načítám data...

Volkswagen Amarok V6 Aventura: Trochu práce, trochu životní styl

02. prosince 2019, 10:25 Zlokoč Ka Recenze & testy

Koupíte ho jen se šestiválcem, ve verzi double-cab a i v základu se slušnou výbavou. Na první pohled je jasné, že je to ‚něco víc‘ než pracovní stroj.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Amarok V6 Aventura: Trochu práce, trochu životní styl

Amarok je mezi pickupy mláďátko. Prodávat se začal v roce 2010, což z něj činí jeden z nejnovějších pickupů vůbec. Samozřejmě pokud nepočítáme věci jako Alaskan či X-klasse, to však nejsou auta, která vznikala od prvního šroubku jako úplně nové modely na vlastní platformě. Zároveň je Amarok jediným pickupem evropského původu a dlouho byl v těchto končinách také jediným hrdým nositelem šestiválce, takže na našem trhu prakticky neměl konkurenci. Dnes již konkurenci má, a to celkem nebezpečnou – právě v podobě zmíněné X-klasse, která naši redakci navštívila letos na jaře. Čas od času tedy odbočíme ke srovnávání. Nabídne se i srovnání s odcházejícím Fordem Ranger 3.2. Bez ohledu na to, jak srovnání dopadne, musím hned na začátku vyseknout VW jednu velkou poklonu. Pustit se v jedenadvacátém století do vývoje úplně nového auta, které není crossover ani elektromobil, je odvážné rozhodnutí hodné uznání. Nota bene když automobilka nemá s výrobou pickupu pražádné zkušenosti (nepočítáme-li model Taro, což nebylo nic jiného než přebrandovaný Hilux), navíc se jedná o společnost, jež je všechno jen ne excentrická. 

Krátce před vyzvednutím testovacího Amaroku jsem obdržela telefonát, že bylo bohužel nutné demontovat z jeho střechy stan. Pocity jsem v tu chvíli měla poněkud smíšené. Pak během pár dnů noční teploty klesly pod nulu, dnes tedy za to moudré rozhodnutí všem zúčastněným děkuji. Nejspíš bych neodolala nutkání opět testovat naplno a to by nedopadlo dobře… K testu jsme tedy dostali Amarok ve verzi double-cab (jinou u nás nekoupíte, vlastně už ani ve světě), šestiválcem pod kapotou a nejvyšší výbavě Aventura. 

O designu se asi rozepisovat nemusím – vypadá prostě jako pick-up, zároveň nezapře svou příslušnost ke stáji VW. Je to mohutný, majestátně působící vůz, v dané výbavě má navíc takový lifestylový šmrnc, že si s ním jistě neutrhnou ostudu ani fotbalové matky před branami drahých soukromých škol. Nad bílou barvou se sice dneska hromadně ohrnuje nos, ale auto těchto rozměrů v ní vypadá už trochu jako letadlo, a to jsou rozhodně body k dobru. 

Po nástupu vás uvítá dobře známé koncernové prostředí. Místa je tu habaděj a sedačky počítají s tím, že do nich budou usedat i lidé, kteří umějí žít. Ergonomie mi u VW vždycky přišla celkem zdařilá, a pokud už s koncernem nějaké zkušenosti máte, nebudete nic hledat. Radiomapa sice ve srovnání s novinkami působí poněkud archaicky, všechny věci ale fungují, jak mají, a mírně zastaralá grafika se k autu vlastně docela hodí.
Pokud máte zkušenost spíš s pickupy, možná budete marně hledat kolečko pro přepínání na rychlou a pomalou čtyřkolku. Tohle auto má stálý pohon 4x4 se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, vedle řadicí páky se tedy nacházejí jen tlačítka pro vyhřívání sedaček a z těch terénních to je uzávěrka zadního diferenciálu a offroadový asistent. Redukce pro verzi se stálou čtyřkolkou k dispozici není. 

Ono je ale na první pohled jasné, že Amarok v sériové podobě není vůz určený do nejdrsnějšího terénu, nýbrž pro univerzální užívání s velkým důrazem na komfort. Ani v terénu tudíž nebude vyžadovat offroadovou kombinatoriku a pokročilé skills řidiče, ale své chování přizpůsobí podmínkám skrze elektroniku. Vy potřebujete jen zmáčknout tlačítko “offroad”. To upraví chování převodovky, zklidní otáčky a zajistí přibržďování jednotlivých kol dle okamžité potřeby. O terénním řízení tak stačí vědět to, že strom z cesty neuhne a ze strmého svahu věci dolů nejedou, nýbrž se kutálejí. V případě pickupu mi tento přístup k offroadové problematice přijde logický a smysluplný, za jeho volantem totiž většinou nehledáte dobrodružství a adrenalin (ještě jsem neviděla, že by si někdo takové auto koupil na testování limitů na offroad trialech, o nevyhnutelných nevýhodách jsme se nakonec sami poučili ZDE), ale spíš praktičnost a tažnou sílu. 

Ta Amaroku rozhodně nechybí. 190 kW je stejná hodnota, jakou nabídne i jediný současný konkurent – Mercedes třídy X. A je to hodnota velmi důstojná, ať už chcete táhnout přívěs s dvojicí dostihových koní, nebo letět po dálnici rychlostí, na jakou jste zvyklí ze svého ‚nepracovního‘ auta. Ještě příjemnější je pak projev motoru, který v nízkých rychlostech zůstává téměř neslyšný a ve vyšších zní zkrátka jako šestiválec, ne jako traktor. Přesto je z mého ryze osobního pohledu pětiválec v Rangeru akusticky příjemnější. 

Na rozdíl od Mercedesu má Amarok na zadní nápravě odpružení listovými pery a na jízdě je to samozřejmě znát. Přesto je cestování na poměry pickupů nadprůměrně komfortní. Navíc stačí zadní část jen lehce zatížit, a s poskakováním je konec. Vítězství v této kategorii sice drží X-klasse, ale hned o druhé místo se popere Amarok s Rangerem, pak dlouho dlouho nic a teprve potom následují všechny ty Navary, D-Maxy a L200. Většinu času budete mít v Amaroku pocit, že sedíte ve velkém SUV. Pracovní charakter auta se vám bude připomínat jen dlouhatánským převodem řízení a samozřejmě rozměry, které je třeba mít na zřeteli hlavně při parkování.

Verdikt

Vyšperkovanou verzi Amaroku si nejspíš člověk nekoupí na svážení klád z těžko přístupných končin lesa, mnohem častěji bude auto tahat zmíněné kopytníky a ještě častěji se zkrátka bude jen prohánět po silnici a pouštět hrůzu na ostatní účastníky provozu. Je to skvělá volba pro všechny, kteří chtějí svůj pracovní vůz používat jako každodenní dopravní prostředek – kromě velikosti se totiž od běžných osobáků vlastně ničím neliší. Skvělý motor, pohodlný podvozek, super výbava, nic z toho vám nebude připomínat, že jste kvůli velké ložné ploše na korbě museli slevit z jakýchkoliv dalších nároků. Tohle auto si z pojmu kompromis odnáší jen to nejlepší.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2967 cm3
Výkon: 190 kW (258 k) v 3250–4000 ot./min
Točivý moment: 580 Nm v 1400–3000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 2053 kg 
Maximální rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 8,3 l (9,7 l)/100 km
Cena modelu ve výbavě Aventura od 1 533 625 Kč
 



 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jardeur
02. prosince 2019, 13:43
1

Jsem zvědav !!! Když se dnes za autem tahají koně ..zda třeba za 50 let se za nějakým hyperpohonem budou z nostalgie tahat auta ))))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem