načítám data...

Volkswagen Golf 1.5 TSI First Edition: Chladný futurismus

Volkswagen Golf je vždy brán jako zlatý standard. Ale v době, kdy musí vše být off, road, nebo obojí? Není tak trochu reliktem minulosti?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Golf 1.5 TSI First Edition: Chladný futurismus

První Golf, který se mi dostal do pracek, byl tak nějak rodinný prvogenerační diesel. Jezdili jsme s ním z Ostravy na chalupu do Mezu, na vejlety a s bandou na kolo. Na střechu se vlezly freeridy tři, do kufru rozebraný čtvrtý a čtyři idioti s helmama hezky v teple navzájem si sloužili kamarádi jako airbagy… Celé dětství. Golf byl pomalý, měl čtyři kvalty, radostné řízení, nulovou hmotnost a až na pár běžných závad furt fungoval. Pak jsem koupil Sandru, to byla taky jednička, ale tuším patnáctikilo benzín. Takové jakoby GTI, původně modré, pak stříbrné a se zlomeným sedadlem řidiče. To byl bežva vozík, když už to člověk roztlačil, tak to odjelo. A nikdy tomu nefungovala páčka stěračů.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pak mě vozili mí literárně zdatnější kamarádi z Autocaru v těch nových a to byly při vší té snobskosti předohraby bez šance na srandu. Naprosto efektivní forma přepravy, modrá košile s jemnými proužky, rifle, opasek z pravé kůže a wingtipy. Normální úspěšný muž už od roku 76, tuším…

Takže jsem vlezl do podzemního parkoviště, bezkontaktně převzal testovací vůz první edice. No… OK, prostě tu černou věc, která je zvenku tak nějak jen zaoblená… Variace na horizontální linky té předchozí generace? 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale vevnitř jsou hrany! Tedy ne přímo hrany, ale taková ta účelnost. U Mini si pořád hrajou na nějaké přepínače z letadla, tohle je ten Muskův Drak! Jestli se moderním deskám letadel něco blíží, tak je to chladnost, účelnost a jednoduchost kokpitu nového Golfu. Je fakt, že většina toho černého plastu nikdy žádná varovná kontrolka neprosvítí, ale je to hezké a celé, úplně celé, dotykové.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ehh. Čekejte nářky. Nejsem toho příznivcem. Ale upřímně: dotykový panýlek světel v podstatě potřebujete jen překontrolovat, jestli dělá, to, co má, což on teda jako furt dělá… A hotovo. Celá ta věc je jen na řešení nestandardních situací. Je technicistně krásná a ač by fyzické čudlíky stejného designu byly naprosté porno, tohle je takové hezké pohlazení po duši za malé peníze na místě, kde je to jedno. A stejné je to i u zbytku ovládacích prvků. Až na ty, u kterých to jedno není.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Mluvím teď o ovládání klimatizace a rádia, kde se do žlábku pod displayem nastěhovaly kapacitní snímače a vy si přidáváte teplo nebo hlasitost pouhým poklepáváním po povrchu. Je to krásné přesně do momentu, kdy to chcete použít. Já vím, že je to levné a že se s tím člověk naučí, ale přijde mi to takové až zbytečné. A pak třeba komedie ohledně toho, že ovládání vyhřívaných sedadel je přes dotykovou obrazovku a je dostupné vždy. Ve výsledku tedy VW zaplatil za kus obrazovky, kterou mohl v klidu nahradit jedním spínačem a na té obrazovce ten prostor použít jánevim, třeba k zobrazení celkového nájezdu auta, abych to nemusel při vracení pět minut dolovat z infotainmentu, abych to pak vzdal a zjistil, že auto nabonzuje nájezd až v momentě, kdy ho vypnete.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Samé nářky zpátečnického pisálka, říkáte si, ale já dodám následující: Chtěli jste někdy auto s ovládáním jako ze Star Treku? Nemáte rádi bezůčelné "designové věci" a váš pohled na svět miluje uspořádanost? Interier nového Golfu budete milovat. To, jak dva displaye a jeden kus plastu obklopují volant a upřímně placatě hlásají do světa, že "tato plocha je přístrojovou deskou, nic víc a nic míň" je uklidňující, chladně efektivní a logické.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co na tom, že je pak jízdní projev Golfu prost nějakého charisma. Motor bez výkonové špičky znamená, že sice nedojde k překvapení u omezovače, ale nemusíte mít v hlavě věčnou trojčlenku, abyste se s autem vůbec někam svižně dostali. Prásknete tam rychlost +- jeden kvalt a tradá.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Řízení je přesné a neukecané, ale kdo by chtěl, aby se ovládací prvky jeho kosmírné rakety nějak pitomě klepaly a připomínaly mu, že je v pouhém vozidle nižší střední třídy… Navíc telefon připomínající placka vpravo obsahuje nastavení DCC v asi patnácti krocích. A kromě DCC si můžete nastavit i ACC a další kravinky, kterými si přitáhnete či povolíte trošku umělé odpory v řízení, nebo tlumiče podvozku, nebo agresivitu adaptivního tempomatu. Podvozek je - ať už v jakémkoli nastavení – schopen dobře kontrolovat odskoky kol, v komfortním módu je konejšivě houpavý a ve sportovním drží tak akorát na nějaký náznak vylomenin, ale stále je použitelně pohodlný.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Auto je navíc postaveno na kolech, která se zatím ani novinářům nepodařilo podřít a i kdyby na to došlo, nebude to příliš vidět, z celého interieru sálá chladná efektivita, materiály jsou příjemné a celé auto tak nějak krásně zmizí, když potřebujete jen někam jet.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Golf se stal za ona desetiletí z převratné novinky zlatým standardem a v posledních letech onou volbou pro rozumně uvažující spotřebitele. Stejně jako budou lidé nadávat na iPhone, protože nemá poslední vychytávky a nedá se v něm vrtat, tak budou automobilní hračičkové ohrnovat nos nad nedostatkem charakteru – nebo možná chyb – v poslední verzi golfu. Ale stejným způsobem, jako se běžným pozemšťanům líbí iPhone, bude se běžnému spotřebiteli líbit Golf. Ne proto, aby se jím chlubil, nebo se v něm vrtal, ale aby jen tak hezky bez problémů sloužil.

Golf mne dostal svou palubní deskou a na zbytek není potřeba si nějak extra stěžovat. A to je o palubku více, než jsem čekal.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Technické údaje

  • Motor a převodovka: 1.5 TSI, 150 koní (110kw) v 5000 – 6000 ot/min, šestistupňový manuál.
  • Spotřeba: dle WLTP: 4.8 l/100km, v testu: do osmi (Machačův komentář: žere tak nějak normálně)
  • Max. rychlost: 224 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 8.5 s 
  • Ceníková cena: Motorizace od 572 900 Kč, adekvátní konfigurace cca 700 000

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Peppan
07. června 2020, 15:33
9

Proste je to designove nic nerikajici (venku snad jeste vice nez uvnitr) ..pro presun z bodu A do bodu B asi fajn, ale bez spetky neceho navic. V dnesni dobe je to maly vuz za drazsi peniz nez by bylo zahodno. To je vsak dano je historii a brandem a celou touhle bezpohlavni dobou lidi, kteri jsou lhostejni skoro ke vsemu a zcela proste emoci..nic pro moji naturu, ale kazdemu co jeho jest..a nam jinym.. at JP atmosfericke benziny slouzi dal. Uz se tesim na nove V6tky, ktere se nam budou opet vracet i do teto kategorie vozu..

reagovat
Jimi
07. června 2020, 19:41
0

A už to funguje? Byly nějaké nouzáky za test a IT řešení vypnout a zapnout? Pozastavené prodeje kvůli softwarovým problémům... tohle se trochu podcenilo na to, jak se s tou digitalizací chlubí. V porovnání se 7.gen. je vidět, že Golf už má hrát 2.housle vzhledem k nejisté budoucnosti ID.3 ...

reagovat
Jan Machač
07. června 2020, 21:00
0

Tohle docela fungovalo a pokud vím, tak ta stopka je jen kvůli nespolehlivosti GSM konektivity pro SOS volání, takže to jsem nezkoušel ;-)

PeterLuk
07. června 2020, 20:15
2

Zadná časť vyzerá super (teda, ehm, až na tie nezmyselné fejkové výfuky), ale ten predok je hnusný. Pritom iné Volkswageny vyzerajú fajn, nechápem, prečo ho museli spraviť tak divne... Ako keby chceli konkurovať Priusu s tými svetlami.

reagovat
PeterLuk
08. června 2020, 02:57
3

To by som nebol ja, aby som to nevizualizoval :) Aby som len nekritizoval od stolu... Stačilo by pár úpravo, zväčšiť prieduchy, odstrániť ten divný výbežok svetiel...

Ch
Chochin
08. června 2020, 07:55
1

Takto to tušim vyzerá lepšie, ale aj tak mi predok nového Golfa pripadá, ako keby ho dizajnovali tak, jak v reklame na staru 206 :-D

CZmisak
08. června 2020, 10:12
0

On je ten "hrb" vepředu nad maskou, který zvýrazňuje ta malá světla, nebude jen samoúčelná věc, ale ochrana chodců.

Sedrik
08. června 2020, 11:18
2

Předek je divnej - to souhlas. Jinak je to ale docela pěkné auto - nenadchne a neurazí.

custom1
09. června 2020, 07:57
1

U testovaného vozu se mi líbí hlavně kola. A černá barva je hezky zvýrazní.
Sice mám také výtky k přední části (chybí mi tam nějaká mřížka), ale věřím, že v reálu by mi to asi bylo jedno. Jen bych chtěl světlý interiér...

Ch
Chochin
09. června 2020, 09:37
1

V reále to bude asi lepšie, tak to býva u väčšiny áut. Len vyraz tych predných svetiel mi pripadá taký mierne ospalý, alebo ako by som to nazval :)

PeterLuk
11. června 2020, 22:55
0

Toto predĺženie svetiel je to čo mi vadí. Ale už som to pochopil, má to nadväzovať na tú líniu čo sa tiahne po celom obvode auta.

Vapno92
08. června 2020, 10:48
7

Jasný dôkaz toho, že prevažná väčšina "koncernových" áut budí zhruba rovnaké emócie, ako chladnička či mikrovlnná rúra a sú asi tak vzrušujúce, ako práca na pošte...

reagovat
briza
09. června 2020, 15:31
0

Jakožto koncernovec a bývalý majitel tří vývojových stupňů musím říct, že mě dlouho nic tak nezklamalo, jako nová generace. Obzvlášť exteriér by mohl redefinovat výraz "kekel z pekel", nějak to na mě působí, jak vyhozený koncept Fiatu Tipo, kdy si dali designéři brejnstormink a usnesli se, že "Mamma mia vole Frančesko, sice jako děláme budget a nemusíme si s tím moc lámat hlavu, ale tuhle zrůdu přece nemůžeme pustit ven, uděláme to nějak normálně a hnusný to necháme jen vevnitř."

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem