načítám data...

Nejúspornější auto na trhu. Toyota Yaris Cross umí jezdit i pod 3 litry

30. března 2022, 08:36 Daniel Borský Recenze & testy

Nízká spotřeba se při dnešních cenách paliv docela hodí. Yaris Cross v této disciplíně kraluje.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Pamatujete, když se poprvé začaly objevovat tyhle malé městské crossovery, které měly nahrazovat nejmenší kombíky a fungovat jako takové to dostupné rodinné vozidlo? Není moc na co vzpomínat, že? První generace těchto vozítek nebyly zrovna nejpovedenější samohyby na trhu. Vnitřní prostor byl spíše zklamáním, jízdní dovednosti se daly označit jako nevalné a výrazně vyšší cenovka oproti výchozím hatchbackům jen podtrhla tuhle neveselou kategorii. Jenže časy se mění. Vývoj jde kupředu a obzvláště na těchto malých crossoverech je to vidět opravdu hodně. Už dávno to není jen módní záležitost na kolech, která v reálném světě příliš nefunguje. Naopak, tyhle vozy postupem času dospěly a už je chtě nechtě musíme brát vážně. Některé modely už jsou dokonce lepší a použitelnější než jejich klasičtí sourozenci. Právě s jedním takovým povedeným crossoverem jsem nedávno měl tu čest.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Toyota nastoupila do vlaku malých crossoverů s mírným zpožděním. Prvním takovou její vlaštovkou byl model C-HR, který jistě dobře znáte i z našich stránek. Jenže ten je spíš na pomezí kategorií, takže typicky městský, malý crossover přichází na trh až nyní. Je jim Toyota Yaris Cross. Nemusíte být zrovna soukromý detektiv, abyste poznali, jaký model posloužil jako základ. Aktuální Yaris je městské autíčko, které sbírá chválu všude, kde se objeví. Bude se stějně dobře dařit i variantě Cross?

Po stránce designu se nejedná o nikterak překvapivý automobil, rozhodně se však ani nedá tvrdit, že by byl nevýrazný a zapadal do běžné šedi na silnicích. Naopak, jeho roztomilý kukuč je poznat na první dobrou a jistě si jej nespletete ani mezi ostatními Toyotami. To ostatně platí asi pro všechny modely téhle japonské značky. Jejich vozy jsou sice jasně přiřaditelné k mateřské automobilce, ale zároveň nemají unifikovaný vzhled, lišící se pouze velikostí, což je rozhodně příjemné. Zvýšenému Yarisu také velmi sluší výrazné barvy. Ať už je to tahle červená, nebo třeba svítivě žlutá, obě jsou velmi šik a k roztomilému designu skvěle padnou.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zato v interiéru poznáte okamžitě, o jakou automobilku se jedná, což je trochu škoda. Architektura vnitřku je na můj vkus zbytečně konzervativní a designéři se mohli rozhodně o chlup víc odvázat. Chybí tomu nějaká veselá barva, ozvláštnění, překvapivé řešení nebo jen vtipný detail. Celý interiér je nudně dospělý a úplně se tak nehodí k tomu funky zevnějšku. Pozor, to ale neznamená, že by nebyl funkční. Naopak. Po ergonomické stránce je skvělý. Infotainment má fyzická tlačítka, panel klimatizace zase obyčejné kruhové ovladače a přepínače. Volič jízdních režimů nemusíte dolovat skrze dotykový displej, ale máte velké kolečko na středového tunelu, kolébkový čudlík pro vyhřívání sedaček zmáčknete i ve svářečských rukavicích. Z ergonomického hlediska opravdu není co vytknout a vše je na svém místě, jak se sluší a patří na rozumný automobil. Dokonce jsem byl překvapen, jak se Toyota přesunula do 21. století a konečně nabídla funkční mobilní aplikaci k autu. Ta je krásně přehledná, propojení trvá pár sekund a můžete si díky ní třeba na dálku nastartovat auto, aby se předehřálo uvnitř, než do něj nasednete. Říkal tu snad někdo, že nemáte nechávat běžet studený motor? V Toyotě si to očividně nemyslí. Vnitřní prostornost je zcela v normě pro takhle (ne)velké auto. Dozadu poskládáte jak malé děti v mohutných autosedačkách, tak i děti mezi 10 a 13 lety (obojí exaktně vyzkoušeno) a přežijí tam i delší cesty. U dospělého vysokého člověka bych to však asi raději nezkoušel. Slabším místem může být akorát kufr, který se kvůli pohonu všech kol zmenšil na nějakých 320 litrú, což není mnoho. Nákup v tom sice odvezete, ale na týden na horách s dětmi to nebude.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Už jsem to tady říkal několikrát. Provozní efektivita hybridů od Toyoty je v některých případech až neuvěřitelná. Opravdu nevím, jak to dělají. Upsali se snad ďáblu? Nebo se spřáhli s nějakým místním šamanem? Fakt nevím, ale je to opravdu úctyhodné. No a hybridní Yaris Cross je vůbec ta nejúspornější Toyota (a dost možná auto vůbec), se kterou jsem měl zatím tu čest. Během mých cest na mě vyskakovaly až absurdně nízké hodnoty spotřeby. A to se bavíme o chladném únorovém počasí, kdy se teploty pohybovaly mezi nulou a plus pěti, takže se pořad topilo, vyhřívání sedaček a volantu bylo též v permanenci. A přesto jsem se byl schopen dostat na cestách napříč Prahou i pod magické tři litry na sto. Wow. Musím však podotknout, že mám s hybridy poměrně velké zkušenosti, neb jedním čas od času jezdím, takže jsem se jej už naučil ovládat a trochu jsem se přizpůsobil jeho používání. Nicméně spotřebu 2,4 litru při cestě ze severního města na jižní a pak zpátky do Karlína (asi 35 km čistě přes město), jsem asi nečekal. Běžně se dá pohybovat do 3,5 litru a sto a ani nebudete brzdou provozu. Vážně klobouk dolů. Testovací týden jsem zakončil s celkovou spotřebou 5,1 litru na sto kilometrů, nicméně tento průměr jsem zhruba o litr zvednul dálničním sprintem do Českých Budějovic, zpátky do Prahy, pak do Bedřichova a zase zpátky do Prahy. Dálnice spotřebě neprospívá a tam spotřeba roste klidně až k 8 litrům, pokud hodně pospícháte. Nicméně dobrou zprávou je, že se v Yarisu Cross dá bez problému zvládnout 600 km za den, což u malých aut rozhodně není samozřejmostí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jízdně není malému Yarisu Cross příliš co vytýkat. Hybridní tříválec sice není kdovíjaký silák (systémový výkon 85 kW), ale pocit neduživosti či snad významného nedostatku síly z něj nemáte. Svoje si odvede i delší cestě. Na dálnici udrží cestovní stopadesátku i v prudším stoupání a na okresce zase nemusíte mít strach z předjíždění. Prostě se s tím jezdí docela normálně a bezproblémově. Právě tahle uživatelská přívětivost do jisté míry stojí za velkou oblibou toyotích hybridů. Nemusíte nikam strkat kabel, neřešíte co smíte a nesmíte, prostě jen jezdíte a auto se stará za vás. Jízda je krásně plynulá, automat necuká, prostě pohoda. Jediné, co tenhle klídek může narušit, je akustický komfort. Tady poznáte, že jedná o auto z menší kategorie a hybridní tříválec je pod větší zátěží (třeba na dálnici) docela poznat. Není to vysloveně obtěžující, ale rozhodně to není úplně nejkomfortnější. Navíc ten malý spalovací motůrek nemá moc příjemný zvuk a zní to, asi jako když pod schodech pustíte bednu s nářadím. Tady by to jistě zasloužilo odhlučnění navíc. Podvozkově asi též nemám větších výtek. Naladění je spíše tužší, ale takovým tím správným způsobem, který nekazí jízdní komfort, ale spíš pomáhá jistějšímu chování v zatáčkách. Čtyřkolka je navíc jedinou verzí s víceprvkem vzadu, což má na jízdní vlastnosti též pozitivní vliv. Každopádně, co se jízdy týče, za mě dobrý.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Toyota Yaris Cross je důkazem, že i malý crossover může být dobrým autem a mě osobně se třeba zamlouvala tahle verze víc, než obyčejný malý Yaris. Takhle nějak si totiž představuju ideální druhé auto do města. A klidně bych oželel i pohon všech kol, který sice odlišuje Cross od konkurence, ale pokud nebydlíte v místě, kde je půl roku v kuse sníh, tak to příliš nevyužijete. Provozní efektivita hybridního systému je fenomenální a nezbývá než smeknout. Cenově se Yaris Cross nikterak nepodbízí, ale vzhledem ke svým schopnostem je cena (i vůči rostoucím cenám konkurence) naprosto akceptovatelná. Tohle auto se povedlo a pokud zrovna sháníte nějaký malý crossover na městské přískoky, určitě zahrňte do výběru i Toyotu. Má co nabídnout.

Technické údaje

Motor: zážehový tříválec 1 487 ccm + synchronní elektromotor
Celkový výkon: 85 kW (116 koní) 
Převodovka: automatická e-CVT
Maximální rychlost: 170 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,8 s 
Provozní hmotnost: 1260-1360 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7 – 5,1 l/100 km kombinovaná (WLTP)
Průměrná spotřeba v testu: 5,1 l/100 km
Cena testovaného vozu: 705 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
30. března 2022, 11:34
0

Zajimavý, že na fotkách to nevypadá tak nízký jako ve skutečnosti.

reagovat
Tommas
30. března 2022, 15:30
1

Před týdnem jsem v tom absolvoval zkušební jízdu (Full výbava, předokolka) a musím říct, že zklamání. Jak napsal sám autor, tak interiér všechno prostě černé a hlavně jsem v tom měl dojem úplné lacionosti ( v Belgii to auto stojí v té nejvyšší výbavě přes 35 000 EUR) a testovačka už po 7tis. km povrzávala od B sloupků, od panoramatické střechy. Zároveň mne zklamalo i odhlučnění, kdy když naskočil motor, tak to v kombinaci s CVT bylo na bolest hlavy.
Abych jen nehanil. Tak ano, spotřeba super, auto se snaží jezdit co nejvíce na elektřinu a ani s těžkou nohou nebylo problém se v Bruselu dostat pod 4 litry (neustálé rozjezdy). A vnitřní prostor, taky výborný, s 1,84m si sednu pohodlně za sebe.

Kdyby někoho zajímalo čekací doba v ČR aktuálně 15 měsíců + (vyprodaná kvóta) v Belgii 4 měsíce, ale cena oproti ČR +6-8 tis. EUR.

reagovat
Frankie
30. března 2022, 18:16
0

No spotřeba úchvatná, a asi to je i zajímavé auto.
K těm malý crossoverum, překvapili mě kamarádi, že zvládli ve čtyřech dojet na lyže na dovču do Francie. Poskládali se do Hondy HR-V.
Co mě docela dráždí je věta:
na dálku nastartovat auto, aby se předehřálo uvnitř
Jako hrajeme si tu, myslím u hybrid auta, na ekologii a pak jej budeme předehřívat?
Co fakt nemám rád, je stojící auto na parkovišti, které někdo několik minut předehřívá, paráda, např., když dojedeš ze svahu a vedle něj se přezouvas.
Cena je troufalá, ale asi ok, když je taková cekacka. Ale asi bych za ty peníze šel do něčeho jiného, klidně i do Opla, jak bylo o něm nedávno psáno.

reagovat
Csaba
30. března 2022, 20:51
1

Řekl bych že "na ekologii si hrají" hlavně výrobci hybridů (a aut obecně), nucení k tomu úředníky EU, ne drtivá většina místních
"členů korespondentů". Lidé, pokud mohou, si život rádi ulehčí a zpříjemní a dálkový start, respektive příchod k vyhřátému/vychlazenému interiéru auta je jen jednou z mnoha a mnoha forem toho zpříjemnění. Asi si holt budeš muset zvyknout že si za takovou možnost někdo při konfiguraci auta připlatil.

A někdo z Greenpeace, Lidí Země nebo Extinction Rebellion by ti třeba napsal něco takovéhoto:

"Nebo, pokud bereš záchranu naší planety před globálním oteplováním a dalšími negativními důsledky lidské existence opravdu tak vážně, můžeš přestat na ty sjezdovky jezdit, ušetříš nemálo litrů paliva a do ovzduší se nedostane x gramů jedovatých a klima ohrožujících látek. Případně s námi místo na lyže můžeš vyrazit sice taky do hor ale sázet nové stromy..."



Frankie
30. března 2022, 21:23
0

Já prostě nastartují a jedu. Na vyhřátí mám vyhřívání sedaček, na vychlazení si holt počkám. Na ekologii v tomto nehraju. Ale na to, že nesmrdim dalším lidem pod nos na parkovišti. Kor se studeným motorem...

Csaba
31. března 2022, 19:07
0

Jasně, dělám to tak rovněž. Ale klidně přiznám že mít teď možnost vybírat si nový vůz tak bych položku "dálkový start" zaškrtnul mezi prvními :)

PB
30. března 2022, 19:19
0

Konecne dustojny nastupce Pandy 4x4!;)

reagovat
RRRampapapa
30. března 2022, 22:27
0

By mě zajímalo nakolik ten 3,9 kW zadní motor funguje v nějakých těžších podmínkách. Tohle se člověk totiž skoro nikde nedočte, jak je ta 4 kolka udělaná. A shodou náhod jsem nedávno někomu v rodině pomáhal konfigurovat tento stroj a příplatek 50 k mi k tomu technickému řešení moc nepasuje. Má s tím někdo nějaké větší zkušenosti? Pokud se nepletu, to samé řešení má prius už nějakou dobu. Na YT je pár videí, kde to někdo zkouší na sněhu a ledu a ono na to prvotní popostrčení to stačí podle všeho.

RRRampapapa
30. března 2022, 22:34
0

Ještě nějaké promo videa:



MB
MBMB
30. března 2022, 23:01
0

To mi ani nedošlo, že ten zadní motor je tak slabý. Ale dává to smysl. Obvykle je toto řešení vidět u PHEVů, ale toto je obyčejný HEV s malinkatou baterií. Nemá ani jak živit nějaký silnější motor, navíc po nějakou delší dobu.
Z toho titulu je to opravdu jen na občasnou krátkodobou pomoc při rozjezdu, ne powerslidy. To většině lidí stačí a zřejmě to byl záměr. Jestli to stojí za příplatek 50 tisíc, si každý musí zvážit sám. Kdo to opravdu potřebuje, tak asi proč ne, moc čtyřkolek v této velikosti a cenové relaci není.

Ha
HanulJCW
04. dubna 2022, 15:14
0

Skvele video ma na tohle tema GarazTV s Rastom Chvalou



Poslední komentáře