načítám data...

Toyota RAV4: Úplně jiná

Patřila k prvním SUV, od té doby však uplynulo hodně vody. Jak se Toyota popasovala se změnami, které postihly svět automobilů?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota RAV4: Úplně jiná

Toyota RAV4 se na trhu objevila už v roce 1994. A to je už opravdu dávno. Pamatujete si ještě tu dobu? Na Facebooku se v té době ještě neřešila ani SUV, ani palčivá globální témata. Vlastně se na Facebooku neřešilo vůbec nic, žádný Facebook nebyl. Byl by ostatně zbytečný, málokterá domácnost měla v té době připojení na internet. Mobilní telefony neuměly dělat selfie, nebylo možné přes ně objednávat a platit zboží, přesto se jejich používáním daly utratit astronomické peníze za služby jediného operátora. Dva velcí hráči, Paegas a Oskar, přišli až o pár let později. Říkají vám ta jména ještě něco? 

A do tohoto světa přivedla Toyota své první SUV, model RAV4. V té době tahle zkratka skutečně znamenala auto pro volnočasové aktivity. První RAV4 měly jen trojici dveří, úplně první SUV na českém trhu, Honda CR-V, se v reklamách chlubilo piknikovým stolkem zabudovaným do podlahy zavazadlového prostoru. RAV4 byla cool (jestli jsme ten výraz už tenkrát znali). Od té doby prošla SUV značným vývojem. Image volnočasového auta se ukázala velice lákavá, v rodinném kombíku jste si najednou začali připadat jako upocení nešťastní ženatí se závazky, ale soused v SUV, to byl dobrodruh! 

A tak si SUV rychle našla cestu do rodinných garáží. Začala růst, z volnočasových autíček se staly řádné rodinné přepravníky, jen dochucená špetkou toho dobrodružství. A přesně tím vývojem procházela i Toyota RAV4. Rostla, stále větší důraz kladla na vnitřní prostor, pohodlí i ekonomiku provozu. Přestože se s každou další generací stávala přivětivější pro rodinný provoz, stále tu byla daň, kterou musel majitel platit za to, že nemá obyčejné MPV. SUV zkrátka nikdy nenabídne tak velkorysý prostor.

A nyní je tu rok 2019 a nová Toyota RAV4. Oproti předchůdcům se na první pohled vrací k onomu image dobrodruha. Ostré výrazné linie, efektní dvoubarevné provedení, výrazná maska chladiče, sebevědomá stavba. Vnímání designu je velice individuální věc, že je však nová Toyota oproti předchůdcům opravdu výrazná osobnost, to je evidentní. Hrany ještě podpořily dojem z velikosti, tahle RAVka už rozhodně nevypadá maličká. Sympatická jsou mi na první pohled kola. Ne tím, že jsou černá, tuhle módu stále ještě úplně nechápu, ale líbí se mi jejich rozměr, poměrně velký podíl průměru kola totiž jde na vrub pneumatiky. A tak by to zkrátka mělo být. SUV by mělo být pohodlným rodinným přepravníkem, který se nezalekne ani lehkého terénu, k čemu by na takovém autě byly nízkoprofilové pneumatiky?

Uvnitř je nová RAV4 moderní Toyotou se vším všudy. Tady žádná překvapení nečekejte. Radiomapa je trochu zmatená a možná by bylo záhodno provést v této oblasti nějaký ten vývoj, i příplatková audioaparatura JBL poněkud zaostala za mým očekáváním, ale to jsou patrně jediné věci, která si v interiéru z hlediska uživatele zaslouží kritiku. Jinak tu totiž všechno funguje. Auto je opravdu prostorné a pohodlné.

Po stisku startovacího tlačítka se z útrob auta ozve zacvakání a to je všechno. Samozřejmě, jak jinak, vítejte na palubě hybridní Toyoty. Nápis READY v přístrojovém štítu praví, že můžeme jet. Voličem automatické převodovky aktivuji dopředný pohyb a jedeme. Nejprve čistě na elektřinu, po pár vteřinách se přidává zážehový motor. A dál už je to tanec pohonného ústrojí, který lze pozorovat na obrazovce radiomapy. Motory se připojují a odpojují, dobíjí baterie, rekuperují, odstavují se, navzájem se doplňují – to vše rychle a neznatelně. Jen na brzdy si musím zvykat, mají zlozvyk tolik častý mezi hybridy – nejdříve se zdánlivě nic moc neděje, auto brzdí jen rekuperací, potom náhle a ne úplně citlivě nastoupí brzdové kotouče. Jinak je ale jízda s RAV4 opravdu uklidňující zážitek. 

Zastavit se musím u moderní výbavy v podobě jízdních asistentů. Ti jsou totiž v nové RAV4 na té nejvyšší úrovni. Toyota v kolonách dokáže sledovat auto před sebou a v tu chvíli se pohybuje skutečně naprosto sama. Při dálničních přesunech hlídá samozřejmě odstup od vozidel vpředu, zároveň ale pomůže i držet auto ve středu jízdního pruhu. Je to nesmírně pohodlné…

Hybridní systém sestávající ze zážehového motoru o objemu 2.5 litru a elektromotorů ve verzi s pohonem všech kol produkuje 222 koní. Ne, že by u rodinného SUV tolik záleželo na výkonu, tentokrát ale sílu motoru zmínit musím. Oproti předchůdci se totiž dynamika a především pocit z akcelerace změnil přímo dramaticky. Variátorová převodovka samozřejmě stále produkuje zvláštní zvukovou kulisu podobající se spíše lodi, než automobilu, když se však smíříte s tímto specifikem, je jízda nenucená a opravdu příjemná. A úsporná. Málokdy se mi podaří odjezdit celý týden trvající testovací týden na jedinou nádrž, tentokrát mi však zbylo palivo na dalších 200 kilometrů a ukazatel spotřeby po celou dobu testu ukazoval jednociferné hodnoty začínající číslem šest. Vzhledem k velikosti a dynamice Toyoty klobouk dolů.

SUV se tváří jako předstupeň terénních aut, přesto i jejich výrobci už pochopili, k čemu je zákazníci potřebují. Proto již většina SUV existuje i ve variantách s pohonem jen jedné nápravy. Testovaná Toyota však měla poháněné nápravy obě, proto jsem neodolal a krátce vyzkoušel její schopnosti i na čemsi, co postupem času a působením dešťu zbylo z polní cesty. Stiskem tlačítka TRAIL jsem aktivoval režim pro jízdu mimo asfalt a byl jsem opět mile překvapen. Elektronika citlivě řídila přísun síly ke každému kolu tak, že pokud se k plynovému pedálu člověk nechoval vyloženě necitlivě, nekonal se vůbec žádný prokluz kol. I křížení zvládla rodinná Toyota se ctí, požadovat od SUV víc už by byla rozmařilost.

Ale abych jen nechválil, našlo se i několik detailů, za které by měl někdo trpět. Víko zavazadlového prostoru je elektricky ovládané, to již dnes patří k dobrým mravům. Bohužel je tu pouze tlačítko pro zavření, tlačítko zavření a zamčení tu chybí. V praxi to znamená, že nemůžete stisknout knoflík a zkrátka odejít, musíte počkat u auta, než se víko zavře, a až potom vůz zamknout. Zbytečná chyba. Radiomapa na své domovské obrazovce nabídne mapu, avšak orientovanou výhradně severem vzhůru. Narozdíl od navigace, která nabízí i klasické zobrazení ve směru jízdy, zde jiná možnost zkrátka není. Nastavení různých funkcí auta se tříští mezi přístrojový štít a menu radiomapy, najít něco čistě intuitivně není zrovna snadné. A snadné není ani pochopit, čím se řídí dešťový senzor. Intenzitou deště to zjevně není…

Verdikt

Nová generace Toyoty RAV4 dospěla. A to ve všech oblastech. Auto funguje lépe jako rodinný vůz, je lepší v lehkém terénu i na silnici a technologie na palubě udávají trend. Tedy kromě radiomapy, za tu japonci od Autíčkáře slova chvály neuslyší. Až na několik drobných prohřešků se však Toyota až nebezpečně přiblížila ideálu rodinného auta. Testovaná vysoká výbava nabídla potom několik skutečně špičkových prvků, jako LED světla nebo skvělý radarový tempomat spolu se systémem pro udržování v jízdním pruhu. A jsou tu i příležitosti ušetřit nějakou tu korunu, připlácet si za aparaturu JBL například dle mého soudu nemá smysl. Ale to už záleží na každém jedinci, obecně se Toyotě podařilo postavit velmi dobré rodinné SUV, se kterým konkurence musí počítat.

Technické údaje

Motor: řadový zážehový čtyřválec 2 494 cm3 + synchronní motor s permanentním magnetem
Výkon: 163 kW (222 koní) v 5 700 ot./min
Točivý moment spalovací/elektromotor/ el. zadní: 221 Nm v 3 600 – 5 200 ot./min
Převodovka: e-CVT
Provozní hmotnost: 1 645 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 4,5 l/100 km 
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 6,5 l/100 km 
Cena (RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Selection): 999 900 Kč Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

whitenight
12. října 2019, 10:02
1

Navigace, co jsou orientovaný na sever, naprosto nesnesu, přijde mi to jak jezdit podle mapy z Mafie I.
PS: na konci chybí tabulka údajů a cena

reagovat
Matěj Podhorský
12. října 2019, 12:12
0

Ve všech Toyotách to jde, heading up, north up, dokonci i 3D zobrazení, a do RAVky to zapomněli dát. Teda ti japonci, oni se snaží šetřit, kde se dá! :)

Honza 'Hamster' Křeček
13. října 2019, 10:14
1

Jak Matěj správně demonstruje na videu infotainmentu, který je zajímavý hlavně tím, že v nové RAV4 není, ve všech Toyotách je na výběr 2D zobrazení ve směru jízdy a se severem nahoře plus ještě 3D zobrazení. Přímo vedle mapy je na to klikátko (na videu, jehož hledání Matěj obětoval tolik času, bohužel není vidět, bo je to úplně jiný systém). Potíž je, že v základním zobrazení, na které se dostaneme tlačítkem HOME, je sice několik boxíků, z nichž ten největší obsahuje náhled mapy, tady se ale zobrazení nastavit nedá (nebo jsem lama a ani po týdnu jsem na to nepřišel), vždy je to 2D se severem nahoře bez ohledu na nastavení navigace.

whitenight
13. října 2019, 10:24
0

To je ale zvláštní, že by to uměly všechny jejich mapy a jen v RAVce to nešlo. Možnost nastavit si typ zobrazení zní fajn, ale stejně bych asi dával přednost Wazu, CarPlay to stejně jako Yaris asi neumí, co?

Honza 'Hamster' Křeček
13. října 2019, 10:33
1

Ani v Corolle to nejde. Ale ještě jednou zdůrazňuju - jedná se jen o náhled na home, ne o samotnou navigaci, tam už mapa funguje normálně.

Honza 'Hamster' Křeček
13. října 2019, 11:05
2

Jo a k těm mobilům - testovaný kus CarPlay neuměl a ani v nabídce českého importéra jsem nic takového nenašel, nicméně když jsem si procházel internety, tak tam našel i takovéto fotky. Tak uvidíme, třeba to časem dorazí i k nám....

Matěj Podhorský
13. října 2019, 13:47
0

Ach tak, ono to z původního textu nebylo úplně patrné a navíc jsem opomenul skutečnost, že Toyota vylepšila infotainment, moje chyba. To s tou mapou je samozřejmě chyba, a dokonce si za ni zaslouží i někdo trpět jo? Teeeda :)

ma
martinw
13. října 2019, 21:26
0

Vyrovná na dálnici ve spotřebě dieselu ?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem