načítám data...

Systémy autonomního řízení naráží na delikátní problém

06. března 2019, 11:22 11 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Paní učitelka ve školce mi vždycky říkala, že na barvě kůže nezáleží. Samořiditelná auta si ale myslí něco jiného.

zobrazit celou galeriiNovinky: Systémy autonomního řízení naráží na delikátní problém

Moderní rozpoznávací technologie, radary a jízdní asistenční systémy v autech udělaly za posledních několik let obrovský pokrok. Nouzové brždění, adaptivní tempomaty a automatické udržování v jízdním pruhu už se dostává i do levnějších aut a některé tyto systémy fungují skutečně dobře. Výzkumná centra po celém světě úsilovně pracují na čím dál sofistikovanějších systémech rozpoznání všech účastníků silničního provozu. 

Většina těchto rozpoznávacích systémů funguje ve vývojových střediscích se stoprocentní přesností. Typizované situace a “ideální” ulice vytvořené za zdmi testovacích center se ale zásadně liší od reálného provozu. O tom jsme se přesvědčili v minulosti již několikrát. Vědci z GIT (Georgia Institute of Technology) si tentokrát vzali na paškál osm systémů rozpoznávání chodců a podrobili je důkladnému testování. Jejich studie zveřejněná zde odhaluje celkem zásadní problém. 

Umělá inteligence má totiž ve všech testovaných případech problém s rozeznávání chodců s tmavší barvou kůže – konkrétně s odstínem 4-6 podle Fitzpatrickovy škály. Téměř stoprocentní spolehlivost, jež byla testována v laboratorních podmínkách, se po přidání vzorku “tmavších” chodců rázem snížila o pět procent. V praxi to znamená, že v “namíchané” společnosti by autonomní vůz nedetekoval jednoho z dvaceti kolemjdoucích – a vždy se jednalo o chodce tmavší kůže. 

Vědci z GIT sice navrhují i několik možností upgradu, který by mohl problém zčásti eliminovat, jeho spolehlivé řešení je ale stále zatím v nedohlednu. Tato studie znovu dokazuje, že systémy autonomního řízení před sebou mají ještě velmi dlouhou cestu, než budou skutečně spolehlivé a použitelné. A v dnešní veskrze korektní společnosti působí i tak trochu komicky.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Testeuros
06. března 2019, 11:48
-2

Tohle je neskutečně ironické v době, kdy se na západě hledí na politickou korektnost jako na něco, co musí za všech okolností fungovat. Na druhou stranu kdyby byly tyto systému vypuštěny teď, v tuhle chvíli na silnici, možná by to dokázalo vyřešit jistou sociální problematiku, se kterou se "Czechia" potýká.

reagovat
Ko
Komin
06. března 2019, 12:03
15

hmm...

reagovat
BubaaCZek
06. března 2019, 13:27
0

Sorry mi to neda a pouziju cast vaseho wordingu:
Ono by stacilo nechat to byt a proste to spustit. Pak by to samo "mohlo problem z casti eliminovat" :)

reagovat
Testeuros
06. března 2019, 15:31
0

No jo, to je tak, když to píšu rozespalý ráno a ještě k tomu na telefonu, který si s korekcí žije téměř vlastním životem.

beastar
06. března 2019, 13:41
1

To je zase tenhlecten rasismus a xenofóbie! Na základě toho by se to mělo zakázat. Limituje to tmavší spoluobčany při přecházení silnice.

reagovat
ma
martinw
06. března 2019, 14:15
1

tak jeste musi zapracovat "Low contrast between a subject and its background may affect the recognition performance of that subject"

a muzu se zeptat jestli uz Volvo vyresilo ty klokany v australii ? :D

https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/01/volvo-admits-its-self-driving-cars-are-confused-by-kangaroos

reagovat
Vojta Nekvapil
07. března 2019, 02:27
1

Renaultu se ted povedla prezentace automatickeho brzdeni kdyz sundal peleton zavodniku hned na startu. Pak uz radeji jeli starym hlouupym autem. http://www.autoforum.cz/zajimavosti/uz-i-cykliste-tvrde-okusili-co-vsechno-vam-dnes-nedovoli-delat-moderni-auta/

reagovat
ma
martinw
07. března 2019, 10:21
0

No vidite jeden holub co vam vlitne na dalnici do cesty a razem mate auto za vama v kufru ani nevite jak

M
07. března 2019, 17:49
1

Cely research GITu a nasledna interpretacia napr.aj tu, je kktina, sorry. Na rozlisovanie objektov sa pouzivaju rozne techlogoie a napr. s laserom (solid state lidar alebo laser scanner) su problemy s detekciou objektov uplne ine, nateraz najlepsie systemy funguju na kobinovanych technolgiach (laser, kamera, radar, ultrazvuk).
Navyse dynamima vyvaje je obrvovska a ked sa dostene nieco do ruk tretej strany (napr.nejakehko GITu), tak skusaju nieco, co je uz tak 2 roky zastarale...
-
Komentář upraven 7. 3. 2019, 17:59:05

reagovat
Fa
Fandatik
09. března 2019, 05:52
0

Nech nás prosím doufat, že toto je vlastnost nikoliv chyba. A bude v dalších iteracích pokračovat

M
09. března 2019, 11:28
0

:)
Tak ono to este dlho nebude fungovat spolahlivo, to je iste



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V 2004
Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V

2004 rok výroby
99 koní výkon
2 000 ccm objem

Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec 1997
Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec

1997 rok výroby
255 koní výkon
5 733 ccm objem

Lincoln Premiere Continental  1960
Lincoln Premiere Continental

1960 rok výroby
320 koní výkon
7 044 ccm objem

Ford Mustang 4.0 v6 manual 2006
Ford Mustang 4.0 v6 manual

2006 rok výroby
220 koní výkon
4 000 ccm objem

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 200 ccm objem