načítám data...

Volvo XC90 B5: Důležité rozhodnutí

To, co tu stojí přede mnou, je nejdůležitější model značky Volvo za celou její historii. Vážně, bez přehánění. Tak jaké je modernizované Volvo XC90?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC90 B5: Důležité rozhodnutí

V roce 2002 přišlo něco zásadního. Jedna z nejkonzervativnějších značek automobilového světa přišla s novým modelem. S novým typem Volva. S novou modelovou řadou. Švédové představili své SUV. Byl to krok do neznáma, evropská SUV tohoto typu se teprve rodila, nebylo kde hledat inspiraci a vůbec nebylo jasné, zda zákazníci Volva tento nový směr pochopí a přijmou.

Uvědomme si, v jaké situaci se evropský automobilový průmysl na přelomu tisíciletí nacházel. Automobilky měly problémy, měnily majitele, velcí hráči si malé značky přehazovali jako horký brambor. A do tohoto mumraje přijde jediná stálice toho světa, tradiční výrobce hranatého solidního kombi, a představí rodinný pseudo-offroad plný křivek a roztodivných tvarů. Jak tohle mohlo dopadnout?

Dopadlo to naprosto fantasticky. Zatímco jsme my petrolheadi brblali nad ztrátou kontaktu s vozovkou, nad těžištěm a nad dalšími hodnotami zásadního významu, zákazníci z řad rodin vzali sklady Volva doslova útokem. Nový model zaznamenal neskutečný úspěch a v číslech prodejů se tento vůz šplhal stále výš, až obsadil na mnohých trzích první příčku mezi všemi Volvy. A prodeje nepolevují, i po dvanácti letech si na své Volvo XC90 musíte počkat, takový je o něj zájem.

Jenže někdo ve Švédsku přišel s tezí, že zůstat stát je smrtící a to i když se zdánlivě všechno daří. A proto přišla roku 2014 nová XC90. Čekali byste lehký update? Čekali byste aplikaci principu ‘proč měnit, co funguje’? Ani náhodou. Žádná evoluce, žádné modernizace, druhá generace XC90 znamenala druhou revoluci. 

Začneme zlehka. Vzhled. Majestátní maska, čisté linie, světelný podpis předních LED světel, to je nová definice Volva. Ne jen Volva XC90, toto je předobraz každého nového modelu, který přijde. Pokud by se tohle nepovedlo, bude to velký problém. Jenže ono se to povedlo. Volvo dostalo přesně ten správný poměr mohutné majestátní stability a vrozené elegance. První krůček tedy zaznamenal úspěch, ale novinky XC90 nebyly jen o vzhledu. To byla jen špička ledovce. Nebo možná špička špičky ledovce…..

Po otevření dveří čekalo na všechny další velké překvapení. Po desítkách let, po které byli zákazníci severského výrobce zvyklí na svůj pořádek, je tu všechno jinak. Všechno je pryč! Ukazatele v přístrojovém štítu, přehledný centrální panel, všechno zmizelo! A místo toho tu sedí dvě temné obrazovky. Po krátkém zkoumání se ale ukazuje uživatelské prostředí jako další výhra. Je jednoduché, přehledné a rychlé. Nabízí spoustu nových hraček. A těch několik výstředností, které jej odlišují od starší generace (a často od všech aut vůbec) zdá se nepředstavuje velký problém. Dokonce i na zvláštní startování motoru otočným ovladačem se dá po chvíli zvyknout. Sám ovladač je ostatně krásnou ukázkou toho, kam se Volvo svým novým pojetím posunulo. Je to jednoduchost a kvalita. Ten ovladač je velmi prostý, není okolo něj další armáda dalších tlačítek a kroutítek, vše je jednoduché a čisté, ale působí to velice solidně.

Ostatně když už jsme se zmínili o motoru, pojďme si to odbýt. Ten největší šok. Posaďte se a klidně dýchejte. Pod kapotou nového velkého SUV od Volva je čtyřválec. Dvoulitrový čtyřválec. Samozřejmě, není tu sám, jsou tu i jiné motory, zážehové i vznětové.. Ale i ty jsou dvoulitrový čtyřválec. Nic jiného do XC90 nedostanete. A pojďme si to říci rovnou všechno, když už sedíte – do žádného Volva nedostanete nic většího. Už nikdy.

To tedy byl onen šok. Vlastně už druhý šok, který XC90 ve své historii připravila. A my už dnes víme, jak to dopadlo. Stále tu máme pod kapotou čtyřválce, ale když opadla hysterie, zkusili jsme si je. A ono to vůbec není zlé. Máme tu přeplňování turbodmychadlem (T5), máme tu přeplňování turbem i kompresorem (T6) a dokonce tu máme čtyřválec, kterému pomáhá dmychadlo, kompresor i elektromotor (T8). Takový motor v rodinném Volvu dokáže držet krok i s hodně rychlými auty, jak jsme si ostatně ověřili, když jsme jej postavili na start sprintu vedle BMW M240i

Letošní rok znamená pro XC90 modernizaci. Ne, nelekejte se, žádná velká revoluce se tentokrát nekoná, Volvo nechává svůj největší model dál užívat úspěchu, který si vydobyl. Novinky tu ale přesto jsou. Tak předně motor. Stále je to dvoulitrový čtyřválec, neděste se, ale objevilo se tu nové označení B5. Tato jednotka znamená další poměrně výrazný krok kupředu. Vznětový motor B5 je totiž mild hybrid. Co to znamená?

Zatímco vrcholné provedení T8 Twin Engine je plnohodnotný plug-in hybrid s velkým balíkem baterií chytře umístěným ve středu auta a chystané plně elektrické verze se potom od spalovacího motoru už zcela oprostí, mild hybrid jde opačným směrem. Je to taková vstupní brána k elektrifikaci. Není tu obří balík drahých baterií, není tu elektromotor, který dokáže autem pohybovat i bez pomoci. Ne, všechno je to takové jednodušší, rozumnější. 

Mild hybrid používá standardní vznětový motor Volvo, ale chce mu trochu pomoci. Využívá k tomu menší elektromotor, který dokáže zároveň plnit funkci generátoru i startéru. Ne, mild hybrid neumí jezdit jen za tichého bzučení elektromotoru, nenabijete ho ze zásuvky, ale to není jeho smysl. Umí ale velmi milou věc – pomůže vznětovému motoru při rozjezdech, jen ho tak lehce pošťouchne, ale v městském provozu i to malé pošťouchnutí při poskakování v kolonách znamená hodně. Auto je výrazně úspornější a zároveň i znatelně živější.

A co dál je tu nového? Zlepšila se grafika displejů, která má teď ještě jemnější rozlišení, nové jsou některé odstíny laků a je tu i nová varianta uspořádání kabiny. Ano, XC90 se dosud nabízela v pětimístném i sedmimístném provedení a to zůstává stejné. Přibyla však poměrně ojedinělá konfigurace – šestimístné provedení. To znamená, že v každé ze tří řad naleznete dvě samostatná plnohodnotná křesla. Testovaný kus však dorazil v klasickém pětimístném uspořádání, tak si na test novinky musíme ještě počkat. 

Na co čekat nemusíme, je inovovaný podvozek. Zde použili konstruktéři Volva inovované odpružení a uložení náprav. Funguje to? Podle všeho ano, i testovaná verze R-Design je pocitově plavnější a lépe polyká drobné nerovnosti, než si pamatuji u starších kusů. Samozřejmostí je celá armáda bezpečnostních asistentů a pomocníčků, tady mnoho novinek nenajdeme. Jednu však přece. Je tu inovovaný tempomat, který nově spolupracuje s on-line mapou a tak teď ví, co je před vámi. Nemusíte tak adaptivní tempomat vypínat ani na okreskách, auto ví, že vás čeká zatáčka a samo upraví rychlost. Dá se tomu věřit? Je sice pravda, že se mi tento systém nepodařilo rozhodit ani na provizorní komunikaci postavené kvůli stavbě dálniční křižovatky u Krušovic, i tuto zatáčku, která tu není dlouho a za čas ji stavbaři opět odstraní, systém znal - ale i tak prosím věnujte svou pozornost řízení. 

Jaký je tedy zážitek z jízdy v inovované XC90? Je to stále to Volvo, jaké se tu s příchodem právě modelu XC90 náhle objevilo. Je pohodlné, prostorné a nesmírně elegantní. Uvnitř jste ve svém vlastním světě, kde vládne pohoda a klid. Osobně bych asi i právě s ohledem na to nezvolil provedení R-Design, i jeho trochu výrazněji tvarovaná sedadla jsou dokonale komfortní, ale pohled na světlou kůži a ušlechtilé dřevo by mi k charakteru tohoto korábu silnic ladil víc, než sportovní hliník a černá kůže. 

 

Verdikt

Volvo XC90 dnes tvoří jeden z pilířů úspěchu automobilky Volvo. A stále jasně dokazuje, že to není dílem náhody. Co je však ještě důležitější, stále se vyvíjí. Po odvážných krocích, díky kterým tu tento model vůbec je, přichází další. Mild hybridní systém může skutečně znamenat snadný přechod k hybridním technologiím pro širokou škálu zákazníků. Důležité v tomto případě je, že konstrukce auta už dopředu počítala i s velkými balíky baterií a tak dalšímu rozvoji nic nebrání v cestě. I plug-in hybrid tak můžete mít s šesti či sedmimístným interiérem. Uvidíme, jaká další překvapení nám Volvo přichystá, pokud však hledáte právě teď komfortní a zdařilé rodinné SUV, Volvo XC90 byste při rozhodování neměli úplně minout.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 969 cm³, mild hybrid
Výkon: 235 koní
Točivý moment: 480 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická Geartronic
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s
Objem zavazadlového prostoru: 709 l
Provozní hmotnost: 2120 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,9 l/100 km 
Cena (XC90 B5 AWD R-Design): 1 920 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Martin Martin
01. listopadu 2019, 16:34
2

Mild Hybrid je jediný přínos, téhle doby. Pokud se nemýlím, má to i BMW a Mazda. Kdyby nebyly dotace, byl by tohle podle mě JEDINÝ a zatím i KONEČNÝ smysluplný posun k "elektrifikaci". Sám bych i viděl spíše propojení s kondenzátory, než těžšími bateriemi.

reagovat
ho
honziss
01. listopadu 2019, 17:57
0

jakou to ma spotrebu? ja jsem si loni xc90 d5 nekoupil prave kvuli ni...

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
01. listopadu 2019, 20:21
0

Na dalnici se nic nemeni, kde ale doslo k podstatne zmene je mesto, tam mild hybrid dokaze pracovat se spotrebou pod sedm litru, coz je na tak velke auto v mestskem provozu krasna hodnota.

riderhenry
02. listopadu 2019, 01:06
0

To auto je strašně rozporuplné. Na jednu stranu mu fandím, protože je pro Volvo důležité, na druhou stranu mi zrovna u tak velkého modelu už dost vadí ty menší motory. Nejde přeci jen o nějakou dostatečnost výkonu, ale spíš i o to, co člověk dostane za svoje peníze a co dostane jinde. Nejde vše omlouvat ekologií a spotřebou, když soudobá konkurence nabídne šestiválce (kultivovanost, projev) a často i trochu lepší dynamiku při stejné spotřebě... Zase posun tam s faceliftem je, sice nedostane člověk větší objem, ale ty rozdíly jsou znatelné a rád bych to vyzkoušel. Zrovna před pár dny jsem si po nějaké době XC90 s nejsilnějším ropákem (před faceliftem) trochu osvěžil a nepůsobí to vyloženě pomalým dojmem, ale když pak člověk uváží tu cenovku... A co mě teda překvapilo nejvíc, tak po sedmi hodinách jsem byl z těch R-dseignových sedaček docela rozlámaný. Buď stárnu, a nebo byly starší "křesílka" ve Volvech pohodlnější.

Zase když se vrátím úplně na začátek - ona vlastně první XC90 byla o dost tragičtější, co se srovnání s nějakou první X5 a Q7 týče. Strašně pomalý a neefektivní automat, dynamika spíš nedostatečná... Viděno touhle optikou se vlastně Volvo posouvá dopředu rychleji, než konkurence. Když člověk uváží tu maximální možnou bezpečnost, co za svoje peníze může dostat, dává to jako auto pro "obyčejné movitější lidi" vlastně ještě větší smysl, než dřív. Takže OK.

PS: Fakt testovacího jezdce vůbec nerozčilovalo ovládání všeho na dotykovce? Já to teda nedával a i majitel (otec) po pár letech provozu přiznal, že mu to prostě nevyhovuje. V zásadě je už pak úplně jedno, jestli člověk něco nastavuje za jízdy (třeba teplotu, výhřev sedaček), nebo napíše SMS. Vlastně spíš naopak - k telefonu se alespoň nemusí natáčet, ten si podrží kde chce... Tohle je jednoznačně špatné.

reagovat
ho
honziss
02. listopadu 2019, 08:45
0

Stejna zkusenost, ja nakonec koupil benzinovyho touarega, protoze mel V6, uspornejsi a soucasne byl levnejsi. A to jsem mel volvo nabidnuty za hodne dobrej peniz.

OndrasI
03. listopadu 2019, 20:51
0

S podobnou konfigurací (B5 skoro v plný) jsem teď najezdil asi 3500 km a k tomu autu nemám vyjma pochvaly za pěkný exteriér nic pozitivního.
Jízdní vlastnosti se dají vyjádřit asi jen jako "nakonec to zatočí, no", motor nejede, interiér je sice pěkný, ale neergonomický a manýrách jako otočném startovacím tlačítku, skleněném voliči převodovky a retardovaně pomalém voliči jízdních módů raději nemluvě.
Je to auto pro lidi, co nemaji rádi auta.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem