načítám data...

Vito Tourer START+ 114 CDI: Nejlepší kombík

Prý "levná dodávka pro dělníky" mne okouzlila a vrátila mi lásku v Mercedes. Proč?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Vito Tourer START+ 114 CDI: Nejlepší kombík

Jsem někde na severu čech. Před sebou mám černou plastovou přístrojovou desku ze které se line nějaká velkolepě velkolepá hudba a všude kolem mne se za sklem neslušně rychle vzad odvíjí příběh únorové vichřice. Jediné, co vnímám, jsou pocitově nekonečné zdvihy podvozku hltající všeliké výmoly místních cest a cestiček. Moje pozorovatelna je dostatečně vysoko, abych se nestresoval nějakou jízdou za naloženým kombíkem, vidím vše a jen uvažuju, jak se asi trápí malinká kolečka, která bedýnku neslušnými rychlostmi unášejí vstříc dalšímu nepodařenému lift-off oversteeru.

Ne, na to jsem i já moc velký srab. Odlehčit záď a přitáhnout je sice sranda v Saxu, ale tady jde taky o ty vertikály a já bych nerad volal do Mercedesu a oznamoval nešťastným lidem, že "… je v tom lese a asi nepůjde jen tak vytáhnout". Ale to je to jediné, co mi brání si s předohnanou dodávkou hrát jako blázen. Samozřejmě, že nepředjede Caterham, ale její ovládání je tak uspokojující… 

Dovolte mi ale zeširoka odstoupit. Vlastnil jsem jen dva Mercedesy a na delší užívání jich dalších pár pokradl kamarádům. Okolí je vidělo jako esenci luxusu a pohodlí nebo rychlosti, já v nich viděl originály. Pamatuju si, když jsem poprvé sedl do Piána. Kormidlo místo volantu, pocit, že odpružení je gumové nejen nahoru a dolů, ale i do stran a nulová zpětná vazba v relativně těžce se ovládajícím řízení. K tomu sedačky odpružené poctivou ocelí a opět tuhý podvozek. Celé to bylo úplně jiné, než jiné evropské škatulky, nebo ameriky, ke kterým jsem vždycky tíhnul. Ale fungovalo to. Piáno je dle mého jedno z nejlepších vozidel historie a klidně to může být dýchavičný dvěstěd. I ta 380se byla v podstatě jen velkou netečnou lodí, přesto se to s ní dalo "řezat". Ale hlavně to byl promyšlený kus techniky, kterému vždy stávkovala jen tak "luxusní" výbava. 

Kolikrát jsme měli s Honzou rozepře, kdy on tvrdil, že tlačítka z bagru do luxusního auta nepatří a já kontroval, že právě patří, protože luxus, to má být na furt. Mercedes byl pro mne vždy protiatomový základ a na něm navěšené zbytečnosti. A z luxusněji laděných modelů, které jsem měl v poslední době v ruce mě bohužel ani jeden nevzal za srdíčko tak, jako tahle "obyčejná" dodávka. Odhaluje totiž minimálně náznaky onoho starého protiatomového piána. Už nemá obrovitý netečný volant a pérovací sedačky, posunuli jsme se o dekády jinam, ale ten pocit z dobře odvedené práce tam dole je pro mne neotřesitelný.

Je faktem, že celá přístrojovka je černá jako uhlí z mého domovského kraje, ale také je plná jednoduše použitelných čudlíků. Je komické, jak se černobílé rádio raduje z obživnutí hláškou, že se řidič nemá nechat systémem rozptylovat. To fakt nehrozí. Na druhou stranu po spárování s telefonem to celé funguje krásně intuitivně včetně přepínání skladeb. To lepší modely na jeden čudlik nemaj. Navíc přístrojový štít má sice jednobarevný, ale velmi funkční display a budíky jako takové jsou jednoduše čisté a elegantní. A pak je tu starší verze mercedesího volantu bez dotykových plošek. V kůži. Je bezva. Sice nežije životem okruhového speciálu a je celkem málomluvný, ale skvěle se drží a má tlačítko hlasového ovládání. Má pěkný chod a nic nedělá. Takže si můžete mačkat, pokud jste neurotik… 

