načítám data...

Volkswagen Up! GTI: Pořádné GTI

06. července 2020, 12:03 24 komentářů Jan Machač Recenze & testy

Tradicionalisté pláčou nad rozměry a váhou nových Golfů a zamačkávají slzy za jeho lehoučkou první generací. Ale zcela zapomínají na Up!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Up! GTI: Pořádné GTI

Asi není tajemstvím, že z těch všech malinkatých automobilů do města mám nejraději Škodu Citigo a jeho bratříčky. Nejen, že si v jeho interieru nepřipadám, jako by mne někdo okradl, což je v této kategorii velký úspěch, ale připadám si tam dokonce příjemně. Všechny součástky tak nějak fungují, na čudlících se nešetřilo, mají dokonce popisky, a drze přiznané "dotykovou plochu v autě nemáte, dejte si sem do držáčku mobil" mi přijde jako chytře usedlé řešení. Tak jak to má být, tohle jsou malá levná přibližovadla, chytrých řešení v nich není nikdy dost.

Navíc jsem si ověřil, že i ve více, než dvou lidech, se dá tohle mrňavé autíčko používat i na delší cesty bez následné návštěvy chiropraktika. A pokud zrovna nechcete naložit kočár pro dvojčata, i ten kufr se dá. Venkoncem mi při srovnání s prostorem na palubě jedničkového Golfu na mysli vytane jen jedna věc: Šířka kufru. Sem sjezdový speciál ani bez kol nenaložím.

Ale to je vzhledem k mé pokročilé a neléčené kognitivní poruše tempa stejně jedno, na kolo už nejezdím. Co jsem ale posledního půl roku dělal fakt snaživě, bylo slídění kolem kalendáře testovaček a jakmile se tam objevil Up! GTI, jednoduše jsem oznámil, že kdo mi to sebere, toho zabiju. Oni jsou totiž všichni tihle bratři v triku velmí schopní co se podvozku týče. Schopní v tom smyslu, že s nimi může člověk dělat ty největší psí kusy a oni jen tak nějak stoicky stále jedou vpřed bez nějakého vybočování zádě (lidově "liftof, p..o"), nebo trapné nedotáčivosti (lidově "plužim, p..o").

Jen holt ty picavozíky moc nejedou a ač je to sranda, dolovat z nich posledního koníka, přecijen je nad slunce jasné, že vyššího výkonu není nikdy dosti a proto dostalo GTI to turbo. A větší kola natřená černou barvou po obvodu. A plastovou střechu pro snížení těžiště. A károvaný sedačky. A červený proužky. A trošku snížený a přitvrzený podvozek. A to stačí.

I těch 115 koní z foukaného tříválečku umožňuje, aby kamionisté padali z budek a střední management bušil do měkčených plastů přístrojových desek dieselových vozů nižší střední třídy, kdykoli se tahle malá věc rozhodne být první. Nebo kolem nich dělat v provozu kolečka jako malá podlá čivava, která se snaží přeprat dogu.

Vzal jsem tu malou věc na výlet, beztak ji chuderku všichni testovali ve městě. A zajel na Ostravsko pozdravit odpadlíka Vavrečku a jeho Malibu Stacy NC. A nebylo překvapením, že tomu bílému kabrioletu malá městská věc utekla a už ji nikdy nedohnal. Faktem je, že Vavris pak vystoupil celý kyselý, že mu to auto připadá gumové a že s tím není sranda. No ale gumové… Narozdíl od té věci bez střechy to má péra, Tome! ;-) 

Zabředli jsme do debaty ze které jasně vyplynulo: Tohle není Saxo, kde se v každé zatáčce dá vrtět zadkem, protože zadní kolečka jsou tam jen kvůli toho, aby to vzadu nejiskřilo. Tahle věc není "bambelavá a srandovní a neposedná" jak by se mohlo zdát a jak tak nějak člověk předpokládá třeba ze svezení s Mitsubishi Space Star (ten vůz je stejně geniální, rozblikat stabilizaci v padesátce na suchém asfaltu se mi zatím nikdy nepodařilo, kór, když jsem se nesnažil a jel jen tak nějak do práce).

Volkswagen Up! GTI je prostě GTI jak má být. Malá lehká věc se silnějším motorem a podvozkem s drápkama. Efektivita s jakou se proplétá provozem, nebo úzkými valašskými silničkami je až k neuvěření. Jeho jen tunová hmotnost, lepivý nátěr na discích a vypiplaný podvozek, který vám nezlomí záda, když se necháte unést a poskočíte si, ale který bez uzardění a s nonšalancí spící kočky jen vždycky nějak pobere vaše pubertální výstřelky, z něj dělají sen každého majitele mokrého řidičáku. A ne, stabilizace nejde vypnout a ano, je naladěná dobře, autíčko lze kupříkladu zahodit na Vítězném náměstí směrem letiště, ono se poslušně sklouzne všemi kolečky a zase, opakovaně, odfrčí směr restaurace Pod Loubím a dál, na západ, za zapadajícím sluncem.

Možná je to z textu trošku cítit, ale jsem do toho prcka zakoukaný. Jediné, co mu snad mohu vytknout je umělý zvuk motoru. Je fajn, když se jdete jen tak projet a může být srandovně střelený i v jiných okamžicích, ale když se potřebujete jen tak přesunout 300 kilometrů na východ, začne být otravný. Ale máme potvrzenoo z VW, že jde o jeden jediný konektor a není problém brblátko vypnout.

Pak sice nebudete mít v kabině falešnou véosmičku, ale bude v ní větší klid a já se přiznám, že mi přišlo líto neslyšet foukání turbínky a kovový nářek z vnitra motoru pokaždé, když do něj to turbo foukne. A pak… Pak bych chtěl střešní okno i když vím, že je to hereze a měli by mě za to upálit. Jenže já bych chtěl střešní okno stejně, jako někteří jiní pacienti chtějí ledky a nálepky TURBO.

Závěr

Asi jen hluchoslepý čtenář by se mohl domnívat, že jsem se do toho malého vozíku nezamiloval. Být všude první, mít to levné, připadat si jako David proti Goliášům, mít jistotu že auto není záludné a přitom se nepřipravit o pohodlí, to je to, co dostanete za mrzkých zhruba 430 000 korun. A na autě navíc není ani jeden nápis Up!, jen GTI. A já to chápu, tohle je to správné GTI, ty přerostlý Golfy jsou jen odvozenina… A nejde mu vypnout stabilizace a je to předohrab a nemá to véosmičku a stejně by mi to doma nevadilo. Existuje větší pochvala?

Technické údaje

  • Délka: 3600 mm
  • Váha: tuna
  • Motor: 3 válce, 1 litr, 1 turbo, 200 Nm,  85 kw / 115 koní
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 8.8s
  • Spotřeba: dle WLTP: 4,8 l/100km, v testu: 8,5 l/100 km
  • Cena: od 412 900, testovaný kus s rozumnou výbavou cca 430 000 dle ceníku bez akcí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
06. července 2020, 12:24
0

Tyhle ostrý prcky mám taky rád:)
Vždycky se mi moc líbilo Lupo GTI, není to tak dávno (loni) co kousek odemne bylo na prodej jedno za asi 70 tisíc nebo kolik, kdybych tenkrát nešetřil korunky na Bangkok, asi bych mu těžko odolával...
Up! se mi líbí taky, je to takový pěkný následovník onoho Lupa. A za těch 430 tisíc je to krásnej kauf, rozhodně lepší než nějakej nudnej Up! na chůdách, něco takového určitě taky vyráběj...

reagovat
Jenda_K
07. července 2020, 20:24
1

Pěkný následovník? o 100 kg těžší, zrychlení skoro o 10% horší, maximálka o 9 km nižší, o 10 koní 1 válec a 600 cm3 chudší. Quo vadis VW?

sheogh
06. července 2020, 13:04
0

ESP jde vzdycky resit s VCDS :-))) Vypada to dobre a za relativne slusny penize. Lupo GTI bylo praveze fajn :-)

reagovat
Jan Machač
06. července 2020, 13:13
0

ESP mi kupodivu vubec nevadilo...

Ronoath
06. července 2020, 13:16
0

Bravo, opět se Autíčkář vydal do okolí Hrabyňského památníku:-)

Jinak vůz je to pěkný, až bych neřekl "nudné VW". Pár detailů z toho udělalo docela funky věc.

reagovat
Pólin
06. července 2020, 14:30
0

Moc se mi to zamlouva. Tyhle micro hot hatche jsou vazne moc fajn. Na hrkani do mesta, ale i jak je videt tady, na delsi cestu, to jde;) mozna bych jeste oproti Up gti premyslel nad swiftem sport.

reagovat
beastar
06. července 2020, 15:31
1

Ja sem si z toho na insta delal srandu. Opravdu se to ale povedlo napsat tak, ze mam normalne chut se tim nekdy zkusit projet. Je z toho cejtit to nadseni a trochu doufam ze kdyz to chvali Jean "vsudebokemv8burnout" Machac bude to supr i pro me "fsudeprvnihlavnegrippyco".

Takze diky UpE diky H.M. #autickarstillalive

reagovat
Jan Machač
06. července 2020, 19:01
0

Já čekal něco, co bude rychlé tak nějak normálně, ale tahle věc je prostě kladiffko na okresečky. Hovadiny s tím dělat nejdou, ale stačí tam mít trojku a dobrý ;-)

Fa
Fandatik
06. července 2020, 17:16
0

Když to vezmu, je v této třídě docela konkurence. Mě se tenhle UP vzhledově nelíbí. A volil bych Twingo RS případně dotlačil nějaký fenik a došel bych pro 500 Abarth.
Snad se najdou kupci a nezaniknou.

reagovat
Sa
Sato
06. července 2020, 21:15
2

Toto ako uslo NCcku na niecom co nepripominalo motokarovy okruh? :D Trochu to znie ako pJanda's megarace na 1.2 tsi rapid... a.k.a. spcial pre novinarov? Ale inak sympaticke.

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. července 2020, 21:52
1

Ale neušlo, Honza to přehání. Jel celou dobu za mnou a neměl jsem pocit, že mi Miata mizí v zrcátku... :-) Navíc to byla trasa, kterou znám jak své boty a pro Honzu byla předpokládám nová :)

Nicméně je pravda, že mi se UP nějak nezalíbil, avšak strávil jsem za jeho volantem sotva 20 km, takže těžko vyvozovat soudy po téhle porci :) Vadila m netečnost v zatáčkách (prý jsem vyjížděl málo na hovado :-)), pedály, na kterých jsem neuměl meziplyny a na mě nějak příliš tuhé řízení... Ale možná jen špatný první dojem...

krab
06. července 2020, 23:47
0

To bylo jasný od začátku, že to je vtip :-D Ale Honza M. to napsal pěkně a mě UP GTI! přijde teda taky silně sympatická věcička. Jak jezdí nevím, ale docela bych si to rád vyzkoušel, jedno z mála nových aut, co mě rozhodně oslovuje. Motor 85kW teda znám už z několika koncernovejch aut a sportovní charakter jaksi nemá, ale záleží jak to u VW naladili právě pro tento model.

PS: jinak jsem si dal teď nedávno kratší seznamovačku s Fiestou ST v "upgrade" provedení ze 180k na 215 k se samosvorem a tohle auto skutečně moc pěkně funguje po všech stránkách. Ale ta už se nová koupit nedá, ta nová už má taky 3 válce, tahle je ještě 1.6 Ecoboost.

Ca
Cartman
06. července 2020, 21:56
-1

To auto se mi libi. Pripomina mi to seat ibiza cupra r rocnik 2000. Bral bych tridvirko. De ten motor tunit? Tak na 150 kobyl?

reagovat
JohnyLBC
06. července 2020, 23:08
3

Snad to GTI dostanou všichni pizzaři na rozvoz. A pizza bude zase o něco teplejší :)

reagovat
Opelfahrt
06. července 2020, 23:38
0

Ale oni umí i s obyčejným litrovým Citygoučkem. Vždycky jim v Brně uhýbám...

psas95
07. července 2020, 00:42
2

No tak jakožto pizzař musím říct, že by se mi GTI na rozvoz líbilo :D A rozhodně ne na závodění. I mezi námi se najdou slušní řidiči, byť jsou bohužel zastíněni absolutní většinou samozvaných Schumacherů. Ale i s pizzou se dá jezdit slušně, stačí u toho jen používat mozek.

beastar
07. července 2020, 01:21
0

psas95: Musím říct, že jestli jezdíš v práci slušně klobouk dolů. Já co vídám po Praze ať už obecně rozvozce jídla, tak i pizzaře to je i na mě moc a že se rozhodně necourám. A co dostali někteří ty elektrický věci, tak to je dragrace na všech semaforech...

psas95
07. července 2020, 08:32
0

Jezdím. Stačí si dobře seřadit objednávky, včas a dost dopředu volat lidem a pokud možno jezdit podle vlastního úsudku a ne navigace.

Vozit jídlo rychle je kontraproduktivní. Naopak, žádoucí je klidná a plynulá jízda. Fyzika je svině, v popisu práce mám vozit lidem placku, nikoli neurč

psas95
07. července 2020, 08:38
0

...nikoli neurčitou změť v rohu krabice, která při prasení dřív či později nevyhnutelně vznikne.

A taky se neloudám, nejezdím s tím jak důchodce do Kauflandu :D stíhám v pohodě, na studenou pizzu ani na málem přejetý dítě si nikdo nestěžuje, policii znám jen z vyprávění rychlejších kolegů, pokuty mi nechodí...

PeterLuk
06. července 2020, 23:38
0

Toto auto mi pripomína Saxo VTS. Celkovo, ide z toho taký závan konca 90 rokov, jednoduché zábavné auto. Niečo, čo drahším a výkonnejším autám neraz chýba, napriek tomu, že sú rýchlejšie, fakt pôsobí sympaticky. Čo je celkom prekvapivé, nato že je to VW, o to lepšie, že niečo takéto vedia vyrobiť. Škoda, že ich nevídať viac. :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
07. července 2020, 08:41
0

No a to jsem si právě myslel taky. Možná proto jsem pak byl poněkud rozladěn, ale Saxofon mi to připomíná jen velikostí a schopností předvádět srdnaté výkony.

BubaaCZek
07. července 2020, 00:08
0

Ja jsem tak obecne chvili brouzdal kolem tech Citygo, ale teprve ten GTI ma rozumny vykon. Fajn vozitko a tez bych se tim rad nekdy projel

reagovat
Zajda
07. července 2020, 17:20
0

I se základním Citigo se jezdí parádně, osobně mi vůbec nechyběly přetáčivé tendence, auto se prostě nehrnulo ani jedním koncem napřed, nýbrž celé, jako když jsem měl BMW :-) 60 koní by na muší váhu jakžtakž stačilo, problém je ale v jejich využívání. Mezi 2° a 3° je mezera ještě na jeden převod, MPI má šíleně zpomalené reakce na odstavení plynu (revhang) ve vysokých otáčkách. Takže přeřazení v kritickém pásmu okreskového předjetí loudalů trvá 3-4 sekundy (nepřeháním) pokud má být plynulébez zkopnutí spojkou. Paradoxně 75koňová verze má aspoň kratší převody, aby působila rychleji. Průběh výkonu je totiž identický až do vysokých otáček, kde je 60ka uměle omezená. Normální motor, klidně TSI 90 jak se dával do UPu, by z toho udělal po všech stránkách zábavné svezení. Je škoda že MPI je tak domrvené, jelikož konstrukčně je věčné.

Ha
Habakukk
08. července 2020, 12:24
0

No 400 litrů za takového prcka opravdu volba pro fandu. Já jako socka a fanda Italské produkce bych zvolil Pandu 100HP dají se koupit za 70 litrů a na to pocukávání po městě to bude taky mrštná věc. Možná pokud bych chtěl být více stylový tak Fiat 500 sport co měla také 100HP, ale cenovku dvojnásobnou proti Pandě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem