načítám data...

Toyota Yaris GRMN: Rodí se takhle legenda?

Ostré verze vyráběné v limitovaných počtech hýbou světem supersportů. Co když ale takovou věc postavíte z malého hatchbacku?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když se na ní podíváte čistě na papíře, je Toyota Yaris GRMN jedno z racionálně nejhůře pochopitelných aut na trhu. Tedy, vlastně bychom neměli říkat “na trhu”, protože ačkoliv přišla na 850 tisíc korun, je už všech 400 kusů pro Evropu vyprodaných. Co je na ní tak úžasného? Vždyť 212 koní už dneska není nic, co by mělo člověka oslnit a rychlých malých hatchbacků je na trhu nepřeberně. Proč by si někdo kupoval tohle auto namísto mnohem levnějšího Fordu Fiesta ST, Volkswagenu Polo GTI nebo třeba Renaultu Clio RS?

Pro lidi, kteří vybírají svůj příští vůz způsobem, který se naučili na základní škole při hraní “kvartet” tady vlastně může celá debata o Yarisu GRMN skončit. Je drahý, přitom není nijak drtivě rychlý a nenabízí ani takovou porci výbavy, kterou se mohou chlubit jeho konkurenti. Zkrátka nesmysl. 

Jenomže existují také lidé, kteří automobil neberou prizmatem kartiček s údaji o výkonech a velikostech. Lidé, kteří hledají něco víc, něco výjimečného, a pro které ona výjimečnost není jen o číslech. Jsou to dost pravděpodobně lidé, kteří by, pokud by byli bohatší, kupovali auta jako jsou ostré verze Porsche 911, Lotusy Exige nebo jiná auta zaměřená na požitek jak z řízení, tak z vlastnictví něčeho výjimečného.

Právě na ně zřejmě mysleli tvůrci Yarisu GRMN – tedy když zrovna nepřemýšleli nad tím, co pro ně nejspíše bylo ještě důležitějším cílem, tedy dodat značce Toyota sportovního ducha a vytvořit novou podznačku, která by ho ztělesňovala. Teď máte dost možná pocit, že to s těmi přirovnáními už zase přeháním a že připodobnit Yaris GRMN k Porsche GT3 RS je snad ještě horší než nazvat Mazdu MX-5 nejmužnějším autem na světě.

Samozřejmě, oboje je to nadsázka. Ale pokud se do naštvaného Yarisu posadíte, tak se zkrátka myšlenkám na ostré, okruhově zaměřené stroje nemůžete ubránit. Tohle totiž není jen tak nějaký hot hatch. Vlastně, když o tom tak přemýšlím, je GRMN typické (nebo alespoň původní) filosofii hot hatchů na hony vzdálené.

Tahle auta přeci vznikla proto, aby nabídal sportovní charakter v použitelném balení. A jakkoliv má GRMN plnohodnotné zadní sedačky, kufr, do kterého se vejdou i nějaké ty věci a vlastně všechno ostatní, co vám nabízí obyčejný Yaris, ke každodenně použitelnému autu má z hlediska běžného motoristy dost daleko. Zejména pokud jde o motoristu městského.

Mysleli jste si třeba, že už jsou dávno pryč doby, kdy silná auta mívala nesnesitelně tuhé spojky a řídit je v městském provozu bylo únavné? Byla by to pochopitelná myšlenka, ostatně dnes už je možné postavit i bestiální monstrum jako je Ford Mustang Shelby GT500 tak, aby ho mohla řídit i vaše babička. Jenomže GRMN vás z téhle představy rychle vyvede. Tuhost spojky je podobná spíše Mustangu ze šedesátých let, a pokud svoje první seznámení s touhle hračkou absolvujete tak jako já v pražském provozu, začne vám levá končetina brzy odumírat únavou.

Ne vždycky vám to ale bude vadit. Dost často totiž přestanete myslet na spojku a budete se zabývat spíše úvahou, jestli vám po přeskakování tramvajových kolejí ještě zbudou nějaké plomby. Jakkoliv totiž GRMN vypadá na první pohled trochu jako maminčina Toyota po zásahu pubertálního synka, začnete brzy tušit, že tahle věc má se závodním, respektivě rallyovým, strojem společného mnohem více než jste možná čekali.

Až potud by to mohlo vypadat, že Yaris GRMN je hrozný. Což také svým způsobem je, pokud hledáte praktické a použitelné auto pro každý den s trochou sportovního charakteru. Když se ale v městském provozu poprvé objeví mezera a vy máte příležitost na chvilku zapomenout na rychlostní limity a šlápnout na plyn, začnete tušit, že tady jde o něco jiného.

I když mě turbem přeplňované čtyřválce nijak neuráží a mnoho z nich mi dokonce zní docela příjemně a atraktivně, tohle je něco jiného. Na svém úprku k omezovači vyluzuje kompresorová osmnáctistovku z dílen Lotusu mechanickou symfonii, která se už v dnešní době pečlivě naladěných výfuků a elektronických zesilovačů neslyší moc často. Moderní vyladěné tóny motorů jsou možná libozvučnější, ale tohle zní opravdově. Řev motoru, jekot kompresoru, kvílení vzduchu v sání, skoro jako v nějakém starém závoďáku. 

Začíná to být zajímavé. A ještě zajímavějším se to stane, až poprvé najdete dostatečně volnou a přehlednou zatáčku, abyste se do ní vrhli tak trochu “nadšeným” způsobem. I na rozbitých silnicích hlavního města se podvozek zakousne, samosvor zafunguje a vy začnete cítit, o co tady jde. Ale ve městě to budou vždycky jen náznaky. Musíte do přirozeného prostřetí téhle mršky – a tou, vzhledem k volné inspiraci rallyovými Yarisy, musí být samozřejmě úzké a zakroucené okresky.

Tedy, abych byl přesnější, úzké, zakroucené a hladké okresky. Podvozek Yarisu GRMN rozhodně rallyovými auty inspirován není a spíše je na něm patrný význam posledních dvou písnem oné zkratky – tedy Masters of Nürburgring. Věřím, že právě na nejikoničtější okresce světa by GRMN fungovalo perfektně. Na českých okreskách už to bude chtít občas trohcu zapřemýšlet nad trasou. Podvozek, ač tvrdý, na rozbité silnici občas navštíví dorazy a jízda běžným či svižným tempem po jakkoliv nerovné silnici není zrovna konejšivý zážitek.

Když ale najdete místa, kde silnice nepřipomíná tankodrom, stává se z nepoužitelné, nervozní bestie perfektní nástroj na radost z řízení. V ostrém tempu začne odpružení fungovat a z nepříjemné tvrdosti se stane vítaná preciznost. Pokud máte pro auto alespoň kousek citu, tak přesně víte, co na vás chystá – a to i když by vyvážení s “hravým zadkem” mohlo v leckom zpočátku vzbudit lehké obavy.

A potom tu jsou ostré zatáčky. Mechanický samosvor na přední nápravě stále ještě není zrovna běžnou záležitostí (a nejspíše ani nikdy nebude), takže ten pocit, kdy vás přední kola chytí a protáhnou zatáčkou, zažijete jen v málokteré předokolce. Opět vám připomene, že tady jde o mechanickou záležitost a mechanickou radost z jízdy.

To je na tom vlastně možná to nejdůležitější. Na trhu je mnoho rychlých hatchbacků. Mnoho z nich je levnějších než Yaris GRMN a mnoho z nich je rychlejších. Existuje dokonce dost takových, které jsou rychlejší a přitom levnější – minimálně bychom mohli jmenovat Hyundai i30N. Ale o to tu nejde. Způsob, jakým GRMN podává svou rychlost a zážitek z ní, je mnohem podobnější třeba Alfě Romeo 4C než kterémukoliv hot hatchi, který jsem v poslední době řídil.

Každou minutu jízdy z něj máte pocit, že doopravdy řídíte něco, co má závodní kořeny. Je jedno, že to ve výsledku není pravda, protože se skutečným Yarisem WRC tohle auto nemá a ani nemůže mít nic moc společného. Jde o přístup. Toyota samozřejmě mohla postavit auto, které by na papíře působilo úplně stejně, s mnohem menšími náklady.

Stačilo by najít vhodný oturbený čtyřválec, nejspíše nějakou čtrnáctistovku, která by se pod kapotu vešla bez tak razantních úprav, jaké vyžadovala osmnáctistovka od Lotusu a navíc by měla přívětivější průběh výkonu pro běžný provoz. Na přední nápravu by se nastěhovala elektronická náhražka samosvoru, podvozek by nedostal drahé tlumiče Sachs, ale zato by byl použitelný jak v každodenním městském provozu, tak i v jakémkoliv tempu, kterého naprostá většina řidičů kdy dosáhne. 

Nebo Toyota mohla dokonce postavit něco jako je Fabia R5 Edition, nasbírat body za “sběratelskou limitku” a ušetřit si ještě více starostí. Jenomže oni si řekli ne, a namísto toho postavili naprostou šílenost. Pro většinu řidičů nejspíš nedává žádný smysl, ale to je úplně v pořádku – se 600 vyrobenými kusy, z nichž jen 400 se dostalo do Evropy, by to bylo vlastně na škodu.

Yaris GRMN totiž není pro ty, kteří chtějí být rychlí a věnovat tomu co nejméně úsilí, a už vůbec není pro zastydlé hráče automobilových kvartet. Je pro sběratele – jak aut, tak i zážitků. Nejde totiž vůbec o to, jak rychle s ním dokážete jet, rychlost vám nabídnou i jiná a dostupnější auta. Jde o to, jak se u toho budete cítit. Protože něco tak podobného závodnímu autu najdete na trhu jen velmi těžko.

Verdikt

Pokud přemýšlíte, jestli je Yaris GRMN auto pro vás, tak pro vás mám jednoduchou odpověď. Není. Protože pokud to je auto pro vás, tak o tom nepřemýšlíte, ale už to víte. A pokud jste byli dost rychlí, už ho máte nejspíše v garáži. Tohle je auto pro lidi, kteří přesně vědí co chtějí – co nejvíc ryzí řidičský zážitek, techniku co nejbližší té závodní, a to celé v relativně dostupném balení. 

Můžete si to představit třeba jako Porsche 911 GT3 RS pro lidi, kteří trvají na novém autě a na účtě mají necelý milion. Jakkoliv se to může zdát jako přirovnání přitažené za vlasy, přesně takový Yaris GRMN je. Není nejrychlejší, rozhodně není použitelný, a je vlastně docela dost drahý. Ale je výjimečný, jak co se týká zážitků, tak pokud jde o počet vyrobených kusů a pocit z toho, že máte něco, co nemůže mít jen tak někdo.

Komerční hit to asi pro Toyotu nebyl, i když se všechny prodané kusy vyprodaly snad ještě dříve, než se objevily u dealerů. Ale o to tady nejde. Pokud bylo cílem vytvořit legendu, o které se bude mluvit a na které bude možné stavět image označení GRMN, tak se to určitě povedlo. A jsem si jistý, že nebude trvat dlouho, a Toyota něčím naváže…

Technické údaje

Motor:  zážehový celohliníkový čtyřválec přeplňovaný kompresorem
Výkon: 156 kW (212 koní)
Točivý moment: 250 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální, přímo řazená
Maximální rychlost: 230 km/h (elektronicky omezena) 
Zrychlení 0–100 km/h: 6,4 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,5 l/100 km kombinovaná
Cena: 850.000,- Kč (vyprodáno)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

saage
09. října 2018, 12:13
1

Super napsano. Precteno jednim dechem. :-) Jinak je to auto docela ulet. Ale tomu fandim. Lepsi nez zminovana limitka R5 edition. Tam jde jen o barvu a hezci kola.

reagovat
Pólin
09. října 2018, 12:53
0

Takovým autům fandím. Připomnělo mi to Clio V6, které stálo snad 2x tolik co RS, ale prý bylo pomalejší, poruchovější a jako bonus mělo šílený poloměr otáčení. Jde prostě o to mít něco extra... ale samozřejmě trochu chápu i lidi, kteří budou říkat, že "dýzlová Octa v eresu" je lepší a za stejné prachy, nebo levnější...ale jak už napsal autor- pro tyhle toho Yarise nikdo nestavěl...

reagovat
Pólin
09. října 2018, 12:54
1

A jenom doufám a prosím automobilové bohy, aby na tohle GRMN a tu novou Supru navázali tím malým levným zadokohnaným coupé...

MartinCoupe
09. října 2018, 16:23
1

Přerostlý nedotáčivý kombík s chro chro turbo traktor motorem bude určitě lepší volba, to jó... ;-)

fortress
09. října 2018, 16:57
0

Tohle má taky šílený poloměr otáčení .-)

Ha
Habakukk
10. října 2018, 10:38
0

a to je kolik?

fortress
11. října 2018, 21:42
0

11.0

krab
09. října 2018, 13:54
0

Pěkný! Bohužel jsem se s ní nesvezl, ale slyším samou chválu a zajímavé postřehy.
Shodou okolností jsem jednu viděl v neděli, nějaký pán si jí půjčil od Toyoty a fotil, já jel na kole, tak jsme se chvíli o tom autě bavili. Sedí se hodně vysoko, jinak asi výčet negativ mizí... Zvuk to má fakt dobrej. I provedení je parádní.

Škoda, že jsou to limitky a tak asi dostupné nebudou nikdy. Zajímavé srovnání by bylo s Cupovým Cliem MK3, který se dá v pohodě koupit za třetinu GRMN :)

No a na Supru se teda těším taky. To bude určitě povedený auto, snad způsobí podobný poprask jako dvojčata GT86/BRZ

reagovat
Pólin
09. října 2018, 14:40
0

Je to sice takový ten klasický staromilský nářek, ale jen doufám, že ta Supra bude i s manuálem... klidně i jen s tím slabším motorem, ale hlavně, ať je tam možnost volby...neumím si představit mít auto pro zábavu s, byť sebelepším, automatem. Možná tak Dodge Demon :D Věřím tomu, že poprask to udělá stejný, ne li větší vzhledem ke slavnému jménu...:)

krab
09. října 2018, 14:46
0

Uvidíme, nejnovější informace jsem nehledal, ale tipnul bych že jo. U BMW Z4 už bych si moc jistej nebyl...
S těma manuálníma převodovkama je to taky takový komplikovanější. Ty motory se dneska u většiny aut ladí právě k automatům/dvouspojkám a ručnímu řazení se už z vývojovýho hlediska nevěnuje tolik pozornosti. Třeba u nových bavoráků už ten proces řazení není nic moc a drtivá většina zákazníků vybírá automat.

Nová Alpine taky nemá manuální převodovku ... taky mě to mrzí. I když mě to vlastně nemrzí, protože sportovní auto si můžu dovolit koupit holt až když je ojetý :)

GRMN mě čistě zaujalo tím, že předpokládám jak moc bych se za volantem bavil. Nicméně jak píše Rock dole - lepší je mít motor vyladěný Lotusem v Lotusu než v Yarisu. Asi bych jeho slova i potvrdil :)

ro
rock
09. října 2018, 13:59
1

Takovým autům nefandím vůbec. Což teda nevadí, protože kupců se na to našlo dostatečně.
Abychom si teda rozuměli: fandím Toyotě za to, že takovou šílenost vypustili do světa. Ale jako produkt... co do rychlosti to na okruhu vypráská Polo GTi za polovinu a co do zábavy... nebylo by zajímavější si místo motoru z Lotusu zabudovaném v Yarisu pořídit raději málo jetý motor z Lotusu zabudovaný v Elise? No, každýmu se líbí něco...

reagovat
tazzz
09. října 2018, 16:47
1

Třeba si v Toyotě řekli, že i důchodci si zaslouží nějaké zpestření a možná doufají, že vzhledem k limitovanému počtu se z Yarisu GRMN stane legenda.Pro mě postrádá jakýkoliv smysl, ale pár yarisových nadšenců a sběratelů si ho koupí už jen kvůli jeho vyjímečnosti.Pokud bych chtěl malého rychlého japončíka, tak Suzuki Swift sport je určitě zábavnější, hezčí a na okrskách vzhledem k jeho váze a kvalitě podvozku bude stejně rychlý.

Pólin
10. října 2018, 06:11
1

Vzhledem k tomu, že Swift Sport má pořád cca těch 140 koní, a nemá samosvor, tak bych řekl, že stejně rychlý určitě nebude... Nicméně pěkné a určitě i fajn auto to je. Sám jsem před časem jezdil Ignisem Sport a musím říct, že to jezdilo skvěle...ale nějak moc rychlé to určitě nebylo...

beastar
09. října 2018, 18:54
2

Z toho co Vojta popisuje mi je jasné proč udělali jen omezenou sérii. Proto se to taky vcelku pěkně vyprodalo. Bejt to dostupný tak úplně nevěřím, že by to dělalo nějaký rozumný prodeje. Je to moc okrajovou záležitostí.

A jestli je to fakt tak tvrdý a sportovní tak pro mě za 850 000 čeká použitelné 911 z bazaru:)) Nebo nějaký ojetý bávo. Když už kufr a rychlost nemám to rád v podobě krabice od bot. A na závodní tratě to taky není...bez úprav.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. října 2018, 13:57
4

A jeje. Vojta je zpátky a s ním jeho filosofický debaty. :-D Já nějak nevím, no. Nejel jsem v tom, ale slyšel jsem, že to nejezdí vůbec špatně. I po dlouhým prohlížení si týhle nákupní tašky ale nějak marně hledám důvod, proč si něco takovýho pořídit. Je to až absurdně drahý a kromě pár nadšenců do kapesní rejže to asi nikoho moc neosloví. Furt je to jen Yaris. Mně připadá, že jakmile nějaký posunovadlo jen trochu vybočí z průměru a z nálepky každodenního vysavače z A do B, hned musí mít všichni pocit, že stojí před něčím kultovním. Je otázkou, jestli to vypovídá víc o kvalitách týhle věci nebo o zoufalství běžný nezáživný produkce, která málokdy dokáže nabídnout nějaký emoce. Za kultovní bych tohle rozhodně nepovažoval, vyjma úzký komunity lidí kolem asijských postrků. Normální člověk to přejde na ulici bez povšimnutí.

reagovat
ToMyx
10. října 2018, 14:14
0

Moc pěkně napsáno, trochu jsem se zasnil a byl bouhužel konec :-)
Typický zástupce skupiny aut buď a nebo...
Ten, kdo má rád techniku řízení, hravost a aspoň trochu okružení, musí být nadšen. protože další zajímavý počin.
Kdo tomu neholduje, těžko chápe cenu a to, že je to celé zapaleno do takové až krabice od sirek. Navíc bude stále nadávat na design i když je to subjektivní věc.
Ale jak už zaznělo v článku, jsou fuč, takže filozofie je pěkná věc, ale to je tak vše :-D
-
Komentář upraven 10. 10. 2018, 14:17:06

reagovat
Štěpán
10. října 2018, 17:57
0

Jsem rád, že Mr. Bobash už zase píše. Sice tu spoustě lidem ten filozofičtější náhled tolik nevoní, ale já si ho cením. Diverzita je důležitá a pohled z vyššího kontextu taky.
Takže za mě, díky pane Dobeši :)

Nicméně Yaris mě nechává chladným...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem