načítám data...

Toyota Yaris Hybrid GR-Sport: Neobvyklý mix

Je malý, hybridní, měl by být úsporný, ale tváří se sportovně. To je slušná porce přívlastků na tak malé auto.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Yaris Hybrid GR-Sport: Neobvyklý mix

O testování Yarise jsem se přihlásil hned, jak se objevil v redakčním kalendáři. Tedy ne snad, že by mi ho někdo z kolegů chtěl takříkajíc “vyfouknout”, spíše povídali cosi o masochismu, ale to mi bylo jedno. Já totiž dobře vím, že malé Toyoty jsou super. Ať už si vzpomenu na před rokem testované Aygo ve šmrncovní růžové, nebo od Vavrise zakoupený Yaris první generace, jež nyní vlastní můj bratr, vždycky to byly malé upřímné krabičky se spoustou elánu a nazlobenými drnčivými motorky.

Jenže – testovaný bílý povoz dostal nejvyšší výbavu, automatickou převodovku a hybridní pohon. A aby toho nebylo málo, dokonce jde o výbavovou edici GR Sport. Jde tedy podle ceníku o ten nejdražší Yaris, který si lze pořídit. A aby to bylo poznat, nechybí mu řada plaketek a odznáčků. Pojďme si je tedy postupně projít a zjistit, zda jsou na plechy karoserie nalepeny právem.

Je to Yaris?

Ano, Yaris to bezpochyby je. Od první generace sice malinko narostl, prapůvodní principy ale zůstávají pořád stejné. Jeho revírem je město a příměstské silničky, na malém půdorysu provádí interiérová kouzla, díky kterým se ani vzrostlí lidé uvnitř necítí utlačováni. A abych se se svými bezmála sto devadesáti centimetry sedl “za sebe” do druhé řady sedadel, to se mi v méně než čtyřmetrových autech často nestává. 

Oproti první generaci mi tu ale přeci jen cosi chybí. Tak třeba úložné prostory. Těch bylo v prapůvodním Yarisu mnohem více. V palubní desce se nacházelo hned sedm praktických schránek. Tady najdeme všehovšudy tři. Jistě – místo toho tu je dvouzonová (opravdu, i v takovém miniautě) klima, nebo třeba velký displej infotainmentu. Nejsem si ale jistý, zda to jsou věci, které v konečném důsledku ocení zákazník městského auta víc, než dostatek místa na drobnosti. Jo a pamatujete si na tu praktickou posuvnou zadní lavici? Tak ta už tu taky není.

Na druhou stranu se ale sluší říci, že zpracováním se interiér posunul minimálně o dvě úrovně výše. Použité plasty vypadají hodnotně a robustně, tlačítka mají jistý chod, nikde nic nevrže a neklepe, audio má docela hezký zvuk a konkrétně v téhle výbavě navíc ještě Yarisu hodně pomáhají skvělá alcantrová sportovní sedadla a kožený volant z Toyoty GT86. Takový interiér by zpracováním a použitými materiály nedělal ostudu ani v autě nižší střední třídy.

 

Je to Hybrid?

Na to se dá odpovědět několika způsoby. Co se pohonu týče, hybrid to zcela jistě je. Čtyřválcový jedenapůllitr s variabilním časováním ventilů tu doplňuje střídavý synchronní elektromotor, dohromady toto ústrojí vyvine rovných sto koní výkonu. Kombinace spatovacího a elektrického agregátu (dokonce s možností jízdy pouze na elektřinu) slibuje teoreticky nízkou spotřebu a nutno přiznat, že v městském provozu se tento předpoklad celkem dobře vyplní. S lehkou nohou není problém se tu pohybovat za méně, než čtyři litry na sto. A pokud se naučíte chytře využívat tlačítka ECO MODE, EV a polohu voliče automatu “B” (Brake – motorová brzda při jejíž používání jsem si připadal jako řidič autobusu disponující retardérem), jde dojet z Vokovic na Vinohrady za 2,7 na sto bez toho, abyste byli brzdou provozu.

Jenže…život není plný ideálních cest vedoucích městskými uličkami, kde je dost času na jemnou práci s plynem a motorovou brzdou. Jakmile si přestanete dávat pozor a začnete se prodírat městským provozem s vidinou hořících termínů, stoupne spotřeba nad pět a půl litru. A pak vyjedete mimo město a jste na sedmi. A když si pak na dálnici nastavíte tempomat na 135 km/h, můžete počítat s průměrem kolem osmi. Úspornost maličkého hybridního motoru zkrátka stojí a padá s tím, jak moc jste ochotni hrát si hru na “udržení rafičky otáčkoměru v zeleném “ECO” poli. Když vás to omrzí, bude hybridní Yaris nakonec žíznivější, než jeho nehybridní konkurenti.

Tak trochu hybrid (dle slovníku cizích slov to znamená míšenec, nebo kříženec) je ale tahle bílá Toyota i z hlediska jejího zaměření. Kromě ekologického vozu by to totiž zároveň měl být vehikl sportovní. A tady to začíná malinko drhnout. Nebudeme ale předbíhat. Je totiž na čase se zeptat, zda…

 

Je to GR?

Tovární WRC tým Toyoty pod novým názvem Toyota Gazoo Racing se objevil před dvěma lety a spolu s ním přišel i skvělý Yaris GRMN. S tímhle ostrým silničním závoďákem jsem strávil jedno odpoledne a musím říct, že je to opravdu famózní a velmi rychlé auto, na které řidičsky prostě nemám. Po šesti stech kusech se rychle zaprášilo a právě GR sport měl být, dle komunikace Toyoty, jakousi malou náplastí pro ty, co na ně ostrý Yaris nezbyl. Dostal tedy podobný volant a sedadla a úplně stejná kola a pneumatiky. Došlo i na dílčí úpravy podvozku, zadní křidélko, zkrátka to vypadalo dost nadějně.

Jenže pak se člověk dostal k údajům o pohonném ústrojí. Cožpak o to, stokoňový výkon by na tunový warm hatch snad ještě tak nějak stačil, ale bezstupňový automat? Namítáte, že přeci stačí zvolit jinou motorizaci? Chyba lávky – GR Sport se nabízí výhradně s hybridem a automatem. S Yarisem GRMN tak nemá cenu vůz srovnávat. Gazoo Racing to není, jediné GR, kterého se tu dočkáte je citoslovce naštvanosti. Ono to totiž, až na ten drivetrain není vůbec marné a k hravému hatchbacku dle osvědčeného receptu Yarisu TS chybělo jen málo. Anebo to celé nechápeme a zábava má za volantem GR Sportu prostě jen jinou podobu? To si vysvětlíme blíže v další otázce.

 

Je to Sport?

Mohlo by se zdát, že odpověď jsem nastínil už v minulém odstavci, ale ono to není zas tak jednoduché. Snížený podvozek, lepivé pneumatiky, sportovní volant a ostré lehce dávkovatelné brzdy dělají totiž z Yarise GR Sport ultimátní blbuvzdorný nesmysl. Narozdíl od skutečného GRMN je tahle bílá krabička neskutečně hodná a i když se budete hodně snažit, pravděpodobně (pokud se nerozjedete přímo do zdi) se v ní nezrakvíte i při hodně odvážných řidičských eskapádách. Tvrdý podvozek a velká kola sice netlumí nerovnosti (a v některých případech docela bolí), ale Yaris se díky tomu nehrne ven ze zatáček ani v poměrně neslušných rychlostech. A pokud si zvyknete na poněkud specifický projev bezstupňové převodovky (vlastně se to chová jako motorový člun), dá se Yarisem jet po okreskách opravdu docela rychle. A je to svým způsobem i taková velmi specifická zábava. Jistě – bylo by to mnohem lepší s manuálem a točivou jedna-pětkou bez baterek, ale ani takhle to není vyloženě špatné. Je to jen velmi jiné.

Spíše, než na závodnické dovádění se ale Yaris GR Sport hodí jako vůz pro mladého přemotivovaného jezdce. Rodičové, zpozorněte. Vlivem sportovních úprav, tvrdého podvozku a věčně vytočeného motoru totiž Yaris působí v kokpitu mnohem rychleji, než jaký ve skutečnosti je a díky výše zmíněné blbuvzdornosti tak nechá mladého závodníka zažívat adrenalin erzety v relativně bezpečných reáliích. Nevím, zda to byl záměr, ale nakonec se mi Yaris GR Sport jeví jako ideální vůz začínajícího řidiče. Stejně, jako jeho litrový prapředek z roku 1999. Jen ta cena je o poznání vyšší.

 

Verdikt

Yaris Hybrid GR Sport není tím, čím jsme před rokem očekávali, že bude. Místo warm hatche je tu vůz, který pravděpodobně nemá konkurenci. Kombinuje na první pohled neslučitelné světy, z každého si ale paradoxně bere to, co na první pohled vypadá jako to méně důležité. Nakonec není vůbec špatný, je jen velmi neobvyklý. Mám radost, že co se týče klasických principů, je to pořád Yaris jako dříve a zájemcům o robustní městské auto bych ho (v konvenčnější verzi) s klidem doporučil. Jen u výbavy GR Sport bych doporučil důkladnou testovací jízdu. Zcela jistě totiž není pro každého.

Technické údaje 

Motor: zážehový čtyřválec 1497 ccm  +  synchronní střídavý elektromotor s permanentními magnety
Výkon: 74 kW (100 koní) 
Točivý moment: 111 Nm 
Převodovka: elektronicky řízená planetová převodovka e-CVT s rozdělovačem točivého momentu
Maximální rychlost: 165km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,8 s 
Provozní hmotnost: 1090kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,8 l/100 km kombinovaná
Základní cena testovaného vozu (Yaris hybrid GR Sport): 517.900,- Kč
 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
03. listopadu 2019, 15:09
5

Zlatý Suzuki Swift Sport 1.6. A to byl o parník levnější.

reagovat
ma
martinw
03. listopadu 2019, 16:00
6

11,8s z 0-100kmh ? tak to nevim co tam ten hybridni system dela - zjevne nic

reagovat
Jakub Pospíšil
03. listopadu 2019, 16:27
0

Šetří palivo při velmi specifickém stylu jízdy. Nic víc od něj čekat nelze.

beastar
03. listopadu 2019, 18:09
7

Hlavně Sport LOL

reagovat
krab
03. listopadu 2019, 18:33
0

Prostě Gazoo Racing :-D To je něco jako veganskej Bratwurst...

Jakub Pospíšil
03. listopadu 2019, 19:06
0

Tak on "dospělej" Gazoo Racing Yaris je fakt super auto, to už ani není hot hatch, ale skoro silniční rally speciál. Tohle je ale prostě jen stylovka. A dohromady je to takové spojení, ze kterého mám dost rozpačité pocity, což je asi i poznat z článku.

krab
03. listopadu 2019, 19:13
-1

Vím, jen pokus o vtip. Ten pravý GR mě mrzí, že jsem neřídil, každý ho nesmírně chválil. Udělali jich příliš málo.

beastar
03. listopadu 2019, 19:55
5

Co k tomu původnímu příspěvku zbývá dopsat.

Ti výrobci si z nás dělají kurva kozy?
Golf SportsVan, jarýsek SPort s 12s zrychlenim, Megane GT s 1.4 what a fck, o S line, M paketu a N lajni raději nemluvim... A RS v naftě.... Nevím jestli se smát, nebo nadávat. Tj skoro jak ty komentáře.... Sexy slavná modelka... Se ... A tam 40+ vyzablina s 56 plastikama... To jsou přesně tyhle auta ve sportu pičo.

Kuře
03. listopadu 2019, 20:14
2

Zapoměl jsi zmínit Ford EcoSport, ten mi že všech těhlech mrdek jebe nejvíc...

Přirovnání k plastovym modelka je trefa:)

Matěj Podhorský
03. listopadu 2019, 19:10
0

Tak to je škoda, že nebyl Yarísek zelený no :)

Jinak těch 11.8s na kilo o reálné dynamice moc nesvědčí, ze světel to skoro dalo na prdel Frantově MX5, kdysi jsme o tom psali, ještě za starých časů
-
Komentář upraven 3. 11. 2019, 19:12:08

reagovat
beastar
03. listopadu 2019, 19:52
4

Já teda do toho nevidim. Ale je opravdu Frantova mx5 vhodný vůz k určování dynamiky dalších aut v provozu?

Matěj Podhorský
03. listopadu 2019, 20:26
0

Jako jo i ne. Šlo o to, že těch 11.8s na sto je prostě strašně nevypovídající.

St
Stepa
03. listopadu 2019, 20:51
0

Dynamika tam je ... zmáčkenš pedál na podlahu zaberou všechny motory (má dva elektro (MG1 a MG2)+ spalovák ). 0-50km je asi 3-4s a zbytek do 100km/h

krab
03. listopadu 2019, 20:52
0

Tak to je tím variátorem... My jsme to CVT měli taky v tý 1.33 Yaris variantě. A ono když jsi dal plnej plyn na světlech, tak do cca 60 km/h to mělo slušnej odpich a hlavně žádnej prokluz. Stejný jako skůtr. Nejrychlejší stroj ze světel bejvá vždycky nějaká Vespa

Romus
03. listopadu 2019, 21:15
1

Stepa: zrychlení 0-50km/h je naprosto nicneříkající o dynamice auta, v podstatě jakýkoliv auto 100 koní+ to má za 3-4 sekundy. Ford Mustang s V8 to má taky za +- 3s... Jenomže holt těch dalších 50km/h někomu trvá 3 a někomu 10 sekund..

beastar
03. listopadu 2019, 21:32
0

Přesně tak. Proto se to taky z 0 na 50 moc neřeší. A ano do 35 kmh v poměru váha/ výkon nejlíp jede skútr. Co se cvt týká ve městě je to podle mě fajn. V malým autě. CVT v dvoutunovejch suv mě už tak moc nebaví:))

St
Stepa
03. listopadu 2019, 21:43
0

Akorát cvt a eCvt je upně něco jiného eCvt neni variátor ale planetová převodovka ... v podstatě jednostupňová kdy spalovací motor nasadí otáčky a elektromotor to dorovnává (ten má rozsah 0-13 000ot/min) neni tam tedy žádná změna poměru převodu na rozdíl od variátoru. No a co se týká dalšího zrychlení tak od 50 do 180 (omezovač) je to +- stejný zátah. takže se v tom dobře předjíždí i ve 130.

ma
martinw
03. listopadu 2019, 23:40
0

Když hodíte novou Corollu nebo RAV4 do manuálního režimu řazení a vyrazíte vpřed je to do 60kmh až překvapivý jak to umí zabrat... oproti režimu na automat. Fakt se tam ztrácí dost energie v rámci úspor na spotřebě.

Jakub Pospíšil
04. listopadu 2019, 08:34
0

Teda tvrzení, že zátah nad 130 je srovnatelný se zatahem od 50 výš je docela odvážné. Přišlo mi, že nad 150 se to auto vyloženě už trápí, omezovač na 165 je rána z milosti. Ale to vůbec nevadí, je to městské auto, ne dálniční stíhačka. Takže naladění na rychlé 0-50 je vlastně docela na místě.
-
Komentář upraven 4. 11. 2019, 08:34:36

St
Stepa
03. listopadu 2019, 20:45
0

Jako uživatel hybridní Toyoty kdbybch jel Praha -Brno 150 tak se nedostanu na spotřebu nad 6L. Problém je, že autor článku jezdí se zařazeným stupňěm "B" což je brzda motorem a auto se pak chová jako klasický benziňák - neodpojí motor. Kdyby jezdil na "D" tak využíva všechnu energii pro rekuperaci a nepsal by takjovou spotřebu.

reagovat
Ca
Camry8
04. listopadu 2019, 00:15
0

Se spotřebou s tebou souhlasím, ale ten hluk uvnitř je na mrtvici.

Jakub Pospíšil
04. listopadu 2019, 08:28
1

Už jsem na to odpovídal i na facebooku - nevím, kde se vzala informace, že "jezdím na zařazené B". Ve článku jen zmiňuju, že tam ta možnost je a že se jí občas (to je treba jednou za sto kilometrů) vyplatí použít. Určitě ale ne při jízdě po dálnici. Tam jsem samozřejmě jezdil na D. Praha-Liberec a zpět, tempomat na 135 km, v noci, takže skoro bez provozu jsem měl průměrnou spotřebu 8.1 na sto. Tenhle konkrétní yaris zral ve vyšších rychlostech fakt dost. Jeník s ním pak vyrazil kamsi k Tachovu, tam už asi nebyla ta rychlost "jen" 135 a jelo to za devět.

-
Komentář upraven 4. 11. 2019, 08:31:00

bitner
04. listopadu 2019, 08:42
3

Sportaky zerou, to musi kazdy pochopit.

Jan Machač
04. listopadu 2019, 09:23
2

A co nežere, to brzo chcípne! A je jen přirozené, že to na dálnici žere jako normální osobák, když to nemá jak nabírat energii z brždění, že...

sheogh
04. listopadu 2019, 10:13
2

Jakoze Yaris beru jako fajn spolehlivy svezeni do mesta, tak toto bych si nekoupil.... fakt uz me leze krkem, jak vsechno musi byt sport... Za kolik to da nordschleife? Bez tohoto udaje je to uplne k nicemu... :-D hlavne ze 111Nm a stovka pres 11s ....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem