načítám data...

UAZ Patriot 2.7: S burlakem v Milovicích

Autíčkáři nejsou jen milovníci Miaty a sportovních vozů. Své místo tu mají i off-roady a v Rusku je ještě pořád dělají poctivě.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: UAZ Patriot 2.7: S burlakem v Milovicích

Některá auta se mi hodnotí snázeněkterá mi dají opravdu zabrat. Proto se teď rozplývám nad srpnovými fotkami UAZu Patriot a jen těžko píšu recenzi. U většiny testovaných aut totiž dokážu zachovat objektivitu a nějakým způsobem popsat jeho reálné vlastnosti. S UAZem mám tu potíž, že se mi moc líbil a vím, že většina z vás mu ani nedá šanci. Možná i kvůli zemi původu. Celý týden za volantem ruského off-roadu začal dost zvláštně. Ze všech lidí mi ho dohodil právě Matěj, který obyčejně míří do luxusních SUV a nedávno objevil svůj fetiš v podobě vy-víte-čeho. Když mi nabídl na týden Patriot, myslel jsem, že si dělá srandu z mého ne úplně tuctového vkusu. Po pár hodinách ve vlaku jsem ale skutečně stál před poctivým kusem techniky lakovaného do hnědé metalízy. Pak jsem si málem koupil Nivu, od čehož mě v poslední minutě odradila jen představa, co by mi na to má drahá asi řekla. Večer se povážlivě přiblížil, Matěj odjel v Suzuki Jimny (které je vlastně taková terénní Miata) a já mohl probudit k životu velko-objemový čtyřválec a začít obdivovat produkt ruského kapitalistického hospodářství.

Patriot díky svému hranatému střihu vypadá mohutně ale ve skutečnosti je menší než třeba Nissan Patrol GR, Mitsubishi Pajero, nebo Opel Forntera. Bavit se o designu je zbytečné, jelikož na autě se žádný nenachází. Světla jsou zhruba tam, odkud by to mělo svítit, převisy jsou takové aby nepřekážely a celý vůz je lakován odstínem, na kterém se nejlépe skryjí skvrny bahna a pouliční špíny. Celkově je vzhled zcela podřízen funkci, což mám osobně nejraději.

Jen co jsem nasedl do kabiny, zaujaly mě obrovské lány lesklého tvrdého plastu. Není sice hezký, zato je na něm vidět každý škrábanec. Na druhou stranu vám ho velmi rychle přestane být líto. I zde vítězí funkce nad formou a v tom duchu máte vždy po ruce nějaké to bytelné madlo, či kapsu na drobnosti. Sedačky byly v testované výbavě potažené koženkou, která slibovala snadnou omyvatelnost a všechna čtyři místa byla vybavena elektrickým výhřevem. Vyhřívaný pak byl i věnec volantu a tenké měděné drátky protkávaly nejen zadní ale i přední sklo. Tomu se prosím říká winter paket! Na palubě byl tempomat, klimatizace, palubní počítač, zkrátka vše, co může řidič potřebovat ať už se vydá kamkoliv. Vprostřed palubní desky, mezi výdechy klimatizace, našel své místo vestavěný tablet s operačním systémem android. Jednoduché a spolehlivé prostředí, srozumitelné mapy, fungující handsfree, vážně sedím v ruském voze? Jedinou výtku bych směřoval k pátým dveřím. Podobně jako testovaný EcoSport, i UAZ má kvůli rezervě páté dveře otevírané do boku, jen by dávalo větší smysl, kdyby umožňovaly přístup od chodníku a ne od silnice. Zavazadelník samotný spolkne nadélku kryt náhradního kola Suzuki Jimny, které jistý nešikovný redaktor prorazil.

Hodnocení interiéru je podružné, jelikož tento vůz je celý o technice, kterou skrývá pod relativně moderním kabátem. Samonosnou karoserii nehledejte, tohle je poctivý rámový podvozek osazený dvojicí tuhých náprav. Vzadu najdete stará dobrá listová péra, ale předek je již vybaven vinutými pružinami. Srdcem vozu je čtyřválec značky ZMZ (Zavolžskij Motorovyj Zavod) o objemu 2,7 l s výkonem 150 koní a točivým momentem 235 Nm. Projev motoru je podobný vznětovým jednotkám. Nejvíce síly má ve středních otáčkách a pro terénní zaměření vozu se perfektně hodí. Na motor navazuje pětistupňová převodovka a redukční skříň. Výkon je přenášen na zadní nápravu s uzamykatelným diferenciálem. Pohon přední nápravy lze přiřadit 'napevno' takže vůz není vybaven středovým diferenciálem. Ovládání redukční převodovky, uzávěr a systému 4x4 je soustředěno na středovém panelu. To je u testované prémiové výbavy elektronické a já bych mnohem raději klasickou dvojici pák.

Jízda po zpevněných cestách je v naprostém pořádku, dokud se nerozhodnete pokořit 90 km/h. Přeci jen jde o starosvětský off-road a rychlé silniční tempo si vyžádá jak neúměrnou spotřebu, tak značný hlukový diskomfort. Nakrátko poskládaná převodovka však umožňuje svižné proplétání se městským provozem, komfortně naladěný podvozek je ideálem pro české silnice a ve městech vybavených tramvajovými pásy zjistíte, že světlá výška 350 mm je tak akorát. V kontextu současných německých automobilů bych pak kvalitu jízdy označil za vyloženě pohodlnou. A situace se ještě zlepší, jen co opustíte asfalt. Na polňačkách, uskákaných lesních cestách i na betonové D1 se Patriot chová předvídatelně. Nejednou se přistihnete, jak po takových cestách jedete jako po okresce. Pokud by vám ani nezpevněné cesty nestačily, můžete se vydat na toulky lesem, poli či tajgou. Díky krátké jedničce a silnému motoru jsem redukci řadil jen tak ze sportu a valil jsem se kudy mě zrovna napadlo. Jediným limitem, na který budete narážet jsou vnější rozměry vozu s dlouhým rozvorem, ale to už se musíte opravdu hodně snažit. Dokonce i se 'silničníma' pneumatikama jsem se vyšplhal do svahů, do kterých bych se pěšky nepustil.

Matěj mi ale Patriot půjčil z jednoho konkrétního důvodu a tím byl výlet spolu se zmíněným Jimny, Foresterem a Land Cruiserem na tankodrom v Milovicích. Ani nevíte, jak rád bych vám teď porovnal výkony zmíněných vozů v terénu, žel já se do Milovic nepodíval. Zákeřně jsem nabušil přehrávač sovětskými pochody a ráno si ode mne přebral klíčky Jeník, načež v mlžném oparu rozespalosti zamířil kamsi za Prahu. Tak snad příště.

 

Pár postřehů od Kubajze

Narozdíl od Adama jsem nemusel vyrazit za kulturou a proto jsem se onoho sobotního rána vypravil do Milovic. Na místo srazu jsem dorazil s půlhodinovým zpožděním, takže stačilo jen hodinku vyčkat a do areálu tankodromu dorazil Jeník za volantem Patriota. Hned se nám jal prezentovat některá svérázná řešení ruské automobilky a klepáním na rozličné kusy plechu a plastu dokazoval předimenzovanost (nebo poddimenzovanost) konstrukce vozu.

Když jsem tedy poprvé zahlédl UAZ Patriot, neudělal na mě zrovna dojem. Nepomohl tomu ani design. Vysoká krabice bez jakékoli invence nejvíce připomíná pokusy čínských výrobců o kopie slavnějších evropských offroadů. Autu tak nějak chybí designová myšlenka, nějaký jednotný styl. Celé to působí tak, že kdosi ve vývojovém centru UAZu zkrátka nakreslil jednoduchý tvar auta a na něj se pak tak nějak lepily různé díly jako světla, kola, dveře, nebo rezerva (nepochybuji, že přesně tak to bylo – Adam). Rozhodně to není vůz, kterým uděláte dojem na sousedy v satelitním městečku.

Nějaká ta ozdobná lišta v interiéru nebo ledkové denní svícení působí spíše jako úlitba marketingovému oddělení značky, než reálný záměr konstruktérů. Celý vnitřek je tak bizarní směsicí luxusních prvků (vyhřívaný volant, sedadla, radiomapa) které jako by namontoval nadšený kutil s vteřinovým lepidlem a samořeznými vruty na utilitární plastový základ.

Kdyby moje setkání s Patriotem skončilo na parkovišti, brzy bych na něj zapomněl a považoval ho za trapný pokus ruské automobilky, který nestojí za bližší zkoumání. To bych ale udělal velkou chybu.

Stačilo prvních pár metrů na sedadle spolujezdce, prvních pár překážek na offroadovém hřišti a byo jasné, že tenhle behemót na rámu bude sbírat body někde úplně jinde, než v oblasti měkčených plastů. S klidem si poradil s prudkým stoupáním i klesáním, hluboké jámy projížděl jako by se nechumelilo. A to všechno prosím bez zařazené čtyřkolky. Se zapnutou redukcí a offroadovým asistentem byl jedinou překážkou řidičův strach o půjčené auto.

A potom jsem přesedl na sedadlo řidiče a zkusil si Patriota sám. Jako offroadový laik jsem nejprve vybíral jen mírně zvlněné cesty, ale díky Jeníkovu hecování jsem si časem troufl i na hřiště pro nazvedaná monstra s drapáky. Nebudu lhát, párkrát to úplně nevyšlo, delší rozvor občas způsobil, že se UAZ pověsil někde na břicho, ale stačilo zařadit zpátečku a zkusit vyjet překážku jinak, nebo rychleji a bylo po problému. A celou tu dobu jsem se královsky bavil.

Ještě si dovolím malou vsuvku k radiomapě. Již při letmém pohledu je jasné, že je to prostě jen čínský tablet s androidem zastavěný do palubní desky. Zdá se to sice jako amatérské řešení, ale dává to dokonalý smysl. Odladěný systém funguje s okamžitou odezvou, ovládání je dokonale plynulé, vše se dá do detailu nastavit a když Vám náhodou nějaká funkce chybí, stačí ji jednoduše doinstalovat. Nelíbí se Vám základní hudební přehravač? Není problém, stačí si stáhnout z Google Play jiný. Stejně tak můžete původní navigaci vyměnit za Waze, nebo případně celé zařízení flashnout a nahrát si svůj systém. Zkrátka geniální. Oproti radiomapě v nedávno předtím testované Navaře, kde byly možnosti přizpůsobení téměř nulové je tohle o sto procent lepší řešení.

Uplynulo asi pět hodin a já musel UAZe vrátit. A vůbec se mi nechtělo. Nechápejte mě špatně – pořád to byl místy dost diskutabilně zpracovaný, nepříliš hezký, hlasitý a žíznivý povoz, který občas vydával víc pazvuků, než moje dvacetileté Volvo, ale všechno jsem mu to rád odpustil. Na cestách, kam je Patriot určen, na tom totiž vůbec nezáleží.

Verdikt

Patriot je poctivý kus techniky překvapující nečekaným komfortem. Tohle auto skutečně není pro každého a pokud denně nevyužijete odolné rámové konstrukce, nejspíš jej nikdy nedoceníte. Na volném trhu pak jako hlavní argument přednáší nízkou cenu, servisní nenáročnost a levné náhradní díly. Kdybych měl někdy vyrazit na pořádnou expedici a svěřit svůj osud do rukou techniky, byl by Patriot první volbou.

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový řadový čtyřválec  2 693 cm3 
Výkon: 105 kW (143 koní) v 4 400 ot./min
Točivý moment: 235 Nm v 3 700 – 4 100 ot./min 
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 150 km/h
Pohon: poháněná zadní náprava s možností připojení přední
Cena testovaného vozu: 635 000 Kč
 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
04. ledna 2019, 20:28
1

A kde tu zmiňovanou cenu máme? :)
Jinak já musim za sebe říct, že se mi tenhle, pro Rusko, typicky design libi. Super kara

reagovat
tazzz
05. ledna 2019, 10:19
2
sumy
04. ledna 2019, 21:14
0

Jen poznámka ke svetle výšce. 350mm to doopravdy nebude. Pod diferakem jestli se nepletu pouze 210. A to je... no žádný zázrak, ale taky dobry.

reagovat
Karel999
04. ledna 2019, 22:53
2

"v Rusku je ještě pořád dělají poctivě"

V Rusku nikdy nic nedělali, nedělají a pravděpodobně nikdy dělat poctivě nebudou.

reagovat
tazzz
05. ledna 2019, 10:47
1

Nejspíš to bylo myšleno v tom smyslu, že v Patriot nemá kontrolu tlaku v pneu, hauptnu z papíru kvůli chodcům a asistenty na cokoliv.
Je to prosté auto, které si opraví každý Ivan někde za Uralem kladivem, kombinačkama a šroubovákem a bez problémů bude jezdit na těch jejich tankodromech, kterým říkají silnice.Kdybych byl farmář, těžák, lesní správce nebo střelmistr na lomu, tak bych o tomhle autu uvažoval, protože za ty prachy nic lepšího do terénu není a fakt, že to montují opilí rusáci je mi šumák.

Adam Forman
05. ledna 2019, 11:34
0

To jsou ty predsudky, no. Tazzz to trefil :-)

sumy
05. ledna 2019, 13:12
1

Ale na druhou stranu je třeba dodat, že stejnou ci lepsi(čti spolehlivejsi) službu odvede v podstatě kde co ve věku 2-3 let z produkce zavedených výrobců a bude to za ty samý peníze. Stačilo mi vidět, jak se vyrábí nový buchanky. To je kvalitou čína před 20 lety. Zbytky drátů po svařování, tmely patlany štětkou a jen sem tam... koroze v základní výbavě... No asi bych neměl koule na to odložit půl melounu bez DPH za ruský stroj. Když vidím ten detail zavírání kapoty... to je jak kdyby to už ten Ivan za Uralem tím kladivem opravoval. Tak nějak jsem si u toho vybavil pana Kantanku z Ghany :-)

tazzz
05. ledna 2019, 14:19
1

Jasně.Je to náhrada za historický UAZ 469 a že to dělají humpolácky je pravděpodobné.Jetina za stejné peníze udělá to samé, ale už jsou tam rizika - odpočet DPH, důvod prodeje, možná vyšší cena náhradních dílů atd.Patriot není žádná hvězda, ale kuoce si určitě najde a naše republika určitě není jeho stěžejní trh.

beastar
05. ledna 2019, 14:28
2

Přesně tak. Cílovka je jinde, než tady u nás. Ukrajinou začíná a končí někde za tím Uralem. Plus střední východ, Afrika možná nějaký prdele kolem rovniku. Tam to je extra moderní pohodlnej offroad (klima, gps, kůže) případně naopak topí to. A jen na domácím trhu je jistě zájem.

A mimochodem ano rusové nejsou švýcaři. O moc horší kvalita montáže než v tureckém závodě Bmw či montovně Škoda v alžíru už tam zase není. A že se tam chlastá?:)) Ne o moc víc jak u nás a rozhodně ne všude. Jinak aby nevznikla mejlka. Rusko rád nemám a je moc nemusim. Leč obchod je obchod. Tyhle auta na ty jejich cesty a mentalitu jsou ideál.

Karel999
06. ledna 2019, 10:31
1

Ano, na jejich cesty a mentalitu jsou ideál, ale nemůže přeci někdo říct, že to dělají poctivě.

MartinCoupe
07. ledna 2019, 10:45
0

Byl jsi tam někdy Karle? T34 taky nebyl žádný vrchol techniky, ale ty Tigery a Pantery to nakonec umlátilo.

beastar
07. ledna 2019, 16:10
0

A co teprve KV2 a nakonec IS. Možná tam nebyli polstrovaný sedadla jako v Pantheru a tak dobrá ventilace a tak sofistikovanej podvozek:)) Nakonec to prostě na kvantitu stačilo. Já nijak nehájím jejich jistou nepřesnost ve výrobě. Nicméně za SSSR se dostali do kosmu v podstatě se svojí technikou a dost věcí se podařilo. Neřikám že bych chtěl jako Adam doma Ladu či tak něco. Jen prostě oni tyhle auta vyrábí pro sebe a sobě blízké trhy.

Příroda je tam místy ještě hodně divoká není to jako jet tady na Šumavu:D A myslim, že na vývoz třeba do Afriky... Jak řikám tam je to v podstatě vládní auto.

sumy
08. ledna 2019, 12:11
0

S tím dobivanim vesmíru to nebyla až tak SSSR záležitost. Stejně jako na straně USA. Byl to spíš souboj německých konstruktérů na různých stranách:-) Ale jo, zmakli to.

Matěj Podhorský
08. ledna 2019, 12:41
0

Je pak otázka, zda se ti, třeba na východě Ruska, vyplatí koupit nové toto, nebo jak to tam dělá každý druhý, dotáhnout nějakou použitou Toyotu LC. Nikoho nesere, že jsou pravostranný a líta jich tam hodně. Třeba když byla z Japonska spousta utopených aut, tak najednou na východě (Vladivostok a tak) byla spousta "nových" aut tohodle původu

beastar
08. ledna 2019, 16:48
0

Jasně Matěji, ale proč hned mluvit o východě. I na západě je dost bordelu jak vyjedeš někam mimo outskirts měst jako Petrohrad tak si taky o 50 let zpět. A je to jak u nás. Bohatší Rusové chtějí nový auto. Ne nějakej ojetej dotaženej bazmek. V tomhle jsou lidi na světě všude stejný. Navíc pak máš upjatý nacionalisty co si prostě chtěj koupit domácí značku. Je to velká země a i kdyby jsme tam na krásně byli všichni co si tady píšeme budeme každej trochu odlišnou zkušenost. Mě šlo spíš jenom o to ohraničit ten trh kam to auto je dobrý. A představa že všude v Rusku je mor bída a rakovina je taky taková chorá.

sumy
12. ledna 2019, 18:32
0

Jedna fotka k te "staré poctivé mašině" Takto je řešeno připojování předku. Elektrická sragora v nejnižším místě s hromadou nechraněných kabelů. Tomu dávám životnost tak rok, maximálně 2... Popřípadě tak 3-4 brodeni vodou hlubší 20cm.

PepaSFI
13. ledna 2019, 09:15
1

tak to bylo celkem jasný, jak tam nejsou páky, budou tam dráty. Ale že to nemají aspoň pod kusem plechu, to je blbý. Holt je to podobný jak říkával v práci jeden bývalý řidič náklaďáku: "to je furt Tatra nezná bratra, Tatru nic nezdolá, Tatra je nezničitelná. A pak při nakládce padne trochu hlíny za kabinu pod korbu, tam co jsou tak hezky vyskládaný všecky ventily od vzduchu a než všecky ty káblíky co upadnou zastrká zpátky tak u toho zešediví"

sumy
13. ledna 2019, 09:26
0

Spousta automobilek to řeší "Když tam nejsou páky, rozhejbem to podtlakem" to je o dost sympatičtější řešení. Tohle je prostě domaci kuteni motorkem z grilu.

beastar
05. ledna 2019, 14:20
3

V rámci kategorie si říkám proč ne. Je to trochu old school. Dneska auto na rámu aby člověk pohledal takže za 6 kil waj not.

A souhlasím s Kubou v tom, že u těch levných aut do toho vlepit Androidí tablet a vrazit k němu tlačítka je dobrý řešení. Na co vyvíjet nějakej svůj blijať system, když už to někdo vymyslel. Dřív nebo později to potká všechny auta. Auto je jen další zařízení vedle telefonu, ntb, tabletu a telky....

reagovat
sumy
05. ledna 2019, 17:15
0

Vcelku souhlas, hlavně s předchozím komentářem a přesným označením trhu, kam to patří. Tak jen k te ceně. Pridáš 100 a máš L200. Respektive, u patriota jsou ceny "od" a reálně to bude těch samých 7kileček jako za micinu, nebo F Ranger. Ty auta mají cenu v místě svého vzrodu před proclenim a nabalenim všech ourednickejch nesmyslů. Prostě zajimavej exot, který v našich končinách nemá příliš opodstatnění. Navíc sami rusaci na to vcelku zehraj, že je to krám...

Matěj Podhorský
06. ledna 2019, 11:03
0

Tak tohle, jak bylo testováno, je za 635 000 vč DPH. To už je pak otázka, zda si to své zákazníky najde. U nás je prodejnější asi spíš Niva, ale pravděpodobně i tohle si najde své kupce. Ostatně, jinak by to sem prodejce nevozil. Mně se to auto moc nelíbilo, radši Nivu, té však chybí téměř veškerá komfortní výbava, kterou může Patriot mít.

sumy
06. ledna 2019, 12:09
0

Jsem teď koukal a nový L200 se daj koupit od 620 vč DPH... Prostě ta cena není umerna tomu co to auto "ne"nabízí. Hlavně a to tvrdím furt a i u Jeepic je to pro mne nepřekonatelné mínus, nemá to mezinapravovy diferenciál. Tedy přesně v těch srajdach co teď venku panují je to o hubu s tím jezdit.

ransom
03. února 2019, 10:41
0

Ruská technika u nás vždycky evokuje směs pohrdání a obdivu. No, za posledních dvacet roků jsem v zemích bývalého SSSR prožil po několikatýdenních turnusech dohromady asi čtyři roky. Takže vám mohu nabídnout nahlédnutí z druhé strany.
Rus si takovéhle auto nekoupí. Rus vám pouze bude horem dolem cpát, jak je ruská technika nejlepší, ale sám si pořídí Němce, Japonce nebo Ameriku. Protože chce jen to, co funguje spolehlivě a co navíc reprezentuje. Rus vám bude tvrdit, že nejlepší dopravní letadla dělá Tupolev. Aeroflot ale potřebuje, aby letadlo lítalo, nežralo a nepotřebovalo údržbu jako nadzvukový strategický bombardér, takže po zralé úvaze nakoupí Boeingy. Zmíněný nenáročný ruský venovan bude tím svým kladivem a šroubovákem udržovat v provozu třicet roků starou, mnohokrát bouranou, rezavou, olej chčijící Nivu s pídí bláta na podlaze. Kdo si ale v Rusku kupuje auto nové, ten nad Patriotem ohrne rypák. Koupí ho leda nějaká organizace, aby do něj průběžně sypala prachy na opravy, a aby ho nakonec levně střelila nějakému nadšenci na offroadové srazy...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird V8 429 cu 370 hp Fastback      1970
Ford Thunderbird V8 429 cu 370 hp Fastback

1970 rok výroby
370 koní výkon
7 033 ccm objem

Dodge Ram Sport 2012
Dodge Ram Sport

2012 rok výroby
396 koní výkon
5 700 ccm objem

Mazda CX-7  2.2 MZR 127 KW DIESEL 4X4  2010
Mazda CX-7 2.2 MZR 127 KW DIESEL 4X4

2010 rok výroby
176 koní výkon
2 200 ccm objem

Chrysler Newport Cordoba 1970
Chrysler Newport Cordoba

1970 rok výroby
290 koní výkon
6 300 ccm objem

Alfa Romeo 156 2.5 V6  2002
Alfa Romeo 156 2.5 V6

2002 rok výroby
192 koní výkon
2 492 ccm objem