načítám data...

Suzuki Jimny: První dojem nemohl být lepší!

Že vypadá skvěle, vím už dávno. Teď jsem si konečně vyzkoušela, jak jezdí. Zbývá už jenom vybrat barvu...

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Suzuki Jimny: První dojem nemohl být lepší!

Na tohle auto jsem se opravdu těšila a se mnou asi všichni, kteří kdy zahořeli láskou k jízdě mimo asfalt. Jimny třetí generace se vyráběl dvacet let a za tu dobu si v offroadovém světě vydobyl pozici, kterou obrat “malý, ale šikovný” nevystihuje ani z poloviny. Mockrát jsem na vlastní oči viděla, jak to miniaturní škatulka nandavá mohutně kouřícím Patrolům, a úplně chápu, proč žádný majitel Jimnyho nedá na své auto dopustit. Umíte si tedy představit, jaká byla moje radost, když vešlo ve známost, že čtvrtá generace neustoupí spotřebitelskému nátlaku a nevyměkne do podoby kompromisního crossoveru, jak se to stalo kupříkladu jedné nejmenované britské legendě. Stejnou radost měli zřejmě Japonci, kteří nového Jimnyho skupovali jako teplé housky, takže vzdálená Evropa si musela na svůj příděl hezky počkat. Teď se zdá, že je konečně tady…

Malý velký offroad

Na fotkách to možná není tak patrné, ale je opravdu maličký. Vedle Rangeru Wildtrak, kterým jsem na krátké dostaveníčko přijela, působí Jimny jako model na vysílačku, roztomilá malá krabička. Když pak několik exemplářů pozoruju, jak si radostně skotačí na připravené motokrosové dráze, dojem se ještě prohloubí. Vypadají zkrátka jako něco, co přijelo z hračkářství, ne z autosalonu. (Nebo jako když obři hrají vrhcáby.) To je ale mistrný klam tělem, jak se přesvědčíme hned vzápětí. 

Tak zaprvé – v kabině je místa dost i pro čtyři lidi, pokud to teda není Tomáš Satoranský s příbuznými. Já se sama za sebe v pohodě usadím. Odnáší to samozřejmě kufr, kam se vejde možná tak placatá taška na notebook a večerní nákup. V případě potřeby se ale dají zadní sedačky sklopit do roviny a pak už se sem něco málo naložit dá. Pokud je mi známo, je většina majitelů Jimnyho zvyklá jezdit s jednou zadní sedačkou natrvalo sklopenou. Expediční speciál to pořád není, ale když se kouknete do nabídky příslušenství, zjistíte, že dnes existuje řada možností, jak na auto navěsit další věci – ať už třeba bicykl dozadu, nebo bagáž na střešní zahrádku. Celá kabina se dá dokonce adaptovat na dvoupostel. 

A za druhé – jakmile se dostanete do terénu, je jasné, že tahle hračka snese i opravdu drsné zacházení. Motokrosová dráha poblíž Kostelce skýtá bohatou nabídku offroadových radostí, počínaje sjezdy a výjezdy, přes křížení až po velkorysé náklony. Chybí jen pořádné bahno – holt je sucho, a tak se musíme spokojit jen s mírně klouzavou vlhkou zeminou. Každopádně to úplně stačí, aby Jimny dokázal předvést, co umí. Navzdory vizáži autíčka na klíček je to jeden z posledních pravověrných offroadů postavených na žebřinovém rámu s tuhými nápravami. V tomhle rybníčku se na přemíru inovací vždycky hledí s krajní nedůvěrou, takže i pod kapotou (kde jsou mimochodem všechny části hezky postaru odkryté) najdeme sice úplně novou, ale úplně jednoduchou atmosférickou patnáctistovku o výkonu 102 koní. Zvenku i zvenčí mi Jimny stále připadá jako starý známý, snad jen trochu hezčí a svěžejší, odpočinutý po dlouhé dovolené. 

Bez jediného klopýtnutí

Když usedám za volant, připadám si jako děcko v předvečer Štědrého dne. Před chvílí jsem si trasu projela na sedadle spolujezdce, zatímco pilotoval dakarský veterán Pepa Kakrda. Nebýt této zkušenosti, na některé úseky trati bych si nejspíš vůbec netroufla. Sice už vím, že terénní auto má většinou limity ještě kus za hranicemi přirozené lidské odvahy, ale stejně. Kupříkladu jeden terénní schůdek, možná metr a půl vysoký. Když k němu přijedu zespoda, vypadá bez nadsázky jako kolmá zeď, do které se prostě zapíchne čumák a nazdar. Jenže Pepa ho před chvílí vyjel s prstem v nose, takže to asi jde. “Počkej, až pod kolama ucítíš svah a pak dej plnej.” Poslušně dávám plnej a krabička vyskočí nahoru jako horská koza kámen. Přední nájezdový úhel činí 37°, zadní dokonce 49°. A teď to zkusíme dolů. “Hlavní je najíždět kolmo, jinak auto skončí na střeše.” Velmi konejšivé. Ale už přece vím, že to jde.

Jimny disponuje asistentem pro sjezd, který si dokáže podle potřeby přibržďovat jednotlivá kola a vy se můžete jenom držet volantu a modlit. Od kol se přitom ozývají znepokojivé zvuky, jako by se do stabilizátoru namotala suchá větev. Prý to tak má být. Pepa ale asistenta nemusí -  bere to kontrolu nad autem, člověk pak nezíská potřebný cit. Tlačítko tedy nechávám na pokoji. Díky tomu můžu sledovat, jak se váha pozvolna přelévá ze zadních kol na přední, pod pneumatikami cítím každé smýknutí byť o pár centimetrů, a výsledkem je krásně plynulé zhoupnutí jako na zpomalené horské dráze. Nevzpomínám si, kdy jsem naposled seděla v tak dokonale čitelném a ovladatelném autě. Dlouhé krpály vyjíždí v klidu a bez hrabání, nemá problém se v polovině zastavit a zase se rozjet, na hroudách hlíny a kamenech nonšalantně vyvěšuje kolečka a přenáší váhu z jednoho na druhé jako by nic. 

Přijde stejné nadšení i na silnici? To vám prozradím až po regulérním testu. Na asfaltu jsem s Jimnym strávila tak málo času, že si netroufám soudit. Prozatím zmíním jen fakt, že mi jízda připadala zcela standardní i v intencích běžných crossoverů a motor je relativně tichý (nebo dobře odhlučněný). Od jednoho z našich čtenářů navíc máme z první ruky potvrzeno, že na autobahnu Jimny dosáhl cestovní rychlosti 170 km v hodině. To všechno poukazuje na možnost, že máme před sebou vskutku povedený kompromis (v tom nejlepším smyslu slova) mezi silničním a terénním autem. Navíc za cenu jen něco málo přes 400 tisíc… Suzuki, díky za to!

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
25. září 2019, 07:29
12

V dnešní době fungující jen na image něčeho, příchod další generace čistokrevného offroadu můžu brát jedině s povděkem. Tedy Díky SUZUKI

reagovat
fortress
25. září 2019, 09:06
2

Kolega má už druhého Jimnyho předchozí generace a nemůže si ho vynachválit. Tenhle lil'Gwagon se povedl i vzhledově a schopnosti mimo silnice evidentně zůstaly. "Škoda" že mi ještě slouží stará Vitara jinak bych pro něj asi běžel :-)

reagovat
Zlokoč Ka
25. září 2019, 10:16
8

Já jsem se musela hodně držet, abych se nešla zadlužit do nejbližší banky :)

krab
25. září 2019, 10:24
2

Nejmenovaný kamarád už má Jimnyho objednanýho. Dodací lhůta prý docela dlouhá, sám jsem zvědav. Minulej měsíc jsem si pojezdil s ještě předchozí generací Jimnyho, tímhle bych se taky někdy hrozně rád svezl. Je fajn, že místo tlačítek ovládání připojení předních kol a redukce je zase klasická páka.

Nový Jimny zkrátka vypadá lahůdkově!

reagovat
Ha
Habakukk
25. září 2019, 10:43
0

No a těch offroad doplňků co se dá pořídit od ARB.

zd
zddan01
25. září 2019, 13:09
0

vy co jste s tím jeli, vejde se tam člověk, co měří 195 cm? :D
na recenci jsem zvědavej, ideálně, kdyby byla na verzi s automatem, rozumim, že to neni jako to pravý, ale primárně bych s tim jezdil po městě :D a pak měl možnost si vyzkoušet pořádnej terén
jinak mám pocit, že jsem konečně našel (až budou za pár let ojetiny) zimní auto ke svýmu bmw e64 (y) designový, něčim schopný (terén), podle techniky to vypadá, že by mohlo i něco vydžet... jenom aby mi nebylo malý

reagovat
Zlokoč Ka
26. září 2019, 08:20
2

Osobně jsem jezdila jenom s automatovou verzí a do terénu by to rozhodně byla moje preferovaná varianta. Ale to už je hlavně věc osobního nastavení. Já mám v terénu radši ruce na volantu a ne na kvedlačce, plus v hodně těžkých úsecích ta spojka prostě trpí (a plyn se hůř dávkuje), i kdyby pilotoval pánbůh.

beastar
26. září 2019, 11:43
0

A tak zadlužení kvůli autům se společensky toleruje. Páč mít novou káru je u nás furt status. Navíc nějaký Jimny v zářivé barvě by ti slušelo.

Zlokoč Ka
26. září 2019, 13:14
0

Společensky snad, ale muž mě zabije :). I když... pokud se mi podaří ho do Jimnyho posadit, možná se to poddá samo. Zároveň pak odpovím na otázku, jak se dovnitř vejde urostlejší jedinec.

wa
wacso
26. září 2019, 15:36
1

Na jízdy po městě se výrazně nehodí řízením, spotřebou a nepohodlím. To si opravdu nemůžeme nic namlouvat. Na to jsou jinačí auta, klidně i s 4x4, jako třeba Ignis.

Mám Jimnyho z tohoto článku v manuálu od konce února. Měřím 190 a vážím 125. Vejdu se dobře. Nemám k posazu a místu jedinou výhradu.

Csaba
25. září 2019, 16:23
6

Do nového Jimnyho jsem se zamiloval okamžitě poté co jsem o něm četl. Každý týden jsem koukal na www stránky Suzuki a pořád, pořád nic. Až minulý víkend, když už jsem se opravdu chystal nějakému prodejci zvolat a zeptat se "na co, píp, stále čekají a kdy, píp, ho jako hodlají začít prodávat" se na webu výrobce objevil ceník, fotky, všechno... :)
A že jim to trvalo, víc než rok, sakra. Rok jsem koukal na ceny a výbavy v Německu a tipoval jsem základní cenu asi na 450t., mile překvapili že je o 25t. levnější. Ale určitě si (výhledově) připlatím za vyšší výbavu. Myslím že je škoda že AT má jen 4 rychlosti, ale to je jen teorie, reálné porovnání rozhodne. Nevím o jiném autě v ceně do 500t. které by na mě takhle skvěle zapůsobilo. Můj dosavadní favorit na pozici "auto do smrti" a zároveň první úplně nové auto, Mitsu Outlander nabídne za 550t. sice víc pokud jde o výkon, rozměry atd a pod., ale ten "kukuč" a to jak na člověka tahle krabička působí je prostě víc :-).
Modrá metalíza, masku nalakovat do stejného odstínu, střechu na bílo a bude vymalováno.
A v dalších letech pak už jen přikupovat nejrůznější vychytávky, doplňky serepetičky a jiné blbosti, 50 tisíc do nich zahučí jako nic :-)

reagovat
beastar
25. září 2019, 18:25
5

Je to malý, živý, obratný. Má to image i skutečný schopnosti. Je to takový true auto. Dobrý parkování, solidní spotřeba, terénní schopnosti. Do Prahy skvělý auto.

reagovat
Csaba
25. září 2019, 19:27
2

Obecně ideál do jakéhokoli (tj. skrz naskrz rozkopaného) města v ČR. :)
Nemluvě o zimě a D1 kterou by (až se zastaví) s tím šlo opustit odbočením vpravo, do pole :)
A v neposlední řadě, soudruzi, to (snad se nepletu) nemá filtr pevných částic, přímé vstřikování paliva a jiné "Grétělibé ekočíčoviny".

Ev
Evlo
25. září 2019, 18:29
-3

jen skoda, ze to nejde koupit v evrope s automatem, jinak dobry, takovej trochu min praktickej hustler

reagovat
Csaba
25. září 2019, 19:20
4

Jistěže to v Evropě jde koupit s automatem, stojí o 28 tisíc víc než manuál.

Ev
Evlo
25. září 2019, 21:37
0

ok, tak lzu, po uvedeni na trh to neslo, uz jsem to pak znova neoveroval

zd
zddan01
26. září 2019, 03:47
0

tady recenze na automat
https://www.whichcar.com.au/reviews/road-tests/2019-suzuki-jimny-automatic-4x4-review

nevim no, chtělo by si to s tim prostě sjet...

Sau
25. září 2019, 22:19
3

No kdyby ho zacli delat zas s platenu strechu jak kdysi Samurai ci Vitaru, okamzite si pro neho jdu :)

reagovat
sumy
27. září 2019, 12:43
1

Zcela upřímně, asi jediné auto na současném trhu, které bych byl ochotný koupit jako nové. Žena už začala žebrat, že ho prý nutně potřebuje :-D
Jinak mě pobavil fakt, že tahle krabička získala titul "Nejlepší městský automobil na světě pro rok 2019" Jsem přesvědčen, že o titul nepřišel jen díky tomu, že Hummer se už nevyrábí:-)

reagovat
sheogh
27. září 2019, 13:12
0

to je pecka, pekna hracka na vylety :-)

reagovat
ja
jardeur
28. září 2019, 18:17
0

minulá verze moje nej auto v řecku v půjčovně ))) tohle ještě lepší ...Gratulace a jsem rád , že je s námi.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem