Toyota GR Yaris je zrozena ve světě WRC, cílem automobilky je tedy zaujmout automobilové fanoušky po celém světě a současně nahlédnout do možné budoucnosti rallyových vozů Toyota.
Model Toyota GR Yaris Rally Concept se inspiroval prototypem vozu WRC na bázi Toyoty GR Yaris, testované o něco dříve v letošním roce. Toyota Motor Europe ve spolupráci s týmem TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team), firmou GAZOO Racing Company a NACON rozjela projekt, který je součástí partnerské spolupráce TME s firmou NACON v rámci soutěží eSports WRC. Celkový vítěz eSports WRC v letošní soutěži také získá šanci vyhrát zbrusu novou Toyotu GR Yaris.
Za konkrétních podmínek v závislosti na dostupnosti modelu může být vítězi nabídnuta finanční prémie. Více zde https://www.wrc.com/en/more/gaming/rules/
Speciální rallyové vydání Toyoty GR Yaris do WRC 9
Příležitost spatřit videoherní verzi nově uváděného homologovaného nebo soutěžního vozu v tak rané fázi životního cyklu automobilu je pro nadšence skutečně ojedinělá. Toyota však uvedla speciální rallyové vydání Toyoty GR Yaris do WRC 9, jakožto i homologovanou verzi do hry Gran Turismo Sport, ještě ve fázi uvádění produktu na trh, čímž doložila snahu značky o rozvoj v oblasti e-Motorsportu a snahu potěšit fanoušky po celém světě.
Informace o závodu Toyoty GR Yaris proti chronometru ve hře Gran Turismo Sport naleznete na stránkách https://toyotagazooracing.com/e-motorsports/join-entrant-gryaristt/2020/
Sportovní vůz vyráběný přímo Toyotou – první po 20 letech – byl zároveň osobní ambicí Akia Toyody, prezidenta automobilky Toyota. Ta ještě narostla poté, co tým TOYOTA GAZOO Racing WRT v roce 2018 získal mistrovský titul mezi továrními týmy ve WRC.
Právě takovým vozem je Toyota GR Yaris, navržená a vyráběná zcela od nuly a předurčená k vítězství na těch nejvyšších úrovních. Jedná se o druhý globální model Toyoty s označením GR, navazující na uvedení Toyoty GR Supra v roce 2018.
GR Yaris je postaven na jedinečné platformě, která kombinuje novou podvozkovou platformu GA-B (poprvé představenou s novou generací Toyoty Yaris) a zadní partii s úpravami převzatou z platformy GA-C (používané pro modely Corolla a C-HR). Členové rallyového týmu zdůrazňovali význam nízké hmotnosti, což se odrazilo v použití hliníkových panelů karoserie a střechy z kovaného uhlíkového kompozitu; snižování hmotnosti bylo nicméně prioritou v rámci celého vozidla.
Jedinečná je i samotná karoserie, jejíž návrh stavěl na požadavku nejlepších možných aerodynamických vlastností: přestože vychází z nového hatchbacku Yaris od Toyoty, model je třídveřový (namísto standardního pětidveřového provedení) s nižší zkosenou linií střechy. Střecha byla vytvarována tak, aby směřovala proud vzduchu na velký zadní spoiler pro extra velký přítlak. Spodní partie podobně jako u soutěžního speciálu účinně vede proud vzduchu dolů podél boků vozidla.
Celosvětově nejvýkonnější tříválec
Zbrusu nový je i motor v podobě přeplňovaného tříválce 1,6 litru. Tento celosvětově nejvýkonnější tříválec je současně nejlehčí a nejmenší přeplňovanou jednotkou 1,6 litru. Motor s maximálním výkonem 261 koní a točivým momentem 360 Nm splňuje technické regule WRC2 a umožňuje Toyotě GR Yaris zrychlit z místa na 100 km/h již za 5,5 sekundy a rozjet se (s elektronickým omezovačem) až na 230 km/h. Konstrukce pohonné jednotky využívá technologie přímo odvozené z motoristického sportu, jako např. turbodmychadlo s kuličkovými ložisky, výfukové ventily s velkým průměrem nebo chlazení pístů pomocí olejových trysek.
Díky pohotovostní hmotnosti pouhých 1 280 kg se Toyota GR Yaris chlubí mimořádným kilogramovým výkonem 4,9 kg/k.
Výkon motoru se na vozovku přenáší prostřednictvím nového elektronicky řízeného systému stálého pohonu všech kol Toyota GR-FOUR. Systém pohonu, jenž se rovněž inspiroval světem soutěžních vozů, nabízí tři různé jízdní režimy s odlišným poměrem rozdělování hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy podle jízdních podmínek – Normal (v poměru 60:40), Track (50:50) a Sport (30:70).
Zbrusu nový koncept Toyota GR Yaris Rally Concept se v rámci WRC 9 nyní připojuje k již nabízenému modelu Toyota Yaris WRC 2020 a legendární Toyotě Corolla WRC 1999, aby si fanoušci v oficiální hře WRC mohli zasoutěžit a zažít minulost, současnost i budoucnost rallyových vozů od Toyoty.
I přes zkrácený soutěžní program světového rallyového šampionátu 2020 dosáhla Toyota Yaris WRC velmi dobrých výsledků a poprvé od návratu značky do WRC v roce 2017 bojuje o dvojitý titul mistra světa WRC pro tým TOYOTA GAZOO Racing. V čele žebříčku soutěžních jezdců světového rallyového šampionátu momentálně stojí Elfyn Evans s náskokem 14 bodů před stájovým kolegou Sebastienem Ogierem; tovární tým TOYOTA GAZOO Racing je na druhém místě v žebříčku výrobců s odstupem pouhých sedm bodů – čeká jej ještě závěrečný podnik sezóny, kterým bude v příštím měsíci Rally Monza.
Toyotu Corolla WRC, postavenou na osmé generaci nejprodávanějšího modelu světa, vyráběla společnost Toyota Motorsport GmbH (nedávno přejmenovaná na TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH); vůz debutoval v roce 1997 na Rallye Finsko s legendárními piloty WRC Didierem Auriolem a Marcusem Grönholmem za volantem. Za volantem Toyoty Corolla WRC vybojoval vítězství na Monte Carlo 1998 Carlos Sainz, další legendární jezdec Toyoty. O rok později, tedy v poslední sezóně před návratem Toyoty do WRC v roce 2017, vybojovala Toyota Corolla WRC poslední vítězství značky ve WRC na Čínské rallye 1999, a tak Toyota opouštěla toto sportovní odvětví na vrcholu slávy se třetím mistrovským titulem pro tovární týmy.
Zbrusu nový koncepční vůz Toyota GR Yaris Rally Concept je k dispozici všem majitelům WRC 9, oficiální hry světového rallyového šampionátu FIA; stačí si nainstalovat nejnovější herní aktualizaci, která by měla být vydána letos v prosinci.