(Hlavní výhoda interiéru “levného” Vita ale tkví v tom, že díky chybějící výbavě zbylo místo na odkladací schránky a poličky, které v luxusní V-Class zoufale chybí. Nemáte tu tedy sice k dispozici barevnou obrazovku ovládanou soustavou kolečka a dotykové plošky, ale za to si máte kam odložit telefon, peněženku a klíče. A do té díry pod rádiem se přesně vejde banán. – pozn. Kubajs)

136 koníku motoru dle principů Rudolfa Diesela sice nezní jako moc, ale s dodávečkou docela slušně upaluje. Jde o motor nafukovací, takže časté řazení není až tak potřeba. Přesto je fajn, že je převodovka poskládaná do krátka. Tohle se už u normálních aut nevidí. Stará škola, kdy bylo důležitější mít dobrý kvalty, a ne dlouhý kvalty, tady stále přežívá. A je to velmi osvěžující. Hlučnost není problém a ve spojení s tankodromu-vzdorným podvozkem dodává hnací ústrojí dost výkonu na nějaké to neslušné "být první".

V edici Start+ je auto vybaveno jen obyčejnou lavicí pro tři pasažéry a šoupačkami jen na jedné straně. Auto se mi tak líbilo, až jsem si začal pohrávat s myšlenkou, že vám jej doporučím. Ale té lavice jsem se bál. Takže jsem provedl originální test: Kolik toho naspím po cestě do Náchoda jen s pomocí oné druhé řady a příručního bojového polštářku (viz foto). Prospal jsem to skoro celé. Automobil je pohodlný!

Navíc když tu lavici posunete úplně dozadu, sice přijdete o kufr, ale budete mít uprostřed auta prostor rozbalit nějaký ten radostný koberec a máte rodinný prostor na všechno. A s dětmi už se nemusíte potkat. Ono totiž celá ta věc stojí jen o 100 000 Korun více, než Octavia combi v základu a já mám takový ten pocit, že jde o lepší alternativu. Těmi černými nárazníky sice moc stylu nenaženete, ale zase budete mít výhled a nebudete muset hrát tetris.

 

Verdikt:

Autu chybí tempomat a zadní couvací sensory. Kromě tohoto si prohlídněte druhou řadu sedadel a pokud se vám bude líbit, neuděláte chybu.

Technické údaje:

  • Motor: Vznětový čtyřválec, 1749ccm, turbo, 100kw (136 koní)
  • Převodovka: Přímo řazená, šestistupňová
  • Hmotnost: 1910kg
  • Max. hmotnost bržděného přívěsu: 1800 kg 
  • Spotřeba: Udávaná 7.3 kombinovaná, v nerealistickém testu do 9 l/100km.
  • Cena: Vše, co vidíte za 724 790 Kč včetně DPH.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
01. března 2020, 12:51
7

Tohle je recenze přesně, dle mého gusta. To auto je v základu za velmi příznivou cenu cca. 630k po nějakou z nejvyšších verzí bude za cca. 1,6mio plně vybavené (190k, 4x4, 9g, kůže, dveře na obou stranách, komfortní podvozek, navi, atd. ).
Může konkurovat zmíněné sociální Oktávce po Supa v Laurinu. Možná budou tyhle osobní dodávky budoucím trendem namísto dnešních nesmyslů.

reagovat
Safa
01. března 2020, 13:37
0

Hele, myčka v Horoměřicích. :o)

reagovat
beastar
01. března 2020, 14:31
1

Hmm já nevím jako konkurenci kombi oktávky to moc nevidím ani u nás natož třeba v Německu:) To je až úsměvný tvrzení. Jinak si to umím dost dobře představit jak se to pohybuje. A krátký kvalty jsou super. Člověk v tom má pocit obrovského zátahu a krouťáku. Navíc je tak trochu pán situace. Výš sedí jen kamioňák, autobusák a driveři top SUV.

Jinak to považuji za nejlepší dodávku na trhu v téhle velikosti. A i je to v rámci kategorie docela pěkný auto. A Vklasse v plný to je jiný svět. Tomu fakt může stačit v Evropě málo co.

reagovat
Ju
Junior
01. března 2020, 15:00
3

V mém okolí na to už dva lidi přišli.
Na soukromé ježdění prostě používají osobní dodávky. Jeden Tourneo Custom, druhej Multivan. Styl je na nic, praktičnost level milion. Kupní cena většinou, v porovnání s podobně vybaveným sedanem / kombíkem, na smích.

Jasně, když objíždíš državy, zákazníky, dodavatele, tak A8 jakože pořád ftw. Ale jak už to máš jednou v píči a jezdíš jenom po okolí, tak proooč ne.

reagovat
Ronoath
01. března 2020, 15:53
3

Hej, to je nějaká krátká recenze! To auto mě zaujalo tolik, že to chce aspoň o dvě třetiny textu více! (a to bez ironie, mám tahle auta rád.)

reagovat
beastar
01. března 2020, 16:01
2

Už od toho článku o DS7 mám takový pocit, tě problém pro mě není obsah. Typy aut. Spíš to že je to hodně posunutý ke klasickým testům. Navíc to jsou auta který jdou normálně trochu kolem mě.

Ale opravdu délka textu by mohla být delší. Respektive asi se fakt i věnovat spotřebitelský stránce věci. A tím nemyslím kolik pytlů cementu a Vasyla to odveze. Tudíž obsahově dobrý co do čtivosti.
-
Komentář upraven 1. 3. 2020, 16:02:11

PanPetr
01. března 2020, 16:55
-1

Taky tu úplně tyhle testy nemusím. Autíčkář by neměl psát o autech tohodle typu. Jsem hodně auto pozitiv, ale krabičky typu Citroen cosi, Viano apod. nemají s radostí z pohybu vůbec nic společného.

PanPetr
01. března 2020, 16:55
0

Pardon, ono to je Vito. :-)

Jakub Pospíšil
01. března 2020, 17:02
6

Kdyby o tom nebyla polovina diskuze u DS7, tak bych asi nějak reagoval na tu větu "Autíčkář by neměl psát o autech tohodle typu".
Takhle ale jen poděkuji za komentář a traffic.

Autíčkový Jelen
01. března 2020, 22:03
6

Já si naopak test o dodávce přečtu velmi rád. Nejen že je jich na internetu narozdíl od testů kombíků, normálních aut a SUVéček žalostně málo, ale myslím že dodávky náhodou na autíčkáře sedí i tím, že o nich se zas až tolik nepíše, zvlášť pokud to chce vidět člověk z jiného pohledu než buď úplné holátko pro dělníky, nebo VIP Multivan pro zazobance. A podle mě Autíčkáře nedefinuje jaká auta testuje ale jak je testuje. Samozřejmě, že nás tady nejvíc zajímají podivná, netradiční auta, speciály, úlovky z bazoše a plechcupové šroty, ale dobře a netradičně napsané články na moderní auta tu podle mě taky mohou mít své místo. Autičkář je o tom, že se v recenzi nebudou řešit poslední litry kufru a lupou sledovat spotřeba, ale zaměří se na netradiční pohledy na recenzi auta. A to klidně na recenzi nového, třeba né zas tak zajímavého auta. Stejně jako člověk nemůže mít každý den na svačinu dort, nemohou být na autičkáři každý den testy jen těch podivných aut. A pokud budou ty testy dobře napsaný, tak mně to absolutně nevadí. A pokud tady někomu chybí ještě více článků o podivnostech, může, díky úžasným výdobytkům dnešní doby, lehce přispět do sekce "Blogy" a obohatit nás o jeho dojmy a pojmy.

PanPetr
01. března 2020, 22:10
0

@Jakub Aha, tak ten jsem právě ani nerozkliknul. :-)

saage
01. března 2020, 22:14
1

Super, dodavka! Na to jsem se tesil uz od clanku Citroenu. :-D

Autíčkový Jelen
01. března 2020, 22:26
2

Proč by nemohla mít dodávka nic společného s radostí z pohybu? Se vším je podle mě sranda když člověk jede rychle/zkouší něco netradičního/nahání osobáky na okresce. Myslím že tahle fotka od Powerslidelovera to definuje krásně. A to ten člověk má LaFerrari, Pistu, Hurracana Performante atd.!

saage
01. března 2020, 22:45
-1

Jasne.. zabava nahanet osobaky na okresce s dodavkou... Achjo

krab
01. března 2020, 23:14
0

Saage, jen se nedělej, dyť je to tvoje Vito přeci ještě taková ta poctivá mechanická práce. Nedownsizovaný poctivý diesel, charakterní manuál, nutnost meziplynů a když to všechno pěkně zapadne, tak podřadíš v kopci přesně do vrcholku točivýho momentu a Vito i tu osmdesátku cestou nahoru z Holešovic na Prosek dokáže v klidu udržet. A cítíš se u toho jako profesionál :-D

saage
01. března 2020, 23:24
-1

Jojo, to sem celej ja.. :-) Musim taky nekdy vycihat na okresce nejakou 911 a pekne necekane ji zkusit nahanet a pozavodit.

beastar
01. března 2020, 23:29
0

To jsou ty kritici. A potom si spokojeně zapálí v Multivanu kamelku jak dobrodruzi. Nakopnou ten diesel warp power a jedou hlava nehlava. Vždyť je to taková romantika. Kola duní, motor třese s celým vozem. Žádná debilní výbava v tom. Sedíš na motoru:D Tu 911 v tom smázneš jak nic. Protože vyjet v 911 Proseckou přes ty posraný díry na každým metru to nedovoluje víc jak jet 30 na dvojku... To Vito nebo mulťák dole hrábnou za dva a nahoře tam za 5 osm pětek jak nic...

Autíčkový Jelen
01. března 2020, 23:44
2

Lidiiii, trochu s nadhledem taky samozřejmě :D :D :D Samozřejmě že dodávka není 911, jen chci říct, že trocha zábavy se dá svým stylem zažít podle mě se vším a není vyhrazená jen pro M3, 911 RS, R26R atd. a nemusí být spojená s rychlostí pohybu

Zajda
02. března 2020, 09:38
2

Vidím to jako Jelen, zábava je hlavně o tom kde jedu, s čím jedu může být třešnička na dortu. Stačí když auto nehází klacky pod nohy, což u dodávek není problém, jejich ovládání je nastavené pro řidiče, ne utlumené pro neřidiče. Nejlepší jízdy jsem zažil v dieslové Astře nebo A3 z půjčovny na dovolené.

Ha
Habakukk
01. března 2020, 19:17
0

V roce 1997 kupovali rodiče Vito L 110D vlastně ve stejně konfiguraci za 900t kč. Z normální výbavy nemělo vlastně nic, švyhadla, bez klimy, bez ABS a ani jeden airbag.

reagovat
Autíčkový Jelen
01. března 2020, 22:07
0

My měli v rodině stejnou generaci, akorát Vito 108CDI z 1999, takže už motor s Common railem. Úplný holátko. Parádní auto mechanicky, až na to, že po 17 letech zrezlo na prach.

beastar
01. března 2020, 22:11
1

A tak 17 let ještě docela dobrý, že vydržela. Já když videl kolikrát některý ty 5 lety éčka to byla tragédie tohle jejich období.

saage
01. března 2020, 22:16
-1

Mame v praci Vito 109. 2.2 TD rv 2005. A z kastle uz moc nezbyva, nastesti ma cervenou barvu, tak s tim rezem to tolik nebije do oci. Jinak na nej nedam dopustit. Jen by to mohlo obcas jet do kopce rychleji nez kamiony. :-)

Autíčkový Jelen
01. března 2020, 22:20
0

Traduje se, že do 1999 to bylo ještě horší. Pak přijeli němci do továrny ve Španělsku (kde se Vito vyrábělo) a udělali v tom trochu pořádek. Řekl bych že zpracování interiéru docela vylepšili, nový motory taky byly dobrý, ale rezlo to strašně pořád. Ale je pravda, že to je nemoc celkově všech mercedesů z té doby, třeba na éčkách to jde neskutečně vidět. S jedním jsem měl tu čest. Člověk skoro prostrčil prst skrze podběhy. Ale mělo najeto 420t a mechanicky bylo cítit stále skvěle.

beastar
01. března 2020, 23:32
2

To je nejhorší na těch Mercedesech 95 až 2004 že to hnije neskutečně. Mechanicky a elektronikou jsou to fakt poctivý a dobrý auta. Optikou dneška. Když člověk vidí kolik toho furt jezdí a jak. CLKačka bývají taky typicky totálně ve smrti, céčko méně ale taky humus... No prostě vlastně všechno. Kromě AMG, ale to se nevyrábělo na stejných linkách:)

Moses
02. března 2020, 04:32
0

Mozem iba potvrdit. Jazdieval som na Vite 111CDI a nebyt tej hniloby, ktora to skrz-naskrz rozozierala, tak to bola super masina, s ktorou sa dalo jazdit tak, ze clovek nemal vobec pocit, ze jazdi s dodavkou. Dalsi problem na tom bola zadna naprava, ktora hucala pri vyssich rychlostiach - asi odisli loziska.

Ha
Habakukk
02. března 2020, 14:00
0

No ta 97 hnila jak prase hlavně na kapotě a předních dveřích. Prý první rok výroby tedy 96 byl na rez ještě horší, ale kdo ví. Pozinkovaná kastle by to určitě vyřešila.

Johny₤฿₡
02. března 2020, 18:39
0

Ono to je tím, že Mercedes prostě rozlišuje osobní verze aut a dodávky kvalitou a zpracováním. Nejvíc je to vidět právě na Vito 1. a 2. generace, kdy ty auta po 5ti letech mají hnilé úplně vše. Oni tak nějak počítají, že ta dodávka za 3 až 5 let v DE najede 300tkm a cokoliv nad 300 tkm podle němců nemá na silnici co dělat. Ale už nepočítají, že se to doveze do Čech, stočí a mělo by to jezdit dalších 15let . Teprve Vito někdy kolem roku cca 2010 bylo svařené z pozink.plechu a stejně, na firmě máme pár let starý 3,0CDI 4x4 a nevypadá nijak extrémně zachovale.

Johny₤฿₡
02. března 2020, 18:45
0

A co se týče třeba C-Klasse W203, auta po faceliftu jsou jak mávnutím kouzelnou hůlkou najednou zdravá, a před FL hodně trpí korozí. Tam je antikorozní odolnost horší než u staré W124.

Autíčkový Jelen
02. března 2020, 21:02
0

Zajímavé Habakukk asi je to kus od kusu. U vás přední kapota a dveře rezly, u nás vůbec. U nás to byly prahy, zadní dveře a boční posuvné dveře. Do teď si pamatuji jak člověk práskl posuvnými dveřmi a pak si klidně mohl vzít lehce jejich tak asi centimetrový kousek na památku domů :D Něco na té teorii osobních a užitkových dodávek může být, stačí se podívat i na první sprintery nedávno ukončené generace, některé jsou taky flekaté jak dalmatíni.

Johny₤฿₡
03. března 2020, 11:40
1

Jelen - myslím obecně osobní auta a nákladní auta (včetně VITA). Viano prý bylo taky ošetřené o něco lépe a druhá generace je prostě vždycky lepší než dodávka. A C-klasse jsem uváděl jako případ výjimky že i ta osobní verze hnije vždy, před FL.

Bulldog
02. března 2020, 09:46
0

Jeden z nejlepsich testu co sem tu kdy cetl.
Mam predstavu o feelingu z toho auta a nemusim se k nemu priblizit.
Navic dava sakra smysl zrovna tohle holatko odrecenzovat, pac je proste super :):)

reagovat
Ha
Habakukk
02. března 2020, 11:06
0

Problém je, že 136 koní v prázdném autě je asi ok, ale pokud do auta naskládám 5 lidi a kufr věci bude dynamika tak nějak vlažná.

reagovat
Jan Machač
02. března 2020, 12:35
0

Hele není to zas tak strašné, samozřejmě se při plném naložení nebude dát tak radostně předjíždět, ale brzdou provozu se člověk nestane.

Zajda
02. března 2020, 13:23
1

Zde přichází ke slovu to lehké zpřevodování, které umožní využít většinu těch koníků většinu času.

ro
rock
02. března 2020, 11:14
1

Rodinný auto? Vlastně proč ne, ony ty dodávky už dneska nejsou až taková tragédie. Co mám zkušenost s autem téhle třídy, tak to jde trochu hůř vytopit/vychladit, je to trošku hůř odhlučněný (nebo v tom ten zvuk víc rezonuje), plasty jsou poněkud plastovější :-), je to citlivější na boční vítr a. A to je asi tak všechno.

P.S.:
Ve svém okolí mám pětičlennou rodinu, která doma na dvorku zarůstá plevelem Galaxy, a na dovolené a vlastně skoro kamkoliv jezdí Transitem. Protože nakládal jste už někdo věci na dovolenou do Transitu? Prostě nacouváš k domovnímu vchodu, otevřeš zadní dveře a nahážeš to tam. Ať je toho kolik chce, ani to nepokryje podlahu :-)

reagovat
mariov8
02. března 2020, 12:52
1

Jezdím teď nejvyšší linii Vita, tedy Select s motorizací 119CDI a pohonem 4x4... Necelých 200 koní to rozhuláká na 100 pod 10 vteřin, auto má přes 2,4t, boční vítr už musí mít opravdu sílu a voda to taky jen tak nezvedne. Jenom už to holt nejezdí do 7L, ale spíše za 9. A přesně, rodinný bordel na dovolenou nebo materiál na barák... jak malinu. Někomu vyhovuje i vzpřímený posez, děcka do sedačky taky na pohodu. A ne, není to takový létající koberec jako bývalé postarší E kombi, ani jako náhrada velkých MPV to nefunguje, funguje to spíše až jako jejich další stupeň, velikost. A když se člověk drží při zemi a dělá u dealera velký oči, od milionu to také nemusí moc utéct. Což dnes ty velká MPV nebo jejich pohrobci stojej všechny. Takže jenom pozitiva. Tady ten motor jsem si zkusil a jako nové to zastudena dělá kravál, ale po zahřátí a pár kilometrech už byl klid. A když jsem to vracel, čuměl jsem na palubní počítač jak puk, umí to i za těch 7L, tedy seshora, ale umí.

esmo
02. března 2020, 13:06
1

Máme doma VW Multivan 6.0, 4x4 110kW a jako rodinné auto to funguje skvěle, na všechno. Moc dobře se s ním jezdí, výkon je tak akorát dostačující na předjetí brzdy v ix20. Komfort výtečnej a odkládacích prostor bambilión, tak jak má ve správným užitkovým autě být :)
Kdo nezkusil, tak nepochopí, jak skvělý tyhle auta můžou být...samozřejme MB je zase kus jinde.

reagovat
Fa
Fandatik
02. března 2020, 21:24
0

Tak Mulťák je trochu jinde než Vito. Na porovnání by jsi musel vzít osobní Transporter.

esmo
03. března 2020, 06:20
0

Osobní Transporter máme ve firmě, to stejný v bledě modrým, akorát horší interiér a pevný lavice. Bereme ho třeba na dovču s kolama. Jezdí se sním ještě líp, protože je lehčí o ty těžký posuvný lavice :D
Mulťák je spíš Viano, já vím :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem