načítám data...

Subjektivní problémy objektivních hodnocení

26. července 2020, 18:30 23 komentářů Jan Machač Editorial

Určitě se vám to stalo taky. Přečtete si článek o svém vlastním autě a to, co na něm milujete, vůbec není zmíněno. Zlý redaktor dokonce najde chyby...

zobrazit celou galeriiEditorial: Subjektivní problémy objektivních hodnocení

K napsání tohoto textu mne nakoplo testování Upu GTI a mé setkání s Vavrisem. On z toho po  deseti minutách vylezl a tvářil se kysele, protože mu to přišlo gumové a málo hravé. S hravostí měl pravdu, ale co myslel tou gumovostí? Uvědomil jsem si, že ač máme auta rádi, furt o nich kecáme a jsme chytří až za roh, jednoduše to každý vidíme trošku jinak.

A není to náhoda. Zamyslel jsem se tedy a rozhodl se sepsat pár postřehů nad třemi tématy, která asi nevnímám zrovna "většinově".

Pozice pedálů

Nejsem žádný rallyový jezdec a neodmítám automatickou převodovku. Přesto jsem se po letech naučil meziplyny "pata špička" a v každém autě si to alespoň jednou vyzkouším. Ale abych třeba v Upu nadával na to, že pedály jsou nastavené pro sezení "jako na míse", je přeci zbytečné. Je to malé auto a nevadí mi to. Tak. Pozici pedálů nehodnotím, pokud není úplně blbě.

Cit ve volantu

Ano, Citroen AX s neposilovaným hřebenovým řízením klepe volantem podle toho, co se pod uzoučkými pneumatikami děje, a je to zábavné. Neříkám, že volant ve sportovním autě by měl být setrvačník připomínajícím kormidlem jako ve starých amerikách, ale bohužel nejsem takový machr, abych mohl srovnat řízení v GT86 a Supře. Jasně že poznám pomalé řízení. To se pozná tak, že se smyk nechytí, a pak se vyplňuje papír o škodní události. A také poznám rozstřelenou geometrii v kombinaci s přemotivovaným elektrickým posilovačem, kdy se dostaví takový ten pocit, jako by vám v půlce zatáčky uhnila tyč řízení a vy se stali pasažérem. Ale abych mohl bez pochyb tvrdit, že je řízení Supry lepší, než řízení GT86? Tak na to si netroufám…

Ostatně pořádné auto se stejně řídí očima a zadkem. Pokud nevíte, co auto na následujících pár desítkách metrů udělá a potřebujete k tomu "cit v řízení", pak jste nebezpeční nejen sobě, ale hlavně okolí. K pláči mne dojímají bajky o tom, jak někteří "přesně cítí ve volantu, kolik adheze pod předními koly ještě mají". Pokud to cítíte až ve volantu, no jako… Není to pozdě? Pochopím to na závodním okruhu s homogenním povrchem, ale blábolit takhle o jízdě po okresce si dávám do hrníčku s popiskem "v časopise psali a tak to má být".

Ohledně volantu je dle mého nejdůležitější dobrá geometrie, vyvážený odpor a absence demence. Ostatně je to právě převod řízení, který prodával Alfy jako "sportovní vozy", i když od té doby, co začali vyrábět předohrabky, šlo spíše o klišé než fakt a originálního na těch autech bylo jen málo. A je to právě rozumný odpor a přesnost, kdy se za volantem nekroutí žádné poddimenzované prvky přední nápravy, co vám dodá jistotu. Je to ta síla, která vám říká, že auto už se škube, a která se vám sama snaží srovnat volant tak, abyste zase jeli rovně. Je to ten fakt, že když pošlete Stinger nebo Supru bokem jako kretén, tak pak vlastně jen mírným tlakem na volant regulujete míru kreténství. Dobrý volant se nedrží jako kufr s milionem dolarů, dobrý volant a dobré řízení vám dodá tolik jistoty, že si prostě rozhodíte auto a můžete jej pustit, protože je předvídatelný, dobře naladěný a vy víte, že řídit něco "hodně" znamená akorát tak nevědět, co se děje. A nic z toho, co popisuju vám neřekne o podkladu nic. Protože – a to se budu opakovat – osahávat si to, po čem jedu až v momentě, kdy po tom jedu, je nejen o ústa, ale zejména o hubu.

Točivé motory a opojnost turbolagu

Začněme tou opojností. I 90 koní v raných TDI připadalo všem okolo spíše jako 900. Proč? Motor se nemusel vytáčet, jistě, ale já mám teorii zcela jinou: Prodleva roztočení turba, ostrý přechod mezi otáčkami, kde to skoro nefunguje, a otáčkami, kde začne foukat maximálně, to vše způsobilo jediné: Pod plynem se rodila síla bez nutnosti na něj více tlačit. A podvědomě mi to dělá radost dodnes. Přiznávám se veřejně, že si vždy musím dát záležet, abych nepodlehl tomuto levnému triku a nedostal se mimo realitu jen díky tomu, že mi se mi auto nafouklo a já z toho mám radost.

Ale točivé motory? Skazky o tom, že "moje Honda točí 7500, což znamená, že má více využitelných otáček" jsou pro mou matematikou postiženou mysl něco jako červený hadr na býka. Roztočený motor vyjící árie do okolí je jistě sympatická věc, ale prosím, uvědomme si, že stejně jako absolutní číslo točivého momentu, tak i maximální možné otáčky nám o charakteru motoru řeknou asi stejně jako loňská předpověď počasí. Jde o to, jak vypadá křivka točivého momentu skrz spektrum otáček. A zkusme se také zamyslet nad tím, že když má motor "ideální” otáčky mezi třemi a čtyřmi tisíci, je to čtvrtina těch "využitelných" otáček. Pokud budete mít radost pouze mezi sedmi a osmi, jedná se už jen o osminu. Paradoxně se tedy dá polemizovat nad tím, jestli Atego se zeleným polem na otáčkoměru mezi 1500 a 2500 otáčkami nemá náhodou pružnější motor než nějaká opěvovaná točivá věc.

Ale abych jen nedštil síru, točivý motůrek v Hondě Jazz mne uchvátil natolik, že jsem o něm mluvil ještě dva týdny. Je charakterní, zábavný a vůbec k zulíbání. Jen si nepleťme charisma s exaktními čísly a jejich souvislostmi.

Mít něco rád jen proto, že se vám to líbí, stačí. Není třeba se snažit zuřivě ohýbat fyziku…

Nakonec jde právě o ty pocity, které hledáme v autech. A ty pocity se Vám vždy snažím popsat, ale jak naznačují ty tři myšlenky nahoře, ne vždy spolu asi budeme souhlasit…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
26. července 2020, 21:39
0

Parada :-) Zvlast s poslednim souhlas :-) Co se volantu tyce, jak pises geo a hlavne zadny vule :-) Docela rad mam promennej ucinek posilovace a “riditka” a. k. a. ten prostor na chyceni ve vodorovne ose volantu :-)))

reagovat
Ca
Cartman
26. července 2020, 22:04
-1

No nevim nevim. Pokud redaktor Autickare pise napriklad o Volvu tak hleda chyby pouze tezko :-)

reagovat
Jan Machač
26. července 2020, 22:36
0

Ono jsou totiz ta auta vzhledem k cene fakt dobra... Jak se k te cene doslo je jina otazka ;-)

Breakthru
26. července 2020, 23:22
0

Ten článek končí v polovině nebo už na začátku? Jinak popsány nešvary dnešních odborníků na auta. Těch rádoby....svoje auta znám, vím co a jak je udělaný, geometrii si dělám sám....mám supr starou naftu a stejně tak točivý mrchy, kterejm jsem přišel na chuť...nevím jak se která činnost jmenuje, blbnu na cit, protože jsem magor a baví mě to...nerozumím potřebě mezi lidi vypouštět odborný výrazy, do kterejch má styl jízdy často daleko :D

reagovat
Matěj Podhorský
27. července 2020, 09:23
0

Ta část s řízením a "zpětnou vazbou"... sakra tohle jsem si vždycky myslel, ale bál se to říct nahlas :D

reagovat
krab
27. července 2020, 10:36
1

Ono to jsou takový teorie a už vidím přesně kamaráda, říkejme mu třeba "Stig", který úspěšně závodí a rovnou by nám všem řekl, že jsme vlastně amatéři co neumí správně tyhle věci popsat. Je fakt, že "cit v řízení" a jeho popis je hrozně zprofanovaná věc a často se popisuje takovým klišé a univerzálně. Často se fakt správně nepovede popsat jak to teda vlastně je... Zkrátka to chce, aby mělo auto hlavně jízdní vlastnosti sladěný tak, že to funguje jako celek. Řidič sedí v autě dobře, má dostatek výhledu a rozhledu kolem, takže si trasu před sebou správně načte, auto umožní vnímat jak se zatěžují aktuálně jednotlivé nápravy a řízení by mělo dodat další díl jistoty. To znamená, že i když je sice přesný, hřebenový, ale přeposilovaný anebo s proměnným účinkem posilovače, s moc pomalým anebo taky moc rychlým převodem mezi otáčkami, tak to není ono. Někdy to může být vše OK, ale pak je zase uložení přední nápravy v silentblocích vymyšleno zejména tak, aby bylo hlavně tiché a komfortní. A to zase odebírá informace, který by se hodily. Ale dodá komfort, který chce většina.

A pak je to o individuálním vnímání. Máš auta typu Caterham nebo Lotus, kde inženýři chtěli, abys jako řidič vnímal pokud možno vše co od těch kol proudí. Spoustě lidem to přinese šok. Měli by pocit, že jim auto neustále tancuje pod zadkem a "něco" dělá. A budou se toho bát. Proto většina aut tyhle informace filtruje. Navíc je pak benefitem třeba i to, že se dá v kabině poslouchat rádio.

Když nad tím přemejšlím, tak mám současně v autech, který používám 3 varianty řízení (vždycky teda hřebenový) : buď nemá posilovač řízení vůbec, to mám tak u tří aut a považuju to za nejlepší řešení. Ale nejde aplikovat u moderních velkých aut, protože by to dopadlo asi jako kdysi když udělali Fabku Junior. Tam vyhodili posilovač a jinak relativně dobře nastavené auto na svou dobu (Fabia 1. gen) se stala příšerně (ne) ovladatelným křápem. Pak mám auto s hydraulickým posilovačem a to funguje perfektně. Ale nad přední nápravou není motor, takže je to dost i tím... A pak elektrický posilovač v Alfě. A kupodivu mi nevadí. Řízení má strmější převod, podvozek vnímat jde, řízení sice nemá takovou odezvu jak bych si možná představoval, ale funguje to. Ale když si sednu třeba do Oktávie, je to podobný systém, ale jiný provedení, jinak uložená náprava a hned je to celé jinak a o dost hůř. Jenže i to je subjektivní, protože těm co s takovými auty kroutí volantem nejčastěji to tak více méně vyhovuje. Nakonec tady to je i typický příklad se soudobou Giulii. Někteří řidiči to auto nesmírně obdivují pro rychlé řízení a menší odfiltrování vjemů od silnice a ostatní ( většina) by to auto nechtěla díky tomu řídit znovu. A ve výsledku i proto se třeba současná BMW řídí jak se řídí... A pak jako "novinář" piš lidem něco o jízdních vlastnostech a citu v řízení, zatímco zákazník chce vědět zda obstojně funguje apple car play...

Matěj Podhorský
27. července 2020, 11:03
0

Já jsem amatér, nepoznám v řízení skoro nic, a je mi to jedno :D to už si spíš myslím, že zadnicí poznám víc. Ale samozřejmě se nebudu měřit s někým kdo umí řídit, neřku-li třeba závodí. Stal se ze mě vlastně docela sváteční řidič, jedu autem tak jednou za 14 dní :D

krab
27. července 2020, 11:18
4

Já jsem taky amatér ... zadnicí asi poznám taky víc, už z toho principu, že mě ti zkušenější učili vždycky, že volant se drží hlavně zlehka. Ale řízení, který tě předními koly slušně propojí poznáš 100% hned. Ono stačí ideálně vystoupit z z jednoho auta a nastoupit do druhýho, zcela jinýho. Ale je fakt, že je to vždycky různá kombinace. O MX5 se tvrdí jak má perfektní řízení a ono je to ve výsledku hodně taky tím, že je prostě lehká a malá. Sedneš si z MX5 do první generace MR2 například a najednou ti MX5 bude připadat tupá a nepřesná... Naopak vysedneš z SUV do např. BMW M2 a bude ti připadat jako formule. A když stejnou výměnu provedeš po jízdě v Caterhamu, bude ti ten bavorák připadat jako autobus...

A teď když to chceš nějak popsat lidem aby to pochopili, no není to snadný...

Matěj Podhorský
27. července 2020, 11:24
0

To jako jo, takové přímé srovnání, jasně, že to poznám. MX5 řízení mi přišlo takové docela průměrné, hodně dělá to, že je to zadokolka, ale nijak extra to není (možná sériová geo a shitové gumy hrály svoji roli). To co popisuješ celkově už je fakt i o hmotnosti a ostatních věcech, ale chápu. Co mě třeba vadilo skoro na všech autech, tak boční vedení, nebo spíš jeho absence. Chápu, že sériové auto navržené na 95% percentilního člověka prostě neposkytne oporu zákonitě všem, protože se tam tak jak tak musí vejít střízlík, i nějaký vypasený čuně, ale když pak zkusíš, jak perfektně se ovládá a čte auto s pořádnou skořepinovou sedačkou, už nechceš jinak.

beastar
27. července 2020, 11:27
2

Hale fakt se neuraz Krabe. Pro me je to co pises dobry fakt akorat pro lajckou verejnost, co nema sanci to moc posoudit:) Ja uz taky nejsem zadnej zavodnik. Porad to je ale o aute a jeho zamereni. Propustny rizeni v aute jako je Giulia chce bohuzel malokdo. A u aut co mam ted treba ja je to o tom umet pracovat s tou technikou. Jizdnimi rezimi a tak dale. Protoze takova je doba. Chapu ze kdo zavodi v Caterhamu bude na to mit jiny nazor. Kdo zavodi treba v kapotovanym GT zcasti mi da za pravdu. Ty se musis umet vyznat prave v tech grafech o kterych pise spravne Machy. A ja mam pocit, ze zkuseny ridic/novinar i u preposilovanych aut s elektrickym posilovacem pozna kdy se to hrne bokem uz nebezpecne. Tak snad vnimas naklon, vidis kam se oproti poloze rukou hrne predni cast, nebo ze zadni cast se tlaci pred tebe:))

Jako uvedeny priklad zda ma lepsi rizeni uberauto gt86, nebo Supra. To je o celkovym pojeti tech aut. Tezko objektivne rict obecne platnou pravdu. V beznem provozu je to taky jiny, nez kdyz chces zavodit nekde na ovalu. U rizeni bez posilovace se vse filtruje logicky nejmene. Elektro zalezi jak je nastaveny a jak ta technika umi byt citliva. Hydra je fajn, ale vzdycky si vzpomenu na "chcije" tomu trochu servo. Mimochodem ridil si nekdy auto s hydraulikou kde neni napln... to je koncert hucelo to jak letecky motor a slo to krasne ztuha;)

Co tim chci rict. Beru tyhle klise uz leta s nadhledem. Navic je to subjektivni. Tyhle veci vnimame jinak. Asi jako jsou lidi kteri ti reknou, ze skodovka je levna na servis a Superb pohodlny auto. Kamarad ma snizenou A4 na devatenactkach me to prijde tvrdy jak svina. A on s tim jezdi denne a tvrdi ze supr ze to je akorat. A popsany Lotus jakoze to dava furt info, co se deje to je jako hezky, ale taky musis vedet co s temi informacemi delat jinak je to cely k nicemu.
-
Komentář upraven 27. 7. 2020, 11:28:46

krab
27. července 2020, 11:32
1

S tou sedačkou to je fakt... když se člověk pořádně zapne do závodních pásů a sedačky, aby v autě nelítal jak hadr na holi, tak se dá jet úplně jinak a vnímat auto daleko líp. To jsi docela natrefil na dobrej poznatek. Tohle trošičku řeším při přípravách Elanu než se začne jezdit. Originální sedačky vypadají suprově, ale vůbec už neodpovídají tomu, jak se dneska říká a učí lidi jak se má sedět a řídit. Je to nenastavitelná skořepina potažená koženkou bez hlavový opěrky a sklon opěradla je styl "ležmo" jako v tehdejších formulích. Vůbec mi to nevyhovuje a dost dobře nechápu jak v tom mohli tehdy řídit rychle. Naštěstí jsem objevil, že držáky mají víc děr na uchycení, tak to nějak vyladím. Ale dát tam moderní závodní sedačku, pořádné pásy , byla by to jiná...

krab
27. července 2020, 12:08
0

Beastar : no to už bychom právě trochu odbočovali. Já nevidím rozpor v tom co píšeš nebo co píšu já. Jak říkáš. Posouvá se to jinam a člověk pokud chce a ví co a jak, zajede rychle i s autem co má hromadu asistentů, režimů atd. jen se v tom zorientuje a pak už ví. A zvládne stejně dobře i auta co to nemají. Já už ale léta hodnotím auta trochu jinak. Když to přeženu, tak pro normální jízdu po silnici nehraje roli výkon a reálný schopnosti toho auta zvládnout co nejrychlejší průjezdy. Ty rozdíly budou v reálu stejně malý, protože za A) nikdy nejedeš na doraz, když nechceš riskovat B) vždycky dojedeš v provozu nějaký špunt, který tě pak donutí zpomalit, musíš počkat si na vhodný bezpečný místo a předjet ho. Proto ono v podstatě vůbec nic neznamená pro reálný ježdění, jestli je ten zmiňovanej UP! GTI rychlejší nebo pomalejší než Vavrisova Miata. Ono jde o to, co si jako řidič v průběhu svezení užiješ. A to je pak silně individuální věc.

Pak je to okruhový svezení a upřímně řečeno až na výjimky jsou sériová auta na okruh naprosto nevhodně nastavená. Takže sice ti majitelé mají radost, že si konečně vyzkouší co viděli na parádním videu z Chrisem Harrisem ve svém novém sporťáku, ale často z toho zbyde jen frustrace. Že i když pochopí jak využít potenciál (třeba s instruktorem), zjistí, že se jim v pátém kole stejně přehřejí brzdy anebo teploměr oleje začne vykazovat nepříjemné hodnoty. Nakonec pak je okolo toho obrovský business s těmi aftermarket díly a ladí se forma "na ring" za hromadu peněz:-D

Já jsem už delší dobu vypozoroval, že je ve výsledku pro mě rozhodující údaj u auta jeho hmotnost. Čím lehčí, tím lepší ve smyslu, že komponenty vydrží dýl, auto typicky mění líp směr a cítím se v tom při řízení dobře, mám z jízdy větší radost. A lehká auta jsou taková roztomilejší. Rád bych se někdy svezl tou Suprou, to se snad nejspíš i povede, ale téměř s jistotou se vsadím, že menší GT86 je tím autem, o kterým řeknu, že mě baví víc při řízení. Je lehčí. Snadná dostupnost výkonu jak píše machy: je to pomocník, ale na druhou stranu je třeba pro mě zajímavější, když auto ve středních otáčkách moc nejede a musím opravdu správně řadit, udržovat to v těch vysokých, kde to jede a nenechat si otáčky spadnout. Je to pak o dost větší radost, když se to náhodou povede udělat správně. Snad jen při předjíždění to zrovna není hitparáda, pokud je těch newtonmetrů skutečně hodně málo. Ale i to nevadí, dá se na to zvyknout. Ty se těm GT86/BRZ směješ, ale já když to tak zpětně srovnám, tak si říkám, že za tu cenu co se to auto dá koupit to bylo pro mě jednoznačně nejlepší svezení co se mezi novými/zánovními auty dalo pořídit. Když bych si do toho zase mohl sednout, tak vím, že mě to bude zase hodně bavit. Koupit si to znova, to už spíš asi ne, protože bych to neměl jak využít, ale to auto umělo perfektně vystihnout podstatu toho, co mě konkrétně na řízení tolik baví.

Matěj Podhorský
27. července 2020, 12:24
0

Problém Toyobaru je, že se z toho udělal etalon, a lidi, kterým ty auta vyhovují, to začli ostatním cpát (podobně jako MX5) s tím, že kdo tomu nerozumí nebo se mu to nelíbí, tak neumí řídit. Jako je to dobrý, ale...
Máš pravdu, že za danou cenu je to dobrý, ale prostě buďme soudní. Mnoho lidí to adoruje až nekriticky, stejně jako tu MX5. Nebo ten Caterham :-P

krab
27. července 2020, 12:38
0

Jako jo, s tím souhlas... Ono je to na druhou stranu těžký se od toho odpoutat a neadorovat to co máš ve výsledku rád. Já to neříkám taky jako, že je to jediná nebo obecně nejlepší cesta. Nakonec za půl mega , co jsou peníze, který ti koupí tříletý BRZ ve stále skvělým stavu se dá koupit i Corvette C5 ve skvělým stavu. A to ti nabídne zas úplně jinej základní zážitek ze svezení. A taky to není špatný, už ten motor, že? ... Zas já beru u Beastara to, že sedne do Mégane a ví, že to auto funguje, jede fakt rychle. A navíc ho hlavně to rychlý svezení baví evidentně, takže na co by měl řešit správný kvalty někde v BRZ, když se pak někde uřadí, tak mu to do kopce nepojede jak chtěl a může se leda tak otočit a dát si tu pasáž znovu a lépe :-D V tom ostrým hatchbacku se drobná jízdní chyba kolikrát fakt ztratí. Prostě každý má svoje pro a proti...

Jan Machač
27. července 2020, 13:06
4

MX5 a Toyobaru jsou hlavně levný. A proti tomu nic. V momentě, kdy to ale někdo začne tlačit jako něco, co to není (supersport, driftovací věc, penis attachment) tak je to takové... Smutné...

Vavris Vavrisovic
27. července 2020, 20:49
0

Mám to podobně a mám dojem, že jsem se k tomu taky v minulosti někde v článku přiznával. Poznat podle volantu, kolik přilnavosti mi zbývá na předních kolech, vůbec neumím... resp. netuším, která bije.

Řizení se dají rozdělit na čitelná (třeba zmíněné Saxo), nebo na totálně mrtvá (typicky současné Peugeoty). Přičmež ten první případ samozřejmě napomáhá řízení a vnímání auta.

Vojta
27. července 2020, 22:03
0

U toho řízení umí hodně udělat už samotnej volant. I tak blbý auto, jako Stilo má základní volant jak mlýnský kolo a nepříjemně tlustý věnec v základu a je to strašný. Ve chvíli, kdy má člověk příplatkovej "sportovní koženej", tak už to udělá rozdíl v tom vnímání.
A jinak s tou hmotností... poslední dobou mám naopak radši auta těžká. Přecijen těžší auta bývají komfortnější než ta lehká, už z principu. No a pak s těmi přenosy hmotností se pracuje tak nějak víc plynule a pozvolna, stejně tak ta setrvačnost toho auta. Ale samozřejmě jde pak dost o ten poměr hmotnosti a výkonu.

krab
27. července 2020, 22:17
0

Poznat podle volantu kolik zbývá přilnavosti podle volantu je fakt spíš asi jen fráze. K večeru jsem zase vzal vyvenčit Elise a uvažoval jsem tady o tom o čem si tu píšeme. A k ničemu přelomovýmu jsem stejně nedospěl. Je potřeba prostě, aby auto, který funguje dobře a řidič v něm může velmi dobře předvídat co bude následovat bylo zkrátka celkově sladěné. Mě třeba osobně fakt pomáhá, když je to auto lehký. Považuju to za alfu a omegu. Těžký auto se mi téměř nikdy neřídí dobře. Nebo dobře ve smyslu pro rychlé svezení. Taková pětka E39 co jsem míval, to bylo fantastický auto jako celek a lehkonožka to zrovna nebyla. Bylo ovšem hezky odladěný jako celek. Všechno hrálo do sebe.

Na co jsem ale přišel je jednoznačně to, že ačkoli třeba v Elise dostávám od auta maximum informací, které pro řízení a správný předvídání potřebuju jsem přímo přesvědčenej, že ve výsledku i s neznámým jednodušším autem dokážu jet ve výsledku rychleji. To je typicky fenomén těch ostrých hatchbacků. Kamarád mi půjčil na chvíli nedávno Fiestu ST ( ne tu nejnovější, ale tu předchozí, čtyřválcovou s lehkými funkčními úpravami). Jezdili jsme stejný kolečko, nejdřív v Lotusu a pak v tom. Řízení Fiesty bych při přesednutí nazval totálně mrtvým. Paradoxně, kdybych na sraz přijel např. Passatem, bude mi připadat extra citlivé, vyvážené a správné. To jsou ty paradoxy. Ale prostě ten ostrý malý hatchback člověk tak nějak humpolácky pošle do zatáčky rychlostí, kterou si myslí, že předek ještě zatočí a když se náhodou trochu sklouzne zadní náprava nebo přední naopak bude v nájezdu maličko nedotáčivá, tak se to plynem doladí a je to. Není to jakoby žádný velký umění, přitom výsledek je vlastně parádní. Rychlý průjezd i trocha akce... V Elise něco poseru hodně jen jednou a už to jen tak nezachráním. Ale je v tom autě daleko líp poznat, když se to řidiči daří. Ve výsledku jedu možná pomalu, ale baví mě to víc. Ostatně ono tohle je i celá podstata toho proč mě konkrétně tak moc baví sportovní veterány. Furt se to člověk učí nějak řídit. Ale jakoby zpět k tomu tématu , pokud se v tom řízení pozná co opravdu dělají přední kola v daným okamžiku a kde jsou zrovna na silnici, zatáčí se mi mnohem líp.

Jan Machač
27. července 2020, 23:12
0

Souhlasím s tím sladěním. Ostatně... To je ten pocit, že... ;-)

beastar
28. července 2020, 01:34
1

Ono je to cely hlavne hodne o zkusenosteh a vnimani rizeni na bezne silnici se lisi ridic od ridice. Souhlasim s tim, ze celkove dobre slazene auto je zaklad. Napriklad kdyz to vezmu za sebe ted. Kdyby Megane nemel dobre odlazeny podvozek, respektive jizdni rezimy na co je pak 300hp? A urcite ostra predokolka rekneme s dobre resenou ergonomii odpusti vic chyb, nez treba Lotus. Ono nastaveni silnicniho auta je nakonec skoro vzdy kompromis. Takze souhlasim i s tim, ze fakticky obyc trebaze sportovni auto si na obrim okruhu typu ring stejne moc neuzijes. Teda jsou vyjimky Nissan GTR treba, ale to uz cenove letime uplne do hajzlu. Takze nakonec vsichni vime, ze na okruhy pripadny upravy nikoho neminou. A je ve vysledku jedno zda mas Mx5, Brz, Golfa gti, nebo Supru.

Co teda musim rict hranicne uridit predokolku je relativne snazsi jak zado. Vnimat rizeni podle me taky. Nejvetsi hrdinstvi je urvat awd a vedet, ze to udrzim na silnici a tam uz je potom cit v rizeni uplne jedno. Takze jo je to hlavne o pocitech... A z Brz si delam srandu spis z casti majitelu coz pise nahore Matej proc. Navic zatimco miatari jsou casto opravdu fajn kluci, co ridit umi a nekteri vyrazne lip jak ja. Ano nemyslim si ze sem nej ridic pod sluncem... jen snesu vyssi rychlosti:) Tak toyobaristi mi prijdou casto pozirci ovlivneny prave brz hypem ve stylu pico nej sportovni auto ever, pac zadokolka, jednoduchy, lehky woe. Sice i 15 let stary Audi ma vykonnejsi motor s lepsi reakci na plyn, ale tvl da best petroheada idol... Tj samo o sobe duvod proc si z toho obcas udelat prdel. A zase urcite to neplati obecne. A taky vim, ze casti lidi se ty auta libi a ridi je radi a atmo s tim vykonem jim vyhovuje. Proc ne. Kazdy auto se ridi trochu jinak i kdyz to je jeden typ... protoze gumy, povrch, technicky stav. Kdo nekdy zazil zavodni auto vi o cem je rec. Mas dve stejny auta a kazdy jede jinak. Klasicka koncepce je fajn kdyz je dobre zvladnuta viz. Porsche, nebo miaty. Stejne tak je dovra predokolka pokud je dobre zvladnuta a slazena napriklad Xedos6, AR 156, Focus, Polo Gti.. a tak dale.

HansS
27. července 2020, 09:50
0

Pěkný článek, ale hlavně odstavec o řízení a hledání adheze... Ten mi úplně mluví z duše.

reagovat
Blix
29. července 2020, 11:58
0

Nevím jestli je to úplně k tématu - často čtu v testech starších aut (legend) jak tohle auto má tupější řízení, tohle přesné, tohle nepřesné atd. přitom z pěti aut co jsem osobně vlastnil, jsem měl problém s řízením na třech a čtvrtému "jen" teklo.

Opěvované Saxo mělo opravdu vynikající pocit z řízení až jednoho dne ztupělo a přestalo se vracet lehce na střed jako předtím, ale jen nějak kolem. Alfa 156 měla krásně rychlé a lehce jdoucí řízení ale pokud se volant nechal stranou nevracelo se a pomalu bylo schopné jezdit kruháče bez ruk. NA MX5 fungovalo parádně než se pokaždé ohřálo od motoru a ztratilo střed, jako test jsem z něj vypustil kapalinu a odpojil hadice (depower) ale dělo se to stejně.

Ve všech případech pomohla výměna celého hřebenu za jiný a je to cajk, ale většina lidí si nestěžovalo ani když bylo zkažené. Přitom z volantu nešlo poznat kdy auto jede rovně. Nezažít tu změnu a stavy taky si řeknu že to je prostě tupý.

reagovat
St
StepanB
30. července 2020, 07:05
0

A hele, nejsou to pedály warťase?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem