Téma o autech-investicích z Bobashova článku si přímo říkalo o to, abychom dali hlavy dohromady a vymysleli typickou autíčkářovskou pětku. Jak jsme řekli, tak jsme udělali, avšak brainstorming se po pár hodinách zvrhl v několik dní trvající hádku bez náznaku kompromisu a vytvořit ze čtyř různých hlav jednotnou pětici, zdá se býti nemožné. Finální dohoda tedy zněla, že si vytvoří každý tu svoji, přičemž jediné kritérium bude cena – sestavit vyběr z aut, která nestojí majlant. Já svůj úkol tímto plním, ale nemohu zaručit, jestli něco vytvoří i ti dva líní hnojové z Rožnova nebo muzeum kočičích chlupů z Pardubic.
Ale teď už k výběru. Možná právě sepisuji jen snůšku kravin a míjím terč všemi pěti náboji. Za to mi ale stejně nemůžete nadávat neboť se výsledek nedozvíme dříve, než za několik let. Tak jako tak následující pětice obsahuje auta, která se podle mého nečestnějšího vědomí a svědomí v budoucnu stanou velmi žádaná a jejich cena bude stoupat rychleji než inflace, i než cena podobných aut, která se dnes dají pořídit za stejné peníze. Nechci tvrdit, že na nich vyděláte, minimálně by však mohla příjemně zminimalizovat či zcela smazat sumu potřebnou pro jejich občasný provoz.
Honda CRX 2G
Kdy jste naposledy na cestě potkali CRX? Je to měsíc? Nebo snad půl roku? CRX druhé generace zmizely. Za první část aut je zodpovědná oxidace železa, za druhou část tunerská komunita, která nemilosrdně vykoupila, otunila a uhonila většinu nabídky. Jakmile se cena CRX dostala pod 100 tisíc, potkal ji typický osud všech kultovních masovek – rychlé střídání nezodpovědných či nemajetných vlastníků a smrt. Troufám si říct, že na nákup CRX 2G je právě teď ten nejvyšší čas. Uvízla totiž v dočasné bublině zapomnění. Zájem chudých tunerů a studentů se přesunul k novější (a jízdně podstatně méně zajímavé) CRX DelSol, ale zároveň je na trhu pořád relativně dost zničených exemplářů druhé generace, které v lidech zaprvé vyvolávají asociaci, že CRX je orezlý pekáč a za druhé snižují cenu zachovalých kousků.
Proč si myslím, že bude CRX stoupat na ceně? Sluší se říci, že nejvýkonnější 150-ti koňová varianta s motorem EE8 VTEC (možná ji znáte pod běžnějším označením B16A1) je už nyní drahá jak šlak. Ale i slabší ED9 má všechny předpoklady, které Bobash vyjmenoval ve svém článku. CRX byla známá, rozšířená a dostupná. Lásku k ní si vypěstovali jak první majitelé, tak kupci ojetin. Je silně zábavná a má legendární motory. Byla to právě CRX, která mnohé lidi nakazila neléčitelnou chorobou zvanou "H-virus" (nakažené poznáte nadměrným užíváním slov "VTEC" nebo "osm tisíc", popřípadě "otáčky"). CRX hraje do karet i současná modelová nabídka Hondy, která začíná být pro pacienty nakažené "H-virem" prakticky smrtelná a nutí je přehrabovat se v pravěku. Zkrátka CRX rozdávalo adrenalin i kladné emoce v podobě vesmírných otáček motoru, mnozí z toho týden nejedli a měsíc nespali a bude nemálo těch, kteří si to budou chtít na stará kolena připomenout…

BMW Z3 M Coupé
Teniska, bota, krpál… Je to už 16 let, kdy se BMW rozhodlo konkurovat obuvnickým firmám a jítřit emoce podivnou kombinací kupé a kombíku. Možná namítáte, že Z3 M Coupe už je docela drahé teď, já si ale troufám říci, že současná cena je jen zlomkem toho, kolik peněz se za něj bude platit v budoucnu. BMW jako značka už několik let opouští své tradiční hodnoty a vrhá se do polí neoraných. Hledat v dnešním portfoliu značky zadokolku se šestiválcem je úkol pro kriminálku Miami. Najít stejný typ vozidla mezi prodanými kusy je pak težší, než lovit ženskou v Pařížské na Dacii Sandero. A jaký že lék potřebuje konzervativní fanoušek značky, kterému z i3 a i8 rostou beďary, z dieselových čtyřkolek se převrací žaludek a po představení modelu 2 Active Tourer prodělal mozkovou mrtvici? Potřebuje vitamín S50 aplikovaný ve vysokých otáčkách, potřebuje samosvornou terapii podávanou skrze salámy s nízkou hodnotou treadwearu. Ano! Potřebuje Z3 M Coupé! Podle mnohých to nejlepší a nejzběsilejší auto, které kdy divize M GmBh vyrobila. V Německu se dá hezká Z3M sehnat s trochou štěstí od 20.000€. Ve střední Evropě ještě levněji. Je to cena dosti podobná hezké zachovalé M3 E46. Jenže Z3M drží v rukávu trumfy. Je mnohem exkluzivnější a také má mnohem sporotvnější jízdní vlastnosti. Lidé si zatím jen neuvědomili, jak je Z3 M Coupé esencí bavoráku a že jí vlastně chtějí mnohem více, než M3.

Alfa GTV 916
Člověk, který před nějakými pěti lety koupil zachovalou Alfu 75 V6 se může považovat za šťastlivce, neboť cena jeho vozu strmě stoupá. Já si ale myslím, že 75 nebude poslední "obyčejnou" Alfou, kterou potká podobný osud, protože existuje Alfa GTV 916, která právě líbá své cenové dno. Pomineme-li absenci zadního náhonu, má všechno, co má pravá Alfa mít. Karoserie má úchvatný design od Pininfariny a mohla by sloužit jako učebnicový příklad slovního spojení "klínovitý profil". V interiéru jsou použity kvalitní materiály a ta nejjemnější italská kůže. Ŕízení má jen 2,2 otáčky mezi krajními polohami, podvozek disponuje sofistikovanou zadní nápravou s pasivním natáčením kol. A pod kapotou samozřejmě hledejme cuore sportivo. Šestiválec Busso s leštenými koleny sání, obrovskou chutí po otáčkách a zvukem, co rozpláče skály, je tím motorem, který by nás měl zajímat. Právě tuto legendární jednotku si většina lidí k Alfě neodmyslitelně přiřadí a za několik let si kvůli ní fandové budou dobrovolně trhat orgány z těla. Samozřejmě mám na mysli především třílitr. Turbenému dvoulitru chybí charismatický zvuk a vrcholná 3.2 z nejmladších modelů už je pro změnu hyzděna naroubovanou maskou ve stylu Alfy 147. Pokud by byla GTV i ve verzi Cup (na obrázku), bude trefa do černého. Navíc umocněna následníkem – nepříliš povedenou Alfou Brera. Kdyby ve vašem oblíbeném seriálu nahradili Monicu Belluci ve druhé sérii nějakou obtloustlou Maorkou, ke které polovině byste se vraceli raději?

Renault Avantime
Dostáváme se k nejrozporuplnějšímu vozidlu v mé pětici. Hodně dlouho jsem se nemohl rozhodnout, zda-li je Avantime věc, kterou lidé v budoucnu budou chtít jako automobilový milník anebo skončí několik kusů jako kuriozita v muzeu a zbytek produkce zaroste trávou nebo se přemění v krychli šrotu bez zájmu automobilových fanoušků… Ostatně, o Avantime nikdo nejevil zájem ani když byl nový. Ale já mu věřím. Renault si při uvedení Avantimu asi vůbec neuvědomoval, jak hořce se s názvem trefil do černého. Avantime skutečně předběhl čas a myslím, že dnes, kdy existují nejrůznější crossovery spojující zdánlivě nespojitelné, by se mu dařilo určitě lépe, než v letech 2001 až 2003. Tehdy ale kombinace kupé a MPV zcela pohořela a celkově se prodalo jen něco málo přes 8000 kusů. Navzdory nevalným číslům celkové produkce a nezájmu zákazníků se však název Avantime neustále objevuje znova a znova v nejrůznějších vzpomínkových článcích, anketách o nejlepší design nebo zkrátka jen jako příklad automobilového experimentu. Neupadl v zapomění a lidé o něm ví. Avantime nikoho nebude přitahovat zábavností ani sentimentálními vzpomínkami. Mohl by však bodovat svou osobitostí a jedinečností. Prosvětlený interiér se skleněnou střechou "vyčištěný" od ovládacích prvků byl fascinující na začátku milénia, je fascinující dnes a bude fascinující i za 20 let. Malý počet vyrobených kusů zajistí velkou exkluzivitu. Pevně věřím, že to bude stačit.

VW Corrado
Jaký byl nejemotivnější Volkswagen přelomu 80. a 90. let? Corrado! Kupé vycházející z druhé generace Goflu skvěle vypadalo (vypadá) i výborně jezdilo. Nejeden československý podnikatel o něm snil, nejeden německý si jej užíval a nejeden novinář psal, že žádná jiná tehdejší předokolka se Corradu nemůže rovnat. Navíc si "Golf kupé" zachoval i dostatečnou míru praktičnosti, díky slušnému kufru a sklopným zadním sedadlům. Mimoto Corrado bodovalo i u tunerů, čímž jen rozšiřuje okruh budoucích potenciálních zájemců. S motorem VR6 to bude za pár let nedostatkové zboží. Na to vemte jed.

Tip pod čarou
Opel Calibra – uhranula zákazníky a tunery podobně jako Corrado a v tuzemsku lze zachovalé kousky sehnat doslova za pár drobných. Přitom v sousedním Německu už Calibra začíná po cenovém žebříčku nenápadně stoupat…
Tímto bych svou pětici uzavřel a předal štafetu Bobashovi, Ondrovi nebo Greenymu. Jistě naleznou vhodnější auto-investice, než já :)
















Vajt
9. 3. 2014, 14:23Myslim, že aby auto mohla být alespoň trochu investice, nesmí tě sežrat na servise, což bude u Z3M Coupé a GTV6 916 docela problém.
Sám jsem hodně zvědavej, kam se za pár let pohnou ceny Fordu Puma :) .
Morituri
9. 3. 2014, 15:04No moc bych si nesliboval že tyhle auta budou nějaká extra investice ;-) Snad jedině dobře koupit, opravit nejnutnější a na 20-30 let zašít do vytápěný a větraný garáže. Hlavní problém je v tom že třeba GTV s V6 ve slušném stavu prodá jen debil. Člověk co má prachy na udržení tohodle auta ve slušným stavu, to raději zavře do garáže než aby to někomu za 100 000 prodal... a když už, tak se to prodá v komunitě během pár hodin po uveřejnění inzerátu ( loni se tak prodala na alfistech krásná 164QV )
Shackall
9. 3. 2014, 15:28Nevím jak na vás, ale mne představa generálky obou náprav u GTV, prováděná někdy okolo roku 2035-2040 působí dost jako sci-fi...
Shackall
9. 3. 2014, 15:24No, ono s Avantime člověk také užije spoustu srandy. Výměna druhé řady svíček u V6 je ještě "lepší" než u té GTV, v případě libovolné drobné kolize okolo dveří je zaděláno na extrémní průser (zajímavé panty v kombinaci s bezrámem), velmi by mne zajímala cena zadního bočního okna, atd. Imho bílý slon. Kdybych měl kupovat levné auto jako investici, podíval bych se asi do domácích luhů a hájů - Škoda Favorit Sportline, Black Line, Škoda Rapid (i když ty už dou nahoru jaxviň), Škoda 120 LS čtyřoko. Kdo si přitom před cca pěti lety koupil MTX Roadster nebo Felicii Fun, eventuelně před 10 lety 110 R, vyhrál na celé čáře.
Andre
9. 3. 2014, 16:55Takže zase mi z toho vychází ta MX-5 jako z minulého článku. :D Ceny rozumné a servis snad také. A spousta zábavy.
´Beaumont
9. 3. 2014, 18:56U GTV 916 není s většinou dílů zase až takový problém, protože s výjimkou prvních sérií (kam bohužel patří i moje V6 turbo) se většina mechaniky používala i v jiných Alfách a některé díly (např. silentbloky do zmiňovaných náprav) se dělají v druhovýrobyě (Powerflex).
Problém je se specializovanými díly, u mě např. s ventilem volnoběhu, posilovačem brzd a obecně s těsněním kolem bezrámových oken, která už se shání těžko.
Karoserie nebouraných kusů nerezaví - půlka je pozinkovaná a druhá půlka plastová - a při dnešních cenách IMHO stojí za to si koupit druhé nebourané auto na díly.
A neřekl bych, že Busso s turbem přišlo o zvuk, naopak mi kombinace dvoulitr V6 turbo přišla tak zajímavá, že jsem si ho koupil...
Pivrnec
9. 3. 2014, 19:21GTV.... I kdyz me stalo hromadu penez a nikdy ho uz nedal do kupy diky zlatejm ceskejm rucikam, tak s mi po nem kurva stejska... Co se tyka toho zvuku turba... Rozhodne se nejedna o nic co by bylo nejak horsi nez 24v.. GTV bude kult,stejne jako vsechny tyhle auta...
James
10. 3. 2014, 21:41Za mne Honda Integra Type-R, Alfa GT 3,2, Audi RS4 V8. Myslím, že v době biturbo tříválců to budou ceněné kousky :-)
Adam
11. 3. 2014, 09:17Myslím si, že v delšim časovym horizontu bude dobrá investice Twingo první generace. Stylový a svym způsobem přelomový auto. V nějaké lepší výbavě a atraktivní barvě. Ceny budou navíc brzo atakovat totální dno. Když už sem u těch francouzů, tak XM ve vrcholné motorizaci, jako jeden z posledních zástupců orginálních citroenů bude imho jednou taky ceněný auto.
Shackall
11. 3. 2014, 20:58Pravda. Imho se jich moc nedochová :-D