načítám data...

Malý, šikovný a velmi drahý. Volkswagen Polo prošel modernizací

09. března 2022, 14:46 Viola Procházková Recenze & testy

Ceny nových aut rostou raketovým tempem. V případě VW Polo je to možná už za hranicí únosnosti

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Obliba značky Volkswagen je v naší zemi už spoustu let nadprůměrná a donedávna jsem i celkem chápala proč. Když odhlédnu od faktu, že prodeje zajišťovaly hlavně firemní fleety motivované hezkými slevami, VW bylo vždy synonymem dokonalého euro-auta, jakýsi benchmark standardu v kvalitě, ergonomii i jízdních vlastnostech. Po zkušenosti s Golfem osmé generace jsem však nabyla jistých pochybností, jestli náhodou německá ikona konzervativců nenabírá směr nezvyklý, ba nežádoucí. Nový Golf totiž sice moc hezky jezdil a zachoval si super ekonomiku provozu, jenže uvnitř byl všechno jiné, jen ne konzervativní a prvoplánově funkční. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Jakpak na tom asi bude Polo? Na rozdíl od zmíněného Golfu nepředstavuje novou generaci, ale pouze faceliftovanou podobu. A přestože facelift leckdy přinese více změn než kompletní novinka, v případě Pola se na to šlo opatrně. O něco uhlazenější je každopádně vnější design, který se zase o kousek přiblížil Golfu, je méně roztomilý a víc dospělý. Mluvím ovšem spíš o Golfu předchozí generace, který se ještě nevzdal přímek ve prospěch fluidních tvarů, a chci tím říct, že v mých očích je Polo hezké auto. Hezky kompaktní, ničím nevyčnívající, prostě Das Auto. S faceliftem přijela ještě chytrá LED světla (opravdu povedená, i když světelný pruh na přídi spoustu lidí z nějakého důvodu dráždí) a nové prvky výbavy, třeba digitální kokpit už v základu nebo nová generace infotainmentu MIB3 s 8” displejem. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Kabina nezůstala zcela beze změny, rozmístění ovládacích prvků se však v zásadě nezměnilo. Potěšilo mě, že ovladač světel je pořád ten starý dobrý otočný, nikoli lesklá dotyková ploška jako v Golfu (ne že bych ho za celý týden testování použila). A samozřejmě mi udělalo radost točítko hlasitosti. Tlačítka umístěná po stranách displeje sice už nejsou fyzická, ale aspoň tu jsou. Totéž platí o panelu klimatizace – dotykové plošky sice při stisknutí nelupou, pořád se však pro funkce nemusí dovnitř infotainmentu, a to je přijatelný kompromis. Největší radost mi ovšem udělal fakt, že mi systém za celý týden ani jednou nespadl ani nezamrzl. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pod kapotou se nachází to nejsilnější, co může Polo nabídnout, pokud nepočítám verzi GTI. Je to přeplňovaný tříválec o výkonu 110 koní. Po stránce kultivovanosti a dynamiky ze sebe motůrek vydává to nejlepší. Je velmi dobře odhlučněný, takže o nějakém tříválcovém drnčení či dokonce ryku nemůže být řeč. K pohánění malého autíčka má dostatek síly, jež mu navíc nedochází ani v dálničních rychlostech.

Ale je tu jedno ale. Převodovka. Sedmistupňové DSG a motor rozhodně nechodily do stejného kurzu plynulé jízdy a jejich hašteření je občas pěkně otravné. Při pomalém dojíždění k semaforu nechá převodovka motor líně povalovat klidně i na sedmém stupni, a když pak nedejbože chcete zrychlit, najednou má plné ruce práce. Moc dobře to nefunguje ani při rozjezdu z nuly. Chcete se třeba rozjet z vedlejší ulice na hlavní, když se v souvislé koloně objeví aspoň malé okénko. Stlačujete pedál plynu, nic, stlačujete víc, pořád nic, okénko v pytli, takže si to rozmyslíte, jenže na poslední chvíli ooops!… převodovka pošle na kola proud plného výkonu a  vy vjedete do křižovatky jako největší idiot. Ve sportovním režimu řazení se reakce o něco zlepší, pořád to ale není pohotový rozjezd, jak bych si ho představovala. Pádla pod volantem jsou jen poloviční pomoc, neboť centrální mozek má občas sklony nadřazovat svůj vlastní názor a do řazení se vám míchá dál. Vzhledem k tomu, že Polo má jinak skvělé předpoklady stát se mrštným městským trollem, mi tohle vážně lezlo na nervy. Říkáte si, že se bez automatu klidně obejdete? To se ovšem budete muset obejít i bez silnější verze tohoto motoru. S manuálem dostanete pouze verzi s výkonem 95 koní. Ach jo… 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Kupodivu je tak nakonec nejsilnější disciplínou tohoto Pola plynulá jízda v městských okruzích, na okreskách či dálnici. Nechcete-li po převodovce reakce pilota Formule 1, najednou se z ní stane příjemná společnice bez zvláštních nároků. Při delším cestování oceníte také podvozek, který je na velikost auta velmi sebejistý a i v dálničních táhlých obloucích důstojně drží směr. Co do komfortu se nachází někde ve zlatém středu – na ostřejších nerovnostech sice drncá, ale opět – na takového prcka je to pořád dobré. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Kdybych si měla z hlediska celkové uživatelské přívětivosti vybrat mezi Polem a jeho vzorem, starším bráchou Golfem, sáhnu po tom prvním. Ve věci moderních hejblat (nebo spíš nehejblat) dospělo právě tak daleko, aby ho bylo možno považovat za plnoleté. Umí spoustu věcí, o kterých se před pár lety autům jeho velikosti leda zdálo, vlastně umí všechno, co mě po něm napadlo chtít a vyžadovat. Zároveň se však – protože jde o malé auto stojící nízko v potravním řetězci – nedere do sfér velkolepých inovací typu “hlavně ať je to co nejvíc vidět”, které jsou pro ty zaprděnější z nás nakonec spíš k vzteku. Výsledkem je vyvážené auto (převodovku bych nakonec s trochou brblání skousla), jehož pozici oslabuje hlavně cena. Ano, auta obecně zdražují, ale 650 tisíc za malé autíčko, byť skvěle vybavené, bude asi pro spoustu lidí v kategorii potěš koště. A málokoho uchlácholí, že o číslo větší Golf se v nejlepších specifikacích šplhá klidně k milionu…




Technické údaje:

Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec 999 ccm 
Výkon: 81 kW (110 k) v 5500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 2 000 – 3 000 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 195 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 10,4 s 
Provozní hmotnost: 1130 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,5 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena s danou motorizací a výbavou Style: 555 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 655 700 Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře