načítám data...

Toyota Yaris 1.0 VVT-i (MY1999): Překvapivě dobrý

V autíčkářově garáži proběhl jeden přestup. Z dálného východu se do Prahy stěhuje zelená Toyota Yaris se základním litrovým čtyřválcem. Jaká je a proč mi stihla za týden přirůst k srdci?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Recenze & testy: Toyota Yaris 1.0  VVT-i (MY1999): Překvapivě dobrý

Stejně jako František, i já se poslední dobou stávám jakýmsi správcem rodinného vozového parku. Bylo tedy nasnadě, že když si můj bratr vysloužil v květnu řidičské oprávnění, měl bych mu sehnat nějaký důstojný automobil. Vzhledem k tomu, že se jedná o začínajícího řidiče se studentským příjmem, zavrhl jsem myšlenky na různé bezstřešné mnohoválce a jal jsem se ve svém okolí hledat vůz levný, leč spolehlivý a zachovalý. A to věru není lehký úkol. 

První dějství tohoto hledání dopadlo neslavně. Zakoupil jsem starší ojetý Ford C-Max s prý nezničitelnou jedna-šestkou, který si dokonce shodou okolností jednou zapózoval i tady na Autíčkáři. Nebohý Ford měl blíže nespecifikovanou závadu na motoru a proto stál jen pár tisícovek. Žel ze závady se nakonec vyklubal “zaklepaný” motor, nádavkem se přidala koroze a tak šel Ford zhruba po měsíci do ruky dalšího majitele – už jako auto na díly. Naštěstí se mi ho podařilo prodat beze ztráty, celá anabáze ale stála dost času a nervů a do dalšího hledání a nakupování se mi moc nechtělo.

A právě tou dobou se Vavris zmínil v redakčním chatu, že by se potřeboval zbavit svého “zimního” Yarise, který byl zároveň kdysi dávno jeho prvním autem. Na jeho místo se nastěhovala zachovalá šestiválcová Omega (tomu říkám upgrade), o které si snad časem tady na Autíčkáři taky něco přečtete. Jestli teď čekáte, že jsem o ojetou Toyotu projevil okamžitě eminentní zájem, jste na omylu. Aniž bych k tomu měl jakýkoli relevnatní důvod, vždycky jsem Yarise vnímal jako auto na úrovni “klenotů”, jakými jsou Daewoo Matiz nebo Hyundai Getz. Zkrátka vozy, u kterých je skutečně diskutabilní, zda jízda v nich není méně pohodlná než cesta autobusem. To se ale mělo brzy změnit.

Dny plynuly a já v inzerci nenacházel nic, co by plnilo mé požadavky (levný a úsporný ojetý vůz, co nevypadá jako sklad použitých náhradních dílů ve tvaru auta). Do toho se bratr zmínil, že by mu vlastně vyhovovalo spíše něco menšího, a navíc jsem se postupně dovídal, že s Yarisem má dobrou zkušenost snad každý člen naší redakce. Slovo tedy dalo slovo, cena zelenkavé Toyoty se po krátkém vyjednávání propadla kamsi pod plechcupovou hranici a já se tohle pondělí vydal vlakem do Ostravy.
Tady si dovolím malou vsuvku – jeli jste někdy v poslední době vlakem? Já už asi pět let ne a musím říct, že pokrok je teda znát. Za 180 korun jsem dostal pohodlné křeslo v prázdném klimatizovaném kupé se stolečkem a zásuvkou. Že bych občas zanevřel na volant a sedl do vlaku? 

Po třech hodinách jsem dorazil do cílové destinace, na naléhavě znějící radu domácího Vavrise (“Hele hlavně nejezdi na hlavní nádraží, to fakt nedělej”) jsem vystoupil na malebném nádraží s poetickým názvem Svinov a vyčkával. Po čase se přiřítil Vavris v dosti omšelém, leč jinak zdravě vypadajícím Yarisu. Už letmý pohled prozradil, že za sebou má minivůz krušný život. Nejeden panel karoserie byl promáčklý či poškrábaný. Majitel vozu mi bryskně vysvětlil, že za karamboly mohl tu nepozorný řidič prodijedoucí Fabie, tu maminka a tu jakýsi pán jménem Chamilla, ale v žádném případě ne on sám. 

Když jsem se ale oprostil od obouchaného zevnějšku, překvapilo mě, jak dobře tenhle malý hatchback funguje. Litrový motůrek se ochotně vytáčel k šesti tisícům, podvozek decentně tlumil nerovnosti, ale příjemně držel a v interiéru plném netradičních řešení a zajímavých vychytávek bylo překvapivě hodně místa. Během chvilky jsme vyřídili formality a já zůstal s Yarisem sám. Pomalu se začínalo šeřit a přede mnou byla dlouhá cesta zpět do Prahy. Aby toho nebylo málo, dálnice D1 hlásila dlouhé zácpy a cesta přes Hradec na tom nebyla o mnoho lépe. Musel jsem tedy po okreskách. Nechtělo se mi, byl jsem unavený a měl hlad. A to vše v Yarisu. Začalo se mi stýskat po klimatizovaném kupé rychlíku Ostravan. 

Jenže stačila půl hodinka a já začal zjišťovat, že Yaris není vůbec špatné auto. Na silničkách v podhůří Jeseníků se ochodně proplétal zatáčkami, litrový motor mě nepřestával překvapovat svojí agilitou a potěšilo mě i přesné řazení. A na té bohatě čalouněné židli uvnitř se sice sedí trochu jako v autobuse, ale to nakonec není vůbec nepohodlné. Domů jsem přijel za tmy, ale rozhodně jsem nebyl rozlámaný ani unavený. Cesta Yarisem byla mnohem příjemnější, než jsem čekal, a malé zelené autíčko mi na těch třech stech padesáti kilometrech ukázalo, že zdaleka nepatří do kategorie “Getz-Matiz-Autobus”, ale někam mnohem výš.

Rozhodl jsem se tedy, že se o Yarise trochu postarám. Po obligátní výměně oleje a filtrů jsem se pustil do kosmetiky. Auto jsem důkladně omyl a navoskoval a lépe spasoval odstávající díly karoserie. V interiéru jsem vytepoval sedačky a pořádně vydrhnul lány tvrdého vzorovaného plastu. Ty tady ale vůbec nepůsobí lacině nebo nepatřičně. Vlastně je to celé dost futuristicky pojaté. Veškeré technologie Yarisu jsou soustředěné do středového panelu. Tomu v horní části vévodí digitální přístrojová deska s optickým efektem, kdy díky soustavě čoček působí, jako by byla utopena kdesi v útrobách motorového prostoru.

Pod ní se nachází multifunkční displej rádia a palubního počítače lemovaný tlačítky k ovládání tohoto vehementu. Ten není úplně intuitivní, ale dá se na něj snadno zvyknout. Není bez zajímavosti, že do malého monochromatického displeje dokázali v Toyotě vmáčknout případně i příplatkovou navigaci. Níže najdeme obligátní ovládání topení, zbytek ovládacích prvků rádia včetně kazetového otvoru, panel končí praktickou odkladací schránkou o rozměru 1DIN, zapalovačem a šuplíčkem na mince. Odkladacích prostorů tu rozhodně není málo. Další praktické kapsy se nacházejí po stranách středové konzole, pod volantem, ve dveřích nebo pod sedadly. Před spolujezdcem jsou k dispozici hned dvě zavíratelné schránky. A nesmím zapomenout ani na tři plnohodnotné držáky na nápoje. Na současníka první Fabie je to, myslím, dost slušný výkon. 

Čistý Yaris vypadal už docela k světu, chtělo to ale ještě vyřešit jednu stopu po zaručeně-ne-Vavrisově karambolu. Zadní podnárazník je u tohoto vozu překvapivě plechový, po nějakém ťukanci se trochu pomačkal a začal reznout. Původní plán tenhle kus plechu nějak vyklepat vzal za své, když jsem zjistil, že nový díl vyjde na pár stovek. Koupil jsem proto nový nelakovaný a následně s potěšením zjistil, že barva “mého” Yarise je prakticky shodná se škodováckým odstínem “Zelená agáve metalíza”. Stačilo tedy zakoupit sprej Motip Dupli v příslušné barvě a během pád minut jsem ze svého balkonu udělal improvizovanou lakovnu. Mezitím se setmělo, takže nanášení barvy probíhalo trochu poslepu. Naštěští ale trojkombinace “základovka-barva-bezbarvý lak” funguje spolehlivě a tak ranní slunce odhalilo celkem pěkně nastříkaný nárazník.

Výměna dílu byla s youtubovým tutoriálem otázka chviličky, vrstvu barvy pak dostaly i oba omlácené plastové díly nárazníku. Zbývala poslední zásadní vada na kráse a tou byla orezlá kola. Dva ze čtyř ráfků sice kryly originální poklice, další dva ale vystavovaly světu reznoucí plech. Rozhodl jsem se proto pro nízkonákladové a časově nenáročné řešení a po důkladném okartáčování a vyčištění suříkovým roztokem jsem kola nastříkal přímo na autě. Pneumatiky jsem před nástřikem chránil starými vizitkami nastrkanými po obvodu, středy, matice a ventilky zakryla maskovací páska. Stačily tři vrstvy barvy a myslím, že kola dost prokoukla. 

A to je prozatím vše. V pondělí odpoledne odvezu tenhle zelený vehikl, toho času už na pražských značkách – tyhle staré jsou podle evidenční kontroly už moc omlácené – směrem na sever a po týdnu v Yarisu usednu znova za volant mnohem většího a silnějšího Volva. A ačkoli jsem to ani v nejmenším nečekal, musím se přiznat, že mi tahle malá obratná Toyota bude v pražském provozu trochu chybět. Ať už kvůli skvělému podvozku a obratnému motoru, variabilnímu a promyšlenému interiéru, nebo kvůli konstrukční jednoduchosti, která umožňuje řešit drobné nedostatky a stopy po karambolech v řádu minut. Všechno tu je jednoduše přístupně a drží na desítce šroubu. I přes tuhle jednoduchost se ale nejedná o relikt osmdesátých let ve stylu Favorita, ale pořád relativně moderní a použitelné auto.

Pokud hledáte ideální první auto, už nehledejte dál. Je to litrový Yaris. 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
15. června 2019, 22:09
0

když by bylo s timhle motorem a třídveřák. Co mi za něj dáte? :( Pytel buráků vyvolávací cena.

reagovat
Jakub Pospíšil
15. června 2019, 22:13
0

šoupni ho na Autofrc, nalinkuj inzerát a on se někdo najde. Je tu spousta lidí, co mají zajímavá auta, takže potřebují ještě druhé auto pro případ, kdy "zajímavé" čeká na servis :)

PlusOne
18. června 2019, 10:15
0

Dám dva a prosím o víc informací :-)

Ju
Junior
08. srpna 2019, 07:17
0

Je na frcu

Jakub Pospíšil
08. srpna 2019, 08:35
0

Jakoby třicet je skoro dost, tehle zelenkavý stál méně, než polovinu. Ale zase každé zboží má svého kupce, že.

Ju
Junior
09. srpna 2019, 00:57
0

Za přesnou půlku bych ho pustil taky, cena je napalena, abych se nemusel peklovat s tou nejhorší bazos luzou. To to radši dám do aaacek a něco provarim

Jakub Pospíšil
09. srpna 2019, 09:21
0

Ahaaa...tak to je moudré. Svého času jsem prodával Favorita za deset tisíc a bohužel jsem tohle neudělal. Byly mi za něj nabídnuty třeba rifle, nebo polovypitý jamajský rum. Od té doby jsem se zařekl, že levná auta už budu prodávat jen známým (nebo dávat zadarmo).

PlusOne
10. srpna 2019, 17:34
0

Zaujal mě lístek s výměnou oleje listopad 2017, kdy to měl o cca 400km míň, než teď uvádíš - to se s tím fakt tak málo jezdilo? :-)

PlusOne
10. srpna 2019, 17:36
0

Jinak nevypadá špatně, bohužel to teď není aktuální téma....investici si žádají spíš stávající auta. Přesto děkuju.

Ju
Junior
11. srpna 2019, 06:58
0

PlusOne: jop, dostala to holka k 18. po mámě, která to kupovala nový a v tý době si koupila nový Yaris. Takže obligátní Ústecký značky ani neznamenají kebab bazar někde ve východním Německu. Nicméně slečna je z města a řídit se prostě boji, takže radši jezdí MHD a autem fakt jenom v krizovkach :-) Možná až to bude potřeba a pořídí se něco s posilovačem a automatem, tak jezdit začne.

Honza P
16. září 2019, 15:48
0

Psal jsem zprávu.

Ven cos
15. června 2019, 22:18
0

Umytý, vytepovaný, nafocený. Šup ho za tři pětky na Bazoš. :-)))

Zeptám se; Jak to zvládá dalnici a 130tku? Jakub asi vědět nebude, když se jí obratně vyhnul :-))) Ale Vavris, nebo někdo kdo to měl..?

reagovat
Jakub Pospíšil
15. června 2019, 22:20
1

Z Hradce do Prahy jsem s tím jel konstantně sto třicet. Je slyšet motor, točí 4000 ot/min, ale není to nic nezvladatelného. Asi jako v 1,4 MPI Fabii nebo nějakém podobném keplu. Není to žádná radost, ale v pohodě se to dá zvládnout.

Kuře
15. června 2019, 22:53
0

Kubo, seš divnej...

....i když musím uznat že mi pěkně sere že tohle Japonský prdítko je v asi tak 734x lepším stavu než můj hrdina, a to je jen o rok mladší:/

reagovat
Jakub Pospíšil
15. června 2019, 23:19
0

Každý máme nějakou divnou vlastnost. Mě baví dávat vizuálně do kupy staré keply.
Toho Focuse bys měl už za něco vyměnit, hele...

Kuře
15. června 2019, 23:29
0

Však já jsem to nemyslel ve zlém, tohle je ještě dobrá divná vlastnost:)

Kdepak, Focus je dobrej:)

BubaaCZek
15. června 2019, 23:00
0

Fajn koupe. Hezdy jsi ho ozivil. Na obrazku c.12 vykukuje rezavy prah. Dovolim si tipnou, ze Omega bude na zimu zabavnejsi :)

reagovat
Jakub Pospíšil
15. června 2019, 23:18
0

Ona tam ta rez je, ne, že ne. Ale není to nic zásadního. Ten C Max byl mnohem sezranejsi.
-
Komentář upraven 15. 6. 2019, 23:18:19

ra
rainero
15. června 2019, 23:40
0

Ako si spokojný s radením? Ja som s ním stále bojoval. Inak pri diaľničných rýchlostiach už je v ňom dosť kravál a na komunikáciu s posádkou aj rádio treba rezignovať do najbližšieho exitu. Odporučím ešte protikorózne ošetriť podlahu aj keď to nie je akútne ako u Mazdy a posledných problémom je výmena žiarovky pravom prednom svetle. Inak je to spoľahlivé, priestranné a svižné auto so super spotrebou.

reagovat
Tomáš Trýska
16. června 2019, 09:17
0

Co v tom je za motor? Nějaké K3-VE?

reagovat
Alex Wolf
16. června 2019, 10:48
0

1SZ-FE - podčtverec s váhou 68 kg. :) 69 hp a 95 Nm je na litroun celkem pbstojný. :D

Tomáš Trýska
17. června 2019, 15:45
0

Dokonce...

Spooker
18. června 2019, 01:27
1

Ty svody sou roztomilý

Csaba
16. června 2019, 11:54
0

Ani první Twingo není k zahození a ta posuvná a sklopná lavice vzadu je skvělá.

http://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/twingo/18328167?goFrom=list

reagovat
sd
sd
17. června 2019, 21:23
3

Ještě několik podstatných údajů. Mám Toyotu Yaris 1.0 z roku 2002 a už bych si fakt rád koupil auto nové. Jenže to auto skvěle, má spotřebu 4.8 l, nikdy se neporouchalo a nikdy na něm nebylo třeba nic měnit (kromě zavírání přihrádky spolujezdce) Má najeto 245000km a jezdí jak nové a stále mně baví. Možná už nestojí ani 15000Kč, ale asi bych jej za nic nevyměnil. Všechno funguje lehce, je promyšlené, ačkoli jednoduché. Určitě si koupím brzo nové auto, přece jen 17 let a má už své odslouženo, ale zase to bude Toyota.

reagovat
Ge
Generis
18. června 2019, 07:56
0

Jako nákup za malý peníz lze benzínovou Toyotu určitě doporučt, máme doma taky jednu starší Toyotu (benzínové Verso) a co se týká spolehlivosti tak jezdí v pohodě a bez problémů.

reagovat
C70C
18. června 2019, 09:09
1

Yaris - Genesis - Nemesis... litrový Yaris bylo moje první služební auto. A zároveň zdroj nejšílenější jízdy co už nikdy nechci zopakovat. Kdesi v roce cca 2004 jsem měl být na stánku v areálu BVV jako první, ještě před otevřením areálu. A čemu nálada budíku nechtěla, zrovna ten den se budík blahosklonně rozhodl, že si přispím. O hodinu. Bydlel jsem cca 45km severně od hlavního města, a tak mně čekalo, byť dálničních, ale i tak asi 255km.. a měl jsem na to, zhruba 2h..
VVTi prakticky nedostalo šanci přejít na úspornější mód, a včetně tankování plné nádrže na Spořilově byl čas dojezdu cca 1:50h.. pocit, kdy jsem si v tachometrových 150 vybliknul AR 156 vybavenou 2.5 Busso.. k nezaplacení. Nicméně je fakt, že do konce zaměstnání v té dané firmě jsem se Yarisce za tuhle jízdu omlouval.
O 11 let později nám zase manželky Yaris sloužil jako rodinná kára pro 2 dospělé a 2 děti na roadtripu napříč republikou. Takže za mně jednoznačně Toyota Approved :-)

reagovat
PlusOne
18. června 2019, 10:14
0

Za pár měsíců budu nejspíš zase hledat nějakej lacinej kepl jako třetí auto do rodiny pro jízdy do práce za hnusného počasí a přes zimu, doteď jsem teda chtěl zase Clio, ale Yaris se jeví jako zajímavá alternativa....

reagovat
Fa
Fandatik
22. července 2019, 18:53
0

V tomhle ohledu nedám dopustit na Corsu 1,5d. Tankuješ pravidelně na jaře a ten motor i přes dlouhodobě krátké cesty ve městě je nesmrtelný.

custom1
18. června 2019, 11:15
0

Kamarád má taky prvního Yarise a docela by se ho chtěl zbavit, protože potřebuje větší auto, ale (jeho slovy): "Ku*va, tomu autu nic není, pořád funguje." Takže ho pořád ještě má... :)

reagovat
RRRampapapa
18. června 2019, 11:47
0

S jedním litrovým (první generací) po-face modelem jsem najel cca 4 tisíce km (bylo v blízké rodině), s dalším litrovým (druhá generace) jsem absolvoval pár jízd na brigádě, a měl jsem možnost projet více kusů včetně prvního TS. Se článkem se neztotožňuji. Auto je to dobré do města, nenáročné a jako první auto pro začínajícího řidiče/řidičku super, ale skvělý podvozek je houpavý, až je člověku špatně, řízení je nadčasově tupé a mrtvé, přeposilované a všechny ovládací prvky působí, jako by byly spojeny gumycuky. Je to prototyp snad všech klišé, které se o toyotě říkají. Ne, nemám ho rád. Pravdou je, že TS to kompenzovalo opravdu točivým motorem (poznámka v článku o obratném motoru mě celkem pobavila - jasně, no budiž v porovnání s ostatními litry/hrůzou tří písmen) s krátkými převody, hrabalo za sucha při přeřazení i na 3jku :-), a i když mělo továrně tvrdší odpružení, řízení, řazení a pedály byly pořád yarisovitě houbovité.

Abych jen neremcal - existuje varianta, která zachová výhody Toyoty a přitom je "řidičsky příjemnější"?
Ano, Corolla E10/E11.

reagovat
Klatic
19. června 2019, 14:39
0

tenhle "test" přišel pro mě v úplně pravou chvíli :) právě hledám druhé auto na malé popojíždění na krátké vzdálenosti většinou pro ženu, bez vetších investic, malou spotřebou a za málo peněz.... nechce se tady někdo opravdu nějakého yarise zbavit? nejlépe červeného :)) ... zcela vážně, určitě se nějak domluvíme

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Mark V 1979
Lincoln Continental Mark V

1979 rok výroby
117 koní výkon
6 600 ccm objem

Chrysler Pacifica  2007
Chrysler Pacifica

2007 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009
Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin

2009 rok výroby
180 koní výkon
2 000 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem