načítám data...

Tesla | Kdy už konečně ohlásí bankrot?

Jen málo světových značek budí v posledních letech tolik vášní, jako americká společnost Tesla miliardáře Elona Muska. Jsou vize tohoto muže oknem do budoucnosti nebo se na obzoru rýsuje velký průšvih?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Společnost Tesla vznikla roku 2003 a u jejího zrodu stál člověk jménem Elon Musk. Tento Jihoafričan stál i u zrodu platebního portálu PayPal, dnes je však především tváří vesmírného projektu SpaceX a automobilky Tesla. Automobilka vznikla roku 2003, první automobil – Tesla Roadster – se pak světu představil roku 2008.

 

Tesla | Fantastické vize

Už v době, kdy ještě nebyl na světě ani jediný produkční kus modelu Roadster, ohromoval Elon Musk svět svými vizemi budoucnosti značky. A nejen značky, ještě o rok starší než automobilka Tesla, je projekt SpaceX, který nemá v plánu nic menšího, než ovládnout vesmír. To vše je zabaleno do líbivého designu a prezentováno samotným vizionářem při působivé one-man-show na jednoduché scéně před nadšeným publikem. Připomíná vám to něco? Ano, jistě, Steve Jobs a jeho Apple. A stejně jako Steve Jobs, i Elon Musk se do značné míry stává hlavním tahákem své firmy, má pro Teslu obdobnou hodnotu, jako celý výrobní závod. Je to on a jeho charisma, kdo přitahuje zákazníky.

 

Tesla | Inovace vs. marketing

A podobnost s výrobcem počítačů s jablkem ve znaku pokračují i dál. Ačkoli se obě společnosti tváří jako průkopníci nových myšlenek, pravda je poněkud jednodušší. Jak Apple, tak Tesla, jsou mistři v uvádění věcí na trh. A to nemyslím nijak špatně, naopak. Není až tak podstatné, kdo vymyslel počítačovou myš. Podstatné je, kdo z ní dokázal udělat přirozenou součást každého počítače, kdo dokázal onu myšlenku plně využít. A přesně to dělá Tesla. Ne, Elon Musk ani nikdo z jeho týmu nevymyslel elektromobil. Nevymysleli ani baterie, které používají. Jen tu myšlenku vzali a přetvořili v něco, co lze dobře prodat.

 

Tesla | Vzestup giganta

A tak prodávají. Zásadním modelem v historii Tesly je a navždy zůstane Model S. První Roadster byl jen takovou hračkou a měl být důkazem, že to Tesla myslí vážně. Model S potom měl znamenat revoluci v oblasti elektromobilů. A to taky znamenal a stále znamená. Model S svými schopnostmi dojezdu, autonomního řízení atd. překonává všechny dosud vyráběné elektromobily. Jistě, můžete namítat, že dojezd 400 km není v porovnání s automobilem se spalovacím motorem žádný zázrak, a máte pravdu. Ale nezapomínejte, že Model S skutečně není žádný zázrak, není to nová technologie, je to jen aplikace toho, co už dávno známe. A z tohoto pohledu je to bezpochyby ta nejlepší dnes dostupná aplikace. Ostatně automobilka již má na kontě přes 160.000 vyrobených vozů a brzy by měla výroba Modelu 3 běžet tempem 5.000 automobilů týdně. To vůbec není špatné.

 

Tesla | Všechno jinak

S vizemi jednoho muže je však trochu potíž. Na jednu stranu si Elon Musk svým charismatickým vystupováním a svými fantastickými vizemi získal přízeň veřejnosti i investorů, na druhou stranu právě toto z něj dělá rizikový článek celé věci. Budoucnost celého projektu je v jeho rukou, v rukou jediného člověka, který navíc žádné zkušenosti ze světa automobilů nemá. Co kdyby se mýlil? Musk se nadto natolik vžil do role technologického revolucionáře, že jeho potřeba dělat všechno jinak už hraničí s obsesí. Připomínám, že Tesla je založená na aplikaci známých technologií, nikoli na vytváření technologií nových. Přesto chce Elon Musk všechno jinak, po svém. Důkazem toho je i projekt Gigafactory, obrovského výrobního závodu bez subdodavatelů. Teorie je taková, že se do jedné obří továrny budou dovážet pouze výchozí suroviny a ven budou vyjíždět hotová auta. V praxi takto auta nikdy nikdo nevyráběl. Tím důvodem podle mě není to, že by svět čekal na Elona Muska a jeho geniální nápad. Tím důvodem je, že je to blbost. Celý systém je komplikovaný, málo flexibilní a vlastně nemá žádnou reálnou výhodu.

 

Tesla | Přifukování bubliny

Problémem Tesly od počátku její existence je plnění termínů. Muskovy vize jsou zkrátka až na hraně proveditelného a s tím souvisí, že se něco občas nepovede. To samo o sobě není nic hrozného, problémy s dodávkami mají čas od času všechny automobilky (a nejen automobilky), stačí vzpomenout na potíže s dodávkami systému Haldex pro naši domácí značku – dodací lhůty na model Octavia 4x4 a Octavia Scout v té době překročily 1 rok. Problém však nastává, když kromě oné vize neprodáváte nic jiného, a vize se nenaplní. Automobilka Tesla je stále ve fázi, kdy potřebuje investice. Zatím nevydělává nic. Naopak. Každá minuta existence Tesly stojí v současnosti okolo $8.000. V takové situaci je velice důležité v maximální míře plnit plán, předložený investorům. Investory zajímají jen dvě věci – míra rizika a míra zisku. Tesla volí cestu vyššího rizika a spoléhá na charisma svého vizionáře, že investory přesvědčí. Místo soustředění se na aktuální problémy s výrobou klíčového Modelu 3 vytváří kouřovou clonu tím, že přichází s novými fantastickými vizemi. Snaží se investory namlsat představou ještě zářivější budoucnosti. Kamion se zrchlením z 0 na 100 za 5 vteřin či Roadster lámající časoprostor. Ale jsou tu znepokojivé detaily. Proč přišlo představení tahače Semi a nového spektakulárního Roadsteru tak náhle a právě teď? Proč Tesla okamžitě začala přijímat objednávky na stroje, které nevyrobí dříve než za dva roky? A proč v případě Roadsteru vybírá hned celou částku a nespokojí se se zálohou, jak tomu bylo dřív?

 

Tesla | Trhliny v lodi

Znepokojivých otázek v poslední době vystoupalo na povrch mnohem více. Především samotná budoucnost elektromobilů je nedořešená. A paradoxně za to může úspěch Tesly. Elektromobily dnes uhání na vlně subvencí. Svět říká: “Ano, elektromobily jsou čisté, pomáhají udržet naše města zdravá a to my chceme podporovat.” Jenže podporovat z čeho? Z daní za ta špinavá auta? A co když se to povede a špinavá auta zmizí? S nimi zmizí i daňové příjmy. Na dotace na jednu Teslu je potřeba prodat spoustu ‘špinavých aut’. A jak to bude s elektřinou? Energetika prochází krizí, chceme se co nejrychleji zbavit všech neobnovitelných zdrojů energie, avšak nemáme za ně náhradu. A jeden kamion Tesla Semi má při svém “tankování” odběr elektřiny jako 4.000 domácností, to není úplně málo. A jsou tu i další věci – na výrobu baterií je potřeba velké množství vzácných kovů. A těm se neříká ‘vzácné kovy’ proto, že je jich více, než ropy a uhlí dohromady.

 

Tesla | Pestrý balónek nebo velká rána?

Jak to tedy celé dopadne? To ukáže jen čas. Příští měsíce budou pro Teslu klíčové. Mezi krásným barevným balonkem na narozeninové party a velkou ránou je rozdíl často jen pár lehkých fouknutí. A ve světě financí to není jiné. Nebylo by to poprvé, kdy bublina praskne, vlastně se to děje pravidelně od tulipánové horečky v 17. Století v Holandsku. Očekávání mohou vyhnat cenu akcií Tesly vysoko nad jejich reálnou hodnotu a je jen na vedení firmy, zda dokáže tato očekávání uspokojit. Je možné, že se to celé zvrtne a podobně jako v onom Holandsku si najednou všichni uvědomí, že tulipánová cibulka – ač sebekrásnější – nemůže mít hodnotu celého bloku domů v Amsterdamu. Ale je také možné, že se nakonec Model 3 osvědčí, Gigafactory zafunguje a Tesla si svou hodnotu obhájí. A že budu litovat, že žádné akcie Tesly nevlastním.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

SEMRY
15. prosince 2017, 10:20
5

Nejvíc mě pobavil komentář někde zvenku. Baterky a elektromotor se dali dát do auta v roce 1910, 1920, 1930 atd. Akorát v roce 2010 z toho díky dotacím někdo udělal byznys.

reagovat
saage
15. prosince 2017, 11:21
8

Skvěle napsané,. Kde to můžu podepsat.? :-) Myšlenka, že přes noc "natankuju" za pár kaček auto s dojezdem 300km je super. Bohužel kdyby takto měli elektroauta všichni, kde by se brala ta elaktrina nutná pro dobíjení.? U nás je to stále myslím přes 40% v uhelných elektrárnách. Jasně pak je tu temelín, ale stejně je to málo. Navíc životnost bateriií není trvalá a jejich výroba taky něco stojí, nehledě že těžba je něco, o čem se nedá říci ekologická.
Někde byl článek od šéfa vývoje hybridů Toyoty. On řekl, že oni mají stejné možnosti jako Tesla, stejné baterie, stejné motory, ale spočítali si, že se jim výroba nevyplatí,prodělávali by stejně jak Tesla. Prostě masové používání elektro aut, tak jak má vizi pan Musk je blbost. Teď i později.
-
Komentář upraven 15. 12. 2017, 11:21:53

reagovat
PachezZ
15. prosince 2017, 12:52
1

jenže ta situace by nenastala přes noc. Pěknou analogii k tomu jsou mobilní sítě. říct na jejich začátku že jednou budeme mít v mobilu všichni vysokorychlostní (ehm) internet tak bude argumentovat kapacitou sítě podobně, jako se teď argumentuje kapacitou přenosový soustavy

Vikis
15. prosince 2017, 13:48
2

Já nevim... to je jako s naftou a dieselgatem. Nikoho nezajímá ekologie, bylo to cool a ještě na tom člověk "ušetřil". Proto se mi líbí jak každej postiženej naftař křičí, jakej je chudák, že zabil o tučňáka víc a nevěděl o tom. Já bych si elektromobil koupil hned, protože to píchnutí do zdi, pro mě dostatečnej denní dojezd, levnější provoz a jestli ten proud je z mrtvýho dinosaura, nebo z krutého Severního větru je mi tak nějak fuk...

beastar
15. prosince 2017, 14:36
0

Zatím jde dobíjet i zadarmo. Zatím. Srovnávat s mobilní sítí, nebo internetem je blbost, sorry. Pravdou jsou fakta v článku. Když neřešíš ekologii, tak ok elektroauto si můžeš koupit hned je jich na trhu hodně. Proč ho teda ještě nemá š? Vikis;) Výroba baterií je problém stejně jako těžba ropy. Dotovat prodej těch věcí je stejná pitomost jako solár a další. Musk je blázen a za čas mu to investoři přestanou žrát a nejen v té Toyotě to vědí. Auta nejsou It a představit nový už x let vlastně stejný telefon jde trochu jednodušeji než auta. Ta hysterie kolem mi připomíná trochu tanečky kolem lpg následně cng a třeba prvního Priusu. Ty věci s námi jsou a budou to je celé. Až mi pan Elon představí jak tyhle jeho auta budou jezdit u něj v JAR či Peru a tak dále úvěřím že spasí planetu. Přínos by byl větší než zátěž životního prostředí. Do té doby jsou to jen hovna marketingu. Model S je fajn kára a design je super dokonce být to i jako hybrid tak to mohl být skutečný trhák. Jenže to by nebylo tak cool. Přirovnání k Applu na jedničku. Takže je jasné že svou sektu oddaných si to najde.

PachezZ
15. prosince 2017, 16:18
0

když bude po větší kapacitě přenosový soustavy poptávka, bude i nabídka. toho se nebojm.
Vidim u nás ve firmě... před lety "nemůžeme mít novou linku, už to neutáhne rozvodná soustava"
teď - odklepnutá stavba 400kV vedení...
Kdybych na to měl finance a podmínky, klidně si elektroauto pořídím :)

beastar
15. prosince 2017, 16:35
0

Víš co je v tom tvém tvrzení to důležité? KDYBYCH na to měl .... A to žiješ ve vyspělé (jak se to vezme)střední Evropě. Chápeš? Jako celek by to fungovalo jedině globálně. A zatímco tebou deklarovaný příklad na mobilech dnes není problém zavést poměrně kvalitně i v Somálsku elektroautem by si tam jezdil těžko. Mimochodem nejen internet v mobilu, ale obecně byl ještě před 15 lety poměrně velký problém ve velké části světa. Jenže to byl globální projekt a v podstatě celospolečensky chtěný a tam je rozdíl.

Část stupidní zelené lobby tlačí elektromobilitu dopředu a jako argument jim stačí pojďme zachráníme sebe i planetu. Ale je to hovadina do té doby dokud bude půlka planety mít problém vyrobit běžnou energii pro domácnosti (Afrika, Asie část Číny) Tvoje tvrzení je dost krátkozraké... Není problém navýšit kapacitu ? :D Jako jo možná u nás kde to ještě vyvážíme. Tohle jsou problémy globální jak dole popisuje Krab na příkladu Gigafactory. Nejde se na to koukat optikou vlastního malého světa viz.: linka u vás ve fabrice a region ve kterém žiješ.

Je to stejná pakárna jako emisní povolenky. My to tady řešíme a potom fabrika někde v Číně chrlí tuny sraček a v dalších zemích taky. Vůbec se potom nedivím US korporacím, že na to kašlou. Takže nějaký Musk a jeho auta budou v následujicich letech na hovno i kdyby jich prodal sta tisíce což se nestane. Je jasný že nástup E.aut bude a stane se to součástí vyspělého(NUTNO pochopit) světa. Poradím ti jednu věc, než začneš baštit tyhle hitech pičuse jako je Elon... Jeď se podívat do míst jako je Bali, Peru, Kambodža, Angola a podobně letenky už jsou levné. Technologický pokrok je tam funkční vodovod a dost elektriky na to nabít si mobil. Otevře ti to oči.

AnGeor
15. prosince 2017, 21:58
2

zkus si nekde na vesnici dat PEVNY internet ;) kde neni dratova kapacita, ani buh nebere ;) az to bude umet Musk vzduchem, jako pan Tesla, tak pak mozna...

Pólin
15. prosince 2017, 13:12
0

S tou giga factory to není tak úplně pravda. V SSSR je továrna Žiguli, kde výroba opravdu probíhala tak, že na jedné straně se do továrny navezlo železo, ropa a guma a na druhé straně vyjel žigul. Taky tam dělalo snad 50000 lidí...

reagovat
Vikis
15. prosince 2017, 13:59
1

Giga factory je geniální záležitost. Setkávám se s tím v práci poměrně často, na výrobě je problém, musí se jet 170km k dodavateli, ten si sype popel na hlavu a čeká na úpravu od dalšího dodavatele, kterej jede 400 km a může až za týden. takže máte 10 dní v háji a problém není vyřešen a výsledek je nejistý. Pokud by to bylo pod jednou "střechou" tak mobilita a rekace bude úplně někde jinde. Mám problém na výlisku, protože raznice, odvezu jí do vlastní nářaďovny, kde se upraví, zmáčkne a převeze zpět, díly můžu odzkoušet hned, atd... Teď když je vše rozházený po republice, je toto všechno logisticky a časově náročný. Touto úsporou času je firma schopná zkrátit dobu potřebnou pro vývoj o půl roku - rok? Problém je ovšem umístění co se týče místa, dopravních uzlů a pracovní síly...

Honza Hamster Křeček
15. prosince 2017, 14:56
1

Teoreticky ano, bohužel praxe ukazuje, že to není tak snadné. Dodavatelé mají výhodu zaběhnutého provozu a zkušeností, zadavatel zas má možnost flexibilně reagovat na poptávku, navyšovat počet dodavatelů či je měnit. Gigafactory je odkázána sama na sebe, když něco nefunguje, nefunguje nic a není jak to nahradit.

krab
15. prosince 2017, 15:15
2

Jak píše Honza. Centralizaci výroby do jednoho velkého campusu vidím ve svém oboru taky. Funguje to v Číně, kde vlivem dotací a různých dalších pro nás v Evropě naštěstí neprůchozích mechanizmů postaví na zelené louce uprostřed Číny velký komplex, naženou tam dělníky a zdánlivě tu funguje samostatná jednotka - gigafactory. Stejně je závislá na vnějších dodavatelích. I Nevadská Tesla Gigafactory bude závislá na dodavatelích. Například baterií či sub-komponentů baterií od Panasonicu, který je pokud to chápu správně bude vyrábět "in house".

Já mám pocit že Musk postaví v té Nevadě akorát budoucí "mauzoleum", daňový poplatník to nakonec nějak prostě postupně zaplatí, ty obrovské ztráty a z Tesly nezbude nic. Totiž ty plány a jsou příliš gigantické na to, abych tomu uvěřil, že mu ten business plán vyjde...

PachezZ
15. prosince 2017, 16:21
1

Taky v práci pozoruju, dřív prakticky nesourodý lisování a svařování... Teď nabíhá a staví se hotforming linka z níž se už u nás díly ještě ořežou laserem a následně se z toho dělá komplexní svařenec... Jedním z důvodů je i komunikace s dodavatelem apod. Dělám na QC a když člověk vidí co mu leze z měření a co dodavatel deklaruje jako "ok..." je snad lepší si to kurvit sám :D

Jimi
15. prosince 2017, 13:13
0

Pěkně shrnuto. Ten bankrot se asi konat nebude, finanční podpora se určitě najde. Vezměte si, že skoro celý program NASA přešel do soukromých rukou. Taky otázka ropy, možná jí bude potřeba na nějaký jiný cíl a elektro mobilita se určitě líp kontroluje. Přečte si pár posledních projevů Muska. Taky není na škodu shlédnout pár filmů k zamyšlení např. v pořadí Elysium, Prometheus a Interstellar.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
15. prosince 2017, 13:20
3

Mně spíš udivuje celý to divadlo kolem týhle značky. Tak nějak mám pocit, že drtivý většině lidí na týhle planetě, a to včetně mně, může být celá ta slavná Tesla úplně ukradená a to z jednoho prostýho důvodu, kterým je pořizovací cena jejich aut. Model 3 sice bude stát třetinu oproti tomu původnímu šuplíku, ale i to je furt pořádná raketa. Za 20-30 let bude možná všechno jinak a tyhle posunovadla budou stát na každým druhým, pátým, možná dvacátým rohu, jenže v tý době já už budu důchodce, takže mně to nijak zvlášť nevzrušuje už teď. Místo toho radši sednu do toho svého starýho osmiválcovýho verglu, kterej po nastartování dělá takovej bordel, že se rozvibrujou okna v celý ulici a s hubou od ucha k uchu si užiju to, co mám. A věřte mi, že v tu chvíli jsem maximálně spokojenej a na nějakou Teslu si ani nevzpomenu.

reagovat
beastar
15. prosince 2017, 14:41
2

Tak nějak a naši synové už si nějak poradí. Budou na speciálních spz provozovat jako hobby ty dnešní downsize motory s turbínou a vzpomínat na časy kdy to ještě vrčelo.

beastar
15. prosince 2017, 14:46
-1

Článek je vážně super. Paradoxně méně takových. Každý další totiž toho vyšinutého psychopata a jeho vize jen zviditelňuje. A samozřejmě jako všichni podobní egoističtí píčusové v historii ho méně sebevědomý ovčí lid následuje a miluje jím vymyšlené fantasmagorie. Hitler, Stalin a další by mohli vyprávět. Skuteční géniové sedí jinde a nemají potřeby dělat one man show a vyrábět auta.

reagovat
Autíčkový Jelen
16. prosince 2017, 11:55
2

Myslím, že přirovnávat ho ke Stalinovi nebo Hitlerovi už je docela dost přitažený za vlasy. Jako perfektní příklad se náhodou dá použít třeba Steve Jobs, kterej svými úžasnými schopnostmi prodeje, PR a marketingu dokázal stvořit jednu z nejhodnotnějších značek dnes na světě. A to stejný dělá Musk.

beastar
16. prosince 2017, 15:24
0

Nic proti ale třeba Hitler měl taky výborné PR a skvělý marketing uměl to podat i prodat ve velkém. Báťuška taky je úplně jedno jestli jde politiku či zboží. Jobs byl podle toho jak ho popisují jeho bývalí spolupracovníci taky diktátorská, egoistická stvůra. Ovšem to byl i pro mě vizionář v pravém slova smyslu a nejednou to dokázal. Přestože ukradlo Windows 3,11 a v prvopočátku zjednodušili návrhy jiných (což je samo o sobě ale motorem pokroku) Nejsem obdivovatel Jablek, ale podívej se na výsledky Applu a hlavně firmy NeXT. On se nikdy nemusel plazit a prosit někde investory a když na to došlo firmu na nějakou dobu opustil. Vrátil se jako král. Pixar taktéž funguje a firma má hospodářsky skvělé výsledky i bez něj. Co má Musk velkohubé "nakreslené" projekty a umí skvěle skákat před plátnem a dělat ze sebe borce.... To je fajn v showbussinesu ne v obchodě.

Autíčkový Jelen
17. prosince 2017, 09:05
0

Sice není zatím ani zdaleka tak úspěšnej jako Jobs, a Tesla není Apple, ale podívej se jak velký pozdvižení dokázal vytvořit se svými výrobky. Tím se Jobbsovi dokáže směle rovnat. A vizionář podle mě jsou i nejsou. Vymysleli pár nových věcí, ale nikdy né zas tak moc Groundbreaking, byly to vždycky jenom první firmy, který to dokázaly prodat (Tesla není technologicky tak složitá, že by to nedokázal nikdo jinej, a IPhony taky nebyly nijak nedosažitelný, jen dotykačům lidi nevěřili, tak se do nich nikdo nepouštěl). I Apple (v čele s Jobsem) a NeXT někdy konaly nevýhodný rozhodnutí, a nebyly časy, kdyby neměly namále. Prostě riskovali, stejně jako Tesla teď. A souhlasím s tebou v tom, že Musk není žádnej technickej génius nebo tak něco. Ale to co vytvořil za 10 let je něco úžasného. A sice se stálé říká, že jednou ta bublina praskne (a že je to čím dál blíže), ale zatím se tak nestalo, a já si myslím, že pokud neudělají nějakou doopravdy nějakou fatální chybu (né že by jich teď neudělali dost) tak dost dlouho ještě nepraskne, protože mají svojí značku a stále to počáteční nadšení, které jim pomáhá. (Připomíná mi to, jak se diskutuje, kdy praskne bublina s obchody starých aut, hlavně Porsche. Podle názorů některých už to mělo být tady, a ty ceny si i přesto stále krásně skákají čím dál výš.) A i kdyby Tesla skončila, tak si určitě Musk nějaký uplatnění najde (stejně, už tam chce být jen pár let, a pak jít do Space X) a o zbytek bude docela zájem. Něco by padlo i Mercedesu, za jejich podíl atd. Ale zatím nevěřím, že Tesla skončí brzo. Je pravdou ale, že teď se láme chleba. (Mimochodem, nejsem Tesla fanboy nebo tak něco).

Safa
15. prosince 2017, 15:43
5

Jedinou firmu Tesla, kterou respektuji, je ta, která vznikla v pražských Strašnicích a momentálně sídlí v Hloubětíně.

reagovat
PeterLuk
15. prosince 2017, 16:27
1

Vážne takýto bulvárny nadpis?

reagovat
beastar
15. prosince 2017, 16:38
0

Welkom in modern Autíčkář wereld mijnheer Peter,)

PeterLuk
15. prosince 2017, 16:41
0

Článok ako taký je dobre napísaný, triezvy, konečne niečo na tému Tesly na českom internete, bez fanatického obhajovania alebo fanatického hádzania špiny.

O to viac škoda toho názvu, to by som čakal skôr na Autofore či na Blesku...

beastar
15. prosince 2017, 16:45
0

Jo jo je to napsaný fakt moc pěkně přesně bez zbytečného křičení a nebo fanatické obhajoby. Skoro by Honza mohl něco podobného napsat i pro ten dementní magazín o elektromobilech aby si třeba čtenáři taky přečetli něco nestranného. S těma nadpisama je to těžký dělá to tak dneska každej, Stačí se kouknout na konkurenční platformy včetně garáže a podobně....

saage
15. prosince 2017, 16:57
0

Clanek i nadpis ok. Davam Muskovi rok, maximalne dva :-)

PeterLuk
15. prosince 2017, 17:57
0

Beastar, to určite áno, prekvapuje ma, ako sa začali bulvarizovať aj predtým serióznře média - hoc našťastie niektoré z nich len v oblasti nadpisov a facebookových príspevkov - a nemyslím teraz len tie automobilové. Ale práve preto som si obľúbil Autičkár, lebo je (bol?) iný než ostatné weby.

Saage - tá Tesla 3 je prúser, ale myslím že to prežijú. Koľko, to si netrúfam povedať, aspoň pár rokov ale určite. Ešte to bude zaujímavé...

Autíčkový Jelen
16. prosince 2017, 11:56
0

No pokud se jim podaří včas uvést Teslu 3 a dostaví Gigatovárnu tak už jsou prakticky za vodou. Ta nejhorší část pro ně je teď, kdy řekli kolik toho vyrobí ale nemají na to zatím zázemí.

beastar
16. prosince 2017, 15:29
0

Nejvíce optimistické předpovědi dávají Teslu do souvislosti se ziskem někdy v roce 2020. To by se muselo ale povést úplně všechno a to se podle všeho nemá šanci podařit. Zatím Musk těží z toho, že dokáže z toho všeho udělat mediální divadlo a všichni píšou a žasnou. Já říkám tu továrnu nikdy nedostaví a nevyrobí v ní jediné auto. Jak to bude uvidíme.

David Marek
15. prosince 2017, 18:04
0

reagovat
krab
15. prosince 2017, 18:50
0

Zajímavý, ale stejně mě nepřesvědčil. Model 3 možná bude jezdit, ale Tesla těžko přežije nějakou příští ekonomickou krizi.

Nejlíp to udělal Bob Lutz, když upravil nádherný Fisker Karma a implantoval LS9 motor :)

saage
15. prosince 2017, 21:10
0

I Tesla muze byt fajn:

Chosé
16. prosince 2017, 12:51
1

No, začal bych tím, že Musk opravdu nestál u zrodu Tesly. Firmu založil Ebenhard se Smithem a Tarpenningem. Musk dorazil až po roce. ;)

Jinak osobně Tesle sice fandím, na to, že funguje automobilka v podstatě velmi krátkou dobu v porovnání např. s MB, tak produkuje vcelku velmi dobré vozy. Samozřejmě u všech elektromobilů je problém v baterkách. Dokud se nevymyslí kvalitní zdroj energie a způsob jak ji vcelku bezztrátově uchovávat, tak nemohou elektromobily nahradit klasické motory. Na druhou stranu mohou vytlačit naftové, problém pak bude co s vyrobenou naftou.

Ale zpět k tématu - bublina. Nemyslím si, že by praskla. Lidé v automobilku věří, příjmy zajišťuje mimo jiné i SolarCity a tak je velmi nepravděpodobné, že z ničeho nic spadne hodnota akcií a automobilka zanikne. :)

reagovat
beastar
16. prosince 2017, 15:35
0

Nepravděpodobné :D To už si mysleli firmy z mnohem delší historií, než má Tesla. Ano dorazil po roce takže stál u zrodu. Vyrobenou naftu by třeba používali stavební stroje a nákladní technika ne? Naopak bublina kolem Tesly může splasknout každým dnem. A ani investoři netrpí nějakým fan komplexem, že by čekali věčně na realizaci slíbených vizí,) Auta příliš kvalitní co do zpracování rozhodně nejsou. Nejblíže mají provedením k US produkci. Na vrchu wow ve spod low. Už se těším až si budu po prvních titulcích TESLA ukončuje výrobu vozidel tyhle posty pročítat nejen tady a ptát se fanoušků jak je to možné. Proč takový zázrak pana vizionáře nefungoval....

Autíčkový Jelen
17. prosince 2017, 09:18
0

U Tesly jsou zatím (jak se říká) prachy v technice (tedy v baterkách, protože to je nejdražší částí celého auta). Pak to dopadá tak, že interiér je horší. A to je pravda, jelikož na cenu třeba P100D už je ten interiér fakt málo kvalitní a o ničem. Třeba S jako konkurent má interiér úplně o něčem jiným. Ale, že by kvalitativně to nefungovalo, to se zatím moc říct nedá, kromě tenčí kůže (tedy rychleji odřené) se ohledně vnitřku zatím problémy moc neukázaly.

PeterLuk
16. prosince 2017, 16:35
0

Trochu OT, ale keď už sa tu rieši Tesla :)

Nemôžem si pomôcť, ale mne ten Semi truck zpredu pripomína Slovenskú strelu.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/GJWUCv9zywk9RadCFPMuM9WJH_8=/0x0:3840x2160/1200x675/filters:focal(1613x773:2227x1387)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/57642015/Semi_Front_Profile.0.jpg
https://i1.trekearth.com/photos/111548/slo._strela.jpg

reagovat
MartinCoupe
17. prosince 2017, 20:15
0

Podle mě takovej elektrovagen musí být už vzhledem k počtu součástek ekologičtější než jakýkoliv samohyb klasické koncepce. Nemá to olej, nemá to převodovku, diferenciál, bloku motoru a další kila hliníku, kterej musel někdo vykutat ze země, ve slévárně roztavit atd.
Tesla je navíc americkej koncept postavený pro Ameriku. A tam maj mraky prostoru na postavení vobrovskych slunečních elektráren, slušnou kupní sílu na pořizování hraček typu iPhoneX a Tesla...
To že tyhle věci nedávají smysl kdesi ve východní Evropě, bych úplně jako bernou minci nebral.... ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem