jednom z blogů.

Další lidi jdou potom cestou risku a koupí pětiletou prémii která má všechno ale servisně je jinde. Bohužel teda musím uznat, že v tom top segmentu čas hrozně letí a pět, šest let stará auta v "plný" jsou sice fajn, ale některý věci jsou dneska zase jinde. Třeba grafika přístrojů, funkce atd atd... Takže nakonec když to překlopím pochopím, že jistá část lidí dá přednost záruce i když v holotě před frajeřinkou která může stát ranec (nemusí ale ..)
---
Příklad mé dvě oblíbené značky ... buď si můžu vybrat s financováním a slevou na ksicht
CLIO Sce65n reálně po vyčerpání všech akcí a slev za 250 000,- (totál bez příplatku a příslušenství s lízačkou) za cash 269 000,-

anebo můžu jít cestou pana papaláše s průměrným pražským platem a za stejné peníze se VOZIT bohužel v podstatě tak jen za již od... protože se to nakonec asi nasčítá

a tak si na splátky můžu vozit prdel v Audi A3 2012 2.0tdi třeba...která má tak nějak všechno co se sluší a patří ... ale přes kiliána natočíno. Každej jak umí a chce.

reagovat
Wa
Wakantanka
03. května 2020, 19:27
1

Nejak si síce neviem predstaviť množinu ľudí čo by uvažovali nad novým niečím v holobyte a povedzme zmienenou 8 ročnou A3. Myslím, že ten čo obzerá nový malý benzín, asi nebude ten správny pacient na starú prémiu v diesli.

beastar
03. května 2020, 19:33
0

Jo to tak určitě to nijak nezpochybňuju. Proto se taky ta nová "levnější" auta pořád srdnatě prodávají. Ono je to hodně o tom jak často jezdíš a jaký máš potřeby. Kdybych jezdil denně pracovně raději si vezmu nové Clio v benzínu v základu. Pokud bych měl auto stylem jako hodně lidí v Praze (záměrně nepíšu Pražáků, protože půlka je tu z Moravy a druhá z Karlovarska) tzn, jednoza za X na výlet a druhak za X na dovču koupim určitě s klidem volítanou prémii.

Wa
Wakantanka
03. května 2020, 20:40
3

Ja mám skôr pocit, že tie holobyty kupujú ľudia čo sa v autách vôbec nevyznajú, nerozumejú im a kupujú si proste spotrebič, ktorý ich niekam nejak odvezie. Servisovanie akejkoľvek jazdenky ich desí a záruka je pre nich istota. A potom je druhá skupina, ktorá to má ako píšeš ako druhé či tretie auto v role dailydrivera, v podstate tiež spotrebič, len z iných dôvodov. ????

custom1
04. května 2020, 08:11
2

Holobyty kupujou duchny jako své poslední auto.

PeterLuk
03. května 2020, 01:45
0

Tá farba Kodiaqu by sa mala nazývať "modrá Avia" ;)

reagovat
beastar
03. května 2020, 19:35
0

To nezní dost COOL když už tak modrá "Aviatic Le petit Bléu". V dnešní době musí i černá být 4x stejná ale mít 4 názvy... Audi mě tímhle vždycky spolehlivě rozbrečí a vlastně škodovka taky (mimochodem nejhorší černá EVER)

PeterLuk
04. května 2020, 16:24
0

Narážal som na túto legendu ciest, samozrejme :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack 2012
Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack

2012 rok výroby
370 koní výkon
5 698 ccm objem

Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+ 2017
Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+

2017 rok výroby
90 koní výkon
1 197 ccm objem

Mercedes-Benz CLA CLA 180 2017
Mercedes-Benz CLA CLA 180

2017 rok výroby
122 koní výkon
1 595 ccm objem

Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km! 2019
Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km!

2019 rok výroby
305 koní výkon
3 605 ccm objem

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem