Když jsme testovali Teslu Model S, zařadili bychom nedostatek výkonu přibližně na 387. místo v pořadí jejích nedostatků. I když se díváte jen na papírové údaje, je 420 koní a zrychlení 0-100 km/h za 4,2 sekundy zcela na úrovni toho, co můžete očekávat od sportovního sedanu s benzínovým osmiválcem, který můžete dostat za cenu Tesly. Jenomže okamžitě dostupný točivý moment spolu s tichostí motoru má poměrně zajímavé efekty a výsledkem je, že Model S pocitově zrychluje mnohem drtivěji než srovnatelné auto se spalovacím motorem. Prvotní "kopanec" je dokonce brutálnější, než zažijete v kompresorovém Shelby GT500.
Jenomže když jste šílený megaloman, a šéf Tesla Motors Elon Musk zcela nepochybně je šílený megaloman, tak to prostě nestačí.
dva motory jsou víc než jeden
Naštěstí existuje snadné řešení. Namontujete do Tesly ještě jeden elektromotor o výkonu 190 koní těsně za přední nápravu. To znamená 700 koní celkem (jo, taky nám to nevychází, třeba nám to někdo vysvětlí). A nebo také 0-100 km/h za 3,2 sekundy a čtvrt míle za 11,8 sekundy (pokud se vám to zdá pomalé, nezapomeňte, že elektromobily ztrácejí ve vysokých rychlostech dech).
Jak bude taková věc působit naživo? Upřímně, to si dokážeme jen těžko představit. Ale zcela očividně to bude velice brutální záležitost.
Jo, a taky dostanete 16 kilometrů dojezdu navíc, protože nová čtyřkolka je prý efektivnější.
Autopilot přichází
Pokud jste typický kupec luxusního sedanu, tak jste možná donedávna nad Teslou ohrnovali nos kvůli absenci nejnovějších "trpaslíků", jako je adaptivní tempomat, varování před automobilem ve slepém úhlu a podobně. A bylo jasné, že s tím Tesla musí něco dělat.
A jak je pro Tonyho Starka Elona Muska dobrým zvykem, trošku při tom překvapil. Nové Tesly totiž mají nejen adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu nebo rozpoznávání dopravních značek, ale jsou to všechno schopné integrovat do systému, který nabízí de facto funkce autopilota. Jen je zatím není možné používat na veřejných silnicích, protože systém není schopen sám zvládat provoz, nemá zabudované dostatečné bezpečnostní jištění a podobně. Měl by ale být schopen sám řídit na dálnici, včetně automatické změny pruhu po ťuknutí do blinkrů, a také sám zaparkovat auto, ze kterého jste vystoupili (pokud jste na soukromém pozemku, pochopitelně).
Že jsme omylem napsali "mají" místo "budou mít"? Nikoliv. Všechny hardwarové systémy automatického řízení jsou již namontovány ve všech Modelech S vyrobených za poslední dva týdny. K jejich aktivaci dojde prostřednictvím softwarové aktualizace.