načítám data...

Íránskopolský vánoční příběh o rozinkách a kamioňácké soudržnosti

28. prosince 2019, 10:56 10 komentářů Jan Lauer Příběhy

Nová posila redakčního týmu přichází s přímo mezinárodním poučným příběhem. Hrají: americký tahač řízený Íráncem a štědří Poláci. Vánoce jsou zkrátka čas zázraků.

zobrazit celou galeriiPříběhy: Íránskopolský vánoční příběh o rozinkách a kamioňácké soudržnosti

Rok by se měl zakončit něčím optimistickým, takže tu máme jeden vánoční příběh od našich severních sousedů. Příběh, který ukazuje, že když přijde na nezištnou pomoc, jdou předsudky a národnosti stranou. 

Možná to nevíte, ale velká část rozinek na evropském trhu pochází právě z Íránu. Sušené hrozny jsou jeden z důležitých vývozních artiklů a zaměstnávají celou řadu obyvatel této země, která je sice v médiích prezentována jako jedno velké bitevní pole, ale reálně v ní žijí úplně normální lidé své úplně normální životy. Třeba jako místní řidič náklaďáku Fardin Kazemi. Ten se v polovině prosince vydal z Íránu do Polska se sladkým nákladem. Cestu znal, k našim severním sousedům, ale i k nám vozí rozinky už několik let.

Rutinní cesta s nákladem se ale tentokrát zkomplikovala. Fardin v Polsku (jako už mnohokrát předtím) vyložil náklad a směřoval pro zboží k nám do České republiky. Bohužel jeho přes 30 let starý americký tahač vypověděl službu u obce Kozieglowy nedaleko městečka Czenstochowa.

Fardin se vůz odstavený vedle silnice pokoušel v chladném počasí svépomocí opravit, ale marně. Mohlo by se zdát, že přišel o všechno. Zůstal sám, přes 5000 km od domova, s omezenými prostředky a bez zázemí nějaké spediční společnosti. Fardin je totiž sám sobě šéfem, zaměstnavatelem i zaměstnancem.

Naštěstí si řidiče se starým kamionem s exotickou registrační značkou, který už několik dní kempuje u silnice, všimli ostatní řidiči i místní obyvatelé. Začali mu nosit jídlo a zdejší mechanik se dokonce pokusil tahač opravit. Bohužel verdikt byl jasný - přes třicet let starý International to definitivně vzdal. Motor byl zadřený na klice a jediná možnost, jak jej oživit, by byla generálka, na kterou ovšem Fardin neměl peníze.

Mezitím lidé sehnali tlumočníka hovořícího persky, aby se mohli s Fardinem domluvit. Ten se o kamion bál tak, že se od něj nechtěl hnout. Byl to jeho nejcenější majetek a zdroj obživy pro jeho rodinu.

Vlastní akci mezitím rozjeli i Fardinovi polští kolegové, řidiči kamionů. Uspořádali sbírku na opravu starého Internationalu. Na transparentní účet se během pár dní sešlo čtvrt milionu zlotých, v přepočtu téměř milion a půl korun. A protože tato částka zdaleka přesahuje nutný rozpočet na opravu, která by navíc trvala dlouhou dobu, rozhodli se, že Fardinovi koupí kamion nový. Tedy skoro nový. Vybrali a koupili tahač DAF z roku 2017. Írán totiž nedovoluje import vozidel starších tří let.

Když se to nešťastný íránský řidič dozvěděl, rozplakal se štěstím a dojetím. Záhy se začaly řešit všechny legislativní záležitosti, aby mohl Fardin přijet domů s novým tahačem, který byl tou dobou prakticky už jeho, leč úředně zatím stále náležel polskému prodejci. Starého Internationalu se ujali nadšenci do amerických náklaďáků, kteří jej zrenovují a pošlou Fardinovi zpět do Íránu.

Když už se zdálo, že se dramatický příběh chýlí ke zdárnému konci, objevila se ale další komplikace. Nový DAF není možné v Íránu přihlásit, protože značka je součástí amerického koncernu Paccar a kvůli vládnímu nařízení nesmí firmy z USA exportovat jakékoli zboží do Íránu. Samotný DAF se o tom přesvědčil letos v létě, kdy dostal od amerických úřadů pokutu 1,7 milionu dolarů za prodej šedesáti tří tahačů íránské společnosti. Nový tahač se tedy vrátil k prodejci a polští kamioňáci hledají další alternativy. Podle všeho už našli řešení, tentokrát se ale rozhodli oznámit, jak to celé dopadlo až ve chvíli, kdy bude veškeré papírování definitivně hotové. Příběh se teď skutečně chýlí ke šťastnému konci.  Pokud chcete, můžete vše sledovat takříkajíc v reálném čase na Facebooku.

Takže lidi, čas lásky! Je úplně fuk, kdo je odkud, důležité je, co je to za člověka. Až budete jíst cukroví s rozinkami, tak si vzpomeňte, že je možná přivezl Fardin svým starým oranžovým Internationalem. A pomáhejte, nikdy nevíte, kdy budete sami pomoc potřebovat…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
28. prosince 2019, 17:33
1

Takto by to melo fungovat normalne :)

reagovat
Fa
Fandatik
28. prosince 2019, 19:46
4

Hezký vánoční příběh a určitě není samozřejmé, že se na podnikatele a ještě ke všemu cizince vybere taková suma. Možná jsem už otupělý a cynik, ale já nevidím důvod proč mu pomáhat. Je to jeho podnikatelské riziko. Navíc ve Varšavě funguje íránská ambasáda.
Za další mi přijdou spletené ty sankce. Není důvod proč osoby se sídlem v EU (jak FO, tak PO) mají dodržovat sankce uvalené USA. Jelikož se píše o exportních sankcích. EU osoby jsou nuceny dodržovat pouze sankce vyhlášené EU ty byly ve většině případů v roce 2016 zrušeny. Jinak se nabízí řešení exportu přes BLR.

reagovat
sheogh
28. prosince 2019, 20:20
0

Ty sankce se nevztahujou na lokaci, ale na puvod zbozi/technologii... Ja nesmel z CZ irancum (mozna to byl irak, whatever, uz je to dlouho) poskytnout ani tech. podporu, protoze se tykala US technologie (Motorola)

Fa
Fandatik
28. prosince 2019, 22:05
0

Já to kdysi řešil ohledně finančnictví (nějaké akreditivy pro export) a "skoro" žádný problém. Krom klasiky kolem AML. Myslím, že většina evropských firem (velkých) si nechce dělat problém s USA, kvůli zájmům tam. Ale pro mě jako EU osobu se žádné US sankce netýkají. Teda asi bych tam pak nejel ani na dovolenou.
Jinak pokud je to před rokem 2016 (sám píšeš, že je to dlouho), tak EU měla sankce proti Íránu taky. Možná to byl důvod nebo na tebou dodávanou technologií bylo nutné i nadále povolení (ale od ČR).

H_F
30. prosince 2019, 19:39
0

Nevim, je hezký, že se najde tolik lidí ochotných pomoct
Ber to třeba jako formu GoFundMe

Ten týpek se snaží poctivě pracovat, i když zjevně nemá dostatečný prostředky (ono si koupit v Íránu novej tahač je pro místňáka složitější, než si v EU pořídit celou spediční firmu o dvaceti kamionech) na novej tahač, takže jezdí timhle veteránem
Našlo se dost lidí, který mu chtěli přispět na opravu, nakonec jich bylo tolik, že to vydalo na celej náklaďák

S timhle přístupem by tam onehdá v létě ta nesvéprávná chudá česká rodina shnila doteď a pošla hlady

Je ale hezký, když máš víc a nebolí tě se podělit, pomoct chudšímu, obzvlášť když vidíš, že ta pomoc bude tomu člověku (tady tipuju celý velký rodině) k užitku a nepromrhá ji
Tohle je převážně kolegiální pomoc od polských kamioňáků

Ad sankce, viz článek, daf není čistě evropská firma, krom vlastnictví už třeba jen použitý motory...

PS.: s timhle přístupem bys byl asi schopnej i říct ztroskotalejm mimozemšťanům, ať si koukaj pomoct sami, příp. ať se obrátěj na domovskou planetu

Fa
Fandatik
31. prosince 2019, 02:49
1

H_F: Ale stejně jako ta nesvéprávná česká rodina tak tady ten řidič se dostal do potíží, které by normální člověk vyřešil. Případně by se do nich ani nedostal. Námět klasické pohádky o hloupém Honzovi jak ke kamionu přišel. Ale nebudu se zbytečně opakovat.

K těm sankcím. Když budu chtít exportovat ojeté vozy nebo náhradní díly třeba Ford do země na kterou nejsou uvalené sankce moji autoritou, tak mě opravdu nějaké USA sankce nemusí vůbec zajímat. Mimochodem EU nesouhlasí s těmito sankcemi ze strany USA a dělá hodně aby se USA nepodařilo odstřihnout Írán od SWIFTu.

Vapno92
29. prosince 2019, 12:30
3

Nedá mi to nespomúť si na D-FENSov článok z leta na margo tej bizarnej udalosti, kedy sa Českej rodinke zepsul samochod cestou z dovolenky a byvakovali niekde na odpočívadle. Zaujala ma najmä veta: "Doufejme, že se Polákům v nesnázích dostane v České republice stejné solidarity zejména za té okolnosti, kdy jsou nám vládními agromédii vypodobňováni jako monstra pojídající polomrtvé krávy dochucené posypovou solí na silnice."
A potom ma napadlo, že čo by asi bolo s Fardinom, keby sa mu toto stalo v ČR/SR? Desím sa tej predstavy...

reagovat
martin_100
29. prosince 2019, 16:37
3

Co by? Jel by domů stopem. Pak by dostal pár pokut za odstavený vozidlo a nasledně by ho zkásnuli za odtah a likvidaci.

XT
XTad
29. prosince 2019, 19:52
1

Možná by ještě musel vysvětlovat anonymní udání kvůli pašování uprchlíků nebo terorismu. Ale v každé zemi se najdou dobří i špatní lidé a určitá lhostejnost a neochota bohužel k vyspělým zemím patří, jelikož jsou lidé zvyklí spoléhat na systém a ne jeden na druhého. I když více srdečnosti by nám určitě prospělo. Možná za to může celkově nízké sebevědomí. Když někdo nevěří sobě, nebude věřit ani druhým.

martin_100
02. ledna 2020, 05:39
0

Na druhou stranu. Jezdí pravidelně přes půl světa a nemá to nijak jištěný? To je buď blázen nebo strašnej salámista.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem