načítám data...

Tatra MTX V8: Kam se poděl český supersport?

Český automobilový průmysl je zpět. Po letech socialistického úpadku patří výrobky Škoda opět mezi to lepší, co evropský trh nabízí. Ač mnozí brblají nad převzetím české automobilky německým gigantem, vývoj po 17. listopadu 1989 je bezpochyby pozitivní. Nechybělo mnoho a mohli jsme mít i vlastní český supersport.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

A když máme dnes výročí revoluce, pojďme se na onen supersport z počátku devadesátých let podívat. Jak jsme si již připomenuli v našem stručném vyprávění o automobilce Tatra, výrobě osobních automobilů této značky socialistické zřízení příliš nepřálo. Díky nadšení zaměstnanců sice produkce omezeného počtu limuzín pro vládní účely přečkala celou éru soudružské rovnosti, kvůli omezené podpoře a obecně stále více zaostávající technologické úrovni však již šlo skutečně jen o přežívání. Doby meziválečné slávy Tatry byly dávno pryč.

Pokud bylo mezi soudruhy obtížné prosadit výrobu osmiválcové limuzíny, potom práce na luxusním sporťáku byla čirá utopie. Automobiloví nadšenci se však jen tak nevzdávají, a tak se roku 1986 zrodila myšlenka Tatry MTX V8, skutečného českého supersportu. Práce na voze zahájil Metalex (odtud MTX), podnik založený pod hlavičkou Svazarmu a zabývající se stavbou soutěžních aut už od počátku sedmdesátých let. Autorem karoserie potom nemohl být nikdo jiný než Václav Král.

Mezi lety 1991 a 1993 vznikly první tři prototypy. Karoserie ze sklolaminátu byla připevněná k ocelovému prostorovému rámu, podvozek pocházel z Tatry 613. Z té ostatně pocházel i motor, vidlicový vzduchem chlazený osmiválec o objemu čtyři litry, umístěný za zadní nápravou. Výkon byl pochopitelně náležitě navýšen, u verze se vstřikováním přesáhla jeho hodnota 300 koní.

Velkou devizou nového vozu se stala právě karoserie od Václava Krále. Přestože vznikla v malých dílnách Metalexu, mohla se směle postavit vedle soudobých kreací od Jaguaru či Lamborghini. Čisté elegantní linie se zkrátka povedly. A to měli autoři ztíženou práci, protože na vývoj některých komponent neměli dostatečný rozpočet a použili proto již existující díly. Zadní světla tak pocházejí z Tatry 613, přední obrysová světla z Maserati Biturbo a hlavní výklopné lampy z BMW 840i/850i. Celek je však skutečným skvostem. Na efektu přidávají i vzhůru výklopné dveře.

Interier je oproti tomu velmi jednoduchý. Ovladače a tlačítka jsou převzatá především z Favorita, přístrojový štít je jednoduchý a přehledný, jak se na devadesátkový supersport sluší a patří. Sportovní sedačky pevně obejmou tělo řidiče, tatrovácký volant se do vozu skvěle hodí a dobře se jím ovládá strmé řízení. Řízení disponuje pozoruhodnou funkcí – je možné u něj vypínat posilovač řízení. Automobil tak lze používat i v náročnějším městském provozu a zároveň umí nabídnout i bezprostřední jízdní zážitek.

V roce 1993 vstoupil vůz na trh. Cena byla stanovena na neskromných 2 740 000 korun, automobil nabízel velmi slušné výkony – maximální rychlost 265 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 5,6 vteřiny. K tomu si připočtěte charakteristický zvuk tatrováckého osmiválce, zdařilý podvozek a překrásný design, a máte před sebou vůz, který je rozhodně hoden pozornosti. Ostatně v roce 2010 si Tatru MTX V8 pro svůj film/klip Runway vybral Kanye West.

Teď si možná říkáte, že je škoda, že celý projekt skončil u třech prototypů. Že tu byla šance skočit do polistopadového svobodného tržního světa hned s tím nejlepším. Ale notak… Zůstaňme nohama na zemi, přátelé. MTX Tatra V8 byl krásný projekt, ale zdaleka nemohl konkurovat ‚západním‘ supersportům. Lamborghini Diablo dosahovalo v té době rychlosti 325km/h a jeho dvanáctiválec produkoval 500 koní. A potom tu je několik dalších drobných nedostatků MTX. Například ventilace a klimatizace – prakticky žádná tu nebyla. A pokud byste chtěli problém řešit stažením okénka, ani to nebylo možné. Zkrátka dál než na úroveň předprodukčního prototypu nebyl Metalex schopen svůj supersport dotáhnout a i kdyby se mu to podařilo, jízdními výkony a vlastnostmi by neměl proti zavedené konkurenci šanci.

Přesto máme Tatru MTX rádi. Je důkazem, že ani 40 let plánovaného hospodářství nedokázalo nadšení pro techniku a rychlé automobily v naší zemi zadupat, že naši konstruktéři mají co nabídnout a že se po revoluci chceme vrátit mezi automobilové velmoci. Jakkoli to bylo odvážné předsevzetí, dnes se ukazuje, že nebylo nereálné. Tak si držme palce. Kdo ví, třeba i na ten supersport jednou dojde.

(fotografie – zdroj: Tatra Heritage, tatraheritage.cz)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

saage
17. listopadu 2017, 15:26
6

Ale no tak.. vždyť my již máme svůj český supersport - Octavia RS 2.0 TDI! :-D

reagovat
Irwinek
17. listopadu 2017, 17:13
0

No já moc doufám, že se někdy najde nějakej potřeštěnej miliardář, dá se dohromady s někým, jako je autor nového erka a vytvořej nějakou ČESKOU ztřeštěnost, která zase světu ukáže, že jsme tady a že je s náma potřeba počítat :-D

reagovat
Paul.Try
19. listopadu 2017, 11:30
0

Co třeba Praga R1??? Myslím že jí ma Olsson

Irwinek
19. listopadu 2017, 12:02
0

No Pragu R1 bych tak nějak zařadil do trošku jiné kategorie - je to spíš závodní, než sportovní vůz. Myslím, že na kategrii GT je uvnitř málo místa :-D

56
56gogo
17. listopadu 2017, 20:38
0

TATRA BYLA JE A BUDE VŽDY SUPER , JEN TY BLBÉ ROKY A MAJITELÉ JI PŘIBRZDILY

reagovat
Pa
Packa
17. listopadu 2017, 20:49
0

No nevím , ale ten kdo psal článek by si měl trošku ten interier prohlídnout a pak interier favorita .Zde není použit jediný prvek z favorita, ale z škody 105, 120 - jako třeba lukas , madla dvečí a pod .

reagovat
Honza Hamster Křeček
17. listopadu 2017, 22:13
0

A když se podíváme o kousek níž.... (věc v kroužku ignoruj, fotku sem vybral kvůli úhlu)

zd
zdenda64
17. listopadu 2017, 22:12
1

Tatra MTX-měl jsem tu čest sedět v tomto autě,když jsem v 90tých letech pracoval ve vývoji Tatry Kopřivnice a prováděli jsme nějakou úpravu elektroinstalace.bohužel nás v tom nesvezli,ale už te posez v té době v takovém autě byl zážitek.Tenkrát to byla bomba,když jsme si to auto mohli skoro do detailu prohlédnout.Velká škoda,že dnes není fanda nebo investor,který by se poastaral o znovuzrození tohoto auta.Zdraví Zdeněk,bývalý tatrovák.



reagovat
liška
18. listopadu 2017, 20:29
0

no ale otázka z titulku zůstává nezodpovězena, nebo jsem něco přehlídl?

reagovat
Honza Hamster Křeček
18. listopadu 2017, 23:21
0

Celý projekt skončil ve fázi prototypu. Pokud tě zajímá, kde skončily samotné prototypy, tak černý (poslední a už se vstřikováním) je k vidění v Lánech, dva červené karburátorové (ten druhý byl přelakován na bílo) byly prodány do soukromých sbírek a údajně se nachází na území ČR. Ještě vznikl jeden kus, ale to byla jen stavebnice bez motoru a převodovky - její osud mi není znám.

skodafil
19. listopadu 2017, 07:31
0

Cerveny byl tusim predloni na Legendach.

LuckyK.
22. listopadu 2017, 12:28
0

Tuším, že jsem kdysi četl, že stavebnice byla na objednávku dovezena soukromníkovi do USA a nakonec tam byla zkompletovaná a i jezdila...ale kdo ví, co je na tom pravdy a kde se nachází teď.

Perníček
19. listopadu 2017, 18:15
0

Pěkný článek k zamyšlení, bohužel se obávám, že nás dlouhou dobu rize český sporťák nečeká. Je tu sice Pragas modelem R1R, ale pokud se nepletu, tak to celé spadá pod hlavičku naších sousedů z Polska. U Tatry jakýkoliv osobní automobil, natož sporťák myslím dlouho do budoucna nehrozí.
Škoda, větev celého koncernu Fauwe, by mohla s něčím přijít... Prodejnost by u nás dozajista byla vysoká, bohužel mám pocit, že v tomhle by mohli být velmi brždění Volkswagenem. Zajímalo by mě na čem tenkrát shořel projekt pod názvem Tudor, který zjevně stál na základech jedničkového Superbu.
Pak tu ještě máme Kaipan, ale to se nedá brat jako sportovní vůz spíše jako volnočasový kabrilet na projížďky.
Napadá mě se ještě podívat na slovensko, kde před nějakou dobou vznikl K1 Attack a nedávno Brutal S1... bohužel to už ale není Česko.

reagovat
ya
yarmil
21. listopadu 2017, 21:13
-3

Áááchjóóó,opět ta čeština se kterou nejen tady má každý problémy,proboha jak to asi je s výrobou komponent??? Nebo snad komponentŮ podle vzoru hradů?Stejně tak mě zajímá proč je italský továrník Feruccio Lamborghini a jeho model Diablo stř.rodu když italština střední rod vůbec nezná?

reagovat
Vavris Vavrisovic
21. listopadu 2017, 21:41
1

Až se podíváte do slovníku, že slovo komponent existuje i v ženském rodě a zjistíte si v pravidlech, že v češtině nepřejímáme rody z jiných jazyků, tak byste si mohl najít, kde jste ve svém krátkém příspěvku nasekal čtyři hrubky a přečíst si něco o používání interpunkce. :-)

Honza Hamster Křeček
21. listopadu 2017, 22:34
1

Ted zbyva jen vyresit ozehavy problem - je ten nebo ta Mercedes-Benz?

František Čáslavský
22. listopadu 2017, 10:37
1

Ta Mercedes a ten Benz, to je jasnej střední :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem