načítám data...

VEB Sachsenring Trabant 601: Má platonická láska

15. listopadu 2020, 19:39 20 komentářů Jan Machač Editorial

Už desetiletí mi uniká svezení v Trabantu. Jsem tím strojem fascinován a v tomhle článku se pokusím neobratně popsat, proč...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rozum jsem nabíral v osmdesátých letech. Na ulici Výškovické byly dva pruhy bez přerušení příčnými prahy, šipky na vozovce byly hranaté, značek bylo málo, nebyly reflexivní, ale orezlé, a kdo namontoval do zadního světla žárovku nad 5 Wattů výkonu, dostal pokutu. Já jako malý šolda chodil po parkovištích, koukal na tachometry a probíral se spolužáky učeně, že se začaly vyrábět Trabanty modré.

Na společenském žebříčku byl Trabant někde mezi bicyklem a Maluchem a to jen proto, že Maluch měl čtyři takty, což je o dva více. V mé dětské mysli však byl tento rozdrážděný vysavač voňavým poselstvím ekologií neposkvrněné doby. Jeho štiplavě nasládlý odér doplněný cinkáním nepravidelného volnoběhu spolu s nádherně modrým a hustým kouřem z výfuku, to prostě bylo něco! Kam se hrabou žigulíky, vždyť ani nekouří…

foto: Archiv města Ostravy

Znal jsem vzdáleně několik majitelů Trabantů. Příbuzní sousedů měli Trabuko jako rodinný automobil a chudák hlava domácnosti snášel uštěpačné komentáře o hrozném autě přesně do doby, než nastala následující situace: Trabuko zablokoval hodobóžový nestartující žigulík. Rodina se usnesla, muži si vyhrnuli rukávy a bakelitový zázrak jednoduše z celé šlamastyky vynesli.

Starší manželé rekreující se na dokonale upravené chaloupce se přesunovali taky Trabantem. Byl vždy čistý, hrdě kouřil a brblal a z celého obrazu byla cítit skromnost, pokora a hořkokyselý fakt, že na lepší auto není.

A můj učitel češtiny jednou objevil své Trabuko odnesené do lesa. Tím se kruh uzavřel a až na krátké zvezení na místě spolujezdce se Trabanty z mého života naprosto vytratily. A je to škoda, protože Trabant sice vypadá jako normální staré komunistické auto, ale i na poměry starých komunistických aut je dost neortodoxní a plný pitoreskních detailů. A nejde jen o to, že se v něm řadí deštníkem…

Oni totiž komunisti sice naplánovali výrobu pokrokového vozu s "mírným přihlédnutím k výrobní ceně", což se jim tak nějak i podařilo s modelem P50, ale tím objektivní úspěchy vzaly za své. Díky jejich neschopnosti jste si však ještě v roce 1989 mohli dopřát tu radost z nákupu zcela nového vozu opentlenému následujícími charakterovými vlastnostmi:

Reznoucí bakelitová karoserie

Splácnout při vysoké teplotě odpadní bavlnu ze Sajuzu spolu s fenolovou pryskyřicí sice poskytlo materiál na kapoty, blatníky, dveře, střechu a tak, ale základem karoserie byl svařovaný ocelový skelet. Až na ten se pak tyhle nezničitelné díly lepily, nebo snad nýtovaly. Trabanty tedy nekvetly na hranách blatníků jako každé slušné auto, ale hnily jim zásadní nosné díly karoserie. Zcela skrytě očím většinového diváka. 

 

Soudruzi se s tím totiž nemazali, postavili svařovnu, ve které svařovali karoserie, a také lakovnu, ve které se lakovalo. Mezi nimi nové, právě svařené a nenalakované karoserie převáželi na otevřených návěsech. Legendární obětí toho všeho je - lidově řečeno – Vlaštovka. Malé kovové cosi velikosti zhruba desetiny kapoty z Cadillacu drží pohromadě motor, uložení přední nápravy a zadní část karoserie.

Volnoběžka jen na čtyřce

Cože? Říkáte si možná… Dvoutaktní motor (k tomu se ještě dostaneme) je mazán palivem, takže když nic nespaluje, nemaže se a zadře se. To je ten důvod, proč nikdy nevidíte dvoutakt brzdit motorem (teda… ono to jde, když je tam dodatečné mazání, ale to sem netahejme, tyhle imperialistický manýry). Dvoutakty mají prostě volnoběžku. Něco jako je "cvrček" na kole, kdy se motor může klidně zastavit, ale auto pojede dál i se zařazeným převodem. Chytré, že? Ano. Trabant má tuto věc pouze na čtyřce. Na čtyřku se tedy prý jezdí téměř pořád. Ono typicky rychlé řazení nahoru, které připomíná vyběhnutí tří vysokých schodů, je tedy prostým výsledkem snahy dostat se na top gear a užít si třeba časem i maximální rychlosti kolem sta kilometrů za hodinu.

foto: rallye-magazin.de

Sportovní charisma

Ne, nevolejte do Bohnic. Trabant byl v NDR jedna ze dvou možností, jak si pořídit automobil. No a bylo tedy jasné, že se s ním bude i závodit. Dokonce se dal dohromady i tovární rallyový tým. VEB Sachsenring založil svou sportovní divizi už 1. dubna 1960. Jak příznačné datum…

Dokonce ještě v roce 1980 se jim podařilo druhé místo v Rallye Akropolis ve třídě do 1150 kubíků. Ujel jim jen Autobianchi A112 Abarth. Největších úspěchů prý ale dosáhli při 27 let trvající účasti ve finské Rallye. Finové totiž dlouho provozovali i skupinu do 850 ccm a Trabuka prý docela válela. A když to nevyšlo, Finové to prý suše komentovali slovy o lepence v lese. 

A to měl vrcholný Trabant 800RS jen 64 koní. Jsem navíc přesvědčený, že by se poznatky rallyového týmu mohly promítnout do zlepšení na autě. Teda pokud by se v té situaci vůbec mohlo něco někde promítnout…

Sofistikovaný motor

V jednoduchosti je síla. Předválečná konstrukce DKW byla soudruhy osekána na kost. Vodní pumpa není potřeba, máme vzduchové chlazení. Hlavy se vám nezkroutí, nejsou, máme válce, je to dvoutakt. Žádné ventily. Žádná benzinová pumpa, nádrž je nad motorem. Ano, automobil pak hezky hoří, když to někam pošlete, ale ta úspora!

Kdysi jsem se rozplýval nad Fordem T a jako jeho přednost udával zejména fakt, že nemá ani vodní pumpu. V Trabuku nejen že není ani jedna pumpa, ale voda taky není potřeba. Tohle se povedlo, je to ukázka a cvičení na téma, jak jednoduše jde vyrobit motor. 

foto: Wikimedia commons

Přeplňování rezonátorem

Když už jsme se dotkli sportu, nemůžu nezmínit poslední nádherný detail, který však není typický jen pro Trabant. Dvoutaktní motory se moc nedají přeplňovat klasickým způsobem. Je to dáno faktem, že když se nasává směs, zároveň se vyfukuje, takže hrozí, že pracně vyrobený tlak kompresoru jen vyhučí do výfuku. Navíc se kdysi kdosi zamyslel a přišel na skutečnost, že zvukové vlny se odrážejí, zvuk má v podstatě konstantní rychlost a zvukové vlnění je v podstatě jen o lokální změně tlaku.

Jak na to přišli, se mě neptejte, sám to chápu jen matně a představa, že měli k celému výzkumu k dispozici železo, hliník, tužku a pravítko, mě naprosto fascinuje.

No ale na co přišli: Když z výfukového portu dvoutaktu vystřelí horký vzduch, začne chladnout a smršťovat se. Vzniká za ním tedy podtlak. Tenhle podtlak nám teď pomůže vytáhnout spaliny a potáhneme si s sebou ven za výfuk i trochu té čerstvé směsi. A teď pozor. Změna tlaku neznamená, že nám lítají molekuly plynů tam a zpátky, ony ty změny tlaku následují, ale pomaleji. Takže když nám ty tlaky letí ven od výfuku, napřed tlak a pak podtlak, odrazíme si to tak, že těsně předtím, než nám píst zavře výfukový kanál… Prostě ve správný moment musí vysoký tlak dovalit až do válce, s sebou vezme trošku té nové směsi, výfukový port se zavře a máme přeplněno.

Je to fascinující technologie, která na první pohled nedává žádný smysl. A ano, tipujete správně, funguje to jen při omezeném rozsahu otáček. Mimochodem… Na stejném principu funguje i pulzní motor proslavený německými raketami V-1.

foto: Wikimedia commons

Trabant je prostě jiný. Jiný i na poměry jiných automobilů. Jeho historie je prošpikována paradoxy a dějinnými zvraty. Je symbolem zmaru plánovaného hospodářství, ale také ukázkou dávno zadupané chytrosti německých inženýrů. 

A krásně voní. Musím se někdy svézt…

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
15. listopadu 2020, 23:12
0

Vacsinou som sa v aute nebal. V Trabante som ale zazil asi najstrasidelnejsiu jazdu vo svojom zivote :D

reagovat
ko
kotlar
15. listopadu 2020, 23:13
11

Bude-li pan redaktor míti cestu do Práglu, nechť se ozve. Rád ho provezu jednou 601kou z roku 1982... Nebo 136tkou z roku 1989...
????

reagovat
Jan Machač
16. listopadu 2020, 10:06
0

Pan redaktor je prejžák už i oficiálně, takže jen jednoduše začne somrovat ;-)

ko
kotlar
16. listopadu 2020, 16:15
0

Stačí mi napsat na kotlar@seznam.cz a když bude sucho, tak není problém. Zítra pár lidí zrovna jede na vyjížďku, sraz v 9:00 na parkovišti v ulici Výstavní na Jižňáku před pumpou Shell. Jsem z Černého Mostu... Nashle.

custom1
16. listopadu 2020, 19:01
0

Krásný Trabík! ????????

custom1
16. listopadu 2020, 19:02
0

Ty otazníky mají znamenat "palec nahoru". ;)

ko
kotlar
16. listopadu 2020, 20:18
2

Díky! Ty moje ??? pro změnu značí smajlíka.. :-) Si rozumíme, že! :-) Mějte se a ať máte jakékoliv čtyřkollové přibližovadlo, AŤ TO JEZDÍ!

Blix
16. listopadu 2020, 09:19
1

Teda nevím jestli se o laděném výfuk da mluvit jako o přeplňování. Mi přijde trochu přitažené za vlasy.

reagovat
MB
MBMB
16. listopadu 2020, 13:11
0

Tak o přeplňování z definice jde. Je to standardní a nemálo používaná věc, které se říká dynamické přeplňování, či přeplňování pomocí dynamických efektů. Lze jej podobně aplikovat i na sací potrubí.

sumy
16. listopadu 2020, 16:21
1

Jj. Jak ty "laďáky" hvízdaly na modelářských motorech.To až rvalo za uši. Na starý (ještě s plochou přírubou karburátoru) MVVS 3,5ccm mi to s přímý laďákem točilo cca 23.000 rpm. S klasickým tlumičem stěží k 20.000rpm.

PepaSFI
16. listopadu 2020, 16:48
2

u dvoutaktu to tak skutečně je, ikdyž teda popravdě řečeno, spíš než přeplňování, je to jakési omezení ztrát. Dvoutaktní motor je motorářská schizofrenie, neuvěřitelná směsice kladů a záporů, vzájemně se vylučujících pravidel a kompromisů. Teoreticky má velký potenciál, dá se vyladit na neuvěřitelné parametry, jenže jen někdy a někde. Míchá se tam dohromady plnění a výfuk, část směsi se tratí výfukem takže klesá účinnost a jdou z toho špatné emise. Výfuk se nedá pořádně tlumit aniž by to narušilo práci motoru. A ta rezonanční výfuková komora, to je problém. Aby dobře fungovala, musí mít určitý tvar a velikost a pak je zas problém to nějak do vozidla zastavět. Dobře to bývá vidět na motocyklech, taková výkonnější Cross motorka s dvoutaktem má před motorem obrovský baňatý cosi. Ovšem pak to je síla. Naproti tomu, československé motocykly nad kterýma někteří slintají i po padesáti letech, byly popravdě řečeno hrozný křápy. Oni tam nedali ani sací ventil, natož rezonanční výfuk, takže část směsi vylítla výfukem a část to kejchalo zpátky do karburátoru.

Blix
16. listopadu 2020, 18:47
0

Jasně, ten rezonátor spíš supluje výfukový ventil a když je dobře spočítaný snaží se vytáhnout co nejvíce spalin a pak zase nacpat zpět co nejvíce směsi a nějak tu hrůzu zachránit :) U čtyřtaktu to funguje taky jak v sání tak výfuku jen to není tak markantní rozdíl. Ve článku se píše o kompresu a pak o rezonátoru, nějak mi to nejde k sobě prostě.

Dvoutaktní kroska stačí klidně 125, to je nářez koli koní tam může být. :). Z bežných ČS měla sací šoupe snad jen jawa 90, jinak se moc nesnažili. Ale rezonanční výfuk má každý dvoutakt, bez něj to moc nefunguje, stačí sundat a zkusit bez něj.

PepaSFI
16. listopadu 2020, 19:02
0

ony ty výfuky byly spíš škrtidlo co vytvářelo protitlak než rezonanční. U motorových pil to tak je pořád, tam to jinak nejde, z toho nemůže trčet rezonanační komora. Taková zajímavost je Babeta, tam dokonce ten rezonanční efekt cíleně sabotovali, netuším proč. Teda tuším, škoda 105 měla taky dokurvené sání, nejspíš proto aby se víc oddělily ty lepší stroje od těch horších. Já Babetu nikdy neměl ale prý stačilo vymontovat výfukové koleno a kousek zkrátit jeho konec co vedl do tlumiče. Stroje na export to prý tak měly. Tím že se to vyústění ocitlo na začátku kužele toho výfukového tělesa, začala ta rezonance fungovat a to vzdychadlo jelo mnohem líp.

Jenda_K
16. listopadu 2020, 20:53
1

Tak u tý Babety to bylo jednoznačný, co by moped měla maximální konstrukční rychlost 40 km/h a na to byla konstruována.
Největší rozkvět Babet nastal v okamžiku kdy na mopedech ještě nebyla povinná přílba a na malých motocyklech do 50 cm3 již ano. V té době je omladina začala ladit, zkracování té zmiňované trubky, přetryskování nebo celá výměna karburátorů, zvětšení a přeleštění kanálů, následně menší rozeta vzadu a z Babety se stával úplně jiný stroj. Běžná provozní rychlost kolem 50 km/h maximálka té bráchovo se mnou a míma 86 kg váhy cca 55 km/h. Rekordmanem byl Petr, který jezdil motokros a s tátou naladili Babetu tak, že maximálka byla nad 80 km/h, hrdí majitelé Simsonů jen koukali, když je předjížděl a mizel v dáli. No a potom zavedli blembáky i na mopedech a bylo hotovo.

Blix
17. listopadu 2020, 14:46
0

Měl jsem babettu 210 a ta umělá výkonová díra se dala hodně neochotně překonat v dlouhém a prudkém kopci a pak frčela tachometrovych 65 i po rovině jak dlouho chtěla, ale jak člověk zpomalil nad 45 už to nedostal. Jestli byla upravena nevím. Na pionýrů nebo simsonu když se sundá výfuk tak vůbec nejedou, ale proti babete to jsou Muscle biky :)

cP
cPetan
17. listopadu 2020, 17:23
1

U mého pionýra znamenal rozdíl mezi utěsněným a neutěsněným kolenem výfuku, jestli vyjedu, nebo nevyjedu testovací kopec na trojku :D

ransom
16. listopadu 2020, 17:01
7

Ehh, Traboš můj, kdepak je mu asi konec? Určitě přišel do nebe.
Táta měl jednoho z nejstarších 601 tudor (pardon, soudruzi z NDR jim říkali Limuzína), kterého mu nakonec ukradli. Já měl o pár let později kombíka (dle názvosloví výrobce Universal). Těch příhod a fíglů bych mohl vyprávět... Se šestivoltovou elektrikou to mělo problém navrknout motor, protože startér chtěl příkon, a dva volty poklesu v palubní síti už byly pro 6V zapalovací cívky fatální. Tak jsem pod palubovku strčil čtyři Ni-Cd tužkové články (tehdy poslední výkřik techniky akumulátorů) a páčkovým vypínačem jsem při startování přepínal zapalování na náhradní zdroj. Jednou jsem to pak zapomněl přepnout nazpátek a ujel asi 15 km, než začal Pryskyřník prskat.
Zacukání při dosažení rezervy v nádrži bylo mnohem naléhavější než jakákoli kontrolka a jingle. Člověk fofrem přepnul kohoutek a mazal k nejbližší pumpě.
Z pískovny dokázal po nezpevněné cestě odvézt šest metráků písku (víte, kolik sám vážil?). A když mi při tom jednou ruplo listové péro, vyměnil jsem ho na heveru - teprve později jsem se dočetl, že to bez speciálních pomůcek a asistenta nejde.
Když mi došel benzín, dotlačil jsem ho jednou rukou skrz okýnko skoro kilometr k pumpě. Když mi spadnul z heveru na prsa, prostě jsem ho odstrčil bokem.
Každá cesta byla dobrodružstvím. Miloval jsem ho.

Jen drobná technická poznámečka: V-1 nebyla raketa. To byla V-2

reagovat
PepaSFI
16. listopadu 2020, 19:14
1

vzhledem k prostorovým dispozicím to bylo spíš kupé a to by kombík potom byl shooting brake :-)
Já měl dva, v době kdy to ještě nebyl hit. Ten první měl ještě jednofunkční topení, na zimu se musela přendat hadice z náporového větrání na výfukové topení, palivový uzávěr byl u spolujezdce pod nohama. Ten druhý už měl topení dvoufunkční a navíc bufíka. To byl komfort! Oba byly s 12V elektrikou, ten první přestavěný, ten druhý už original z fabriky. Krásně to startovalo i v nejhorších mrazech, dyť v tom motoru je asi 5 pohyblivých součástí.

martin_100
16. listopadu 2020, 21:08
1

Jooo měl jsem 4..... 2 Universaly a dvě limuzínky. To byly stroje. Rád sem s nima jezdil a byla to sranda.... A Tak jsem po cca 10 letech pústu letos koupil další dva kombíky. Jeden celkem slušnej pojízdnej na renovaci a jeden totálně shnilej vrak na díly. Letos nebyl čas se tomu pověnovat a tak uvidíme jestli třeba příští rok....

reagovat
Opelfahrt
17. listopadu 2020, 02:41
1

Ano, konečně správný termín: „limuzínka“ :-)



Poslední komentáře