načítám data...

Volkswagen Multivan: Auto, byt a kancelář v jednom

Pokud jste ‚vyrostli‘ ze sedmimístných SUV a MPV, máte už jen jednu možnost – dodávku. Tu nejpopulárnější jsme otestovali v šesté generaci.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Disclaimer: Multivan jsem k testu dostala zbrusu nový, naleštěný a natankovaný až po okraj.  Tolik štěstí najednou mohlo ovlivnit můj úsudek, přesto se ze všech sil snažím podat vám své dojmy autenticky a pravdivě.

Multivan mám na wishlistu od raného mládí a považuju ho za ideální rodinný automobil. Před časem jsme se v redakci pohádali, co je vlastně nejlepší auto pro rodinu, a můj názor se od té doby příliš nezměnil. Jediné, co mi učarovalo ještě víc, jsou MPV amerického střihu, jenže ta jsou úplně stejně drahá a navíc mizerně dostupná. Naopak Multivany se tu válí doslova na každém kroku. Proč si je asi tolik lidí pořizuje? Můžete nadnést fleetové nabídky a neochotu obyčejného člověka hledat řešení dál než v těsném sousedství. Jistě tu však hraje roli i fakt, že je to dobré auto. Má za sebou sedmdesát let vývoje, a to už je pořádná dávka zkušeností. Navíc je to Volkswagen, takže můžete čekat určitý kvalitativní standard a známé uživatelské ‚prostředí‘ (ať hodí kamenem, kdo nikdy nejezdil koncernovým vozem). 

Šestá generace Multivanu nemá na růžích ustláno. Oproti svému otci zakladateli, který byl jednou z prvních dodávek určených na přepravu lidí, musí bojovat s velkou konkurencí, zejména z Francie a Německa. Navíc je to konkurence často výrazně levnější. Máme tu tedy nejen otázku: proč si jako osobní auto koupit dodávku? ale i: proč si koupit Multivan a nikoli třeba Vito, Traveller nebo Spacetourer?

Máte rádi prostor?

Pak jste na správné adrese. Multivan vám nabídne prostor jako žádné osobní auto. Už jsem bydlela v bytě, který byl menší (a hůř zařízený). Z přední do zadní části se dostanete, aniž byste museli vystupovat ven, což je věc, která mě nepřestává fascinovat. Vepředu jsou dvě pohodlné sedačky s loketními opěrkami, úplně stejné jsou v druhé řadě, ty se navíc dají otočit do protisměru .A následuje ještě třímístná lavice ve třetí řadě. Na rozdíl od sedmimístných SUV, která si sice můžou odškrtnout položku v seznamu výbavy, ale na jejich třetí řadu se vejou pouze nižší formy života, se v Multivanu skutečně dá cestovat v sedmi a nikdo z pasažérů není krácen na důstojnosti. Zlí jazykové si rádi rýpnou, kolikrát v životě nastane situace, kdy potřebuju odvézt víc lidí, než čítá má čtyřčlenná rodina. Věřte mi, že docela často. Pokud vás pánbůh obdaří družnými potomky, každou chvíli si ze školy či školky povezete celý houf drobotiny. Takovou komplikaci majitel běžného auta řeší buď ilegální cestou, nebo pěší dopravou (nebo zákazem návštěv, ale touto cestou se vydávat nechcete). 

Ve chvíli, kdy nechcete dělat řidiče školního autobusu, můžete přebytečná sedadla z auta vyndat, a vznikne vám obří prostor pro náklad. Jakékoli delší cestování je o tolik pohodlnější. Už slyším ty historky, jak jste za mlada jezdili do Jugoslávie Favoritem a užívali si každou vteřinu. Ale proč, táži se. Proč, když nemusíte? Osobně nesnáším souboje o centimetry. Děti si nemusejí vybírat, jestli si vezmou kolo, nebo koloběžku. Ať si vezmou obojí. A nechci slyšet nic o rozmazlených spratcích, jejichž potřeby musí být na prvním místě. Tady jde hlavně o duševní zdraví rodičů. Ušetřené nervy mi rozhodně stojí za to, abych 50 % času vozila nadbytečné kubíky vzduchu a před podzemními garážemi kontrolovala značky udávající maximální výšku vozidla. 

Doprava, práce, relax

Na vnitřním uspořádání Multivanu jsou dlouholeté zkušenosti vidět nejvíce. Posouvání sedadel je díky kolejnicím možné libovolně po celé délce auta, neplatí tedy, že nejmenší musí sedět vzadu. Úložných prostor má kabina víc než IKEA, i vzadu jsou obří cupholdery a odkládací příhrádky, vepředu najdete dvě schránky před sedadlem spolujezdce, jednu na palubní desce a další dvě ve středové konzoli, kam je zabudován i výsuvný držák nápojů. Pořád málo? Přidejte velké šuplíky pod zadními sedadly a gigantické kapsy v předních dveřích, kam byste snad schovali i vlčáka. 
Důležitá poznámka je, že většina poliček vepředu je z pozice řidiče dobře dostupná bez natahování a šátrání. Člověk by řekl, že je to v autě tohoto typu samozřejmost, ale zdaleka není. 

Výklopný stolek dává zadní části kabiny až domáckou atmosféru. Můžete u něj během dlouhé cesty posvačit nebo využít volnou chvíli prací, umím si tu představit i neformální obchodní schůzku. Takže kromě rodinného dostavníku může Multivan docela dobře fungovat jako mobilní kancelář (konektivita je příkladná, nabízí se i hotspot s internetem). A taky jako ložnice, když na to přijde. Sklopením druhé a položením třetí řady sedadel vznikne rovná plocha, což se hodí třeba při návštěvě vícedenních festivalů, při přestávce na dlouhé cestě nebo kdykoliv si cestující chtějí dáchnout. Jako camper je Multivan velmi minimalistický, ale přesně to může dát road tripu dobrodružné kouzlo. 

Jak se řídí autobus

Častá výtka na adresu Multivanu coby rodinného auta zní: „Vždyť to jezdí jako dodávka.” No ano, jezdí. Až budu chtít jezdit jako vzducholoď, pořídím si zepelín. Posez za volantem je opravdu vysoký a čekat nějaké řidičské splynutí s vozem by bylo jako čekat, že v nádražním bufetu koupíte foie gras. Má to ale i svoje výhody. Třeba máte vynikající výhled ven, a to nejen dopředu, ale do všech světových stran. Dodávkovitost se samozřejmě projevuje i při jízdě. Fyziku nepřelstíte a vysoká krabice se v zatáčkách naklánět musí, takže žádné řezání apexů. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že psychologicky hodně pomůže, když v kabině nenecháte žádné volně položené předměty, které by se při zatáčení mohly přesypávat. Samotný podvozek je totiž velmi jistý a náklony jsou skutečně jen nepohodlím, nikoli nebezpečím pro stabilitu či zvolenou stopu. 

Oproti některým konkurentům je naladění podvozku o něco tvrdší a je na něm poznat, že za své přirozené prostředí považuje dálnice a rovné, kvalitní silnice. Větší příčné nerovnosti občas pošlou dovnitř nepříjemnou ránu a hrbolatý asfalt promění auto ve vibrační plošinu. Část problému určitě odstraní adaptivní podvozek, přesto vězte, že na trhu existují komfortnější ‚autobusy‘.
Naopak konkurenční výhodou Multivanu je poměrně široká nabídka motorů. Naftu můžete vybírat ze tří variant a pro její odpůrce je k dispozici i benzin (ve dvou výkonových verzích), což už je dneska u dodávek vzácnost, nenajdete ho u Fordu, Mercedesu, Peugeotu ani Citroenu. Náš testovací kousek je vybaven dvoulitrovým dieselem o síle 150 koní, což bude nejspíš nejžádanější motorizace. K běžnému provozu je naprosto dostačující i při plné obsazenosti, pro větší výkon můžete sáhnout ještě po dvousetkoňovém biturbu. S lehkou nohou se dá kombinovaná spotřeba udržet kolem sedmi litrů, pokud rádi dupete na plyn, čekejte spíš 8 až 10 litrů na sto. 

Verdikt

Pokud je pro vás prioritou prostor, nenajdete na trhu lepší rodinné auto. Šestou generaci můžete vybavit celou řadou bezpečnostních asistentů, jako je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, nouzové brzdění či rozpoznávání únavy řidiče, u čtyřkolky je k dispozici i asistent pro sjíždění kopců. Parkovací kamera je tak dobrá, že úplně zapomenete, že nesedíte v osobáku. 
Jedinou výhradou by mohl být tvrdší podvozek, pokud jste na drncání extra choulostiví. 

Zbývá otázka ceny, která rozhodně není malá. Francouzské konkurenty pořídíte o stovky tisíc levněji, to je neoddiskutovatelný fakt. Multivan si však svou cenovku obhájí a myslím, že vím proč. Pokud jde o ergonomické řešení, troufám si říct, že nic lepšího na trhu nenajdete. Podobně je tomu s možnostmi individualizace. Nabízených příplatků je taková hromada, že se jejich cena klidně vyšplhá na polovinu ceny celého auta. Ale pokud chcete, můžete mít snad všechno, po čem zatoužíte, navíc bez kompromisů v kvalitě zpracování. A vaše děti budou ten pokojík na čtyřech kolech milovat.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 750 ot./min
Točivý moment: 340 Nm v 1 500 – 3 000  ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 2 023 kg 
Maximální rychlost: 182 km/h
0-100 km/h:  12,9 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,3 l/100 km 
Cena modelu Comfortline s danou motorizací: 1 031 707 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 203 105 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
19. dubna 2018, 08:59
0

nějak jsem se nemohl dopátrat k těm benzínovým variantám, v české nabídce je konfigurovatelný jenom v pracovní skříňový verzi klasické TSI 150PS. U Multivanu v nabídce jenom nafta. Co si pamatuji, tak v T4 ještě byly VR6-ky. Je mi jasný, že v benzínu to tady asi skoro nikdo nechce. Ale co se týká dlouhých cest, ty americké busíky jsou vymyšleny víc na komfort, jsou pohodlnější a silnější. Některé umí schovat klidně všechny velké sedačky kromě předních do podlahy. Tohle je spíš dobře postavená a vybavená pracant dodávka za hodně tučný prachy...

reagovat
Viola Procházková
19. dubna 2018, 10:42
0

K benzínovým variantám je těžké se dopracovat, ale když si stáhneš ceník, někde je tam najdeš nenápadně zmíněné :)

bitner
19. dubna 2018, 09:23
1

reagovat
Bavoraczech
19. dubna 2018, 10:31
0

Přiznám se, že koncern VW nemám moc rád. Můj názor je ten, že prodávají průměrná auta za dosti nadprůměrnou cenu. O to víc to platí u aut ojetých. Dost majitelů je navíc dost "arogantních" vůči jiným značkám a jako jediné měřítko kvality berou spolehlivost a tvrdí, že to jejich TDI je samozřejmě to nejspolehlivější auto ze všech a jsou na něj ty nejlevnější díly, což vůbec nemusí být pravda.
Kdyby mě ale někdo nutil si vybrat některé koncernové auto, které nad konkurencí opravdu vyčnívá a stojí za to si za něj připlatit, bude to Caravelle/Multivan.

reagovat
mariov8
23. dubna 2018, 08:56
0

Raději Véčko, díky bohu Multivan opravdu není jediné rodinné auto do kterého naložíte všechno. Hezčí interiér, místo na nohy (nevadí tam tolik podběhy), spolehlivější motor (a nejenom ten, od dob T4 se poměry otočily), lepší plnotučná měničová automatická převodovka, navíc jedna délková velikost "mezi" krátkým K a dlouhým XL navíc. Délka L. Dorazí to obvykle nižší cena než u VW. Sedadla se sice hůře otáčí, ale zato snadněji vyjímají, což já dělám častěji. A pro mne je ergonomie mercedesu lepší, je to asi o zvyku. Rodina je nadšená. Já zatlačil trochu slzu za šestiválcovým Éčkem. Předchůdce třídy V také nabízel šestiválec, žel Evropě vládnou zelený...

KS
19. dubna 2018, 10:53
0

Pro české podmínky bude asi vhodnější Véčko od M-B, popř. Traveller díky komfortnějšímu podvozku. Táta měl v práci T5 Transporter a teď ji vystřídal Transit a to je prý teprve kostitřas, takže v tomhle světle se T6 jeví někde uprostřed. Podvozkově bude jeden z nejlepších Fiat Talento, škoda že nenabízí 4x4.

O třídu níž (MPV) bych nejspíš volil S-Max 180k + 6°DCT + AWD, to může být dost dobrý povoz. Sice nemá šoupačky jako Alhambra/Sharan, ale líp se s ním parkuje a jede prý jistějš a zároveň komfortnějš, nemýlim se? :-)

reagovat
Viola Procházková
19. dubna 2018, 11:07
0

Véčko je opravdu výrazně komfortnější, ale ta ergonomie kolem řidiče.... to fakt nejde.

Daniel Borský
19. dubna 2018, 11:12
3

Tvé přání otestovat S-Max je nám rozkazem, děláme na tom :)

KS
19. dubna 2018, 11:23
0

Nádherná barva. Koukám, tady teď frčí móda velkoprostorových aut, už i Kraba to postihlo (viz. Carnival) :-D

Jimi
19. dubna 2018, 11:46
0

ad móda MPV- jako další auto do rodiny ideální (samozřejmě záleží na prioritách), v menších velikostech se to dá už sehnat levně, řeší to případné problémy něco/někoho odvézt. Manželky, děti, psy, ... jsou z toho nadšené...

Breakthru
19. dubna 2018, 18:28
0

jak jdou barvy mimo mě, tak toho S-maxe bych si koupil už kvůli tomu:)

BubaaCZek
20. dubna 2018, 12:25
0

S-Max 2012 (2l nafta) muzu doporucit. Pohodlne svezeni a vcelku jiste v zatackach. Ale ta turbo diiirraaaaa. Strasne. Je to s prehledem vterina. Degraduje to veskerou zabavu na nulu. O zabavu tady ale nejde. Nalozis bez potizi velkou dovolenou. Zere to az nad 155km/h. Do 150 klidek, docela ticho a pohoda.

beastar
19. dubna 2018, 12:59
0

Abych nezapomněl než se tady slítnou odborníci všeho druhu a začnou tvrdit jak vw dělá špatný auta. A hlavně nespolehlivý. Což je samozřejmě totální bullshit. Když už tak dělá předražený auta s nesmyslným ceníkem výbav.

Transportéry vystřídal můj dobrý přítel asi v 9 kusech. A třech generacích. A nikdy ty auta asi do 700 000 km nepostihlo nic fatálního.A vždy všude dojel i s 2 tunama na hrbu. No nic nemá cenu presvedčovat o kvalitách lidi, co si myslí že kvalitu znamená automatická klima v ceně a dveře v elektrice. Trapný do všeho tahat nenávist k tdi. Když to jde koupit v benzínu:))

Jinak pěkně napsaný. Pár oblíbených příměrů, i když já si v nádražce dám radši Bouillabaissu. Jezdí to jako dodávka páč to je dodávka. A kostitřas tj stejně jako v minulý generaci. To trochu kazí dojem auta za jedničku. Mít tři děti plus, nebo dělat ve stavebnictví jdi do něj. Takhle mi stačí si i tom přečíst.
-
Komentář upraven 19. 4. 2018, 13:00:31

reagovat
beastar
19. dubna 2018, 13:17
0

Nemám stejnou zkušenost něco sem se s tim najezdil. Z tebou zmiňocaných závad sem neřešil nic. Vozejk taháme leta Ml/Gl a vždycky to ujede raketu bez poruch. Navzdory recenzím rádoby odborníků na netu. Který od sebe akorát opisujou pohádky. VW je na tom podobně... Každý tomu rozumí nejlíp;) O Německu si tady zrovna my dva můžeme psát celej den. Jsou to stejný lidi jak Češi. Jinak nevim jak poslední Véčko ale Viano mě bavilo víc než multivan páč to byla zadokolka.

-
Komentář upraven 19. 4. 2018, 13:24:04

Breakthru
19. dubna 2018, 18:27
2

Fakt je ten, že T4 je nezmar a spousta lidí přešla z T5 zpátky na T4, ale většinou jde o ojetiny.Nákup ojetý T5 je riziko, ale stejný riziko nastane i u T4...Věřím tomu, že pokud někdo koupí novasa, dávámu to, co potřebuje-žádný auto nepotřebuje nic navíc, tak to ty kilometry nahroutí...
jen prostě starej pětiválec je větší borec než ta hliníková mrcha.To je debilní motor, o tom žádná....Ale pokud je někdo prase, tak zabije i starou T4.U nás tyhle verky opravujem hodně a znám i z dřívějška, kde jsem zase dělal spíš Transity, tak když je auto, co má jeden šofér od novýho a nejlíp koupený za svoje, tak to vydrží do milionu.Jenže pokud je to firemní auto, kde se na tom střídá deset prasat, na servisu se šetří a umejvá se to jen za deště, tak pak pomře i stará T4 s 2.5 TDI....
Ta T5 je prostě dodávka, hnije to stejně jako každý jiný auto.Kotouč na práci, žádnej passat a motory jsou tam náchylnější.Ale ani u T4 to nebyla žádná výhra.Třeba 1.9TD člověk nesežene, to je nemožný, protože nerostou.Ta 2.4D není vůbec žádnej zázrak...jedině tu 2.5TDI, ale pokud nebyl řádnej servis, tak jsou to taky pasti...Jenže po těch letech, co už se nevyrábí a jezdí, člověk může sotva čekat něco perfektního.Jsou to pracanti....

sumy
20. dubna 2018, 10:02
0

Jsem si jen vzpomněl na tenhle obrázek. Jinak poslední transportér co by mi "šel k pleti" je T3 :-)

Autíčkový Jelen
19. dubna 2018, 16:09
0

Doma máme něco podobnýho, před garáží (protože se do ní samozřejmě nevleze) nám stojí Renault Traffic v 9-místné verzi z roku 2011. Zatím panuje naprostá spokojenost, to auto je úžasně měkky, takovej plyšáček na cesty, ale aby člověk byl spokojenej, tak k tomu musí samozřejmě přistupovat s tím, že ví co to je a co od toho chce. 115 koní, minimálně 2 tuny hmotnosti, vysoké těžiště a měkký podvozek znamenají, že to moc nejede a z ostřejších průjezdů zatáček mohou mít cestující vzadu klidně i nevolno. Stačí ale zvolnit, a najednou se z něho stane velmi pohodlný přepravník. Místa všude dost, člověk neřeší jak to dovnitř poskládat a co vezme, všechno měkký, lehce se ovládá, cestovní rychlost tak akorát 120-130km/h a má pocit, že by klidně mohl dojet až na konec světa.

reagovat
sheogh
20. dubna 2018, 10:04
0

Multivan je super, verze California dvojnasob, ale ta cena je proste hrozna. Kdyby za ty prachy clovek pak dostal alespon tu 3.2VR6 ci neco podobnyho :-( ... proste az budu shanet auto tohoto typu, bude skoro na 100% americky.... Nebo Sienna :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem