načítám data...

Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Pekelně rychlý rodinný obývák

14. října 2020, 11:21 Viola Procházková Recenze & testy

Kategorie tzv. sleeperů byla pro švédskou automobilku vždycky úspěšnou disciplínou. A nezměnilo se to ani v 21. století.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

Začněme netradičně – alternativní pohádkou. Pejsek, kočička, dort, všichni to známe. Vedeni primitivními pudy házejí ti joudové do pekáče všechny věci, po kterých se můžou utlouct. Pařížská šlehačka, kachna se zelím, burákové máslo, maliny, plzeňský Prazdroj, sýr limburger, čokoládový shake… you name it. Obecenstvo už se ušklíbá, protože z tohohle mišmaše nemůže být dobré jídlo, i kdyby všechno bylo fair-trade, bio a zaručeně bez dětské práce. Jenomže ti dva chlupatí pak vytáhnou pekáč z trouby a servírují jeden z nejvíc nejlepších a nejlahodnějších dortů, jaké jste kdy ochutnali. 

Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered samozřejmě není dort (navzdory jménu to není ani aristokrat s kilometrovým rodokmenem), ale alchymistický proces přeměny zdánlivě nesmyslných přísad v překvapivě dokonalý celek u něj proběhl dost podobně. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Jako základ posloužil světový bestseller značky – crossover XC60. Ten prošel naší redakcí už ve všech možných verzích a vždycky jsme si ho oblíbili. Ať naftové, benzinové či hybridní, vždycky šlo o dobře postavené auto, harmonický celek, kterému nikde nic nepřebývá ani nechybí. Máme tu tedy komfortní rodinné SUV s dostatkem místa pro 4-5 lidí, dostatečně velkým kufrem a veškerým palubním luxusem, jaký si dovedeme představit. Skvělé sedačky, patnáctibedýnkový soundsystém Bowers & Wilkins, bezkonkurenční Pilot Assist, který vás protáhne po městském okruhu téměř bez nutnosti zásahů. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Přidáme něco z trochu jiného soudku. Výkon přes 400 koní. Působivé a netuctové, ale pořád ještě nic ojedinělého. Německá trojka má přece taky svoje nadupané crossovery, je to zkrátka módní segment a pár zájemců o rychlost se vždycky najde. Tohle konejšivé rodinné Volvo dělá stovku za pět vteřin, čímž zdatně konkuruje modelům s plaketkami M, AMG a SQ. Liga výjimečných se nám pomalu zužuje.

Tak a teď to celé uděláme v plug-in hybridu – přední kola bude pohánět benzinový dvoulitrový čtyřválec s turbem a kompresorem, ta zadní elektromotor. Protože bude vypadat zatraceně cool (a skutečně to zatraceně cool je), že čtyřsetkoňové auto jezdí za 7 litrů benzinu. Samozřejmě za předpokladu, že pilně nabíjíte. V opačném případě můžete jezdit klidně za 15, to když se rozhodnete si při jízdě baterii naopak dobít pomocí spalovacího motoru. Fakta jsou nicméně daná – i s takhle našláplým vozem lze jezdit ekologicky, ekonomicky a ještě u toho být ticho jako pěna. Přechody mezi elektrickým a spalovacím módem jsou naprosto hladké, což u hybridů stále není tak úplně standard. Žádné škubání ani otravné zvukové efekty, když nebudete zrovna špicovat uši a pozornost, ničeho si nevšimnete. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Co dál? Ještě to chce nějaké ty performance díly – třeba manuálně nastavitelné tlumiče Öhlins. To je taková věcička, kterou rozhodně neaktivujete prstíkem skrz displej radiomapy, kdepak. Musíte hezky ven, pod kapotu a točit. K těm zadním se dokonce musíte připlazit po kolenou či v podřepu, a ještě k tomu budete potřebovat hever. Nastavení má dvaadvacet pozic od módu korund až po moderní sofa od Natuzzi. Úplný obláček bychom tu hledali marně, přece jen je to podvozek Polestar a jeho benefity leží jinde. Tím nechci říct, že by nebyl pohodlný. I přes svou tuhost je velmi dobře naladěný, a ani nerovnosti, které ucítíte, vás nebudou obtěžovat, neřkuli bolet. Rozdíl mezi standardním Volvem a Polestarem je ale samozřejmě znát. 

A ze všeho nejvíc je znát při jízdě. Jen těžko uvěříte, že sedíte v esúvéčku.  Náklony: minimální. Trakce: neuvěřitelná. Odskoky: neexistující. A to mě ani nenapadlo nastavovat si u tlumičů největší možnou tuhost. Nevím, jaký smysl má tenhle podvozkový majstrštyk na rodinném SUV, ale je to boží. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Když už tu máme velkorysý výkon a podvozek, který ho ustojí bez ztráty kytičky, nemůžou chybět ani adekvátně dimenzované brzdy. Obří odvětrávané přední brzdové kotouče se šestipístkovými třmeny Akebono (samozřejmě ve zlatém provedení) by měly stačit. Že je brzdný účinek nekompromisní, asi nikoho nepřekvapí. Co mě naopak překvapilo, je jak přesně a citlivě odpovídají čelisti na pokyn brzdového pedálu. Jedovaté zakousnutí přijde až v posledním milimetru dráhy, všechny pozice předtím jsou vyhrazeny preciznímu a plynulému brzdění. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V pekáči se nám tedy sešla pěkná hromádka nesourodých ingrediencí. Marně si lámu hlavu, který volvodriver by si chtěl po únavném maratonu jednání v korporátu odskočit na pár koleček do Mostu. Která fotbalová mamina by si chtěla na okresce hrát s coilovery. 

Na první pohled se tu skutečně schází neslučitelné – šetřílkovství a ekologie zhmotněné v hybridním ústrojí, rychlost a adrenalin v podobě vskutku naddimenzovaného výkonu, technická sportovní jízda umožněná špičkovým sportovním podvozkem a k tomu všemu tradiční hodnoty jako bezpečnost, komfort a styl.

Jenže pak to vytáhnete z trouby a ochutnáte. Výsledek nemá chybu. No… jednu vlastně ano. Pejsek s kočičkou moc dobře vědí, co prodávají, a za lidovku to fakt nebude. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Na první pohled nenápadné Volvo XC60. Uhlazené až konzervativní, zcela oddané rodině a bezpečnosti. Jen pár detailů prozrazuje, že se tahle konkrétní verze od ostatních v něčem liší. Podobná filosofie je mi osobně velmi blízká. Nemusí přece vědět celý svět, stačí, že vím já. Jistě, občas si dopřeju to potěšení někoho osolit na semaforu nebo ztrestat na okresce, ale i tahle kratochvíle mě baví víc (vlastně o to víc), když ji dopředu neavizuju kraválem a závodnímu pruhy, nýbrž je pro ostatní překvapením. V běžném životě pak dokáže být XC60 Polestar Engineered Volvo jako každé jiné – tiché, klidné, konejšivé, sebevědomé, ale nenamachrované. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Přemýšlím, čím je jiné než ostatní výkonné varianty komfortních přepravníků, a myslím, že tuším. Neskrývá v sobě dvě osobnosti, jak je u této kategorie zvykem. Nepřepíná se z módu Jekyll do módu Hyde, neproměňuje se z luxusního pohodlného korábu ve řvoucí bestii. Je ve svém projevu zvláště konzistentní, ať jedete na pohodu, nebo na krev. A i když je rychlé motorem i podvozkem, pořád není sportovní. Na to mu chybí cit v řízení, zvukové efekty a určitá syrová neurvalost. Je to zvláštní typ atleta, který se věnuje sportu na vrcholové úrovni, ale neúčastní se žádných soutěží ani na svou muskulaturu nebalí holky. Dělá to výhradně pro svůj dobrý pocit. 



 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 969 cm³
Výkon pohonné soustavy: 405 koní (298 kW)
Výkon spalovacího motoru: 318 koní (233 kW)
Výkon elektromotoru: 87 koní (65 kW)
Točivý moment spalovacího motoru: 430 Nm 
Točivý moment elektromotoru: 240 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: u novych objednávek už bude pravděpodobně 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 2,3 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 2 064 700 Kč (XC60 Polestar Engineered)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JT
JT
14. října 2020, 18:55
0

Jsem rád za pěkný pohled na věc. Ano, je to kapku pejsek a kočička, ale co je důležité, do kupy to funguje, a to dokonale. Mám XC90T8 a vůz je výkonný v terénu ( nejsem lesník, ale na polní cestě, stavbě nebo s karavanem po mokré louce se pohybuje jistě ), je výborný na dálnici i okreskách. Výkon je rozhodně dostatečný pro bezpečné předjetí a potrápí i mnohá rádoby sportovní auta ( s Polestarem 323kW a 670NM, 0-100 za 5,5 při 2,4 tuny je dobrá hodnota ). Je to luxusní promyšlený a ergonometricky nejlépe zvládnutý vůz v jakém sem kdy seděl ( a to mám většinou se svými 2 metry problém ). Co se provozu týká, je to stejné jako jiné jeho dovednosti - rozmanité a každý si zvolí svou cestu. Když pojedu dle předpisů a dobíjím, jsme na běžné denní trase 100km do 6,0 l/100km, malé pojezdy do 40km, jen elektro, benzin 0 a dálkové rychlé trasy s razantním stylem jízdy kolem 10,0. To vše při tom výkonu úplně v pořádku. A co je pro mě důležité také, vůz je elegantní, nebudí takové emoce a nezařadí mě ihned k divochům v německých vozech. PS: maximálku mám sice ještě bez omezení ( vůz je ročník 2016 - bez jediné závady ), ale přes 180km/h jsem s ním neměl potřebu jet, silnice není videohra a ten kdo si koupí Volvo to dle mě dobře chápe, protože už odrostl z puberty. PSPS: a to nemluvím o autopilotu, bezkonkurenčních sedačkách a audiu...

reagovat
Petju
14. října 2020, 19:36
0

Pekne sepsano :)
Jak uz jsem zminil, tyhle novy Volva jsou skvely a povedeny.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem

Chevrolet Camaro SS Convertible 2011
Chevrolet Camaro SS Convertible

2011 rok výroby
425 koní výkon
6 162 ccm objem