načítám data...

Tokio 2019: Co nás čeká a nemine

Frankfurtský autosalonu japonské automobilky trochu ignorovaly. O to větší nášup novinek připravily na domácí scéně. Dali jsme dohromady krátký přehled toho nejzajímavějšího.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Tokio 2019: Co nás čeká a nemine

Ještě ani nestačily utichnout diskuze nad frankfurtským autosalonem a už tady máme další významnou automobilovou akci. Středobodem auto světa je v dnešních dnech hlavní město Japonska, Tokio. Tam se koná asi poslední významný autosalon tohoto roku. Vzhledem k tomu, že japonské automobilky víceméně frankfurtský autosalon bojkotovaly, byli jsme zvědaví, co ukážou na domácí půdě. Pojďme se tedy podívat na to nezajímavější z Tokia. 

Mazda MX-30 Concept 

Jednou z nejdůležitějších novinek je vůbec první, ryze elektrický automobil od Mazdy. Hirošimská automobilka je známa tím, že jde ráda proti proudu a dlouhou dobu odmítala čistě elektrické řešení. Místo toho se její inženýři snaží zefektivnit a dotáhnout spalovací motor na samé hranice možností. Nicméně dnešní trendy jsou jasné, bez elektromobilu to by bylo velice obtížné splnit náročné emisní limity a Mazda to dobře ví. Proto se právě díváme na první elektrický automobil v historii značky. Model MX-30 je klasický zástupce městských crossoverů, navzdory označení MX, které bylo dříve vyhrazené pro sportovní modely. Co se rozměrů týče, jedná se téměř identické dvojče modelu CX-30. Design je však zcela svébytný a trochu se vymyká z aktuálního designové jazyka značky. Zajímavostí jsou zadní dveře, které se otevírají proti směru jízdy. Mazda si toto řešení vyzkoušela již na sportovním modelu RX-8 a teď ho jen oprášila. Jistě vás zajímá, co najdeme pod slupkou tohoto crossoveru. Vypadá to, že i tady jde Mazda trochu proti proudu. Baterie o kapacitě 35,5 kWh a elektromotor o výkonu 143 koní asi nebudí příliš velké nadšení. Dojezd by údajně měl pohybovat lehce za hranicí 200 kilometrů. V době, kdy se jednotlivé automobilky předhánějí v tom, kdo nabídne delší dojezd a vyšší výkon svého elektromobilu takové hodnoty nevypadají úplně přesvědčivě. Mazda však tvrdí, že 35,5 kWh je mezní hodnota kapacity akumulátoru, kdy dá ještě mluvit o tom, že je to ekologický automobil. Jsou to složité počty, které zahrnují celý proces výroby a následné recyklace auta. Cokoli nad touto hranicí prý nedává smysl, protože pak už je podle Mazdy spalovací motor energeticky i ekologicky výhodnější. Těžko říct, kde je pravda, ale zní to rozumně. Zcela nová je architektura vnitřku, který z velké části tvořen plně recyklovatelnými materiály. Podobně jako je tomu u BMW i3. Jak tahle prvotina od Mazdy funguje, to se dozvíme již příští rok, kdy by měla přijít na trh. Už dnes si ji můžete předobjednat, cena byla stanovena na 899 900,-. Na MX-30 se docela těšíme. 

Subaru Levorg Prototype

Další novinkou, která míří reálně na silnice, je druhá generace středně velkého kombíku Levorg od Subaru. Ten sází na agresivnější design a slibuje skvělé jízdní vlastnosti, čemuž při vzpomínce na jeho předchůdce rozhodně věříme. Pod kapotou by se měl objevit zbrusu nový přeplňovaný čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 1.8 litru. Konkrétní čísla nám ještě Subaru nesdělilo, ale máme se prý těšit na skvělou dynamiku a excelentní točivý moment motoru. Levorg by měl stát na platformě Subaru Global Platform (SGP), což není překvapení, na stejném základu už dnes vyjíždí třeba model XV. Velkým lákadlem má být nová generace systému EyeSight. Za pomoci kamer a radarů má držet ochranné oko nad celým autem ze všech stran. Kooperovat bude také se systémem GPS, takže zvládne “číst” cestu dopředu a přizpůsobit se jízdním podmínkám přímo v konkrétní situaci. Ze zkušenosti víme, že systém EyeSight funguje již dnes nadmíru uspokojivě a máme k němu jen pramálo výtek, takže jsem vlastně docela zvědavý, jak jej Subaru zvládlo ještě vylepšit. 

Honda Jazz e:HEV

S novinkou, která míří přímo do výroby se vytasila také Honda. Ta připravila zcela novou generaci svého malého hatchbacku Jazz. Honda Jazz nikdy nepatřila mezi automobily, o kterých byste mohli říct, že jsou skutečně krásné a novinka v tomto trendu pokračuje. Nevím jak vám, ale mě takhle na prvních fotografiích připadá maličko zvláštní. Ale je to asi nejspíš jen o zvyku. Design je minimalistický, a to jak zvenku, tak i uvnitř. Prý reprezentuje nový celý designový směr značky. O pohonných jednotkách se toho zatím moc neví, snad jen to, že pro evropský trh budou k dispozici pouze hybridní motory z rodiny e:HEV. Doufejme, že budou stejně povedené jako je hybridní systém ve větším CR-V. 

Toyota Mirai Concept

Zapomenout nesmíme ani na největší japonskou automobilku Toyotu. Ta se pochlubila novou generací vodíkového modelu Mirai. Pamatujete si na ten současný, poněkud zvláštně vypadající vůz se stejným jménem? Pak vězte, že tento nový nemá se svým předchůdcem v otázce designu pranic společného. Díky bohu chtělo by se říct. Kuloáry se nese šeptanda, že původně mělo tohle auto nést znaky Lexusu, což by možná i odpovídalo, tím spíš při pohledu do interiéru. Každopádně nový Mirai je velmi dobře vypadající, skoro 5 metrů dlouhý liftback. Zajímavý design není jedinou změnou oproti předchůdci. Tou nejvýraznější novinkou je použití prémiové platformy s pohonem zadních kol. O pohonném ústrojí toho zatím moc nevíme, ale podle slov Toyoty by se měl citelně zvýšit dojezd, který by měl přesáhnout hranici 600 km na jedno natankování. Na tohle auto se docela těšíme a doufáme, že až se dostane do prodeje, budeme jej moci natankovat a vyzkoušet i u nás. 

Lexus LF-30 

Poslední zajímavou novinkou tokijského autosalonu je daleká vize budoucnosti (rok 2030) od Lexusu. Jedná se o plně elektrický vůz, jehož hlavní dominantou jsou racčí dveře usnadňující přístup do interiéru. Ten je velmi futuristický a připravený na plně autonomní řízení. Specialitou je využití dronů, jakožto pomocníku při nakládání zavazadel. Prostě jen dáte pokyn a drony naloží vaše kufry, aniž byste museli hnout brvou. To je příjemná představa. O samotný pohon vozu se pak starají čtyři elektromotory o výkonu 544 koní a baterie by měla disponovat kapacitou 110 kWh, což by mohlo stačit na ujetí přibližně 500 km na jedno nabití.  Pohodlnějšímu procesu nabíjení má dopomocí také indukční nabíječka, díky které by mohla odpadnout starost se zapojováním kabelů. Inu, uvidíme za deset let, nakolik byla tahle vize budoucnosti přesná. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem