načítám data...

Volvo XC40 T5 FWD Recharge: Technické origami

Auto, které má zařazené najednou hned dva rychlostní stupně. Tříválec o výkonu 260 koní. To všechno je Volvo XC40 T5 Recharge.

zobrazit celou galeriiFoto:   Honza Hamster Křeček

Volvo XC40 je v současnosti nejmenším modelem značky a tak trochu vybočuje z řady. Zdá se, jako kdyby tu značka cílila na trochu jiného zákazníka, než jakého běžně vídáme za volantem vozů Volvo. XC40 je hýčkaný model, něco jako nejmladší syn, je trochu rozmazlován a je mu ponechaná jistá volnost. A tak v Autíčkáři musíme najít odpověď na otázku, která je zcela nasnadě – nekazí tahle privilegia XC40 charakter?

Už na první pohled je vidět, že XC40 je jiné Volvo. Základní designový jazyk, který dnes automobilka používá, je tu zpracován jinak, kreativně, designéři napínali pravidla z příručky ‘Takto má vypadat Volvo’ až na samý limit. Malé Volvo tak získlo krabicovitější vzhled se spoustou ostrých hran, odvážné boční linie a příď malé šelmy s negativně zkosenou maskou chladiče. Dokonce i LED pásky, tvořící světelný podpis vozů Volvo, jsou jiné, lehce zkosené, takže už netvoří dokonalý tvar T. Tady si někdo povinnou školní uniformu doma po večerech lehce přešil.

Foto: Honza Křeček

A potom je tu linie střechy. Ve dvoubarevném provedení, které Volvo u XC40 nabízí, vynikne ještě více, ale i tady jsou ostré linky jasně patrné. V masivním C - sloupku se k nim potom přidává i ostře zalomená spodní linie oken. Celé to vytváří naprosto originální vzhled, XC40 si na ulici jen tak s něčím nespletete. Jestli je to auto krásné nechám už na vás, mně osobně se ale opravdu líbí.

A podobné je to i uvnitř. Na první pohled je to prostě Volvo, displeje jsou na svém místě, výdechy ventilace také včetně otočného ovladače, jehož pohyb je zakončený krásným ryzím kliknutím, ze kterého přímo sálá kvalita. Ale ten druhý pohled už odhalí drobné změny. Třeba volant – jeho rozložení je stejné, jako v jiných Volvech, přesto je jiný, jeho střed je hranatější, linie ostřejší. 

Foto: Honza Křeček

Další věc, které si uvnitř nelze nevšimnout, je spousta prostoru. Všude je tolik místa, odkládací schránky a poličky poberou naprosto všechno, co v autě běžně míváte při sobě, nikde nemusí být nic nacpané, nikde nic nepřekáží. Do kapsy ve dveřích dáte klidně velký notebook nebo dámy prakticky libovolnou kabelku, přihrádka před řadicí pákou (dá-li se tomu tak ještě říkat – ale o tom bude ještě řeč) je obrovská a obsahuje i bezdrátovou nabíječku. A celkově je vnitřní prostor zvládnutý na jedničku. Místa je dost vpředu i vzadu a ani zavazadlový prostor není nijak podměrečný. Tohle je opravdu velké překvapení, kdo si vzpomene na minulou generaci XC60, nepochopí, jak se najednou Volvu v menší ‘čtyřicítce’ podařilo vykouzlit tolik místa.

Foto: Honza Křeček

Trochu horší je to s výhledem ven. Směrem vpřed je situace velmi dobrá, masivní sloupky B a C, které patrně dle standardů Volvo musí odolat i v případě, že na auto spadne minimálně dálniční most, už ale dost brání ve výhledu. Volvo tohle trochu kompenzuje couvací kamerou a asistenty včetně varování před autem ve slepém úhlu a před vozidly v kolizním kurzu, za sebe ale důrazně doporučuji příplatkové kamery s 360° zobrazením okolí auta, až ty dokáží problém s výhledem skutečně eliminovat.

Pod kapotou testované XC40 se nachází horká novinka, označená jako T5 Recharge. Pokud patříte mezi ty, kdo smutnili, že Volvo nenabízí jiný motor, než dvoulitrový čtyřválec, mám pro vás skvělé zprávy. Toto není dvoulitrový čtyřválec! Je to tříválec. A objem klesnul na 1,5 litru. Zklamání? S tím bych ještě počkal, protože tohle je plug-in hybrid, tady už jsou objem spalovacích komor či počet válců dávno překonané hodnoty. 

Foto: Honza Křeček

Oproti plug-in hybridům T6 a T8, které jsme ve Volvech již zkoušeli, je T5 poněkud odlišný. Zatímco předchozí hybridy s označením Twin Engine měly motory tři, jeden spalovací vpředu a po jednom elektromotoru na každé nápravě, T5 vzadu žádný elektromotor nemá. Vlastně vzadu není vůbec žádný pohon, XC40 T5 Recharge je předokolka. Ale pokud byste očekávali, že konstruktéři prostě jen vzali jednotku T8, uřízli válec z motoru a ustřihli jeden elektromotor, mýlíte se. Tady proběhla mnohem důmyslnější změna.

Baterie zůstávají na svém místě, tedy ve středu auta, kde nijak nepřekáží (díky tomu má XC40 jako jeden z mála plug-in hybridů nejen nijak nezmenšený zavazadlový prostor, ale pod jeho podlahou najdeme i rezervní kolo), pod kapotou se ale udály velké věci. T5 má představovat kompaktní hybridní jednotku, jeden celek spojující všechny komponenty do sestavy ne větší, než obyčejný malý spalovací motor. To si vyžádalo trochu přemýšlení. Výsledkem je mimo jiné i zcela nová dvouspojková převodovka vlastní konstrukce. A teď se nevyhneme troše nudné technické teorie, ale pokusím se to co nejvíce zkrátit. 

Foto: Honza Křeček

Dvouspojková převodovka ve skutečnosti nemá pouze dvě spojky, jsou to vlastně dvě převodovky vedle sebe. Jedna nese liché stupně, druhá sudé stupně, a celé kouzlo rychlosti a hladkosti systému tkví v tom, že zatímco jedna spojka se rozpojuje, aby mohlo dojít ke změně stupně, ve druhé převodovce je již stupeň zařazený a spojka spíná, takže přeřazení může být prakticky okamžité. To není žádná novinka. Ale tady se nám do celé věci vkládá ještě elektromotor. Ten díky velkému rozsahu otáček převodovku až tolik nepotřebuje, většina hybridů ji pro elektormotor nemá vůbec, ale kvůli chlazení a efektivitě by se nějaká přesto hodila.

Ve Volvu T5 elektromotor pohání kola napřímo přes sudou řadu převodů, tedy jen přes jednu z převodovek uvnitř dvouspojkové skříně. Spalovací motor tak má na k dispozici sedm převodů, elektromotor tři. Zní to šíleně? Je to šílené! Auto jede občas na dvojku i trojku zároveň, jindy pohání kola na pětku, zatímco přes čtyřku se dobíjí baterie. Zmatek nad zmatek. Ale řidiče to vlastně nemusí vůbec zajímat. Toho zajímá jen výsledek. Takže jak Volvo XC40 T5 Recharge jezdí? Vlastně velmi dobře!

Foto: Honza Křeček

Kombinovaný výkon pohonného ústrojí je asi 260 koní, což je na malé Volvo víc než dost. Elektrická posila je k dispozici od rozjezdu, takže auto netrpí ani nějakou ‘turbodírou’. I v čistě elektrickém módu (dojezd něco mezi 40 a 50 kilometry) dokáže být auto přiměřeně svižné, pro běžné krátké jízdy po městě i mimo něj vlastně spalovací motor ani není potřeba. Jsou tu k dispozici, stejně jako ve všech plug-in hybridech Volvo, různé jízdní režimy a dva nástroje pro správu baterie. Jízdní režimy určují, jak moc se auto bude snažit o čistě elektrickou jízdu a kdy už sepne i spalovací motor, pomocí dvou jednoduchých tlačítek potom může řidič auto donutit baterii udržovat nabitou případně ji dokonce za jízdy dobíjet. 

Foto: Honza Křeček

Spalovací motor přidává solidní porci síly, což je jasné z jeho parametrů. Co ale v parametrech nevyčtete je jeho projev. Pod zátěží o sobě dává vědět rozzlobenným tříválcovým rykem, který však rozhodně není nepříjemný, dokonce má i tak trochu sportovní nádech, ale pokud po něm člověk nechce plný výkon, není slyšet prostě vůbec. Skutečně vůbec. Při normálním rozjezdu nemá posádka šanci rozpoznat, jaký pohon právě táhne Volvo kupředu. Na palubě je dokonalý klid a ticho. Už jste někdy v jedoucím autě slyšeli cvrlikání ptáčků na stromech lemujících ulici? Já je ve Volvu slyšel.

Abychom jen nechválili, mám tu ještě jednu dobrou i jednu špatnou zprávu. A začneme tou špatnou. Elektromotor funguje i jako generátor, tedy dobíjí při brzdění baterie naopak dobíjí. To samo o sobě funguje výborně, ale je tu ten problém s převodovkou. Protože ta občas řadí. A na tu krátkou chvilku musí být odstavený i elektromotor, coby generátor. To znamená, že brzdění tu probíhá podobně jako u aut se starší robotickou převodovkou, není dokonale plynulé. Není to žádná tragédie, po týdnu už to ani nevnímáte, ale pokud bych měl hledat chyby potom toto bude jedna z nich. A rovnou přidám i druhou – skleněný volič převodovky je krásný, ale dvojklik pro zařazení D nebo R je prostě otravný, vždy byl otravný a zůstává otravný. Snad to alespoň zachrání pár obyvatel Floridy před neúmyslným sjetím z mola do moře.

Foto: Honza Křeček

Ale potom je tu ta dobrá zpráva. Spotřeba se pohybuje od nuly v čistě elektrickém režimu až po 7,5 litru na sto kilometrů při využití výkonu a současné dobíjení baterií. A to tedy na benzínové SUV o 260 koní opravdu není zlé, to musí uznat i zapřísáhlí odpůrci hybridních modelů. 

 

Verdikt

Volvo XC40 se nám líbilo i v základním provedení, kde si nás získalo jízdním projevem, vnitřním prostorem a i svou snahou jít si svou vlastní cestou. Plug-in hybridní verze přichází s úžasně komplikovaným pohonným ústrojím, pokud ale jde o výsledek, ten je prvotřídní. Nízká spotřeba, výkon dalece překračující potřeby běžného řidiče a kultivovanost, tak by bylo možné tohle auto popsat asi nejlépe. A těch několik drobných chyb bohatě přebije hravost designu. Takže tu máme nesmírně pohodové výkonné malé SUV. Jestli hledáte menší prémiové SUV, diesel už dávno není jasná volba. Občas se vyplatí zkusit i něco nového.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1 499 ccm + elektromotor
Výkon: 132 kW (180 koní) při 5 000 ot./min + 60 kW (80 koní) při 4000 ot./min
Točivý moment: 265 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min + 160 Nm při 0 – 3000 ot/min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková automatická
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 7.3 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,9 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km

Cena od (Volvo XC40 T5 FWD Recharge Inscription): 1 290 000 Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
12. června 2020, 22:14
0

Technicky je to hodně zajímavé, jen netuším zda jsou tak chytří nebo to je paskvil :D Je to opět jiné řešení než mají ostatní...

reagovat
eLzyx
14. června 2020, 13:00
0

což je vlastně fajn, že je to jiné řešení než mají ostatní. Mi přijde trapné, když všechna auta vypadají podobně, mají podobnou techniku a jediné, co vítězí tak marketing a setrvačnost lidského myšlení.
Líbí se mi i ten dvojklik automatu - je nutné si uvědomit, že tohle je "shift by wire", takže by tam nějaké zabezpečení nechtěného zařazení mělo být. Někteří to řeší pomocným tlačítkem z boku, někteří na to kašlou.

Ca
Cartman
12. června 2020, 23:24
0

Tak abych to zhrnul. Auto velikosti fabie kombi za milion tri sta, s trivalcem 260 koni, technikou jak z vesmirne lode, maximalkou 180 kmh?!, made in China, zabaleno do pozlatka svedske premie. I Koenigsegg Regera ma jednodussi pohon. Nemyslim, ze spotreba 7.5 litru je u auta s max speed 180 nejaky zazrak.

reagovat
Honza Hamster Křeček
12. června 2020, 23:29
2

Tam je omezovac, takze maximalka neni nijak vypovidajici hodnota. A auto je z Belgie.

Ca
Cartman
12. června 2020, 23:29
-1

Melo by to zrat tak 5 litru max s takovouhle technikou. Kde je prinos? Za 7.5 litru jezdi dneska kde co bez problemu

Honza Hamster Křeček
12. června 2020, 23:33
3

Ta technika je tam pro lepsi vykon, nevim, proc vsichni tak lpite na te spotrebe a emisich a cojavimcem - a vykon to ma (ne, 260 koni neni u 1,5 motoru normalni hodnota). A marne vzpominam, co mi kdy v ramci testovaciho tydne zralo pet litru. Asi nic...

Ca
Cartman
12. června 2020, 23:35
-1

To byla z me strany lacina narazka na cinske majitele. Ono je dneska vicemene jedno kde se to vyrabi. Kolikrat ani nevime odkud to je.

Ca
Cartman
12. června 2020, 23:41
-1

Nene pokud by chteli jen vetsi vykon tak tam muzou narvat 2.5 litru ctyrvalec s turbem jak v tom predchozim clanku o Mazde 3. Tady de o spotrebu a emise. Proto rikam,ze neni ta spotreba nijak uzasna na to jake jsou tam technologie

Honza Hamster Křeček
12. června 2020, 23:51
0

A v čem je lepší velký 2,5 litru motor s turbem? Taky by se tam dala dát šestilitrová atmosféra nebo kubíkový parní stroj, ale já nějak nevidím tu výhodu.

Ca
Cartman
13. června 2020, 00:07
-3

S 6litrovou atmosferou by to mohlo byt supr: -). Ja zkratka nevidim prinos takto slozite techniky kdyz neni vyvazen rychlosti, spotrebou...Kde je ta vyhoda? Z myho pohledu tatechnika je tam samoucelne. Pouze aby to splnilo emise, protoze ve WLTP to bude ukazovat 2 litry na sto.

Honza Hamster Křeček
13. června 2020, 00:22
2

Ale ono to je svižné, stovku to zvládne lehce přes sedm vteřin, to na SUV myslím není vůbec špatné, jen maximální rychlost je elektronicky omezená. Mít to atmosferickou 1.5 z Miaty, tak to taková raketa nebude a spotřeba bude taky jinde, ta technika funguje. Jen jestli v tom někdo hledá ekoauto, musí hledat dál, tohle není žádný Prius....

MB
MBMB
13. června 2020, 00:42
1

Cartman: Spotřebou to ale přeci vyváženo je. Akorát to člověk musí nabíjet. To, že v testu vyjde 7 l/100 km, protože redaktor zřejmě neměl možnost denně nabíjet ze zásuvky, není moc směrodatné.

Ca
Cartman
13. června 2020, 01:12
-3

7.3s je u 260hp auta pomale. Cekal bych o vterinu lepsi cas. Ale pocitam, ze to auto asi dost vazi. S Priusem to nelze srovnat. Ten perfektne plni svuj ucel: byt ekoautem. O ucelu toho Volva mam pochybnosti, leda ze je to demonstrator novych technologii a moznosti. Ale pak bych si to auto nekoupil dokud nebude tak v 2. nebo 3. generaci(stejne jako bych si nekoupil Prius 1. generace)

Ca
Cartman
13. června 2020, 01:22
-3

MBMB: ale nic takoveho v clanku uvedeno neni. V jednom miste se zminuje, ze v ciste elektrickem rezimu je auto rozumne svizne. A na konci uvedena spotreba. Nemuzu si domyslet jakym zpusobem autor ten vuz pouzival. V komentarich vychazim z informaci z clanku.

MB
MBMB
13. června 2020, 01:58
0

V testu minimálně padla nejvyšší hodnota 7,5 l/100 km v režimu, kdy se baterie dobíjí ze spalováku. To mi tedy přijde trochu málo, čekal bych i víc, ale záleží, na jaké trase to číslo bylo naměřené a jak rychle to Volvo nabíjí.

Každopádně ten způsob použití je z těch hodnot celkem evidentní. Pokud by člověk pravidelně nabíjel a absolvoval třeba polovinu cest na elektřinu, tak by ten samotný spalovák musel žrát 14 l/100 km, aby to dalo dohromady 7. Což je evidentně nesmysl. Naopak 7-8 l/100 km je taková běžná spotřeba, kterou by člověk očekával i od samotného spalováku. Pravidelným dobíjením se člověk dlouhodobě určitě dostane pod 5 l/100 km a člověk, jehož životní styl přesně sedí k PHEVu (tzn. drtivá většina cest do 50 km), klidně i na ty udávané 2 l/100 km.

Pochtli
13. června 2020, 04:34
2

Taky mě ta spotřeba udávaná vs. ta v testu dost zaskočila. Tady už bych to bral vyloženě jako podvod na kupující a měla by se udávat dvojí - v hybridním módu (těch jejich 1,9) a zvlášť jen se spalovákem (7+). Pak to bude mít větší vypovídací hodnotu blížící se realitě a ne mazání medu kolem huby, jak to jezdí "na vzduch".

Honza Hamster Křeček
13. června 2020, 09:30
2

Postup mereni spotreby je dany, takze jinou hodnotu vyrobce uvadet ani nesmi. Zadny prodejce v showroomu nerekne, ze to jezdi za dva litry, ale jo, umi to i za ty dva litry (nebo i za min, kdyz se bude vyuzivat ev mod).
To auto neni sportak, je to SUV, dynamicky je to vic nez adekvatni. Vyhody hybridu sou ve meste, kde se to lehce odlepuje z krizovatek a spotreba v mestskem rezimu je jeste niz.
Co se tyce ‘spotreby v testu’ - to je vzdycky spis vyssi cislo, to auto dostane parkrat za usi na okresce, abychom vedeli, co umi, potom absolvuje foceni, kde je nastartovany treba i dve hodiny, behem kterych ujede sedm metru + jsou v tom bezne cesty v ramci pracovniho tydne. Ze zasuvky sem ho dobijel jen jednou.
Suma sumarum: spotrebu to ma jako diesel (a ve meste lepsi), ma to vyssi vykon, lepsi prubeh vykonu i tociveho momentu, je to tissi a umi to jezdit na elektriku. Nevyhody? Nic moc, ty hybridy uz dneska nejsou zasadne drazsi (prave kvuli vecem jako je tohle kompaktni reseni, kde neni dalsi motor vzadu), ta slozitost taky neni zas takova, on elektromotor neni zadna kosmicka veda, na tom se nema co pokazit, v porovnani se spalovacim motorem je to vlastne primitivni...

Ja te spotrebe nevenoval tolik pozornosti, protoze a) u takle drahyho auta nebude tim hlavnim kriteriem a b) netusil sem, ze se autickari u testu 260 konovyho SUV s docela zajmavym pohonem zaseknou zrovna na spotrebe, jako bysme se bavili o naftovy Octavii :-D
-
Komentář upraven 13. 6. 2020, 09:34:28

MB
MBMB
13. června 2020, 09:35
2

Tak to je už roky staré téma , divím se, že to ještě někoho zaskočí. Nicméně ano, spotřeba samotného spalováku by se taky hodila - člověk se může podívat na americké EPA hodnoty, kde se to tak udává (pokud se tam dané auto prodává), nebo holt třeba na sprintmonitor na nejvyšší hodnoty, aby získal rámcovou představu.

Když si tam člověk vyfiltruje třeba PHEVy od VW (Golfy a Passaty GTE), tak je celkový průměr 4,1 l/100 km, rozptyl od 0,6 až po 8,17. Je to zcela individuální a žádný jeden objektivní způsob, jak to měřit, asi neexistuje. To je zkrátka zákeřnost PHEVů.

Ca
Cartman
13. června 2020, 10:29
-1

Moment panove ja nerozporuji spotrebu, ale ucelnost vs. technologie vs. cena. Passat Gte stoji o 200.000 min a je to uplne jina trida. Srovnejme srovnatelne. Lexus ux200h. Vykon 180 koni. Zrychleni 8.5s!, maximalka 180 kmh, udavana spotreba 4 litry, skutecna 6.5 litru, cena 100050 fully equipped. Neni nutne pripojovat do zasuvky. Z meho pohledu pri porovnani s timto Lexusem, je to Volvo s timto pohonem (pokud nema slouzit jako demonstrator novych technologii) uplne nanic.

Honza Hamster Křeček
13. června 2020, 14:16
1

To je snad v poradku, jednodussi horsi slabsi auto stoji min penez. Logicky. Volvo nemusis nabijet, ale muzes. Ve Volvu nemusis jezdit v ciste elektrickym modu, ale muzes. V Lexusu nemas na vyber, proto stoji min penez. Spotreba je stejna.

Mrkef
13. června 2020, 18:33
5

Hele jako spotřeba luxusní pánové. Moje Volvo S60 v T5 - výkon 240PS má dlouhodobou spotřebu 11,6l. Normální městský poskakování tamhle nákup, potom doktor, bazén atd. Mimo město cca 9l a když se jdu projet tak strop je 20l.

beastar
13. června 2020, 22:04
0

Jebat spotrebu. Jezdim za 12l stovky. A v druhym aute za 10 n98. Do deseti litru v kombinaci je to pohadka.

Pochtli
14. června 2020, 19:26
2

Beastar: Já spotřebu nijak výrazně taky neřeším, jen mě štve, jak výrobci posledních x let udávají ty nesmyslné laboratorní spotřeby, které lze dosáhnout leda plachtěním na nějaké ekorallye. O to víc mě zarazil ten rozdíl u testovaného auta, kdy už si tam asi fakt můžou napsat jakékoliv hausnumero, jen aby to vypadalo EKO.

Třeba ta naše vitara - papírová 5,4l, já 7,2l (svižně většina km mimo město) a v servisu jsem slyšel o nešťastnících s 9+l (předpokládám hlavně město).

beastar
14. června 2020, 23:33
0

Pochtli: Jo já to chápu taky mi to vadí. Jen jakoby nemyslím, že pro kupce třeba takového Volva je zásadní jestli to umí jet za 5, nebo 1,5. Většině i antitalentů na techniku bude jasné, že za litr fakt dost pravděpodobně jezdit nebudou. A realita je taková, že ty dnešní těžký a velký auta pod pět budou jezdit se spalovákem jen těžko... a to i v jakékoliv smysluplné "hybrid, eko, etc kombo". Teď sem jezdil za 9 litrů s céčkem s tím zakladním benzínem... a to je taky mildhybridní auto. Takže vlastně do jisté míry eko... protože emise... Bylo to moc příjemný auto snad o tom něco sepíšu během týdne.

MB
MBMB
15. června 2020, 01:02
1

Pochtli: Jak už tu padlo, výrobci udávají spotřebu dle normy v nějakém stanoveném jízdním cyklu. Nemůžou si tam psát, co chtějí a spotřeba PHEVů se zkrátka udává taková, která odpovídá pravidelnému nabíjení a statisticky nejběžnějšímu rozložení tras.
Jinak cyklus NEDC, kde ten problém s příliš nízkými spotřebami časem vzniknul, je už naštěstí pasé.

Lukáš Naske
16. června 2020, 13:39
2

Je pravda, že vyčíslení spotřeby je u PHEV asi nejsložitější, ze všech pohonů. U mild i full hybridů si nemůžeš vybrat na co pojedeš a spotřebu máš většinou hodně podobnou až ujedeš 50 nebo 500 kilometrů. U PHEV je to prostě jinak z principu.

Předpokládám, že majitel, který si tento typ koupí vědomě zkrátka plánuje každý den nabíjet. Jeho trasy budou pravděpodobně kratší, ideálně po městě, a ne po dálnici. Pak se dá dostat i pod spotřebu udávanou výrobcem.

Někdy po novém roce jsem fotil spotřebu svého auto po ujetí skoro 5 tísíce kilometrů viz foto. Teď po ujetí skoro 10.000 km mám kolem 2.5 litru, protože jsem začal častěji jezdit po výletech…

PB
17. června 2020, 02:07
0

A to je duvod, proc nemuzu mit hybrid... jsem casto a dlouhodobe mimo domov, auto travi hodne casu v garazi... brzo by byly baterky na vyhozeni - bez pravidelneho provozu to umre strasne rychle.

PB
14. června 2020, 03:04
-1

Moc pekny, skoda, ze to vyrabi levicacka a aktivisticka automobilka, ktera patri cinskym komousum... Navic je to uvedomele zpomalene, uvedomele to nema ani ctyrvalec a povysenecky se mi to snazi vnucovat svedsky pohled na svet. Ne, dekuju:D

reagovat
ma
martinw
14. června 2020, 14:27
2

Na druhou stranu kabina vydrzi i se zadnima sedackama kdyz za vami nedobrzdi nakladni vuz... To je docela klicova vyhoda ze tu neni kompromis na pasivní bezpečnosti.

Mrkef
14. června 2020, 18:42
0

S tím nákladním vozem bych netvrdil.....

PB
15. června 2020, 04:28
1

No, o tom by se asi dalo pochybovat

Ha
Habakukk
15. června 2020, 08:27
1

martinw To proběhly nějaké testy či simulace, nebo je to jen domněnka Volovo = Bezpečné?

beastar
15. června 2020, 12:25
2

Tohle nevím jestli někdo testoval laboratorně. Každopádně pravda je že Volvo uvolňuje pravidelně spousty materiálů ohledně bezpečnosti. A třeba energii ze střetu dokáže rozložit do částí auta opravdu pěkně. Tady jeden borec to testoval na předek s kamionem a vylezl živej a nezraněn... Kdyby jel v něčem korejském přišel by o nohy.

Ha
Habakukk
15. června 2020, 13:33
0

To video znám, měl celkem štěstí, že se trefili jak se trefili, ale i tak pecka asi slušná. Spíš zda by dopadlo Volvo výrazně lépe než ta Corola minulý týden na okruhu co ji tam slisovali ty dva kamiony.

beastar
15. června 2020, 15:09
3

Je to takovej virál no. Na silnici se to malokdy odehraje tak jak pri crashtestech. A pokud mas tu smulu ze te slisuji na full contact dva kamiony nepomuze nic mozna jedine pancerova sklasse. Pri beznych nehodach je krasne videt ze ta lepsi auta vydrzi vic. Ja mel celne kontakt OC1 vs A6 obe auta zanovni. Chlapik z te oktavie mel kliku ze to prezil a polezel si ve spitale. Ja mel odreniny, modrinu a spalenej ksicht po 24 hod pozorovani doma. Je to dost let a byla to chyba toho manika ktery mi vyjel naslepo do protismeru. Kdybych jel v Daewoo Matiz, nebo Felde mel by na krku asi jeden zivot.

Volvo na tom dela roky proto si myslim, ze na tom co napsal Martin mozna neco bude.

Honza Hamster Křeček
16. června 2020, 08:33
2

Hele nechci tady dělat nějaký PR Volvu, ale je fakt, že už 50 let studujou reálný dopravní nehody. Sou domluvený s policií a sou přizvaný vždycky, když má nějaký Volvo v okolí Göteborgu (nevim, jestli je ten perimetr 50, 100 nebo 200 km, ale to je fuk) vážnější nehodu - a podle těhle výsledků staví auta. Proto když IIHS přišel se small overlap testem, žádný auto si s tím neumělo poradit. Všechna auta se zarazila o A sloupek prakticky na místě, přetížení jako prase, pro posádku nic moc (ono totiž vůbec nejde jen o to, jestli kabina jako taková ten náraz udrží). Teda kromě Volva, kde už to měli dávno vyřešený (přestože do tý doby to po nich vlastně nikdo nechtěl). Všechna Volva (a Jeep Wrangler, ale tam to vzniklo tak nějak náhodou, bo to auto je tak tvarovaný kvůli retro-vzhledu, ne kvůli bezpečnosti) se při tom testu chovala nápadně odlišně - auto má zkosený nosníky, takže v případě takovýho nárazu se prostě sklouzne po překážce a pokračuje v pohybu vpřed, což znamená mnohem menší přetížení. A jestli to funguje? No přesně to se stalo tý XC70, co jí tu Beastar zmiňuje. Kterýkoli jiný soudobý auto by ta Scanie tlačila před sebou a vevnitř by to bylo velký špatný, Volvo odvedlo energii nárazu stranou a řidič normálně vystoupil nezraněnej. Některý věci prostě fungujou..
-
Komentář upraven 16. 6. 2020, 08:35:08

PB
16. června 2020, 09:21
0

No ta vyvojova cast/putvani vlastnich mrtvol je rozhodne prinosna. A je to vec, ktera me u Volva rozpolcuje a proto me to neskutecne rozciluje:)) Me se volvo libi jako rodinny auto, ale ta “svedskost” me neskutecne odpuzuje. Boj srdce a rozumu. Asi to koupim zene a sobe budu nadale porizovat ruzne potencialni pasti:))

Honza Hamster Křeček
16. června 2020, 09:28
2

Každá značka má něco, buďme za to rádi. Ve světě unifikovanejch bezpohlavních věcí bysme neměli o čem psát.

PB
17. června 2020, 02:05
0

Nevim, jestli v je vubec v kontextu volva povoleno psat o pohlavich :D

Ha
Habakukk
15. června 2020, 08:32
1

XC40 si pořídila někdy loni sestřenka. Auto je to pěkné to je tak vše co k tomu mohu říct, nejsem cílová skupina. Čím dál víc se mi libí klasické sedany, asi tím jak pomalu mizí a jsou nahrazovány bachratými krabicemi oceňuji jejich tvary.

reagovat
Ca
Cartman
17. června 2020, 07:40
0

Hamster: Musim vzdat hold pr oddeleni Volva za skvele odvedenou praci. Takovou kravinu uz sem dlouho neslysel. To mas jako pocit, ze na obchatu Stockohlmu se stane nehoda s volvem, prijedou policajti, sanitka, uzavre se silnice a pak drahe zamestnamce volva nechaji studovat co se stalo?garantuju Ti, ze ten research team se k nehode ani nepriblizil. Studuji az odtazene vraky coz dela kazda rozumna automobilka. Nebo myslis, ze kdyz poslou auto proti zdi vramci Euroncap, ze se pak automobilky nepodivaji co se stalo? Pasivni bezpecnost maji fajn, ale co aktivni? Konkretne tahle xc40 ma o 250kg vic nez srovnatelna auta (treba ten lexus ux) tzn. Manevrovatelnost nebo moznost vyhnout se nebezpecne situaci jiste horsi!

reagovat
ma
martinw
17. června 2020, 08:30
0

Jasně každá automobilka umí dělat auto na EuroNCAP testy. A jen některé automobilky zajímá zda posádka přežije i atypickou nehodu. Scala má třeba 97% v NCAP. Marketing ve škodovce je spokojenej jakej je to super bezpečnej vůz, ale berme to spíš jako příklad jak auto naladit na NCAP test. Obecně NCAP sází v bodování docela dost na aktivní bezpečnost což je pokrok. Ale mnohem zajímavější je to v USA kde IIHS začně dělat boční naráz s přísnějšími podmínkami tj. zasadní vylepšení pasivní bezpečnosti. Poslední co jsem od NCAP slyšel je, že chtějí aby velká SUV měly lépe deformovatelný předek aby nebyly malý auto v nevýhodě - jenže fyziku neošálíte, pak budou v nevýhodě zas velký SUV... přístup NCAP k pasivní bezpečnosti se mi kurevsky nelíbí.

Manévrovatelnost 80% řidičů nevyužije - musí umět držet volant, být ve střehu, být schopen správně zabrzdit. Vetšina lidí v co mají řidičák si ani nikdy nezkusili na plný knedlík zabrzdit (auto by se ničilo žejo :D). Je spousta nehod který neovlivníte a někdo to do vás pošle během mžiku, jediný co Vám pomůže přežít je dobrá pasivní bezpečnost + velká hmotnost auta. Mimochodem na ten losí test má Volvo asistenta který Vám přibrzdí obě kola na jedný straně vozu tak aby jste se lépe vyhnuli překážce před Vámi.

Ca
Cartman
17. června 2020, 09:26
0

Kolem roku 2003 bylo velke halo, kdyz Renault zacal resit bezpecnost a jejich Megane dostal 5 hvezd. V te dobe dostalo Bmw X5 snad 2 nebo 3 hvezdy. Renault na tom udelal PR kampan jak prase. Kdyz jsem porovnal fotky tech dvou zborenych aut, tak jsem si rekl, ze bych stejne radsi sedel v te X5. Muj predchozi hejt komentar neni na pasivni bezpecnost volva, ale na tyhle priblbli marketinkovy bulshity a jejich prebirani a pretlumoceni bez zamysleni, zvlast od novinare.
Ano mate pravdu, ze jsou nehody kterym se neda vyhnout. Ale jsem si jist, ze uz par lidi zarvalo i v superbezbecnym volvu a naopak, ze par lidi prezilo nehodu i v jinych autech. A z vlastni zkusenosti vim, kolikrat denne zaziju smrtelnou nehodu (nula a takto doufam zustane) a kolikrat denne zaziju tzv. near miss ( desitky denne) kdy me od nehody zachrani nejaky manevr.

Honza Hamster Křeček
17. června 2020, 15:02
4

Ano prosím, vyšetřuje se přímo na místě nehody. Pokud nevěříte zkorumpovanému Autíčkáři, snad pomůže NY Times.
https://www.nytimes.com/2019/05/09/business/crash-scene-investigations.html

Manévrovatelnost není jen o hmotnosti, to by to bylo příliš jednoduché. Nevím, kdo tu něco tlumočí bez zamyšlení, za sebe můžu říci s čistým svědomím, že já to tedy nejsem. ;-)

Ca
Cartman
17. června 2020, 17:57
3

Dobra prace omlouvam se a beru zpet.



Poslední komentáře